Jongeren gevoeliger voor verslaving

storemem

Newbie
Hallo iedereen,
Herkennen jullie ook dat jongeren veel gevoeliger zijn voor verslaving dan ouderen.
Als voorbeeld neem ik mezelf.
Toen ik een jaar of 15 was begon ik met wiet en toen ik 17 was met dagelijks mdma gebruik.
Vanaf mijn 18e tot mijn 24e heb ik praktisch dagelijks coke gebruikt en werd ik ook helemaal gek als het op was of als ik een dag niks had.
Nou ik wat ouder ben en al een aantal keer op mn plaat gegaan te zijn ben ik als ik zelf toegeef nog steeds weekend verslaafd.
Maar wat er bij mij echt volledig uit is dat is het ongecontroleerde gebruik, het geen grens kennen en tot de laatste cent al je geld eraan op maken.
Ik heb nu bijvoorbeeld een hele fatsoenlijke nieuwe auto en behoorlijk spaargeld, ook kom ik prima met mijn salaris toe en heb nooit geldproblemen.
Toen ik rond de 20 was had ik chronisch geld te kort, nooit enige vorm van een grens en stapels met schulden.
Zou het zo kunnen zijn dat jongeren bij voorbaat veel meer verslavings gevoeliger zijn dan mensen die wat ouder zijn.
Graag jullie persoonlijke ervaringen.

Blauweaap

Badass junkie
Hallo iedereen,
Herkennen jullie ook dat jongeren veel gevoeliger zijn voor verslaving dan ouderen.
Als voorbeeld neem ik mezelf.
Toen ik een jaar of 15 was begon ik met wiet en toen ik 17 was met dagelijks mdma gebruik.
Vanaf mijn 18e tot mijn 24e heb ik praktisch dagelijks coke gebruikt en werd ik ook helemaal gek als het op was of als ik een dag niks had.
Nou ik wat ouder ben en al een aantal keer op mn plaat gegaan te zijn ben ik als ik zelf toegeef nog steeds weekend verslaafd.
Maar wat er bij mij echt volledig uit is dat is het ongecontroleerde gebruik, het geen grens kennen en tot de laatste cent al je geld eraan op maken.
Ik heb nu bijvoorbeeld een hele fatsoenlijke nieuwe auto en behoorlijk spaargeld, ook kom ik prima met mijn salaris toe en heb nooit geldproblemen.
Toen ik rond de 20 was had ik chronisch geld te kort, nooit enige vorm van een grens en stapels met schulden.
Zou het zo kunnen zijn dat jongeren bij voorbaat veel meer verslavings gevoeliger zijn dan mensen die wat ouder zijn.
Graag jullie persoonlijke ervaringen.
waarschijnlijk zijn jou katers in de loop van de jaren wel erger geworden ? Wss heb je dan geen zin meer om elke x na gebruik zolang plat teliggen. Waardoor je het misschien nog maar 2x Perjaar doet ivm de brakheid en geen zin om een kut week opt werk te hebben omdat je zwaar brak bent. Waardoor je verstandiger gebruikt en minder vaak omdat de katers vroeger niet zo erg waren en je dus door kon. Maar namaten je ouder word kan je het minder verdragen dus ga je dan van onverstandig gebruik naar verstandig gebruik.

Martinus

Wijs gebruiker
Ik denk dat een ieder anders reageer op drugs. Ik heb wel meerdere keren perrongeluk mezelf extreme euforie toe gedaan en dat was voor mij zo intens dat ik dan altijd wel even klaar ben met een middel.

Het klinkt misschien leuk om een te worden met het universum, maar het is ook wel behoorlijk verwarrend.
Maar ik kan me best voorstellen dat als je niet genoeg kan krijgen van euforie, dat je dan je hele leven gaat proberen om op het randje van de dood te balanceren om zo in dat gevoel van samensmelting te kunnen dwalen.

Dus ja, het zal verschillen per persoon.

Blyatman

Badass junkie
Jongeren zijn niet gevoeliger. Jongeren zijn slechts naïever en makkelijker beinvloedbaar.

Je leeftijd en de hoeveelheid drugs zou ik meer zorgen om maken, en de schade die je op zo’n kort termijn kan aanrichten.

niet eens volgroeid.

