joy division

Dr. Tommy

Badass junkie
De groep werd eind 1976 opgericht in Manchester. In eerste instantie heette ze Warsaw (na heel kort Stiff Kittens genoemd te zijn op wat flyers). Warsaw was gekozen met in gedachten de titel van het nummer Warszawa, afkomstig van het Bowie-album Low (1977). Eind 1977 veranderde de band haar naam om verwarring te voorkomen met een andere groep: Warsaw Pakt. De nieuwe naam 'Joy Division' kwam uit het boek The House of Dolls van Karol Cetinsky en verwijst naar een plaats in nazi-concentratiekampen waar de gevangenen zich moesten prostitueren voor de machthebbers.

Door indruk te maken op Rob Gretton en Tony Wilson (van Factory Records) mocht de band een album opnemen dat door Wilson uit eigen zak werd betaald. Dit Unknown Pleasures (1979) maakte indruk, en Joy Division kreeg predicaten als 'gotische dansmuziek' en 'neanderthalerrock' opgeplakt.

Het atmosferische geluid van Unknown Pleasures was, behalve aan het minimalistische spel van de bandleden, in belangrijke mate te danken aan de manier waarop producer Martin Hannett de muziek vastlegde. In de punktijd werden platen doorgaans met weinig opsmuk opgenomen, maar Hannett trok op Unknown Pleasures een heel register aan galm en andere vervormingen open, met een vervreemdend effect als gevolg. Ook de typische teksten van Ian Curtis, waarin verval, angst, woede en eenzaamheid terugkerende thema's zijn, worden kenmerkend voor de band.

Op 18 mei 1980, nog voor het verschijnen van het tweede album, Closer, en kort voor de geplande Amerikaanse tour, verhing Curtis zich, terwijl hij aan het luisteren was naar Iggy Pop's solo-album The Idiot. Het album Closer wordt gezien als het afscheidsalbum van Ian Curtis. De single Love will tear us apart kwam na zijn dood uit en is een duidelijk voorbeeld van de muzikale zeggingskracht van Joy Division. Love Will Tear Us Apart groeide uit tot het bekendste nummer van Joy Division.

Omdat de bandleden met elkaar hadden afgesproken dat ze de band zouden opdoeken als er ooit iemand in de band zou komen te overlijden was 18 mei 1980, de dag van Ian's zelfmoord, tevens de dag dat Joy Division werd opgedoekt. De overige leden gingen verder onder de naam New Order. Er kwam een nieuw lid bij: Gillian Gilbert. Ook kwam album Movement een jaar na album Closer uit. New Order had een grote hit met Blue Monday. Dit werd tevens de meest verkochte 12 inch-single aller tijden. New Order ging de elektronische richting in de popmuziek uit en groeide uit tot een succesvolle groep die een inspiratiebron bleek voor vele houseacts uit de jaren 90.

Van Joy Division verscheen in 1981 ook nog een derde album, Still, met livenummers en eerder opgenomen rariteiten. In 1988 komt het verzamelalbum Substance uit. Hierop zijn vele bekende Joy Division-nummers te vinden, waaronder Digital, Transmission en She's Lost Control. In 1995 kwam een ander verzamelalbum uit met de naam Permanent. Voor dit album werd door Arthur Baker een remix van Love Will Tear Us Apart gemaakt. In 1997 kwam er na de vele verzamelalbums een boxset uit van Joy Division, genaamd Heart And Soul. Deze vier cd's bevattende boxset bevat alle opgenomen nummers van Joy Division.

In 1989 maakte Anton Corbijn een videoclip bij het nummer Atmosphere. Het nummer werd dat jaar heruitgebracht als single.

In 1996 komt het boek Touching From a Distance uit. Dit boek, geschreven door Deborah Curtis, de ex-vrouw van Ian Curtis, beschrijft Ian's leven. De titel van het boek komt uit de song Transmission van Joy Division. In 2005 werd bekend gemaakt dat fotograaf Anton Corbijn een film ging maken die is gebaseerd is op dit boek. De film (Control) ging 9 oktober 2007 in premiere.

