Ideale temperatuur vaporizer

Droomreiziger

Experimenterende gebruiker
Hoi,

Ik ben aan het experimenteren met mijn vaporizer om de ideale temperatuur te vinden. Op het internet lees ik nogal tegenstrijdige dingen: de ene zegt 185 graden, de ander zegt 210… Zelf vape ik soorten die zeer hoog zijn aan Cbd en wens een eerder rustgevend, happy effect.

Zijn er hier ervaren gebruikers met tips?

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ik ben aan het experimenteren met mijn vaporizer om de ideale temperatuur te vinden. Op het internet lees ik nogal tegenstrijdige dingen: de ene zegt 185 graden, de ander zegt 210… Zelf vape ik soorten die zeer hoog zijn aan Cbd en wens een eerder rustgevend, happy effect.

Zijn er hier ervaren gebruikers met tips?
CBD heeft met een kookpunt van 170 graden Celcius een een wat hoger kookpunt dan THC.

Over het algemeen kun je wel zeggen dat je met een hogere temperatuur wat 'zwaarder' stoned wordt in plaats van energiek high. Maar boven de 205 °C begint er bezeen te ontstaan en dat is kankerverwekkend.

De temperatuur wisselt ook per vaporizer. Sommige apparaten zijn preciezer dan andere. Conductie of convectie maakt ook uit.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Jeet spot ergens tussen 190-200 in mijn beleving. Maar hangt van een aantal dingen af.

Hoe droog je wiet is.
Hoe fijn het vermalen is.
Welke vape je gebruikt.
En je persoonlijke voorkeur qua effect.

En het beste kun je je vape niet helemaal vol doen zodat de wiet nog kan bewegen als je hijst. Zo haal je meer uit je wiet.
Ja hoe vol je chamber stopt maakt ook veel uit inderdaad. Als je met conductie verhit dan werkt te los niet goed; dan krijg je nauwelijks damp als je hijst. En als je het te vol propt dan kan je bijna niet hijsen.

Waterpijp-bong.nl

Sponsor
THC157°CTHC is van alle cannabinoïden het bekendst. Het heeft zowel een euforisch als een rustgevend effect.
CBD170°CBekend vanwege zijn veelzijdigheid en niet-psychotrope aard. Daarnaast zou het de effecten van THC moduleren.
Delta-8-THC175°CDeze cannabinoïde lijkt erg op THC, maar is meer stabiel en minder psychoactief.
CBN185°CCBN ontstaat door de afbraak van THC en heeft een rustgevend, niet-bedwelmend effect.
CBC220°CCannabichromeen is een van de voornaamste cannabinoïden in cannabis en stamt af van de “moedercannabinoïde” CBGA, net als CBD en THC.
THCV220°CHet is aangetoond dat THCV de psychoactieve effecten van THC matigt, maar meer onderzoek is vereist.

Droomreiziger

CBD heeft met een kookpunt van 170 graden Celcius een een wat hoger kookpunt dan THC.

Over het algemeen kun je wel zeggen dat je met een hogere temperatuur wat 'zwaarder' stoned wordt in plaats van energiek high. Maar boven de 205 °C begint er bezeen te ontstaan en dat is kankerverwekkend.

De temperatuur wisselt ook per vaporizer. Sommige apparaten zijn preciezer dan andere. Conductie of convectie maakt ook uit.

Hoeveel trekjes doe je gemiddeld met één vape?

Droomreiziger

Dat hangt sterk af van het type en de grootte van de kamer. De meeste conductie vapes kunnen zo'n 0,3 gram wiet verdampen in een minuut of 3-5.
Ja dat begrijp ik dus niet. Ik krijg in de capsule van mijn Mighty Vaporizer 0.1 gram en krijg er ongeveer 6 trekjes uit. That’s it..

Manu76

Badass junkie
Ik gebruik mighty en ben voorstander van de 182 graden.. maar is schat een 0,18 gr en pas na 5 trekjes begint het te trekken.. en dan kun er er wel 15 trekjes uithalen ongeveer.. ik ga zelf in temperatuur omhoog.. begin bij 175 en loop op naar de 190 graden.. enjoy

agapios

De temperatuur in de extractiekamer is niet overal hetzelfde. Hete lucht koelt namelijk heel snel af. Als dat niet zo was, zou je immers nooit een trekje van een peukje kunnen nemen, want dan zou je natuurlijk je lippen of mond verbranden.
Vergelijk het met een eitje bakken: Als je een eitje in je pan doet, zie je het eerst de onderkant stollen/wit worden. Aan de bovenkant gebeurt nog niet veel. Als het geheel wat warmer wordt, gaat de rest van het ei stollen/wit worden en begint de onderkant vaak al een beetje aan te bakken (hoe hoger de temperatuur, des te meer zal je eitje aanbakken).

