MacLeod

Admin
Forumleiding
Beheerder
Wetenschappers onderzoeken momenteel de mogelijkheden van mdma (in combinatie met psychotherapie) als behandeling voor mensen met eetstoornissen zoals anorexia en boulimia. Onlangs erkende de FDA mdma al als 'breakthrough therapy' voor de behandeling van PTSD, maar klaarblijkelijk is er aanleiding om ook te kijken naar het nut voor andere psychologische aandoeningen.

Dat mdma gaat nog eens heel groot worden! :wink:

Lees hier het hele artikel: https://psychedelictimes.com/psychedelic-research/using-mdma-treat-eating-disorders/

als behandeling voor mensen met eetstoornissen zoals anorexia en boulimia.

Wat een goed plan, mensen die moeite hebben met eten stimulanten geven.
Iemand is hier gestopt met nadenken.

Ik zou MDMA een wondermiddel willen noemen, maar om het voor elke stoornis te gebruiken is natuurlijk complete onzin. Net als de grote voordelen zitten er aan MDMA net zulke grote nadelen die meestal worden vergeten of gebagatelliseerd.

Ik weet niet hoor, maar ik krijg geen hap door mijn keel na een MDMA-trip en vond overbodig (veel) eten in die tijd ook niet erg nodig. Om deze reden zag ik er juist sterk vermagerd uit en dachten mensen dat ik ziek was, maar in principe gun ik iedereen in zijn/haar leven een goede MDMA-trip. Het kan wel therapeutisch werken.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Het werkt waarschijnlijk doordat mensen door toegenomen empathie (voor zichzelf) en afwezigheid van afleidende gedachten even goed kunnen reflecteren op hun verkeerde zelfbeeld.

Het niet willen eten door het gebruik van een stimulant is maar tijdelijk en daarom denk ik niet echt een probleem.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter

Ik zou MDMA een wondermiddel willen noemen, maar om het voor elke stoornis te gebruiken is natuurlijk complete onzin. Net als de grote voordelen zitten er aan MDMA net zulke grote nadelen die meestal worden vergeten of gebagatelliseerd.

Ik heb het artikel niet tot in detail gelezen want even geen tijd, maar als er in de toekomst echt formele trials opgezet zouden worden om dit vraagstuk te onderzoeken dan kun je er wel vanuit gaan dat nadelen niet worden vergeten of gebagatelliseerd hoor. Die nadelen en risico's worden uitgebreid onder de loep genomen. Ethisch gezien moet alles tot in de puntjes te verantwoorden zijn, anders krijg je geen fiat voor zo'n experiment.

Ik vind MDMA een hele toffe drug, maar het heeft inderdaad duidelijke nadelen. Verbaas me er wel eens over dat MDMA-gebruik relatief zo geaccepteerd is, meer dan de meeste andere drugs, terwijl het met name fysiek eigenlijk toch wel één van de heftigere middelen is volgens mij.

Wel leuk dat ze er op deze manier 'meer' uit proberen te halen door te onderzoeken of het ook nog hogere doelen kan dienen dan slechts vermaak. Wie weet. Of dit soort studies uiteindelijk echt een voet aan de grond gaan krijgen vraag ik me wel af, maar ik ben alvast geïnteresseerd in de resultaten. :)

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Volgens mij ben jij degene die hier gestopt is met nadenken, want het lijkt me toch vrij duidelijk dat het hier niet om het bestrijden van een fysiek probleem gaat maar juist om een onderliggende psychische aandoening aan te pakken.

Anorexia en boulimia komen vaak voort uit een laag zelfbeeld, dat is iets psychisch wat je met therapie zult moeten behandelen en het lijkt me niet heel gek dat mdma dat proces van zelf acceptatie kan bevorderen. Dat iemand dan tijdens het gebruik zelf niet of weinig eet lijkt me dan niet echt het probleem.

Anorexia en boulimia komen vaak voort uit een laag zelfbeeld, dat is iets psychisch wat je met therapie zult moeten behandelen en het lijkt me niet heel gek dat mdma dat proces van zelf acceptatie kan bevorderen. Dat iemand dan tijdens het gebruik zelf niet of weinig eet lijkt me dan niet echt het probleem.

Dat is een argument dat ik niet zo snel kan weerleggen. Het lijkt een goede behandeling voor een laag zelfbeeld en zelfacceptatie, maar komt dit na uitwerking van de drug niet 10x zo hard terug? Ik was misschien wat kort door de bocht met mijn oordeel, maar nog steeds betwijfel ik de effectiviteit van MDMA bij deze problemen. Zelfs al neem je een lage dosis dan worden je hersenen overladen met stoffen, en wat je ook doet dit ga je zeker merken als dit uitwerkt. Dit betekent dat er na de therapie alleen maar nog intensievere therapie nodig is.

Ik denk dat MDMA bij veel dingen gebruikt kan worden, maar ik denk niet dat het de bedoeling is om het voor elke aandoening in te zetten. Volgens mij, en ik zeg dit voorzichtig, is Anorexia en Boulimia niet die aandoening waarbij MDMA het best tot zijn recht komt.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Zelfs al neem je een lage dosis dan worden je hersenen overladen met stoffen, en wat je ook doet dit ga je zeker merken als dit uitwerkt. Dit betekent dat er na de therapie alleen maar nog intensievere therapie nodig is.
Ik zeg ook niet dat ik direct denk dat het perse gaat helpen hoor. Maar de resultaten voor de behandeling van ptss zijn tot nu toe in ieder geval veel belovend dus waarom dan ook niet naar andere psychische stoornissen kijken.

Het argument dat het de stofjes in je hersenen in de war brengt vind ik ook wat kort door de bocht. Ja dat is een feit, maar dat is een korte termijn ding, net als het niet kunnen eten tijdens gebruik. Terwijl dit soort dingen juist om de lange termijn gaat, dus als de korte termijn kosten dan opwegen tegen een doorbraak die op de lange termijn doorwerkt dan lijkt me dat dus ook geen enkel probleem.

Bovendien is het denk ik ook niet helemaal juist om recreatief mdma gebruik met therapeutisch gebruik te vergelijken, de set en setting zijn zo anders namelijk. Ik vermoed dat de mdma sessie ook slechts een klein onderdeel van de behandeling is, de mdma sessie kan gebruikt worden voor een doorbraak in iemands denken waar dan in vervolg sessies zonder mdma op voortgebouwd kan worden.

Bovenaan