Kroatië en grensposten

Argulas

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Goeie avond iedereen hier!

Ik vertrek komende maandag samen met men vriendin en haar vader naar Kroatië voor een aantal weken met de auto. Nu vroeg ik me af of het héél onverstandig zou zijn om een beetje wiet mee te nemen voor in de avond wat te chillen. Ik heb al gevonden dat Kroatië geen lid is van de Europese Unie maar wel kandidaat is. Zijn daar dan geen open grenzen ? En weet iemand tot hoeverre je gecontroleerd wordt? Nederland, Duitsland, Oosternrijk en Slovenië passeren we ook, allemaal lidstaten van de EU, enige reden om mij daar zorgen over te maken?
En zijn er eventueel goeie verstop tuckjes? :)

Als het echt te riskant is (Wat zijn trouwens de consequenties in het geval je betrapt wordt met een kleine hoeveelheid wiet (bv 2-4gr) ?) laten we het wel thuis, in dat geval, enig idee hoe je eventueel wat wiet kunt scoren daar?

Alvast bedankt! Groeten en iedereen alvast een prettige vakantie toegewenst!
Argulas

Belgo

Belezen gebruiker
In je zakken stoppen en als je ziet dat je aangehouden wordt alles uit het raam gooien!

Nee serieus het lijkt mij nietzo verstandig maargoed je moet het zelf weten.

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Ben in totaal 3x keer op vakantie geweest in kroatie. De grens is wel gesloten en je wordt gecontroleerd door de douane, en dit houd meestal in dat je je ID/ paspoort even moet laten zien. Wij zelf mochten altijd gelijk door en we hebben ook geen auto's langs de weg gezien die gecontroleerd worden.

Maar het hangt er ook een beetje vanaf hoe je eruit ziet he, als je er als een hippy uit ziet is de kans groter dat je eruit wordt gepikt bijv. Draag ook geen zonnebril, en weest niet nerveus want die pakken ze er zeker uit :P .

Maar je moet zelf weten of je het waart vind, de straffen daar liggen natuurlijk wel wat hoger en als je daar vast zit is dat meestal niet de fijnste plek om er te zitten. Maar wiet in kroatie is goed te vinden hoor, tenminste waar ik was.

Waar ga je heen in kroatie?

Vigilante

Wijs gebruiker
In geen enkel buitenlands land is het moeilijk wat te vinden.
Zelf al meegemaakt in kroatië dat ik op de 1e avond een dealer tegenkwam met een zak van 30 gram. Zoek savonds gewoon mensen die aant blowen zijn of waarvan je denkt dat ze blowen.

Of dat mijn duitse buren een berg bij zich hadden.

Meenemen kan best, maar gepakt worden is niet best.

Nielz

Experimenterende gebruiker
Ben zelf ook al in Kroatië geweest en ook controle van id's etc gehad maar zelf ook nergens mensen zien gefouilleerd worden of dergelijke.

Pas wel op met ( ik denk) Slovenië, daar waren ze toch relatief ambetant aan het doen, bij ons toch..

Ik zou het persoonlijk wagen. Zoveel plaats om het weg te steken en de kans dat ze je helemaal gaan doorzoeken is tamelijk klein denk ik

Argulas

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Bedankt voor de reacties! We gaan naar Murter. Bij die controles, controleren ze enkel oppervlakkig de auto en bagage of word je zelf ook gefouilleerd? Zijn er honden? En bij Slovenië, hoe verlopen de controles daar? Ik wil namelijk zo goed mogelijk voorbereid zijn moest ik iets meenemen.

Weet er iemand trouwens hoe je het best wiet vraagt aan een kroaat? In het geval ik kies voor het lokale gewas :)

Peace!

ErnstJünger

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ik zou me niet zoveel zorgen maken omtrent de doorgang naar Kroatië.
Daar zullen ze niet echt op drugsinvoer rekenen. Daar bestaan andere kanalen voor in Kroatië.

ID-controle ja, misschien een oppervlakkige controle van je bagagerek als je er wat sjofel uitziet, maar zeker geen drugshonden.

