ketamine blaasproblemen

Potviz

Belezen gebruiker
Dit is niet alleen bij ketamine maar waarschijnlijk bij de hele reeks arylcyclohexylamines!

Groene thee of EGCG kan beschermend werken voor de blaas volgens een studie in ratten.

Linkie naar de studie : https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1879522615004157
De hele reeks is ver overdreven. De kern structuur van deze toxiciteit is echt een (des)-PCE groep. Van bijv PCP en xMXE reeksen is het bijna geen gevaar, ook Opioïde arylcyclohexylamines zoals Bromadol, 3HO-PCP derivaten hebben geen negatieve uitwerking op de blaas.

ketamine zichzelf wordt pas schadelijk na intensief gebruik, dag in dag uit voor maanden. Het toxicologisch profiel van ketamine is best geruststellend, het is wederom de media die het laat lijken dat als je 1x ketamine doet, je blaas al meteen dood is.

ljuv

DF-koningin
ketamine zichzelf wordt pas schadelijk na intensief gebruik, dag in dag uit voor maanden. Het toxicologisch profiel van ketamine is best geruststellend, het is wederom de media die het laat lijken dat als je 1x ketamine doet, je blaas al meteen dood is.
Das precies nie wat er staat he...

"Een groeiende groep jongeren gebruikt de partydrug ketamine dagelijks en loopt daarbij een ernstige blaasontsteking op, wat vaak gepaard gaat met helse pijnen. Bij langdurig overmatig gebruik van het verdovingsmiddel lopen gebruikers bovendien risico op een zogenoemde 'ketamineblaas', die soms zelfs verwijderd moet worden."

Het gaat juist over de groep met jongeren die keta intensief gebruiken... Staat letterlijk in de eerste alinea haha. En ik denk een goede terechte waarschuwing, want er wordt vrij licht over keta gedaan in het algemeen.

Laatst bewerkt:

Lemmy

Badass junkie
Das precies nie wat er staat he...

"Een groeiende groep jongeren gebruikt de partydrug ketamine dagelijks en loopt daarbij een ernstige blaasontsteking op, wat vaak gepaard gaat met helse pijnen. Bij langdurig overmatig gebruik van het verdovingsmiddel lopen gebruikers bovendien risico op een zogenoemde 'ketamineblaas', die soms zelfs verwijderd moet worden."

Het gaat juist over de goeie de groep die keta intensief gebruiken... Staat letterlijk in de eerste alinea haha. En ik denk een goede terechte waarschuwing, want er wordt vrij licht over keta gedaan in het algemeen.

Ja, goed ik vraag me wel af hoe men weet dat er meer en meer jongeren zijn die dit dagelijks gebruiken. Dat het een drug is die al enige tijd in opgang is, en misschien zelfs coke zal voorbijsteken qua populariteit, klopt natuurlijk.

Alleen stel ik me altijd vragen bij dit soort van dramatische berichten.

ljuv

DF-koningin
Ja, goed ik vraag me wel af hoe men weet dat er meer en meer jongeren zijn die dit dagelijks gebruiken
Zal wel iets te maken hebben met de hoeveelheid jongeren die met klachten bij de artsen komen hé...
"Ziekenhuizen zien soms tientallen jonge patiënten meer binnenkomen, blijkt uit een rondgang van EenVandaag langs 10 ziekenhuizen."

Alleen stel ik me altijd vragen bij dit soort van dramatische berichten
Ik vraag me altijd af of jullie de berichten zelf wel lezen😂 Want kritisch bevragen is goed hoor, absoluut! Maar de vragen die jullie veelal stellen staan er gewoon letterlijk... 1vandaag heeft behoorlijk goede onderzoeksjournalisten die zich aan de mediacode houden, in tegen stelling tot een heleboel andere hoeken van de journalistiek, dus trek ik minder in twijfel.

