Hyperventilatie

Flameon

Badass junkie
Wat is hyperventilatie
Hyperventilatie is ademen op een verkeerde manier en betekent verhoogde ademhaling. 'Hyper' betekent hoog en 'ventilatie' slaat op de ademhaling. Bij hyperventilatie adem je sneller en dieper dan normaal. Hierdoor bevat je bloed te weinig koolzuur. Je lichaamsprocessen worden hierdoor verstoord

De volgende klachten komen voor bij hyperventilatie:
benauwdheid
gevoel hebben te stikken
hartkloppingen
tintelingen in voeten en/of vingers
transpiratie
duizeligheid

Een hyperventilatie aanval kan worden gevolgd door diarree, buikpijn, rugpijn, hoofdpijn of een lamlendig gevoel.
Hyperventilatie kan zich voordoen bij inspanning, stress of psychische druk. Daarnaast kan hyperventilatie kan ontstaan bij een overdosis aspirine.
Raak je in paniek bij een aanval, dan wort ademhaling nog meer ongecontroleerd waardoor de aanval toeneemt.

Oplossing:
Ademen in een boterhamzakje en blijf rustig!

Wie heeft er wel eens last van? Of wie heeft het wel eens gehad? Beschrijf je hyperventilatie ervaring.

(Als dadelijk het subforum gezondheid voor iedereen toegankelijk is verplaats ik hem naar daar)

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Een tip voor de mensen die hier wel eens last van hebben.
Mensen die hyperventileren maken gebruik van een borst ademhaling met een hoge frequentie. Mensen die gestrest zijn hebben bijna ook altijd een borst ademhaling en een hogere frequentie van ademen.

Als iemand totaal ontspannen is maakt hij gebruik van een buikademhaling en hiervoor wordt het middenrif gebruikt. Bij hyperventilatie slaat men over van een buik naar een borst ademhaling, dit is een logisch proces. Maar door gebruik te maken van een buikademhaling tijdens de hyperventilatie kan je het makkelijk onder controle krijgen (dit uiteraard icm een boterhamzakje).

Hoe maak ik een buikademhaling?
Bij een borstademhaling worden veel verschillende spieren ingezet, bij een buikademhaling vooral het middenrif. Bij een borstademhaling zie je voornamelijk de borst bewegen en bij een buikademhaling vooral de buik wat het al doet verwachten. Leg je handen eens onder de ribben op je buik en probeer bij de ademhaling voornamelijk hier de beweging uit te halen en de borst stil te laten. Dit doe je dan met een rustige frequentie en een groot volume.

Dione

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik heb last van hyperventilatie. En beschrijf je ervaring? Sja.. Ik heb dat mijn hele leven al, komt soms random opzetten. Maar vaak in stress situaties of na inspanning. Heb inderdaad ook een borst ademhaling, behalve als ik bijna slaap haha. Wat moet je er verder over zeggen? Wat wilde je eigenlijk weten? :beer:

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Hij wil een lijstje bijhouden met parawijven.

Ik heb het één keer gehad na een paar nachten door. Maar ik ben sowieso een beetje een parawijf, dus zet me er maar bij.

Flameon

Badass junkie
hyperventilatie in combinatie met para :rolleyes:

@dione: thanks voor je antwoord. Ben eens benieuwd hoevaak zoiets voor komt, uit nieuwsgierigheid. Gelukkig heb ik er zelf geen last van, nog nooit gehad. Maar blijkt toch heel erg vaak voor te komen

luchtigtoetje

Badass junkie
ik ben hier vroeger zo vaak van flauwgevallen.. ik kan heel slecht tegen druktes. Dus dat ik het gevoel heb dat ik geen kant op kan. tikkeltje als claustrofobie alleen dan alleen met mensen om me heen. Met uitgaan valt het mee maar ik zoek altijd plekken op waar het een stuk minder dichtbevolkt is zeg maar.

