maar hoe kan het dan zijn dat ik meth heb gerookt, wat bekend is als meest verslavende drug die er is en nooit last van gehad, daarbij heb ik alle drugs die je kan bedenken gedaan en nooit heeft geen 1 bij verslaafd gemaakt
Zoals ik al zei is verslaving een geleidelijk proces wat onderhevig is aan allerlei andere sociaal-emotionele factoren.
Het belangrijkste is een eerste positieve associatie. Dus dat je een keer gebruikt en dat het leuk is.
Daarna volgt meestal een periode van relatief probleemloos gebruik. Totdat er ineens emotionele problemen opdoemen. Dan is die eerste associatie tussen drugs en leuk dus essentieel. Want dan kun je denken van 'ik voel me kut, maar als ik nou even drugs neem (..)'.
Vanuit die gedachte ga je dan steeds meer gebruiken. Problemen die ontstaan vanwege drugsgebruik (zoals geldzorgen, niet meer je (school)werk naleven, ruzies, veel tijd spenderen aan gebruiken), worden dan steeds weer opnieuw ontvlucht met middelengebruik.
Dat leidt dan tot een negatieve spiraal waarbij gebruik leidt tot problemen en problemen leiden tot gebruik.
Dus dat je na 1 keer meth gebruiken nog niet in die cirkel zit, dat is helemaal niet zo gek. Dat geldt eigenlijk voor niemand (hoewel het vaak wel zo wordt voorgesteld).