En aangezien je geen Nederlandse nummerplaat hebt, zou ik me nog minder zorgen maken. Het zijn die zwart-gele nummerplaten die ze er steeds uithalen... hehe :grin:

Nielz

wij hadden ook een Belgische nummerplaat en in Kroatië niets van problemen gehad, Slovenië eigenlijk ook niet echt maar daar kan je wel een oppervlakkige controle verwachten( pas op voor je snelheid als je juist Slovenië binnenrijdt, ze hebben ons geflitst) -> Doe je gewoon als een mongool voor die hun niet verstaat en ze laten je gaan zonder boete :tongueout: ( lukte bij ons )

Ik was al een tijdje in het bezit van een schitterende site waar gebruikers in steden over de hele wereld een verslag maakten over het gebruik, het beleid, plaatsen waar je kan zoeken naar wiet, de prijzen etc.

Oja weet hem weer :

http://www.webehigh.com

:hearteyes:

Ik wens je een ongelooflijk leuke vakantie in Kroatië

Argulas

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Bedankt voor die site, ziet er wel een interessante verzameling van info uit! In kroatië verschilt de tolerantie precies wel, in het binnenland zijn ze vééél strenger als aan de meer toeristische kustgebieden.. Dat is al een pluspunt :) Enorm moeilijk om eraan te geraken lijkt het ook niet echt, maar jah, dat kan ondertussen al veranderd zijn..

Tips en info zijn natuurlijk nog altijd welkom!

Alvast bedankt iedereen!
Groeten, Argulas

J0rrit

Badass junkie
Weet iemand hoe het zit met de legaliteitsstatus van gbl in kroatie? Kan er niks over vinden namelijk...

N-Eye-Zzz

Geen idee Jorrit,

maar ik ben sinds gister weer terug uit Kroatië (we waren in het in Istrië liggende Medulin).
De controle van onze bus (Traxs,Gogo,Xtravel) was niet aanwezig bij Slowakije noch Kroatië.
Wel ben ik aanraking geweest met de politie (3 maal zelfs), maar ben nooit gefouilleerd, de ernst van de aanrakingen waren dan ook niet hoog (id-kaart niet bij ons etc).

Tijdens mijn vakantie vond een vriendin van me een flyer van Future Nature 10de editie.
Het was een summer festival of pshychedelic culture. Dus wij waren meteen geïnteresseerd.
Het was toch iets anders dan we verwacht hadden, maar zeer zeker heel tof om mee te maken.
Het was een groots terrein waar overal tentjes stonden, alleen maar hippies. Toen wij aankwamen lagen de meeste nog te slapen, het feesten was blijkbaar van 21-8 uur en wij kwamen 's middags aan, dit door een misvatting van de bustijden aanzien voor openeningstijden :P.

De natuur daar was prachtig en ook enorm afgelegen, K (het meisje wat met mij meeging) en ik liepen zon 4-5km vanaf de plek waar de bus ons afzette. We kwamen om 4 uur aan en om 5 uur begon er in de chill-out - freestyle ruimte wat Goa-trance te spelen. Hier hebben wij nog een poosje gezeten en zijn toen weer terug naar huis gegaan. We hadden geheel wat anders verwacht en vonden het enigzins telleurstellend, maar tegelijk ook super leuk. We hebben een aantal foto's geschoten, ook van de mensen (daarbij natuurlijk wel gevraagd of dat goed was, trippende mensen kun je natuurlijk niet zomaar fotograveren). Terugkijkend op dit evenement kan ik alleen zeggen dat ik graag zelf ook een keer op zo'n evenement sta met m'n tentje. De sfeer was prachtig en iedereen was heerlijk gezellig, rustig, spraakzaam, vrolijk, en enorm vaag :grin:.

Back on topic: Ik vraag me af waar al die mensen (Polen, Duitsers, Fransen, Tjechen, Hongaren, Slowaken en Kroaten) al die spullen vandaan haalden en hoe werd dit legaal gehouden met de politie?

Dubz

Bewuste gebruiker
Misschien een wat late reactie, maar wil graag even mijn ervaring met de Kroatische douane mededelen. Je moet zeker wel oppassen met drugs meenemen, vooral als jongeren zijnde, en met nederlandse kenteken-platen, die pakken ze namelijk graag.