Ik had dit vroeger altijd in de metro of tram tijdens spitsuur. Dan stond ik erin. Dan begon het al in mn hoofd. "Er gaat niks gebeuren, rustig maar. Nee, er gebeurt niks. Fuck.. er gaat wat gebeuren he. shit ik word licht in mn hoofd............" plok. daar lag ik weer. Daarbij hyperventileerde ik in no time als een debiel. Dan lag ik een minuutje out te zijn en dan werd ik wakker, dan was alles weer goed.

Gedetailleerd gaat het zo. Ik voel mezelf licht worden, er komt een soort ruis door mijn visuele zicht heen. Ik probeer me wanhopig vast te klampen aan iets en probeer me te focussen op een bepaald punt en mn ademhaling kosten wat het kost te controleren. Dat lukt allemaal niet. Ik word lichter in mijn hoofd en mijn visuele zicht verdwijnt binnen 10 seconden helemaal, maar ik ben er nog een beetje bij. Ik word dan doods en doodsbang. Ik zak in elkaar.

Daarna werd ik altijd wakker en keken mensen me aan alsof ik een junk was hahaha. humor.

ik heb er nu overigens niet zo erg last meer van. Ik vermijd spitsuur, en ik probeer altijd plekken op te zoeken waar ik makkelijk weg kan. Bijvoorbeeld als ik uit ga dan sta ik altijd vlakbij een deur naar buiten of op een plek waar ik vrij kan bewegen. Verder heb ik vernomen van mijn dokter dat hyperventilatie niet meer bestaat, volgens hun heet het nu paniek aanvallen. Wat ik nogal kut vind klinken.

nou ja dat was het zo een beetje. Ik heb ook wel eens gekotst trouwens nadat ik weer bij kwam. Ik heb het gevoel dat mijn hersenen op zo'n moment gewoon over verhit raken, over overwerkt, en gewoon even rebooten zeg maar..

Dione

Badass junkie
Emeritus Mod
luchtigtoetje zei:
Chris Pontius zei:
luchtigtoetje zei:
shit ik word licht in mn hoofd............" plok. daar lag ik weer.
:tearsofjoy: :tearsofjoy:

Gelukkig heb ik daar nooit last van. :P

nou ik ben echt in doodsangst dan, dat gun ik echt niemand man.

Oh wat jij beschrijft heb ik ook heel vaak. Laatste tijd valt het mee, maar eerder echt super vaak. En dan idd vooral in de trein of als ik op het station/bij de bushalte stond te wachten. Of in de stad. Drukke plekken inderdaad.. Heb jij ook dat je gehoor wegvalt? Vlak voor dat ik in elkaar zak is namelijk zowel mijn zicht als mijn gehoor volledig weg. Heel eng.. En koud zweet enzo.

Flameon

Badass junkie
Perfect beschreven luchtig toetje!
Ik zie ook regelmatig mensen, op het werk, onderuit gaan en die kunnen vaak niet goed beschrijven wat ze er nu gebeurd. Jij beschrijft het wel erg goed, thanks!
En lullig dat je er last van hebt, zeker als je vroeger in een volle tram op de grond viel pffff. Dan schaam je je toch ook wel denk ik he :(

luchtigtoetje

Badass junkie
Dione zei:
luchtigtoetje zei:
Chris Pontius zei:

Oh wat jij beschrijft heb ik ook heel vaak. Laatste tijd valt het mee, maar eerder echt super vaak. En dan idd vooral in de trein of als ik op het station/bij de bushalte stond te wachten. Of in de stad. Drukke plekken inderdaad.. Heb jij ook dat je gehoor wegvalt? Vlak voor dat ik in elkaar zak is namelijk zowel mijn zicht als mijn gehoord volledig weg. Heel eng.. En koud zweet enzo.

ja precies, dat was ik vergeten erbij te zetten. Maar ik ben dan zo fucking bang dat is gewoon bizar. Ik kwam er trouwens achter dat hoe minder ik at en dronk, des te groter de kans was dat ik er last van kreeg.. misschien zat dat wel in me hoofd hoor dat kan ook.