Spyro

DF-koning
Jep, toen ik in het ziekenhuis kwam met mijn Ketamine blaas was ik de eerste. Toen ik klaar was met mijn behandelingen vertelde het ziekenhuis mij dat ze met bosjes uit de lucht komen vallen nu…

Zeker iets om over na te denken. Het wordt nog teveel verheerlijkt, die Ketamine.

ljuv

DF-koningin
Zeker iets om over na te denken. Het wordt nog teveel verheerlijkt, die Ketamine.
Dit🙌🏻

En eerlijk is eerlijk, ik vind het ook heerlijk (met matig gebruik). Maar ik denk dat dit wat Spyro heeft meegemaakt en in het artikel wordt omschreven, veel en veel te weinig bekend is bij experimenterende jongeren.

124h3TJtt23ti32jk

Bewuste gebruiker
zag dit voorbij komen, best erg
Ik verbaas me erover dat je dit überhaupt op dagelijkse basis kan gebruiken. Buiten het feit dat het magische gevoel na structureel gebruik verdwijnt, word je er ook gewoon een dwaas van. Eerlijk is eerlijk: ik heb het de afgelopen weken/maanden teveel gebruikt. Ik hield mezelf voor eens in de maand te gebruiken: de afgelopen 4 weken heb ik het 1x per week gebruikt, wat regelrechte red flags zijn. Daarom ben ik ook blij dat ik dit zie.

Gelukkig heb ik geen cravings, de situatie dat ket voorhanden ligt doet zich simpelweg te vaak voor. Kappen nu. :)

Lemmy

Badass junkie
Zal wel iets te maken hebben met de hoeveelheid jongeren die met klachten bij de artsen komen hé...
"Ziekenhuizen zien soms tientallen jonge patiënten meer binnenkomen, blijkt uit een rondgang van EenVandaag langs 10 ziekenhuizen."

Ik vraag me altijd af of jullie de berichten zelf wel lezen😂 Want kritisch bevragen is goed hoor, absoluut! Maar de vragen die jullie veelal stellen staan er gewoon letterlijk... 1vandaag heeft behoorlijk goede onderzoeksjournalisten die zich aan de mediacode houden, in tegen stelling tot een heleboel andere hoeken van de journalistiek, dus trek ik minder in twijfel.

Nou ja wat jij wil.

Ik heb gewoon moeite met te geloven dat er een overweldigend aantal jongeren elke dag Ketamine gebruikt.

Dat het in opmars is, staat daarentegen buiten kijf.

Zo duidelijker?

Lemmy

Badass junkie

Tientallen meer wil niet zeggen dat die bepaalde jongeren dat dagelijks gebruiken. Het wil wél zeggen, nogmaals, dat het "in" is.

Vond het persoonlijk een geweldige ervaring, omdat ik goed werd ingelicht dat je NOOIT dezelfde grote lijnen als bij C mag gebruiken.

Het zalige, maar sterke, effect dat zo'n beetje al gaf... kun je nagaan wat het met een mens doet als je er ook maar 'n beetje over gaat.

ljuv

DF-koningin
Dat er een overweldigend aantal jongeren elke dag Ketamine gebruikt.
Maar dat staat er niet haha

Dat het in opmars is, staat daarentegen buiten kijf.
Dit staat er, en dat daar zorgen over zijn bij artsen OMDAT er tientallen jongeren meer met problemen (die alleen bij overmatig gebruik optreden) in het ziekenhuis terrecht komen.

Tientallen meer wil niet zeggen dat die bepaalde jongeren dat dagelijks gebruiken. Het wil wél zeggen, nogmaals, dat het "in" is.
Maar dat staat ook gewoon nergens lieve Lemmy... Ook al kom je niet in het ziekenhuis van eens in de zoveel tijd een beetje keta dus, ja, kun je dat wel veronderstellen. Over cijfers zeggen ze louter dit:
"Kwart krijgt problemen
En ze is lang niet de enige met ernstige blaasproblemen door ketamine. Een op de vier gebruikers krijgt ermee te maken. Uit cijfers van het Trimbos Instituut blijkt dat in 2020 zo'n 130.000 mensen in Nederland de partydrug gebruikten. Urologen schatten dat dat aantal de afgelopen 2 jaar verder is toegenomen."