FerdFatoehaus

Badass junkie
Jongeren zijn niet gevoeliger. Jongeren zijn slechts naïever en makkelijker beinvloedbaar.

Je leeftijd en de hoeveelheid drugs zou ik meer zorgen om maken, en de schade die je op zo’n kort termijn kan aanrichten.

niet eens volgroeid.
Dan zijn ze daarmee automatisch gevoeliger voor verslaving?

heyol

Bewuste gebruiker
Ik denk eerder ook dat jongeren gevoeliger zijn voor verslaving. Risico's niet kunnen inschatten, grenzen niet kennen, enkel aan het fijne deel denken, minder verantwoordelijkheden hebben, minder karakter,... zijn allemaal factoren die daarin meespelen denk ik.

Blauweaap

Badass junkie
Ik denk eerder ook dat jongeren gevoeliger zijn voor verslaving. Risico's niet kunnen inschatten, grenzen niet kennen, enkel aan het fijne deel denken, minder verantwoordelijkheden hebben, minder karakter,... zijn allemaal factoren die daarin meespelen denk ik.
Risico's niet kunnen inschatten en grenzen niet kennen heeft met kennis en ervaring te maken.

heyol

Bewuste gebruiker
Risico's niet kunnen inschatten en grenzen niet kennen heeft met kennis en ervaring te maken.

Akkoord. Maar kennis (eerder wijsheid) en ervaring bouw je pas op na je leeftijd.
Ik ben niet van mening dat een 16-jarige de ervaring en kennis kan hebben die nodig is om verantwoordelijk te gebruiken, ookal zou 'ie al gebruiken van zijn 12e.

Blauweaap

Badass junkie
Akkoord. Maar kennis (eerder wijsheid) en ervaring bouw je pas op na je leeftijd.
Ik ben niet van mening dat een 16-jarige de ervaring en kennis kan hebben die nodig is om verantwoordelijk te gebruiken, ookal zou 'ie al gebruiken van zijn 12e.
Ik ben van mening van wel. Zet iemand van 16 neer op zijn 12de bij een vrienden groep die al jaren gebruikten allemaal 21+ zijn. Als hun verstandig met hun gebruik omgaan gaat deze jongen op zijn 16de precies het zelfde met gebruik om als wat hem in die 4 jaar is opgedragen.

FerdFatoehaus

Badass junkie
Jongeren zijn kwetsbaar en juist daardoor gevoelig voor verslaving. Kijk bijvoorbeeld naar roken, de meesten beginnen vroeg vanwege stoer doen en groepsdruk. Aka gevoelig voor verslaving.

FerdFatoehaus

Badass junkie
Nog steeds gek dat ik hier altijd nee tegen gezegd heb ondanks mijn verslavings gevoeligheid. Wel blij mee.
Wees blij. Ik heb nooit vast gerookt en rookte alleen met sociale gelegenheden. Maar ben er alsnog vorige week dinsdag helemaal mee gestopt. Sluipt er langzaam in en die nicotine high is geen reet aan.

Zeelanddude

Badass junkie
Tripreporter
Wees blij. Ik heb nooit vast gerookt en rookte alleen met sociale gelegenheden. Maar ben er alsnog vorige week dinsdag helemaal mee gestopt. Sluipt er langzaam in en die nicotine high is geen reet aan.
1e sigaretje in de ochtend met een bak koffie, die is het lekkerste (en 20 minuten later schijten XD) de rest zijn eigenlijk geen bal aan inderdaad.

Gebruiker 0012685732

Badass junkie

ik merk wel dat de enkele dag dat ik 's-ochtends rook na het wakker worden, vroeger vaker..
het wel een impuls geeft om dingen gelijk aan te pakken.. in die zin merk ik wel een 'high'.

Laatst bewerkt:

Blauweaap

Badass junkie
ik merk wel dat de enkele dag dat ik 's-ochtends rook na het wakker worden, vroeger vaker..
het wel een impuls geeft om dingen gelijk aan te pakken.. in die zin merk ik wel een 'high'.
De dag nadat ik gerookt heb word ik sochtens wakker met een putbek.

Bovenaan