Al vast een goede dag voor iedereen die dit leest.

Het heeft lang geduurd voor ik bij dit forum kwam voor mogelijks wat hulp ( ongeveer 4 jaar).
Ik zal beginnen bij het begin, 4 jaar geleden dus.

Ik had in het verleden al wel eens mdma genomen zonder enig probleem.
Maar die avond 4 jaar geleden ben ik in de fout gegaan, door in 1 beker een te hoge dosis te doen en dit in 1 keer op te drinken.
Het ging voor zover ik nog weet als volgt verder, was rustig wat aan het feesten tot op een moment dat ik me niet zo goed voelde en heb dan tegen mijn vrienden gezegd dat ik even naar de wc ging.
Ben dan in de buurt van de ingang gestopt en even gaan zitten. En begon alle geluiden zeer intens te horen, ik hoorde elke voetstap elke kraak van de zalen over de vloer enzovoort. Voor zover ik nog weet heb ik toen mijn oren afgedekt en dan is alles zwart geworden. Ik herinner me enkel nog kleine stukken van de paniek aanval. Zoals dat ik mijn vrienden nog zag en smeekte om een ambulance te bellen, wat ze alle geluk niet hebben gedaan. Momenten dat ik op de grond zat en mensen met ijsblokjes over mijn polsen en nek wrijvden en stukken fruit in mijn mond staken kan ook nog vaag herinneren. De momenten dat ik mij nog weet, was ik me ook bewust van wat ik deed zoals het vragen om een ambulance. Alleen wist ik toen niet waarom ik het vroeg en had ook totaal geen controle over wat ik deed. Het voelde voor mij alsof mijn ziel mijn lichaam verlaatte en af en toe terug kwam om eens te kijken of het al beter ging. Na een tijdje hebben de mensen daar mij er weer bovenop geholpen en heb ik harder gefeest dan ooit.
Uiteindelijk weer thuis en uiteraard niet kunnen slapen die nacht en dag. Na dat alle effecten waren gedaan was het wel een zware afkick geweest. Ik ben 2 weken lang zeer angstig geweest vooral maar dit wisselde ook af met veel verdriet en geluk, heb gelezen dat dit wel een normaal is. Het grootste probleem is dan dat dat jaar bijna elke avond veel last had van paniek in bed. Na wat veranderingen in mijn leven is dit heel hard verminderd. Nu heb ik nog wel af en toe last van paniek dat meestal voorkomt op momenten als ik slecht in mijn vel voel.
Heb er al met meerdere mensen over proberen te praten, maar ze begrijpen niet goed de ernst van de zaken die ik wel voel.

Ik vroeg me af of er andere mensen hier zijn met zulke ervaringen en of ik wat tips kon krijgen van hoe er mee om te gaan.

Als je nog vragen hebt slet ze gerust.

Zeker al bedankt voor het lezen.

Mvg Pistonneke

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter

Lol.

Nu even serieus. Goed en dapper dat je je verhaal hier deelt. Wat je hebt meegemaakt komt op mij over als een schoolvoorbeeld van hoe drugs psychische problemen kunnen triggeren als je er onzorgvuldig mee om gaat. Dat geldt voor vele drugs maar ook - of misschien juist - de ogenschijnlijk wat ‘onschuldigere’ of wat meer sociaal geaccepteerde middelen zoals MDMA.

Als je ziet wat de gevolgen van Russische roulette met drugsgebruik voor je (mentale) gezondheid kunnen zijn, denk ik dat het alleen maar goed is dat er af en toe een waarschuwing als deze - in de vorm van een persoonlijke ervaring - voorbij komt.

De kans is groot dat je van nature zonder het te weten al een bepaalde ‘angstige’ aanleg had die is door die nare ervaring met een overdosis MDMA de kans kreeg om door te breken en een verstorende rol in je leven te gaan spelen. Goed om te horen dat je paniekaanvallen verminderd zijn door veranderingen in je leven. :) Jammer dat mensen om je heen je niet serieus nemen, want paniek kan heel heftig zijn. Heb je hier al eens met een professioneel hulpverlener over gepraat, of heb je er in je eentje mee proberen om te gaan?