Vond het persoonlijk een geweldige ervaring, omdat ik goed werd ingelicht dat je NOOIT dezelfde grote lijnen als bij C mag gebruiken.

Het zalige, maar sterke, effect dat zo'n beetje al gaf... kun je nagaan wat het met een mens doet als je er ook maar 'n beetje over gaat.
I know, ik ook! Maar ook bij een geweldige drug mag voor de geweldige gevaren worden gewaarschuwd.

Laatst bewerkt:

Cyndaquil

Bewuste gebruiker
De hele reeks is ver overdreven. De kern structuur van deze toxiciteit is echt een (des)-PCE groep. Van bijv PCP en xMXE reeksen is het bijna geen gevaar, ook Opioïde arylcyclohexylamines zoals Bromadol, 3HO-PCP derivaten hebben geen negatieve uitwerking op de blaas.

Toch zie ik overal op psychonautwiki bij elke arylcyclohexylamines staan dat er complicaties met maag en blaas kunnen ontstaan.

Ik zie nergens een onderzoek dat zegt dat heleboel uit die reeks veilig zijn en die problemen niet hebben.
Gezien heleboel arylcyclohexylamines in de sub 10mg werken kan het goed zijn dat de schade meevalt gezien je veel minder gebruikt dan met keta of 2F-DCK.

BelowTheFlow

Wijs gebruiker
Zou de schadelijkheid van 2 fdck ketamine net zo sterk zijn als die van de beschreven ketamine?
Het veilige antwoord lijkt mij: waarschijnlijk net zo schadelijk !

Maar echt weten zullen we het wel nooit bij gebrek aan huidig en toekomstig onderzoek.

Misschien dat 2f-dck net iets minder uitnodigt tot overmatig gebruik omdat snuiven niet de meest voor de hand liggende methode is ?

Lemmy

Badass junkie
Maar dat staat er niet haha

Dit staat er, en dat daar zorgen over zijn bij artsen OMDAT er tientallen jongeren meer met problemen (die alleen bij overmatig gebruik optreden) in het ziekenhuis terrecht komen.

Maar dat staat ook gewoon nergens lieve Lemmy... Ook al kom je niet in het ziekenhuis van eens in de zoveel tijd een beetje keta dus, ja, kun je dat wel veronderstellen. Over cijfers zeggen ze louter dit:
"Kwart krijgt problemen
En ze is lang niet de enige met ernstige blaasproblemen door ketamine. Een op de vier gebruikers krijgt ermee te maken. Uit cijfers van het Trimbos Instituut blijkt dat in 2020 zo'n 130.000 mensen in Nederland de partydrug gebruikten. Urologen schatten dat dat aantal de afgelopen 2 jaar verder is toegenomen."

I know, ik ook! Maar ook bij een geweldige drug mag voor de geweldige gevaren worden gewaarschuwd.

Het is goed.

• Like
Waarderingen: ljuv

Potviz

Belezen gebruiker
Toch zie ik overal op psychonautwiki bij elke arylcyclohexylamines staan dat er complicaties met maag en blaas kunnen ontstaan.

