hans.van.wijk71
Newbie
wij willen graag eens met ghb experimenteren, maar kunnen dat vanwege gebrek aan kennis niet zelf produceren. Hoe kan ik bij aankoop de kwaliteit controleren? Als ze me water aanbieden, geloof ik het ook. 

Ivoos zei:Stomme vraag misschien, het is ook al even geleden dat ik chemie had.
pH is toch gewoon een aanduiding van hoeveel van die moleculen er zijn per volume, het zijn toch de moleculen die schadelijk zijn? pH op zich is toch niks meer dan een indicatie ervan?
Ja, dus het aantal moleculen zuur/base (H+/OH-) per volume van dat waterig milieu toch?Scopolamine zei:Ivoos zei:Stomme vraag misschien, het is ook al even geleden dat ik chemie had.
pH is toch gewoon een aanduiding van hoeveel van die moleculen er zijn per volume, het zijn toch de moleculen die schadelijk zijn? pH op zich is toch niks meer dan een indicatie ervan?
Neen, daar zit je fout.. ik weet niet over welke aanduiding je spreekt,
maar een pH is een aanduiding voor de zuurtegraad van een waterig milieu.. een vloeistof in dit geval -> de GHB...
Hier doelde ik op, de pH is de aanduiding van het aantal moleculen?J0rrit zei:het molecuul zelf is helemaal niet schadelijk, wel de PH die het geeft bij grote hoeveelheden!
Ivoos zei:Stomme vraag misschien, het is ook al even geleden dat ik chemie had.
Ja, dus het aantal moleculen zuur/base (H+/OH-) per volume van dat waterig milieu toch?
J0rrit zei:het molecuul zelf is helemaal niet schadelijk, wel de PH die het geeft bij grote hoeveelheden!
Hier doelde ik op, de pH is de aanduiding van het aantal moleculen?
Edit: ah, misschien heb ik het verkeerd gelezen en bedoelde hij dat de molecuul geen kwaad kan in kleine hoeveelheden, maar als de pH verandert, verandert die hoeveelheid (en de schadelijkheid dus ook)
J0rrit zei:Ivoos zei:Stomme vraag misschien, het is ook al even geleden dat ik chemie had.
PH= het aantal moleculen H3O+, en hier het -logaritme van. ph 7= -Log H3O+. De tandaard log=10. Dus er staat: PH 7= -(kleine 10 bovenaan)log [H3O+]. dus 7= 10 tot de macht -x. i
Hier komt uit 10 tot de macht -7. Dat zijn het aantal H3o+ ionen. Het aantal OH- ionen is bij PH 7 gelijk en dus ook 10 tot de macht -7. Water is ter vergelijking meestal 6 en bevat dus nog zuur. Cola is ter vegelijking 3 en brandt niet eens echt. Vanaf ph 1 en minder wordt het echt zuur. Het is niet het ion dat schadelijk is, maar de PH die het geeft. Jij zegt het inderdaad goed, het is een maat van het aantal van die ionen. Maar die ionen zijn er in water altijd, water heeft altijd een ph, en je gaat me niet vertellen dat water slecht is???
Daarom is er een maat gemaakt, waarvan een bepaalde PH echt slecht/branderig wordt. Dit is pas vanaf 12 en 1/2 ofzo als ik me niet goed vergis. Resten OH- zijn (mits de PH binnen marges) niet schadelijk, GBL is altijd schadelijk, aangezien die schadelijkheid niks te maken heeft met zn PH,
greets
J0rrit zei:Ah, op die manier bedoel je. Oke, ik dacht dat de schadelijkheid werd bedoeld. Schadelijkheid door de gbl is sowieso bij Ph onder de 7, boven de 7 binnen bepaalde marges gewoon niet ( boven waardes als 10-12 wordt het wel schadelijk voor je mond/tong/slokdarm )
Als de ph 8 is, wordt die met toevoeging van GBL idd stroperiger. Maar als die 8 is en je dampt em in wordt die ook stroperiger. Al kan je als die 8 is, en je hebt ng GBL em wel wat sterker maken en meer over houden uiteindelijk, over de sterkste zelf zegt het dus helemaal niks!
greets
Al kan je als die 8 is, en je hebt ng GBL em wel wat sterker maken
het molecuul zelf is helemaal niet schadelijk, wel de PH die het geeft bij grote hoeveelheden!
Ivoos zei:Ik heb me misschien iets verkeerd uitgedrukt, een pH van 8 is natuurlijk niet schadelijk, het ging gewoon over het volgende zinnetje
het molecuul zelf is helemaal niet schadelijk, wel de PH die het geeft bij grote hoeveelheden!
Het is niet de pH die het in grote hoeveelheden geeft die schadelijk is, het is de grote hoeveelheid die het bij grote hoeveelheden geeft die het 'em doet
De pH toont de hoeveelheid en dus de (al dan niet) schadelijkheid, maar dat getal doet niks, het is waar het getal voor staat.
Edit: wat waarschijnlijk hetgene is dat je bedoelde, heb het gewoon verkeerd gelezen en in mijn eerste post verkeerd uitgedrukt![]()
Ivoos zei:Nja, ik heb z'n post nog eens gelezen en ik denk dat we allebei hetzelfde zeggen maar gewoon naast elkaar aan het praten zijn
Ik stel voor dat we verder doen met tips aan de TS te geven![]()
Ivoos zei:Edit: Nu zeg je dat de pH de grens aangeeft, wat natuurlijk zo is, terwijl je daarnet zei dat de pH (het getal dus) de schade deed.