Poeh, mijn mening over alcohol? Da's een erg open vraag.
Ik drink elk weekend vanaf 14-15 jaar. Vanaf 16-17 flink. Ook wel es tussendoor in vakanties enzo. Nu niet meer sinds kort. Ik ging het na een enkele maanden stoppen met blowen steeds meer gebruiken als vervanging van mn wietverslaving. Dus op (bijna) dagelijkse basis. En dan liever 2-3 Grolsch Kanon dan 6 blikjes Heineken. Alles voor de impact zo ongeveer. Maar das een heel ander verhaal.
Het is cultureel en historisch gegroeid tot een geaccepteerde vorm van drugs. Daarom wordt het als normaal en zelfs stoer/positief beschouwd als je deelneemt aan het nuttigen. En natuurlijk ben je een watje als je een glas water neemt.
De absurde houding van alcohol EN drugs = bullshit. Dope = dope. Drugs zoals; hasj, xtc, alcohol, mdma etc. Zo zou het rijtje moeten klinken. Dus ook daarbij: waarom aan het verkeer mogen deelnemen als je 1 of 2 'eenheden' genuttigd hebt? Gewoon 0 en anders taxi bellen, klaar. Geldt in Zweden of Denemarken al geloof ik? Zelfde als rookpauze op de werkvloer. Was ik als roker al verbaasd over dat die mogelijkheid bestond. Eveneens dat culturele en historische aspect denk ik wat de grote rol daarin speelt.
Maar goed. Ik heb met alcohol zeker ook gouden tijden door meegemaakt. Met daarbij (hele) zware dagen door de katers. En nu de leeftijd (bijna 32..) heel voorzichtig begint mee te tellen merk je dat je niet 1 maar 2 dagen over een kater doet. Da's mij te lang. Nu ik sinds enkele maanden wat anders in het leven sta, heb ik daarbij nog een duidelijke reden om mn gebruik anders in te richten. Had pas bewust 3 weken niet gedronken (sinds 15 jaar (..)) en toen was er een gezellige party, veel vrienden en kennissen, goeie muziek etc. Had mezelf beloofd te 'mogen/willen' drinken. De kick viel behoorlijk tegen eigenlijk, de kater niet. Twee dagen zoet geweest met om en nabij een dubbele whiskey en 10 bier. Vraag me af hoe het geweest zou zijn met de helft minder aan drank. Maar ja, met eenmaal een paar glazen binnen is het voor mij moeilijk maat houden. Dan is het feest aan de gang he. Of stilstaan of gas geven eigenlijk.
Samengevat; alcohol is gewoon een drug die niet apart van de rest van alle dope genoemd zou moeten worden. De katers zijn heftig, de gezelligheid die het met zich mee kan brengen ook. De agressie die het bij sommigen opwekt is op zn zachts gezegd triest, alsmede de (verkeers)ongelukken en verslavingen. En oja, een goed biertje op de juiste temperatuur, geschonken in het juiste glas, een fijne whisky, koude rose al dan niet met ijs smaakt soms wel erg goed he . .
*.exe