Ik zie nergens een onderzoek dat zegt dat heleboel uit die reeks veilig zijn en die problemen niet hebben.
Gezien heleboel arylcyclohexylamines in de sub 10mg werken kan het goed zijn dat de schade meevalt gezien je veel minder gebruikt dan met keta of 2F-DCK.
Maar psychonaut wiki is geen echte bron, ze kopiëren en plakken bij elk molecuul dezelfde text. En bijv neem PCmO, Dat splitst als 1 van de enige niet in PCE en piperidine, het wordt gehydrolyseerd tot 4HO PCmO, en daarna wordt er een glucose molecuul aangeplakt. Daarom is het niet schadelijk voor de blaas, zoek maar op op PubMed, en andere instanties of er schadelijke effecten zijn op de blaas en maag bij PCmO en andere TyrT-PCP analogen of Bromadol etc

MDMAZIING

Badass junkie
Aan mijn ket verslaving met mijn enigste blaasprobleem wat ik het overgehouden is veel moeten plassen met weinig in me blaas. Geen bloed enzo dus ik zou maar stoppen met die troep! Je gaat steeds meer gebruiken 5 gr ket voel ik niet eens meer.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter

Ljuv maakt hier gewoon een kloppend punt.

Ik vind dat de media drugs ook regelmatig opzettelijk en foutief negatief portretteren, maar in dit geval is de waarschuwing volledig terecht. En belangrijk, gezien de vergaande gevolgen van overmatig (!) ketaminegebuik.

Je zal maar je blaas kwijtraken zeg, poeh hey, daar zit je lekker mee gebakken dan de rest van je leven, tering.

• Love

Lemmy

Badass junkie
Ljuv maakt hier gewoon een kloppend punt.

Ik vind dat de media drugs ook regelmatig opzettelijk en foutief negatief portretteren, maar in dit geval is de waarschuwing volledig terecht. En belangrijk, gezien de vergaande gevolgen van overmatig (!) ketaminegebuik.

Je zal maar je blaas kwijtraken zeg, poeh hey.

Mijn kloppend punt doelde op het laatste stukkie van haar betoog, dat ik haar volg.

Hoe geweldig ik keta ook vond, ik heb niet de intentie om het nog een derde keer te gebruiken.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Mijn kloppend punt doelde op het laatste stukkie van haar betoog, dat ik haar volg.

Hoe geweldig ik keta ook vond, ik heb niet de intentie om het nog een derde keer te gebruiken.

Kan geen kwaad om af en toe even lekker te keta’en. :) Maar met mate. Verslaving moet je niet willen, maar geldt eigenlijk voor alle stoffen natuurlijk, hè. Wel wordt het verslavingspotentieel van disso’s nog vaak onderschat.

• Like

Lemmy

Badass junkie
Kan geen kwaad om af en toe even lekker te keta’en. :) Maar met mate. Verslaving moet je niet willen, maar geldt eigenlijk voor alle stoffen natuurlijk, hè. Wel wordt het verslavingspotentieel van disso’s nog vaak onderschat.

Die muziek, dat gevoel, de kleuren,... Heb trouwens keta gebruikt jaren voor mijn eerste lijn C...

Zal Special K Coke voorbijsteken als dé populaire drug denk je?

• Like

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Die muziek, dat gevoel, de kleuren,... Heb trouwens keta gebruikt jaren voor mijn eerste lijn C...

Zal Special K Coke voorbijsteken als dé populaire drug denk je?

Dat weet ik niet! Heb bij keta soms het gevoel (zoals bij veel dissociatieven) dat het een beetje een ‘acquired taste’ is. Je vindt dat vage gevoel prettig of niet, en soms heeft het even tijd nodig voor je het kunt waarderen.

Zelf vond ik de nawerking van keta nooit zo fijn (dat ‘dronken’ gevoel dat een tijd kan blijven hangen na een wat hogere dosis) en daardoor kon ik er altijd goed vanaf blijven.

Coke is toegankelijker qua effect, maar ja, niet qua prijs!