@Flameon, tsja.. ik doe me best :grin: en schamen doe ik altijd heel erg dan.. mensen kijken je echt aan zo van.. oh dat is weer zo iemand die teveel drugs gebruikt.. kut is dat. Het word zelfs gezegd.

Vanadesse

Wijs gebruiker
Ik heb nooit echt last gehad van flauwtes, hyperventilatie ofzo, maar wel eens een angstaanval meegemaakt, waarbij mijn hartslag ver10voudigde, hartkloppingen, paniek, zweten, rillen... En daardoor ook een versnelde ademhaling. Maar mijn ademhaling heb ik toen goed onder controle kunnen houden door mij daarop te focussen. Verder niets ernstigs. Was ook eenmalig.

Flameon

Badass junkie
Angstaanval heb ik ook gehad blijkbaar, maar kan ik me niet herinneren.
Ben ooit na een vrij ernstig ongeval (waar ik zelf bij betrokken was) zwaar ademend, lijkbleek en een snel kloppend hart als een idioot over een provinciale weg staan rennen om mijn veiligheidsvestje uit te delen haha. Niet beseffende dat ik mensen nog meer in gevaar bracht. Ook weet ik niet meer dat ik neer ben geslagen door een agent om me rustig te krijgen. Ben de film kwijt

luchtigtoetje

Badass junkie
neer geslagen door een agent.. dat heb ik nooit gehad.. ben wel een keer uit de tram gevallen toen de deuren goed getimed open gingen..

soms wou ik dat ik de mensen was die stonden te wachten op die halte haha

funky_skunk_junky

Wijs gebruiker
luchtigtoetje zei:
Chris Pontius zei:
luchtigtoetje zei:

Ik ken het ja, heb hetzelfde gehad, alleen net toen ik de trein in wou stappen.
Toen ik instapte merkte ik al dat ik het warm begon te krijgen, en inderdaad ook licht in m'n hoofd. Toen ben ik flauwgevallen bij een man op schoot. Kan er nu wel om lachen alleen toen niet. :P

Hyperventilatie heb ik ook last van, als iemand erg boos op me word (vooral mijn vriend) dan is het al weer raak. :rolleyes: Ook heb ik het een keer gehad, alleen heb ik toen ongeveer 3 dagen last gehad van derealisatie. Leek meer op een angstaanval ofzo. 'T is in ieder geval niet fijn, alles behalve dat. :openmouth:

pascal828

Badass junkie
Als er iets gebeurt in me leven dat echt grote impact op mij heeft gehad, gebeurt het volgende:

Mijn keel voelt aan alsof 'ie wordt dichtgeknepen. Kan dan (bijna) geen adem meer halen.
Daarna wordt het zwart voor me ogen, voel ik een heel zwaar gevoel in me hoofd.

Gelukkig is dit nog maar twee keer voorgekomen. :)

luchtigtoetje

Badass junkie
Tis trouwens bij mn dokter echt humor geweest.. hij gaf me als oplossing ademhalingstechnieken. Daar heb ik dus geen flikker aan als ik helemaal in paniek ben..

Zijn jullie naar de dokter geweest? Zo ja, wat zei de dokter?

TokoBali2

Belezen gebruiker
Twee of drie keer gehad. Best naar, omdat je constant het gevoel hebt lucht te kort te komen. Zolang je maar onthoudt dat je juist lucht te veel hebt en een paar ademhalingstrucjes kent, kom je er ook wel weer uit.

luchtigtoetje

Badass junkie
TokoBali2 zei:
Twee of drie keer gehad. Best naar, omdat je constant het gevoel hebt lucht te kort te komen. Zolang je maar onthoudt dat je juist lucht te veel hebt en een paar ademhalingstrucjes kent, kom je er ook wel weer uit.

................

TokoBali2

Belezen gebruiker
luchtigtoetje zei:
TokoBali2 zei:

................
:tearsofjoy: :grin: . Bij mij hielpen ze dus wel.

Bovenaan