Om antwoord te geven op je vraag, ook ik heb ooit jaren geleden een keer een flinke overdosis MDMA genomen. Dat was per ongeluk, en achteraf gezien echt te dom voor woorden - een onnozele rekenfout met een capsule en kristallen. Ik kreeg daardoor ineens ongeveer zo’n 450 mg binnen, zeker voor mijn gewicht véél teveel, waardoor ik niet meer fatsoenlijk kon lopen, aan het eind van een zin niet meer wist wat ik aan het begin van de zin wilde zeggen, ging hallucineren, en zo hard met mijn kaak klapperde dat praten niet meer mogelijk was en mijn wang de volgende dag helemaal open lag. Ik vond het op dat moment allemaal nog wel prima, en had niet echt door hoe ik eraan toe was (mijn ex die toen bij me was bleek zich wel zorgen te hebben gemaakt).

De kater en de na-effecten waren veel afschuwelijker. Dagenlang zwart voor m’n ogen bij opstaan, de welbekende elektrische schokken, nare auditieve hallucinaties bij het in slaap vallen en een gevoel van angst/derealisatie. Vooral die laatste twee waren eng en een eye opener. Dit is ook de eerste - en gelukkig tot op heden - enige keer in mijn leven dat ik derealisatie op die manier heb ervaren. Ik dacht toen één ding en dat was:

NEVER AGAIN.

Het is me ook nooit meer gebeurd, ik hou me sindsdien echt aan vooropgestelde dosissen wat MDMA betreft. Ik leg van tevoren klaar wat ik ga nemen en zal sowieso nooit meer onder invloed een berekening maken. Achteraf gezien heb ik me erover verbaasd hoe ik die onverstandige beslissing heb kunnen nemen en zag ik ook in hoe zo’n moment van verstandsverbijstering slecht(er) had kunnen aflopen.

Ik heb aan dit voorval niks overgehouden aan langdurige angst, zoals jij, maar ik kan me denk ik wel voorstellen dat zoiets een paniekstoornis kan triggeren. Lijkt me heel vervelend om daar zo’n lange tijd last van te houden... maar het is wel een harde leerschool.

Ik heb niet echt tips behalve de algemene ‘open deuren’ tips. Dit soort situaties kunnen voorkomen worden door je hoofd erbij te houden. Lees je in, hou je aan de algemeen geldende adviezen, bepaal je maximale dosis op voorhand. Leg klaar wat je gaat nemen. Laat je drugs testen. Bereid je voor. Wees niet impulsief. Denk niet dat het ‘jou niet overkomt’. Wees voorzichtig met middelen die daarbinnen ook op de verkeerde manier kunnen gaan sleutelen als je ze niet met respect behandelt.

En als je dan toch een fout maakt, zorg dan dat je daarvan leert. :wink: Maar zo te zien doe je dat. Succes!

Heb je sindsdien trouwens nog eens MDMA/andere drugs gebruikt, of helemaal niet meer?

Expex

Experimenterende gebruiker
Heftig verhaal man. Hoeveel mg mdma heb je in die beker gemixt, of weet je dat niet meer?
Ik spreek uit ervaring dat het echt vervelend is om in een status te geraken dat je liever nuchter wilt zijn, terwijl je de drugs in beginsel juist nam om niet nuchter te willen zijn.
Ik had een keer 24 mg 2cb ineens geslikt. Dit bleek echt wel te veel op een druk feest. Mezelf maar gerust gesteld en de rust wat opgezocht. Even aan de kant staan. Maar 2cb is gewoon irritant omdat alles om je heen vervormt en je ook erg ongemakkelijk kunt zitten / leunen zeg maar. Je moet de hele tijd even verzitten ofzo. Moeilijk uit te leggen, de kenners begrijpen misschien wat ik bedoel :)
Dan nog een keer ca. 300mg mdma. Ik ging echt enorm hard, maar voelde me nog wel OK. Maar dan wel netaan OK zeg maar. Maar was verder gelukkig wel een toffe avond :wink:. Zie ook mijn tripreport over xtc. Ik moet trouwens eerlijk zeggen, na die bewuste avond eind november heb ik nog 2 keer xtc gedaan. 1 keer eind feb en 1 keer half mei. De beleving lijkt veel minder geworden. Heb ik het nu (al) verpest voor mezelf? Roze Olifant, hoe is voor jou de beleving na je overdosis?

