huis kopen en methadon?

silverfish

Bewuste gebruiker
Ik heb een vaste baan en zit erover te denken een goedkoop (want een hoge hypotheek kan ik niet krijgen noch betalen) appartement te kopen. Maar ik hoorde dat je daarvoor ook een medische keuring moet ondergaan. In verband met levensverzekering of weet ik wat voor gedoe..
Nou gebruik ik al héél lang (8 jaar) geen bruin meer en heb ik al jaren een normaal en stabiel leven. Maar ik zit wel nog op de methadon i.v.m. een pijnprobleem.
Heeft iemand hier ervaring mee? Tips? Ik heb nul ervaring met huizen kopen/hypotheken en geen idee wat me te wachten staat. Ik ben - afgezien van mijn pijnprobleem waarvan ook de internist de oorzaak niet precies weet - wel 100% gezond: geen HIV, HEP C of afwijkend bloedbeeld..en werk al mijn hele leven. Ik durf niet zo goed een bank te benaderen met dt probleem. Iemand in hetzelfde schuitje die ook een appartementje heeft gekocht?

speeseend

Wijs gebruiker
jazeker de hypotheker zei:
Medische keuring
De hoogte van het verzekerd bedrag bepaalt of je medisch gekeurd moet worden of dat je kunt volstaan met het invullen van een gezondheidsverklaring. Momenteel ligt de grens bij een verzekerd bedrag van € 150.000,- of € 160.000,- . Overigens zijn er verschillen tussen de diverse verzekeringsmaatschappijen. Zo'n medische keuring mag niet worden uitgevoerd door je eigen huisarts. Er zijn speciale bureaus die dit soort keuringen uitvoeren. Dat kan gewoon bij je thuis gebeuren, zelfs 's avonds of in het weekend.

Acceptatie
Het keuringsrapport of de gezondheidsverklaring wordt beoordeeld door een medisch acceptant van de verzekeraar. Soms vraagt de verzekeraar om meer informatie. Je moet dan een extra vragenformulier invullen of er vindt een aanvullende keuring plaats. Over het algemeen volgt daarna een normale acceptatie. Maar het kan ook zijn, dat je alleen geaccepteerd wordt tegen een hogere premie of dat je zelfs wordt uitgesloten. Overleg in zo'n geval altijd met de adviseur van De Hypotheker. Je kunt dan kiezen voor een voorstel van een andere verzekeraar of voor een aanpassing van de hele hypotheekcontructie.

de betreffende site

r@r@

Wijs gebruiker
Hé Silver,

ik heb samen met mijn man een hypotheek van 230.000,- euro, allebei 50/50. Ik heb zo'n formulier in moeten vullen waarbij ze idd vragen naar medische situatie ("Drinkt u? Gebruikt u drugs? Psychiatrische geschiedenis?").

Als ik niet bij alles ontkennend had gereageerd, had ik nu nog steeds niet mijn huisje-boompje-beestje/ "een kind, een huis een auto en elkaar" gehad.

En laten we wel wezen: wie kan er op alle vragen in alle eerlijkheid "nee" zeggen?

Ja, ik heb dus gelogen. Ja, omdat het doel de middelen heiligt. Mijn kinderen wonen in een goede buurt, dat is mij veel meer waard dan per se eerlijk willen zijn. Net als veel andere ex-verslaafden ben ik vaak te eerlijk, als soort compensatiegedrag (hebben we het wel eens over gehad), maar het welzijn van mijn jongens staat voorop, de keuze om wel/niet te liegen op het formulier was dus snel gemaakt.

Ik neem aan dat jij er ook helemaal niet verslaafd uitziet, dan moet het geen enkel probleem zijn. Dat was het bij mij ook niet.

Iedereen verdient een kans op regelmaat en zekerheid. Ik wens je erg veel suc6!! :wave:

AkA_1

Experimenterende gebruiker
sjah ik heb ook gewoon gelogen hoor :)

ziekte astma :) dat dat voornamelijk is gekomen door al die kiloos dope die ik rookte heb ik er maar niet bijgezet. verder nooit iets van gehoord

ze kunnen tenslotte niet zien of je in een meetprogamma hebt gezeten enzo, dus waarom honden wakker maken die anders lekker door zouden slapen :)

je wordt als verslaafde zijnde in een hokje gestopt, wat heel goed is voor je hulpverlening, maar als die hulp niet meer nodig is, dan wil je maar wat graag dat hokje uit, want als verslaafde blijf je altijd tegen dezelfde muren oplopen enzo

zolang je er niet uitziet als pietje van de straat, is dr nix ergs aan de hand, zolang je maar niet terugvalt en daardoor in de penarie komt enzo :)

:wave:

silverfish

Bewuste gebruiker
Tja, probleem is alleen dat ik waarschijnlijk de rest van mijn leven op de methadon moet blijven en ik ben bang dat ze daar toch achter komen en moeilijk gaan doen (zeker in dit 'big brother tijdperk'). Voorlopig is er nog geen sprake van kopen want ik heb weliswaar een vast contract maar mijn vriend (nog) niet en we moeten het samen doen anders kunnen we geen hypotheek krijgen die de moeite waard is.
Anderzijds, als we het ooit doen, zullen we per persoon zeker niet meer dan 140.000 (kunnen) lenen. Dus dan kom ik er alsnog onder een keuring uit..