Wij waren met drie vrienden en een vriendin (allemaal rond de 22 jaar, regelmatige blowers) in een BMW naar Kroatie gereden. Van te voren de gehele auto schoongemaakt, gestofzuigd, en gezorgd dat er nergens meer het kleinste kruimeltje wiet te bekennen was, aangezien ze daar in Kroatie niet blij mee zijn.
Aangekomen bij de grens moesten we ons ID laten zien, dit was geen probleem. Een vrouwelijke beambte keek ons één voor één aan, en vroeg of we iets bij hadden qua drugs. Wij zeiden dat we niets bij hadden. Ze keek ons nog een keer goed aan en zei dat we 10 meter verderop moesten parkeren (de controle-plaats).
Daar aangekomen kwam diezelfde vrouw naar ons toe en zei dat ze aan ons kon zien dat we drugs bij hadden. Wij ontkenden dit en bleven gewoon rustig. (omdat wij er 100% zeker van waren geen drugs bij te hebben)
De vrouw vertelde ons dat ze een drugshond kon laten komen, om om onze auto heen te laten lopen. Als deze aansloeg zouden ze de gehele auto + bagage doorzoeken. Als ze vervolgens iets aan zouden treffen (al was het maar het kleinste kruimeltje wiet, wat daar dus VERBODEN is), zouden wij allemaal ge-arresteerd worden, en zou de auto in beslag genomen worden. De bestuurder van de auto zou (afhankelijk van de gevonden hoeveelheid) een aantal maanden tot jaren vast zitten.
Aangezien wij er van overtuigd waren niets bij te hebben, zeiden we dat we volledig mee wilde werken, en dat ze desnoods die hond maar moesten laten komen, omdat we echt niets bij hadden. Vervolgens moesten we allemaal de auto uit, deuren moesten op slot, en we moesten allemaal mee een hokje binnen.
Daar begon een heel kruisverhoor over of we wel eens drugs gebruikte, hoeveel en waarom, wat voor drugs etc.. etc.. We gaven allemaal toe wel eens een joint te roken in Nederland, maar speciaal voor deze vakantie alles helemaal gecleaned te hebben om geen problemen te willen. Dit geloofde ze niet echt, en begonnen te dreigen met haartesten (?) en urinetesten om te kijken of we onder invloed waren. Blijkbaar zagen we er nogal stoned uit, maar geen van allen was onder invloed.
Wij hielden stug vol niets te hebben gebruikt of bij te hebben, en na een kwartiertje zweten in het interviewhokje werd er flink kroatisch over en weer gebabbeld, en kregen we eindelijk onze ID-bewijzen terug. We mochten weer vertrekken.
Toen we terug liepen naar de auto stond er drie man met zaklampen in onze auto te schijnen, toen wij aankwamen liepen ze weg.

Het mooie van dit verhaal is dat wij continu onder de impressie waren niets bij te hebben omdat we de gehele auto van te voren binnenstebuiten hadden gekeerd, en daardoor totaal niet zenuwachtig waren tijdens de ondervragingen. Eenmaal op de camping in Kroatie aangekomen maakt een van ons (de bestuurder) zijn rugzak open, en komt in een zijvakje een verkuimelaars (crusher) tegen met nog 3 á 4 dikke joints aan wiet erin :grin:
Als we dat geweten hadden (hij wist het zelf ook niet, dat ding zat er al weken in) waren we compleet paranoia geweest bij de controle en waren we waarschijnlijk genaaid.

Pas dus op met drugs meenemen naar dit soort landen. Ze vinden het allemaal niet zo fijn als hier, en juist daarom pakken ze veel Nederlanders en Belgen eruit.

geekos

Bewuste gebruiker
Dubz zei:
Pas dus op met drugs meenemen naar dit soort landen. Ze vinden het allemaal niet zo fijn als hier, en juist daarom pakken ze veel Nederlanders en Belgen eruit.
Euh.. Belgen?
Het zijn de Nederlanders die altijd en overal dope meenemen man :beer:

Dubz

Bewuste gebruiker
geekos zei:
Dubz zei:
Euh.. Belgen?
Het zijn de Nederlanders die altijd en overal dope meenemen man :beer:
Haha klopt wel ja, deze keer hadden we zelfs onbewust dope bij :grin:

Alleen scheren ze in die oostblok landen onze zuiderburen over dezelfde kam, aangezien op die controleplek alleen NL en B kentekenplaten te vinden waren.. En naar mijn weten hebben de Belgen daar ook wel een handje van :)

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
sjelepopi zei:
Mensen die ervaringen hebben met busreizen?
Wordt er veel gecontroleerd in de bussen op id enzo?

Toen mijn lief en ik twee jaar geleden met de bus naar Praag gingen, werd er bij de Tsjechische grens een id-controle door de bus gehouden, inclusief aanwezigheid van drugshonden! Uiteraard hadden wij niks te verbergen en gelukkig waren er ook geen andere passagiers die ergens op gepakt werden...

