Overigens, in dit voorbeeld...
Er zitten twee oude wijven bij de kapper te praten over een meisje die zichzelf snijdt.
"Ze is zo mooi ik begrijp echt niet waarom ze dat haarzelf aandoet." zegt de één tegen de ander.
... begreep ik je interpretatie wel. Want hiermee wordt gesuggereerd dat het als je lelijk zou zijn het niet zoveel uit zou maken dat je in jezelf snijdt. Beetje hetzelfde wanneer iemand zegt: 'Joh, waarom ben je onzeker, je bent toch mooi slank' (dus als je dik bent is het wel geoorloofd om onzeker te zijn, etc. #bodyshaming).
(Even vantevoren sorry dat ik je wil verbeteren op iets wat deel uitmaakt van jouw vakgebied. Ik vond dit echter vrij kort door de bocht. Niet onjuist, wel incompleet.)
Dat óók, maar mijns inziens vooral:
"Ze is zo mooi" suggereert inderdaad dat uiterlijk de belangrijkste factor is in gelukkig zijn. Deze mensen begrijpen echter niet dat mentale gezondheid niets te maken heeft met het oordeel dat anderen vellen over je uiterlijk of over jou als persoon, en vaak zelfs niets te maken heeft met je zelfbeeld.
"... ik snap niet waarom ze haarzelf dat aandoet." spreekt boekdelen over het onbegrip dat mensen hebben, hun onwil om zichzelf te onderwijzen, en hun overtuiging in hun eigen wijsheid en kennis op dit gebied.
Maar goed, dat was verder ook het laatste wat ik erover wilde zeggen hoor
Sorry dat ik je weer @