Eind 2006 kwam een documentaire op DVD uit over het korte bestaan van Joy Division met als titel Under Review. In 2007 worden naar aanleiding van de film Control de bestaande Joy Division studioalbums geremasterd en opnieuw uitgebracht met bonus-tracks. Ook wordt de single Love Will Tear Us Apart opnieuw uitgegeven.

Shroomfan

Belezen gebruiker
Is het een fout in het forum of een flauwe grap van je dat je bijna in elke topic die muziektekst hebt geplaatst?
Of ben je misschien stevig aan het trippen? :rolleyes:

Dr. Tommy

Badass junkie

meth666

Belezen gebruiker
Dumpy zei:
Zien er echt uit als een stelletje emo's

Dat zijn het dus niet, je lijkt me echt een type wat oordeeld zonder iets een beetje grondig nagelezen te hebben.

Joy Division is een hele muzieksoort apart, het laatste album closer is volgens de rolling stone het depresiefste album wat er is. Let op, emo zijn is compleet wat anders, emo is zeiken en janker over verloren jeugd liefdes, Joy division heeft op die ene plaat de inmense diepte van het menselijk lijden vastgelegd. Een uitzonderlijke en unieke prestatie.

Dus voordat je muziek wat vele grote artiesten heeft geinspireerd maar onder normaal publiek relatief onbekend is gebleven voor emo's uitmaakt. Probeer even iets meer moeite te stoppen in de topics waar je over leest, of post niets

Funky Monkey

Badass junkie
Naja aangezien jou geliefde partner ook reageerd op andere topics met teksten die totaal niet op de topic inhoud slaat, mogen mensen hier ook best naar jou zeggen hersenloze content posten lijkt mij zo...

Verder associeren emo's hun gevoelens met muziek, films en andere soorten van kunst en hoeft dat niet persé een verloren jeugd liefde te zijn. Emo's zijn gewoon de koplopers van borderliners zodra je als emo door hebt hoe je aan aandacht kan komen, kan je gegarandeerd door voor de borderline hoofdprijs.
Een typische emo reactie kan bijvoorbeeld ook zijn: "Dit nummer werd ook gedraait op de begrafenis van mijn moeder..." *jankt de hele kroeg bij elkaar, slaat een glas kapot en begint gezellig met al zijn vrienden vrolijke zonnetjes en bloemetjes te krassen*

En hoe de neuk wil een band gaan vastleggen wat het diepste menselijke leed is! Ga vliegen zeg, ik bepaal zelf wel wat ik erg vind en niet.

Danku door de commercials! :mrgreen:

Funky Monkey

Badass junkie
Ik zal hem trouwens speciaal voor jullie nog wel even luisteren, maar als ze er zoals Dumpy zei niet alleen uitzien als een stel emo's maar ook nog klinken als een stel emo's gaat die gelijk weer van me PC af! En daarmee winnen ze de prijs: "Het enigste album ooit van Nick zijn PC verwijderd" :beer:

Dr. Tommy

Badass junkie
meth666 zei:
Dumpy zei:

Dat zijn het dus niet, je lijkt me echt een type wat oordeeld zonder iets een beetje grondig nagelezen te hebben.

Joy Division is een hele muzieksoort apart, het laatste album closer is volgens de rolling stone het depresiefste album wat er is. Let op, emo zijn is compleet wat anders, emo is zeiken en janker over verloren jeugd liefdes, Joy division heeft op die ene plaat de inmense diepte van het menselijk lijden vastgelegd. Een uitzonderlijke en unieke prestatie.

