Koude ledematen

Schitterendschutterend

Bewuste gebruiker
Haai allen,

Bij het gebruik van amfetamine(achtige) middelen krijg ik zo wat altijd koude poten en handen.
Zoals ik hier en daar heb gelezen is dat een veel voorkomende bijwerking.
Oorzaak hiervan is vaatvernauwing als ik dat goed heb.

Nu mijn (tegen beter weten in / you can't have it all) vraag: of hier iets tegen te doen is?

Zelf heb ik ervaren dat twee dingen helpen:

- Flink bewegen;
- Alchoholgebruik.

(Daarnaast geloof ik ook wel dat ik iets te veel hypchonder op het koude gevoel dat ik op dat moment ervaar).

Zeau, how you keep your whóle body as lively as your doppen?

Neo-Shulginist

Badass junkie
Klopt. Je lichaam stuurt al het bloed naar de spieren en de organen die nodig zijn voor direct fysiek handelen (vluchten). De fijne motoriek is daarbij minder nodig, dus raken je handen minder doorbloed.

Bewegen helpt inderdaad. Alcoholgebruik zou ik minder snel aanraden omdat dat de impulsiviteit verhoogt, waardoor je sneller gevaarlijk of agressief gedrag gaat vertonen. Daarnaast raak je sneller uitgedroogd, is de combi een overbelasting voor je lever en maak je de kater ook nog een stuk erger.

Wat ook niet zo'n goed plan is, is om proberen jezelf op te warmen door in bad te gaan of onder een elektrische deken te gaan liggen. Je lichaam staat door de speed in de actieve stand en produceert daarom al veel warmte. Als je dan ook nog vanaf de buitenkant warmte gaat toevoegen dan kan je oververhit raken.

Ik denk dat het voor een deel ook acceptatie is. De enigszins koude handen horen bij de effecten van speed en zijn op zichzelf niet een enorm probleem. Als je de aandacht ergens anders op richt dan zou je het niet eens zozeer meer hoeven merken. Dus ik denk eigenlijk dat dat de beste strategie is.

HierEnDaarEenFuifje

Wijs gebruiker
Haai allen,

Bij het gebruik van amfetamine(achtige) middelen krijg ik zo wat altijd koude poten en handen.

Nu mijn (tegen beter weten in / you can't have it all) vraag: of hier iets tegen te doen is?

- Flink bewegen;
- Alchoholgebruik.

Daarnaast geloof ik ook wel dat ik iets te veel hypchonder op het koude gevoel dat ik op dat moment ervaar.

Moeilijk, want zoals je al aangeeft is dit een bekende bijwerking.
Dingen als een douche etc zal maar tijdelijk werken. Ik denk dat er niets is wat dit kan verhelpen.

Lagere dosis? Niet nemen? Maarja dat zijn standaard dingen haha..
Niet aan denken en afleiding zoeken is het beste gok ik

Blyatman

Badass junkie
Alcoholgebruik voorkomt vaatvernauwing amper, een heel minimaal percentage maar. Tevens vaatvernauwende drugs combineren met alcohol kan hart- en vaatziekten tot gevolg hebben, zoals hoge bloeddruk, hartritmestoornissen en hersenbloedingen.

alcohol gebruiken tegen vaatvernauwing wordt eigenlijk afgeraden.

Kitty Katt

Wijs gebruiker
Haai allen,

- Flink bewegen;
- Alchoholgebruik.

(Daarnaast geloof ik ook wel dat ik iets te veel hypchonder op het koude gevoel dat ik op dat moment ervaar).

Kitty Katt

Wijs gebruiker
Warm aankleden, als je thuis bent , kruikje maken ( ik heb kersenpit kussens ) klein Media markt kacheltje bij me . Kop thee beethouden,
Of als je niet ligt dikke sokken aan en bewegen ! Dan wordt je warm ook . Ik heb altijd na RC koude handen en voeten

Flower123

Badass junkie
Kan helpen, je doorbloeding verbeteren , warme douche ook, lekker met spons schrobben 🧽
Warme douche moet je ook mee uitkijken! Kan de doorbloeding inderdaad verbeteren, maar @De Dunne en ik hadden het net in een ander topic over Raynaud-symptomen mocht je daar gevoelig voor zijn dan natuurlijk. Want als er iets is wat je in dat geval juist niet moet doen is het je koude handen bijvoorbeeld opwarmen onder een warme kraan, of als je het koud hebt lekker warm gaan douchen! Dat kan een ''Raynaud-aanval'' triggeren (lol, zo noem ik ze altijd 😝🤷‍♀️).
Maar buiten dit is een warme douche (als je de Luxe hebt een lekker warm bad natuurlijk) ideaal om lekker even op te warmen, hihi. Bad is overigens ook beter voor de aderen, ivm een constantere temperatuur tov. bij het douchen, maar dat gaat dan weer over Raynaud shittttt.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Warme douche moet je ook mee uitkijken! Kan de doorbloeding inderdaad verbeteren, maar @De Dunne en ik hadden het net in een ander topic over Raynaud-symptomen mocht je daar gevoelig voor zijn dan natuurlijk. Want als er iets is wat je in dat geval juist niet moet doen is het je koude handen bijvoorbeeld opwarmen onder een warme kraan, of als je het koud hebt lekker warm gaan douchen! Dat kan een ''Raynaud-aanval'' triggeren (lol, zo noem ik ze altijd 😝🤷‍♀️).
Maar buiten dit is een warme douche (als je de Luxe hebt een lekker warm bad natuurlijk) ideaal om lekker even op te warmen, hihi. Bad is overigens ook beter voor de aderen, ivm een constantere temperatuur tov. bij het douchen, maar dat gaat dan weer over Raynaud shittttt.
Toch moet ik af en toe wel de warme kraan gebruiken. Soms kan ik anders weinig met mijn handen als ze al wit zijn geworden. Ik werk het hele jaar door de hele dag buiten, geen “handige” keuze als je Raynaud hebt maar ja... :tearsofjoy:

Bovenaan