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Heftig verhaal man. Hoeveel mg mdma heb je in die beker gemixt, of weet je dat niet meer?
Ik spreek uit ervaring dat het echt vervelend is om in een status te geraken dat je liever nuchter wilt zijn, terwijl je de drugs in beginsel juist nam om niet nuchter te willen zijn.
Ik had een keer 24 mg 2cb ineens geslikt. Dit bleek echt wel te veel op een druk feest. Mezelf maar gerust gesteld en de rust wat opgezocht. Even aan de kant staan. Maar 2cb is gewoon irritant omdat alles om je heen vervormt en je ook erg ongemakkelijk kunt zitten / leunen zeg maar. Je moet de hele tijd even verzitten ofzo. Moeilijk uit te leggen, de kenners begrijpen misschien wat ik bedoel :)
Dan nog een keer ca. 300mg mdma. Ik ging echt enorm hard, maar voelde me nog wel OK. Maar dan wel netaan OK zeg maar. Maar was verder gelukkig wel een toffe avond :wink:. Zie ook mijn tripreport over xtc. Ik moet trouwens eerlijk zeggen, na die bewuste avond eind november heb ik nog 2 keer xtc gedaan. 1 keer eind feb en 1 keer half mei. De beleving lijkt veel minder geworden. Heb ik het nu (al) verpest voor mezelf? Roze Olifant, hoe is voor jou de beleving na je overdosis?

MDMA staat er wel om bekend snel die echte ‘X-factor’ te verliezen, ja. Zeker bij het regelmatig (ook al hou je je aan de drie-maanden-regel) nemen van te hoge dosissen. Langere pauzes geven geen garantie maar vergroten de kans dat het bijzonder blijft.

Voor mij is die overdosis inmiddels jaren geleden. Dat was een periode waarin ik nog niet veel met andere middelen bezig was, ik moest het vooral van MDMA hebben (ook omdat ik dit forum toen nog niet ontdekt had, had wel een beetje ervaring met trippen maar niemand in m’n omgeving deelde die interesse en sologebruik was nooit in me opgekomen). Achteraf gezien gebruikte ik toen eigenlijk ook gewoon standaard onnodig hoge dosissen MDMA. Geen 450 mg uiteraard, maar wel tot 250-300 mg op een (thuis)avond. Ik heb toen een langere periode gehad dat ik er een minder intense beleving van had. Wel prima, maar niet wat het kan zijn/ooit was. Later kwam ik op dit forum terecht en verdween MDMA wat naar de achtergrond omdat er (veel) meer te ontdekken viel. Bijgevolg is door de lange pauzes het typische MDMA-effect later weer grotendeels teruggekomen.

Toch heb ik er soms nog keren tussen zitten dat de dosis die normaal prima voor mij voldoet plotseling vrij matig of zelfs licht onaangenaam uitvalt (bijv. veel fysiek, weinig mentaal/love). Zeer recent nog meegemaakt. Moeilijk te zeggen waarom dan, set/setting denk ik. Alcohol bijvoorbeeld valt de ene keer ook leuker dan de andere keer. Misschien heb jij toevallig twee keer achter elkaar pech gehad? Ik denk niet dat je het al definitief voor jezelf verpest hebt hoor, er is nog hoop! :wink:

Lol.

Nu even serieus. Goed en dapper dat je je verhaal hier deelt. Wat je hebt meegemaakt komt op mij over als een schoolvoorbeeld van hoe drugs psychische problemen kunnen triggeren als je er onzorgvuldig mee om gaat. Dat geldt voor vele drugs maar ook - of misschien juist - de ogenschijnlijk wat ‘onschuldigere’ of wat meer sociaal geaccepteerde middelen zoals MDMA.

Als je ziet wat de gevolgen van Russische roulette met drugsgebruik voor je (mentale) gezondheid kunnen zijn, denk ik dat het alleen maar goed is dat er af en toe een waarschuwing als deze - in de vorm van een persoonlijke ervaring - voorbij komt.

De kans is groot dat je van nature zonder het te weten al een bepaalde ‘angstige’ aanleg had die is door die nare ervaring met een overdosis MDMA de kans kreeg om door te breken en een verstorende rol in je leven te gaan spelen. Goed om te horen dat je paniekaanvallen verminderd zijn door veranderingen in je leven. :) Jammer dat mensen om je heen je niet serieus nemen, want paniek kan heel heftig zijn. Heb je hier al eens met een professioneel hulpverlener over gepraat, of heb je er in je eentje mee proberen om te gaan?