Drugs meenemen naar het buitenland moet je gewoon niet doen. We hebben geluk dat er in
Nederland wat toleranter mee omgegaan wordt, maar in de rest van de wereld is dat gewoon bijna nergens zo. Je bent in een ander land te gast, respecteer dan gewoon de regels van het desbetreffende land en breng jezelf (of medereizigers) niet in gevaar!

sjelepopi

Belezen gebruiker
Hmmm toch wel link dus.

Van de ene kant ben ik het wel met je eens mbt respecteren van de wetten.

Maar ik blow eens in de 2 maanden. En vakantie is nu net juist het chillste moment voor mij om te blowen. En al helemaal ergens in een lekker warm land.

lysergine25

Badass junkie
Tripreporter
ErnstJünger zei:
Ik zou me niet zoveel zorgen maken omtrent de doorgang naar Kroatië.
Daar zullen ze niet echt op drugsinvoer rekenen. Daar bestaan andere kanalen voor in Kroatië.

ID-controle ja, misschien een oppervlakkige controle van je bagagerek als je er wat sjofel uitziet, maar zeker geen drugshonden.

En aangezien je geen Nederlandse nummerplaat hebt, zou ik me nog minder zorgen maken. Het zijn die zwart-gele nummerplaten die ze er steeds uithalen... hehe :grin:

gelukkig trekken ze al die rood witte platen als eerste aan de kant !!

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
sjelepopi zei:
Hmmm toch wel link dus.

Maar ik blow eens in de 2 maanden. En vakantie is nu net juist het chillste moment voor mij om te blowen. En al helemaal ergens in een lekker warm land.

Hoe kun je nou lekker genieten, als je ermee gepakt kan worden en dan zwaar de pineut kan zijn?? Met zo'n gedachte in mijn achterhoofd zou ik iig niet kunnen chillen!

W.F.L.

Badass junkie
Een hele tijd terug naar Zwitserland geweest met de trein en toen had er iemand ook een dikke zak wiet mee. Gewoon in ziplock, in een zak van de Panos en dan in een vuilnisbakje gegooid bij een plaats die we nog redelijk in het oog konden houden (Ondertussen waren er ook al andere mensen gaan zitten op die plaats.) :tearsofjoy: Toen we aankwamen in Zwitserland de zak weggehaald en klaar. :beer: Overigens geen controles gehad toen, maar toen we terugkwamen wel. Maar dat was ook zonder honden enzo.

Wat niet wegneemt dat ik het ook beter vind om geen drugs mee te nemen naar een ander land en zeker niet met het vliegtuig. :openmouth:

Dubz zei:
En naar mijn weten hebben de Belgen daar ook wel een handje van :)

LIES! :angry:

sjelepopi

Belezen gebruiker
Marla Singer zei:
sjelepopi zei:
Hmmm toch wel link dus.

Hoe kun je nou lekker genieten, als je ermee gepakt kan worden en dan zwaar de pineut kan zijn?? Met zo'n gedachte in mijn achterhoofd zou ik iig niet kunnen chillen!

Nee zeker niet. Maar je snapt toch wel wat ik bedoel of niet?

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
sjelepopi zei:
Marla Singer zei:
sjelepopi zei:
Hmmm toch wel link dus.

Nee zeker niet. Maar je snapt toch wel wat ik bedoel of niet?

Ik snap dat het idee aantrekkelijk voor je is, alleen is het in de praktijk gewoon een beetje minder aantrekkelijk. :wink:

sjelepopi

Belezen gebruiker
Nee duidelijk.

Hoe zou het met 2-cb zijn om mee te nemen?
Want ik heb wel eens gelezen dat honden niet worden getraind op 2-cb en varianten?

Flip Trip

Bewuste gebruiker
sjelepopi zei:
Nee duidelijk.

Hoe zou het met 2-cb zijn om mee te nemen?
Want ik heb wel eens gelezen dat honden niet worden getraind op 2-cb en varianten?

Ik zou zeggen kijk eens goed in de wetboeken van de landen die je doorkruist. Er zijn nog 2-C varianten die niet verboden zijn.

sjelepopi

Belezen gebruiker
Hopelijk kan ik een beetje sloveens en kroats. Aangezien ik niet denk dat ze de wetboeken vertaal hebben. :tongueout:

Maar opzich wel een slim idee.

sjelepopi

Belezen gebruiker
Nog mensen afgelopen jaar naar kroatie geweest? en die hun ervaringen willen delen?

Zelf ben ik afgelopen jaar naar turkije geweest, zonder drugs.:P

Komend jaar ga ik wel naar kroatie, porec. Weet nog niet of ik iets mee neem. Maar toch altijd fijn om van te voren informatie op te doen.