Het zijn zo’n verschillende middelen dat ze eigenlijk niet te vergelijken zijn. :)

Cyndaquil

Bewuste gebruiker
Maar psychonaut wiki is geen echte bron, ze kopiëren en plakken bij elk molecuul dezelfde text. En bijv neem PCmO, Dat splitst als 1 van de enige niet in PCE en piperidine, het wordt gehydrolyseerd tot 4HO PCmO, en daarna wordt er een glucose molecuul aangeplakt. Daarom is het niet schadelijk voor de blaas, zoek maar op op PubMed, en andere instanties of er schadelijke effecten zijn op de blaas en maag bij PCmO en andere TyrT-PCP analogen of Bromadol etc
Er zijn helemaal niet genoeg mensen die dat ooit gebruikt hebben zoals bij Ketamine.
Het was pas ondekt rond 2007 dat Ketamine dit soort problemen kan geven terwijl veel analogen net paar jaar om de hoek komen kijken met gebruik.

Er is wel een studie op pubmed dat MXE in ratten dus ook problemen geeft [1].
Gezien er weinig onderzoek is gedaan met de analogen en meeste met ketamine zelf zijn er genoeg mensen in de RC community die door analogen ook flinke problemen hebben gekregen met blaas en maag.

1: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24580056/ - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5297751/

luuuk

Experimenterende gebruiker
Ik verbaas me erover dat je dit überhaupt op dagelijkse basis kan gebruiken. Buiten het feit dat het magische gevoel na structureel gebruik verdwijnt, word je er ook gewoon een dwaas van.
Als ik lees dat er weer een idioot met een ballon lachgas achter het stuur is gekropen, of dat mensen dagelijks lachgas gebruiken en daar ernstig ziek van worden, verbaas ik me niet meer over dat mensen extreem domme dingen doen.
Aan de andere kant, je hebt maar een heel klein aandeel mensen nodig die hele domme dingen met drugs doen, om met zulke problemen in het nieuws te komen.

Syntrixx

Newbie
Ik heb zo'n 10 jaar lang dagelijks ketamine gebruikt (met tussenpozen) in doseringen van 1 tot 5 gram per dag (ja, dat is belachelijk veel, ik raad het niemand aan) en heb zodoende ook vaak last gehad van blaasproblemen. Ik heb momenten gehad dat ik 30 x per dag een klein beetje moest pissen en daarbij het gevoel had dat ik glas scherven door mijn urineleider had lopen....zeer pijnlijk. Ik piste niet alleen bloed, maar ook stukjes "weefsel".
Ik ben er in de loop der tijd achter gekomen dat er een simpele remedie is tegen dit zeer hinderlijke aspect van ketamine gebruik/misbruik: Cranberry's. Gedroogde cranberries, cranberry sap of tabletten met cranberry extract...dat heeft mijn leven (of in ieder geval mijn blaas) gered. Dat gecombineerd met het drinken van voldoende water heeft bij mij meerdere malen alle blaasproblemen veroorzaakt door keta verholpen.

Potviz

Belezen gebruiker
Ik heb zo'n 10 jaar lang dagelijks ketamine gebruikt (met tussenpozen) in doseringen van 1 tot 5 gram per dag (ja, dat is belachelijk veel, ik raad het niemand aan) en heb zodoende ook vaak last gehad van blaasproblemen. Ik heb momenten gehad dat ik 30 x per dag een klein beetje moest pissen en daarbij het gevoel had dat ik glas scherven door mijn urineleider had lopen....zeer pijnlijk. Ik piste niet alleen bloed, maar ook stukjes "weefsel".
Ik ben er in de loop der tijd achter gekomen dat er een simpele remedie is tegen dit zeer hinderlijke aspect van ketamine gebruik/misbruik: Cranberry's. Gedroogde cranberries, cranberry sap of tabletten met cranberry extract...dat heeft mijn leven (of in ieder geval mijn blaas) gered. Dat gecombineerd met het drinken van voldoende water heeft bij mij meerdere malen alle blaasproblemen veroorzaakt door keta verholpen.
In dit cranberry extract of sap zitten enzyme inhibitors die de afbraak van ketamine gedeeltelijk of volledig remmen. Dit kan op zichzelf ook schadelijk zijn voor je lever (hepatotoxiciteit)

• Like
Bovenaan