Misschien eerst maar lid worden van vereniging 'Eigen Huis'.. die hebben vast wel vaker met dit bijltje gehakt: mensen die medicijnen slikken en een huis willen kopen..
Ik baal er echt van: ik heb weliswaar pijn maar die is neurophatisch en vooralsnog onverklaarbaar, mijn bloedbeeld is perfect gezond etc..
Ik ben ook verre van een wanbetaler: sterker nog, zodra er een rekening op de mat ligt betaal ik deze het liefst nog dezelfde avond.. zal wel met vroeger te maken hebben.. :wink:

r@r@

Wijs gebruiker
Mijn man en ik hebben onze hypotheek gekregen toen hij nog bij een uitzendbureau werkte en ik een jaarcontract (0,6 FTE) in het onderwijs had. Bovendien had hij veel schulden en zelfs BKR notering! (Nee, hij is niet verslaafd, nog nooit drugs gebruik, schulden zijn vanwege psychiatrische problemen).

Waarom we tóch een hypotheek kregen? Zijn moeder heeft een mooi huis, bijna helemaal afbetaald én ze is haar hele leven bij 1 bank geweest. Die was dus ook de enige die dit avontuur met ons aan durfde te gaan. Wel staat ze borg voor 60.000 (zoiets, geloof ik).

Wat ik wil zeggen: er zijn meer wegen die naar Rome leiden, Silver. Probeer ze uit!

Verder: maak bezwaar tegen EPD (Elektronisch Patiënten Dossier), want daarbij worden medische gegevens tussen artsen, apotheken etc. uitgewisseld; dat moet je niet hebben. Formulier kan je downloaden op internet, invullen, uitprinten en opsturen. Je krijgt binnen enkele weken een schriftelijke bevestiging.

En tot slot: ze komen er echt niet achter. Ik zat jaren aan opiaten (Meet, Tem etc.) en mij is nooit iets gevraagd. Mensen gaan af op de buitenkant en zolang dat geen reden geeft tot aarzeling (een hele magere kop en onverzorgd uiterlijjk geven dat wél) is er niets aan de hand.
Echt niet, heb vertrouwen in jezelf, dan straal je dat ook uit en dan zal niemand jou wantrouwen, ook die bank niet.

Doe! Leef! Durf!

Suc6! :wave:

Marster

Experimenterende gebruiker
r@r@77 zei:
Hé Silver,

ik heb samen met mijn man een hypotheek van 230.000,- euro, allebei 50/50. Ik heb zo'n formulier in moeten vullen waarbij ze idd vragen naar medische situatie ("Drinkt u? Gebruikt u drugs? Psychiatrische geschiedenis?").

Als ik niet bij alles ontkennend had gereageerd, had ik nu nog steeds niet mijn huisje-boompje-beestje/ "een kind, een huis een auto en elkaar" gehad.

En laten we wel wezen: wie kan er op alle vragen in alle eerlijkheid "nee" zeggen?

Ja, ik heb dus gelogen. Ja, omdat het doel de middelen heiligt. Mijn kinderen wonen in een goede buurt, dat is mij veel meer waard dan per se eerlijk willen zijn. Net als veel andere ex-verslaafden ben ik vaak te eerlijk, als soort compensatiegedrag (hebben we het wel eens over gehad), maar het welzijn van mijn jongens staat voorop, de keuze om wel/niet te liegen op het formulier was dus snel gemaakt.

Ik neem aan dat jij er ook helemaal niet verslaafd uitziet, dan moet het geen enkel probleem zijn. Dat was het bij mij ook niet.

Iedereen verdient een kans op regelmaat en zekerheid. Ik wens je erg veel suc6!! :wave:

hai
pm mij even wat betreft dit bericht!!!! Met respect hoor , maar dit zijn geen slimme acties

r@r@

Wijs gebruiker
Hoi Mar,

Banken kunnen nooit je IP opzoeken, alleen politie kan dat (bij strafzaken).

Ik maak me dus geen zorgen hoor. Bovendien ben ik helemaal clean, heb een goede baan etc. Iedereen heeft wel een verleden; bijna iedereen die dat formulier heeft ingevuld heeft wel eens drugs gebruikt of is wel eens opgenomen in een instelling ofzo.
Of mensen slikken antidepressiva of pammetjes of iets dergelijks, dan zouden die ook geen hypotheek krijgen? Dan zou bijna niemand een hypotheek krijgen :wink:

Iemand die in zijn studententijd bijv. veel coke heeft gesnoven en daarna zijn leven heeft gebeterd (trouwen, kinderen, baan en de hele rataplan), die kan toch ook gewoon een hypotheek krijgen.

Banken willen gewoon zeker weten dat je dat geld kunt ophoesten en daar is absoluut sprake van.

Groetjes,
R@ :wave:

Bovenaan