--3s--

Newbie
We zijn vorig jaar met 2 huurautos vol vrienden naar het ''party eiland'' Novalja in kroatië geweest.
Super vakantie :)
Veel lekkere chica's die je zien als ''welthy'' dus succes gegarandeerd. :mrgreen:
Of je moet een draak zijn die er weet ik veel hoe lelijk uitziet :tearsofjoy:
1 ding was nadelig; Geen wiet/hasj bij ook omdat we ook schrik hadden gepakt te worden.
Weet dat het daar niet meevalt als je met zoiets gepakt word.

Maar niks controle's gehad .. hebben veel moeten zoeken eens we daar waren maar echt succes had dit niet.
En als je dan iets vond was het echte baggerwiet!
De grenscontroles zijn dus niks, het is het gebruiken daar wat riskant is.
Ik zou als ik nog eens terug zou gaan gewoon een zak van 25gr meepakken en deze goed verbergen, in pot choco ofzo :P

Hebben ons echt wel kut gevoeld als we terugkwamen van op stap, een jointje als afsluiter is zoals jullie weten de perfecte afsluiter. Zeker op zon tropisch eiland ! :hearteyes:

Mijn tip dus; neem wat mee maar verstop het goed.
Best bij hotel roken en als je wat mee naar strand ofzo pakt, pak niet teveel mee .

Heb iemand gezien die daar in de stranddiscotheek gepakt werd met iets drugs, weet niet precies wat.
Die heeft alle hoeken van de discotheek gezien, die kreeg dus echt rammel van 2 kasten van kerels..
Die buitenwippers zijn daar echt niet mals !! :)
En als ze je echt willen hebben bellen ze ook nog eens de politie en zit je daar in kroatië in een cel, zo corrupt als at.. Dus LET OP ! :)

Veel plezier !!

MVVVDR

Newbie
Hallo, ik vertrek in Juli met mijn vriend met de bus naar Kroatïë Porec.
We zouden graag een beetje hasj willen meenemen, maar ook nog om te vragen, is het daar strafbaar om aan het strand te roken savonds rond23 uur of 00. uur?

Argulas zei:
Goeie avond iedereen hier!

Ik vertrek komende maandag samen met men vriendin en haar vader naar Kroatië voor een aantal weken met de auto. Nu vroeg ik me af of het héél onverstandig zou zijn om een beetje wiet mee te nemen voor in de avond wat te chillen. Ik heb al gevonden dat Kroatië geen lid is van de Europese Unie maar wel kandidaat is. Zijn daar dan geen open grenzen ? En weet iemand tot hoeverre je gecontroleerd wordt? Nederland, Duitsland, Oosternrijk en Slovenië passeren we ook, allemaal lidstaten van de EU, enige reden om mij daar zorgen over te maken?
En zijn er eventueel goeie verstop tuckjes? :)

Als het echt te riskant is (Wat zijn trouwens de consequenties in het geval je betrapt wordt met een kleine hoeveelheid wiet (bv 2-4gr) ?) laten we het wel thuis, in dat geval, enig idee hoe je eventueel wat wiet kunt scoren daar?

Alvast bedankt! Groeten en iedereen alvast een prettige vakantie toegewenst!
Argulas

Herbalisme

Bewuste gebruiker
Als je echt op 99,99% safe wil spelen doe dan gewoon wiet in een plastic zak ( Kwaliteit plastic :grin: ) daarna vacuüm zuigen en daarna in bleekwater doppen, laten drogen en dan in een zakje IN je onderbroek steken, als je dit doet met kleine hoeveelheden is het onmogelijk om betrapt te worden.
Heb dit al talloze keren gedaan, ben zelf al 2 maal aangehouden voor fouilleren met een drugs ( of misschien stresshond ) erbij en iedere loopt alles prima.
Gewoon verzekerd overkomen :)

Doe dit wel niet in grote hoevelheden!!!
+ Zoals al eerder vermeld, daar zul je ook wel spoedig drugs vinden, ik kwam eens net aan in een camping in Zuid-Frankrijk en er kwamen al mensen vragen of ik Hasj of Mdma nodig had.
Of als je hasj wil meedoen: Verdelen onder bolletjes, insmeren in olijfolie, tellen hoeveel je er hebt, inslikken en tellen hoeveel er terug uitkomen en geloof me, op deze manier kun je makkelijk 300g meenemen :)

Herbalisme

Bovenaan