Dus voordat je muziek wat vele grote artiesten heeft geinspireerd maar onder normaal publiek relatief onbekend is gebleven voor emo's uitmaakt. Probeer even iets meer moeite te stoppen in de topics waar je over leest, of post niets

jonge :hearteyes: :wave:

Hans

Wijs gebruiker
Ik moet hier snel weg.. ik krijg suicidale neigingen. Al dat verdriet en pijn in de wereld.. ik kan het gewoon niet meer aan. Elke dag wordt ik geconfronteerd met hoe lelijk en dik ik ben. Ik schaam me gewoon in het bijzijn van andere mensen. Er wordt zoveel van me verwacht. Iedereen zegt me dat ik blij moet zijn met wat ik heb. Maar dat kan ik gewoon niet. Ik ben ooit eens begonnen met in mijn armen te snijden, toen ik merkte wat voor aandacht ik kreeg van vrienden besloot ik het vaker te doen. Altijd als ik verdrietig ben snijd in mezelf en daar wordt ik nog veel verdrietiger om. Het liefst zet ik dan een plaatje van Joy Division op en ga keihard zitten janken en spammen op een forum. Dat blijkt helaas niet zo goed te werken als ik aandacht wil. Ik wordt meteen gebanned. Niemand begrijpt mij..

niemand..

:(

Dione

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik heb het precies 35 seconden volgehouden om te luisteren naar 1 van hun nummers.. Godsamme.. Als je nog niet depressief bent word je het wel hier van...

paraobi

Belezen gebruiker
Safiertje, precies. Ongelofelijke kut-tering-nutteloze-kut teksten IMHO.
(ja 2x kut, zó ongelofelijk kut vind ik het. :smilingimp: :smilingimp: )

Dumpy

Wijs gebruiker
Tripreporter
Re:

meth666 zei:
Dumpy zei:

Ik weet inderdaad helemaal NIKS over Joy Division en wil dit graag zo houden ook. Mijn reactie was meer uit frustratie doordat er overal depri teksten van Joy Division werden gepost.

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
Re: Re:

Dumpy zei:
meth666 zei:
Dumpy zei:

Ik weet inderdaad helemaal NIKS over Joy Division en wil dit graag zo houden ook. Mijn reactie was meer uit frustratie doordat er overal depri teksten van Joy Division werden gepost.

+1 :beer: :grin:

Hillbilly bastard

Bewuste gebruiker
Joy Division is echt verschrikkelijk...Ik wordt al bijna kwaad als ik die vervelende synthesizer uit 'love will tear us apart' hoor. Joy Division is echt de verpersoonlijking van toch wel 80% van hetgeen ik haat aan de jaren 80: vervelende synthesizers, overdepressieve teksten, saaie muziek, arty farty gedrag,.... De voorlopers van de hedendaagse emo beweging, want laat ons eerlijk zijn, het komt wel degelijk op hetzelfde neer, wat de fans ook mogen beweren.

Argulas

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Door al die posts over joy division heb ik zelfs de moed verloren om de groep ook maar een kans te geven en uit te checken... Zonde vind je niet? Ik denk dat je met je (tommy) opzet de groep net in een slecht licht hebt gezet. Hoe voel je je nu ?

JoyTommy

Belezen gebruiker
ik voel me nog prima hoor en lig er niet wakker van dat iedereen het bagger vind. ik luister wel lekker door.
en dat spammen was idd niet normaal maar goed ook ik heb mijn maffe momenten :rock:

Complicity

Belezen gebruiker
Unknown Pleasures staat hier al geruime tijd stof te vangen. Niet dat ik het een slechte plaat vind, integendeel. Ik heb alleen bijna nooit zoiets van: "Hey, laat ik eens Joy Division opzetten". Ik moet er echt zin in hebben en dat is zeldzaam.

pinheadlarry

Bewuste gebruiker
ik moet wel toegeven,,ondanks ik het wel leuk vind om te luisteren,,,ik er niet vrolijker op word..
als je depresief bent of wat ook maar moet je t ook zeker niet luisteren,,want de vrolijkste muziek is het zeker niet.

:wave:

Bovenaan