Bewustzijnsontwikkeling gebeurt sowieso wel, that's life. LSD kan helpen, maar is geen shortcut. Het kan dergelijke processen zeker versnellen, maar ook dat is gelimiteerd, ook al denken mensen (fervente lsd gebruikers) van niet, het is in ieder geval geen shortcut to enlightenment.
25 is de gemiddelde leeftijd dat de hersenen volgroeid zijn. Voor die tijd ben je kwetsbaar voor veranderingen in je hersenen en kunnen neurotransmitters en allerlei ingewikkelde processen sterk veranderen door invloeden van buitenaf. Hoe jonger hoe gevoeliger. Het allerbest is om te wachten tot na je 25ste, dan is de kans het grootst dat je tegenslagen in de rest van je leven, en stress e.d. goed kan verwerken en stabiel blijft (heel beknopt en simpel gezegd).
De belangrijkste reden is stress en angst, die kunnen drugs en dus ook lsd triggeren. Angst zet het zenuwstelsel op scherp, er komen stress-hormonen vrij en dat is schadelijk voor je lichaam, inclusief je hersenen. Dit kunnen stoornissen in je hersenen veroorzaken, geestelijke labiliteit en alle gevolgen van dien.. maar dat hoeft niet zo groot te zijn, het kan je ook een lager zelfbeeld geven, verminderd vertrouwen in jezelf, onzeker, waardoor relaties moeizaam gaan, je werk nooit leuk is, altijd in conflict, etc. Eigenlijk de "normale" huidige toestand bij veel mensen, helaas.. en verklaarbaar als je de gemiddelde levensstijl ziet

En dan klagen waarom het allemaal zo tegen zit.. maar goed, dat is een ander onderwerp.
(overigens, bovenstaande gaat over stress en angst, niet over LSD op zichzelf. Als we drugs over één kam scheren zijn coke, speed, cafeine, alcohol en nicotine naar mijn idee de grootste boosdoeners als je het over bovenstaande hebt. LSD is een vrij eerlijke drug, daar kan minder snel wat fout mee gaan... maar risico is er altijd, maar dat is bungee-jumpen ook, of paardrijden)
Kortom: gebruik het als je positief bent ingesteld, in vrede bent met jezelf en weinig stress ervaart. Dat laatste is bij de meeste mensen moeilijk te herkennen, stress.. In vrede zijn met jezelf is veelal bij jonge mensen nog niet duidelijk. Daarom blijf ik bij 25. Maar ik denk dat het een utopie is.