In een vaporizer 'waait' er lucht door een hoeveelheid wiet. Afhankelijk van waar de warmtebron zich bevindt, wordt de wiet die het eerst met die warmte in aanraking komt bruin. De THC (en andere stoffen) verdampen het eerst aan die oppervlakte. Het laagje wiet in je extractiekamer wordt dus eerst aan één kant 'gebakken'.
Nu kun je, als je dat wilt, de temperatuur van je verwarmingselement flink opschroeven, maar dan zal het laagje wiet dat in aanraking komt met de hete lucht (of - bij convectie - het hete oppervlak) bijna of helemaal zwart worden, waarbij de andere kant van jouw laagje wiet een beetje bruin wordt. Bij sommige vaporizers kun je de temperatuur van het verwarmingselement zo hoog zetten, dat de wiet vlam vat en - net als bij het gloeipuntje van een sigaret - opgloeit. Je 'eitje' is dan als het ware aangebrand.
Als de laag wiet in de extractiekamer dik genoeg is, zal de wiet die nog niet verschroeid is nog THC bevatten. Deze THC is nog prima te verdampen door de wiet in je extractiekamer een beetje om te roeren en/of meer te verkruimelen (vergelijk het met een roerei).
Heb je damp (of eigenlijk rook) bij verschroeiing geïnhaleerd, dan zal je dat gemerkt hebben aan een prikkelend gevoel in je keel of heb je waarschijnlijk moeten hoesten. Dit is de natuurlijke reactie van jouw lichaam op het inhaleren van giftige stoffen.
In gedroogde wiet zitten, ondanks gedroogd, naast harde ook zachte plantdelen. In de zachtere plantdelen zitten stoffen als THC, CBD, Delta-8-THC, CBN, CBC THCV (zie het rijtje hierboven van @Waterpijp-bong.nl). In de harde plantdelen, zoals de stengel en de nerven, is de concentratie stoffen die voor ons giftig zijn veel hoger (Arseen, Benzeen, Cadmium, Chroom, Nikkel, Formaldehyde - zie dit artikel: Hoe beïnvloedt wiet je longen?). ...Maar 't is niet zo, dat deze stoffen niet voorkomen in de zachtere plantdelen.

Afhankelijk van de hitte van de lucht, zal de smaak ook behoorlijk variëren. Zodra er wat meer giftige stoffen mee geïnhaleerd worden, zal dit een branderig gevoel in je keel veroorzaken, waarbij meer smaken vrij zullen komen. 't Is maar net wat je dan prettig vindt. Hou je van een zacht eitje of heb je 'm liever een beetje doorbakken. Bij een flinke dikke laag wiet in je extractiekamer zijn delen ervan nog net zo onaangetast als - bij wijze van spreken - de nog vloeibare dooier van een gebakken eitje.

Zet je bij een Vulcano de temperatuur op 200°C, dan zet je de eigenlijk de temperatuur van het verwarmingselement op een veel hogere temperatuur dan die 200°C. Bij gebruik van een ballon heeft de fabrikant van Vulcano waarschijnlijk met een simulatieberekening uitgerekend dat bij een bepaalde snelheid van de ventilator en een bepaalde temperatuur van het verwarmingselement de temperatuur in de extractiekamer ter hoogte van je wiet ongeveer 200°C zal zijn. Bij een dun laagje wiet is dat wel zo, maar bij een dikkere laag/hoeveelheid al niet meer. Gebruik je bij een vaporizer geen ballon, maar inhaleer je door een slang, dan is de temperatuur in de extractiekamer mede afhankelijk van de zuigkracht die je uitoefent. Bij een hogere zuigkracht zal er meer lucht verhit moeten worden, dus zal het verwarmingselement op een iets hogere temperatuur ingesteld moeten worden, om dezelfde temperatuur in de extractiekamer te kunnen bereiken.

Appeltje eitje, toch?

Laatst bewerkt:
Bovenaan