Om antwoord te geven op je vraag, ook ik heb ooit jaren geleden een keer een flinke overdosis MDMA genomen. Dat was per ongeluk, en achteraf gezien echt te dom voor woorden - een onnozele rekenfout met een capsule en kristallen. Ik kreeg daardoor ineens ongeveer zo’n 450 mg binnen, zeker voor mijn gewicht véél teveel, waardoor ik niet meer fatsoenlijk kon lopen, aan het eind van een zin niet meer wist wat ik aan het begin van de zin wilde zeggen, ging hallucineren, en zo hard met mijn kaak klapperde dat praten niet meer mogelijk was en mijn wang de volgende dag helemaal open lag. Ik vond het op dat moment allemaal nog wel prima, en had niet echt door hoe ik eraan toe was (mijn ex die toen bij me was bleek zich wel zorgen te hebben gemaakt).

De kater en de na-effecten waren veel afschuwelijker. Dagenlang zwart voor m’n ogen bij opstaan, de welbekende elektrische schokken, nare auditieve hallucinaties bij het in slaap vallen en een gevoel van angst/derealisatie. Vooral die laatste twee waren eng en een eye opener. Dit is ook de eerste - en gelukkig tot op heden - enige keer in mijn leven dat ik derealisatie op die manier heb ervaren. Ik dacht toen één ding en dat was:

NEVER AGAIN.

Het is me ook nooit meer gebeurd, ik hou me sindsdien echt aan vooropgestelde dosissen wat MDMA betreft. Ik leg van tevoren klaar wat ik ga nemen en zal sowieso nooit meer onder invloed een berekening maken. Achteraf gezien heb ik me erover verbaasd hoe ik die onverstandige beslissing heb kunnen nemen en zag ik ook in hoe zo’n moment van verstandsverbijstering slecht(er) had kunnen aflopen.

Ik heb aan dit voorval niks overgehouden aan langdurige angst, zoals jij, maar ik kan me denk ik wel voorstellen dat zoiets een paniekstoornis kan triggeren. Lijkt me heel vervelend om daar zo’n lange tijd last van te houden... maar het is wel een harde leerschool.

Ik heb niet echt tips behalve de algemene ‘open deuren’ tips. Dit soort situaties kunnen voorkomen worden door je hoofd erbij te houden. Lees je in, hou je aan de algemeen geldende adviezen, bepaal je maximale dosis op voorhand. Leg klaar wat je gaat nemen. Laat je drugs testen. Bereid je voor. Wees niet impulsief. Denk niet dat het ‘jou niet overkomt’. Wees voorzichtig met middelen die daarbinnen ook op de verkeerde manier kunnen gaan sleutelen als je ze niet met respect behandelt.

En als je dan toch een fout maakt, zorg dan dat je daarvan leert. :wink: Maar zo te zien doe je dat. Succes!

Heb je sindsdien trouwens nog eens MDMA/andere drugs gebruikt, of helemaal niet meer?
Ik vind het al vast hart verwarmend om de reacties te zien. Dus bedankt aan beide. En om je vraag van de hulp te beantwoorden. Ik ben een tijdje naar de psycholoog gegaan maar dit heb na een tijd stop gezet omdat het me bleek tot stoppen. Maar ik had het dus duidelijk mis. Het is ook moeilijk om diezelfse psycholoog terug op te zoeken want ik ben sindsdien verder van zijn vestiging verhuisd.

Nog maals bedankt voor het antwoord, het doet me al deugd om er over te kunnen praten.

Jij ook enorm bedankt voor de reactie.
De exacte hoeveelheid kan ik niet zeggen.
Ik heb samen met een maat ongeveer 500 mg in een beker gedaan en samen gedronken. Wie exact hoeveel heeft gedronken weet ik niet. Mijn maat is wel wat zwaarder gebouwd en kan dus wel wat meer hebben.

Ik wil nog wel even meegeven dat ik achteraf had gehoord dat er op het feestje een groepje pretbedervers waren. En die waren toen bij mij komen zitten in het begin dat het fout loopt en hebben mij nog redbull gegeven en bljkbaar ook geen aangename dingen gezegd tegen mij. Wat ze exact hebben gezegd weet ik niet. Maar de mensen die mij toen te hulp zijn geschoten hebben ze toen wel weggejaagd.

Was vergeten te antwoorden op de vraav of ik hier na nog eens mdma had geprobeerd.
Ja ik heb het nog 2 maal op een feest geprobeerd maar dat bleef dan bij 1 dipje omdat ik me niet over de angst kon heen zetten. En ook nog 1 maal thuis om eens te proberen en dat ging wel goed zonder enige angst ik veronderstel dat het was omdat ik mezelf in een veilige omgeving begaf.

Bovenaan