Hot sauces/peppers addiction.

Nihilist88

Badass junkie
Ben een ware heet/pikant addict geworden.

Die liefde voor pikant begon reeds als tiener thuis, van de kruiden thuis, hield ik reeds van zeer goed gepeperde (zwart gemalen) puree, vlees en bij pasta's hoorde cayennepeper, pili-pili, de gewone rode tabasco.
Qua curry voor bij de rijst en kip, hadden we lange tijd zo'n hele zachte gele curry, maar daarna had m'n ma een groene curry (qua kleur zoals bij de Chinees) gevonden in blik van Devos Lemmens (D&L) en da was echt heerlijk goeie pikante curry, die je tenminste wa deed zweten.

Jalapeno's moesten op al m'n pizza's en ook samen met hot salsa op tortillachips in de bioscoop. Maar Jalapeno's vond ik extreem mild, zowel opgelegd als hele verse. Da was van in het begin, vr mij zeer wel lekker, mr veroorzaakte niks wat je van iets heet pikant mag verwachten. En later werd de Scovilleschaal een vast iets om richtlijn te hebben mbt de sterkte van pepers en hot sauces. En Jalapeno stond er zoals verwacht heel laag met waarden ca tussen 2500-5000, voor mij zeer mild tot licht.

De über bekende verse rode Spaanse chilipeper was next, bij lief thuis eens puur geprobeerd, haar vader was ook wel liefhebber van pikant eten. En dit was voor mij tenminste duidelijk een duidelijk pikante peper ivm Jalapeno's. Maar de Cayennepeper heeft hier veel v weg. De scovillewaarde zit hier ca tussen 30000-50000, dus toch indd minstens 10 x sterker ivm de Jalapeno.

Overal bij oa Aziatische, Tex-Mex eetstandjes en eetzaken koos ik de pikantste gerechten sauzen.

Ook had een vast klein Thais winkeltje, waar ik zowel de alomgekende n meest pikante Sriracha sauce, curry paste kocht en kennismaking met de Thai Bird's Eye Chillies, een kleiner Zuid-Aziatisch pepertje, rijp zijn ze rood en groen wanneer onrijp, maar evengoed eetbaar. Dit kleine puntige pepertje heeft een scovillewaarde van ca 100000. Dus ging opzoek en ontdekte steeds meer pepers die hoger op de Scovilleschaal stonden.

Later bij ander lief thuis, maakte ik via haar ma kennis met de Habanero peper, echt als plantje en het afrijpen vd vrucht gaat van groen nr geel, oranje, rood tot soms bruin toe. En dit was ferme upscale qua hete peper, die start bij 100000, maar gemakkelijk een scovillewaarde van 350000 kan hebben. En mn lief kon totaal ni tegen pikant, zwarte peper, was al niks vr haar. Dus als haar ma kookte, een gewone schotel n vr mij de über pikante variant met Habanero in verwerkt en eeecht da was echt hot as hell, met alle effecten erbij, mr ik was/ben echt iemand die dan tijdens ervaren vd hitte vd peper, bijneemt, heet en meer heet. Velen nemen hap n voelen de giga hitte en ipv door te eten, laten ze ff tot volgende hap n stoppen puur van het afzien en happen dan nr melk, brood, ijsblokjes.

En ik kon ook steeds de Scovilleschaal hogerop klimmen en ging me dan meer mengen in de wereld van de hot sauces, met zoveel soorten, keuze en van mild heet tot de meest extreem hete sauzen.

Heb hier al heel wat hete sauzen in huis gehad en steeds meerdere in huis. De gewone tabasco deed niks en werd vervangen door Tabasco scorpion met 50duizend scovillewaarde, wat 20 x heter is dan de originele, maar ik nog bij de mildere zet.
Heb hier oa ook de heetste saus ter wereld, nl. Hellfire Fiery Fool Hot Sauce met 2,2 miljoen scovillewaarde, dus 44 x heter dan die heetste tabasco. Maar in de hot sauce wereld evolueerd m'n ook steeds n is m'n steeds op zoek nr nog hetere varianten en waarbij het ook meer is dan puur alleen de hitte en extreme hitte perfect samengaat met andere kruiden, vruchten.

En er zijn genoeg sauzen, waarbij een zo hoog mogelijke scovillewaarde primeert, maar zijn er ook bijna oneindige combinaties en varianten, zo zijn er über hete sauzen die ananas en/of mangopulp nzo bevatten, wat net die extra n andere touch geeft.
De varianten waar vooral ook look en mediterraanse herbs inzitten.
Andere soorten met vb wortel.
Dan weer soorten die meer smeerbare, met een meer drogere sambal structuur hebben.
De bbq en smoked varianten. Zoveel toepassingen mogelijk.

En echt de combinatie hitte kick over gans u lichaam n de hersenen die endorfine vrijgeeft, dat als natuurlijke pijnstiller werkt en je een licht euforische roes geeft, maakt dit voor mij soort v aparte addiction. Velen krimpen ineen bij een mini hapje uit hete peper n gaan hysterisch te keer n proberen als zot de 'pijnlijke' hitte van hun tong te verdrijven...Is dit eerder logischer vd mens om (zeer) pikant te mijden, omdat dit net zoals bitter juist staat voor, opgepast, mogelijk giftig. En kan hierbij ook als extra reden zijn, dat er bij de ene beduidend meer/minder endorfine wordt vrijgegeven?

Bitter vind ik ook eerder smerig. En pikant en zoet zijn mijn favo smaken.

Heb dit nu bij 'drugs' gezet, door pikant en vrijgave endorfine.

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
Waw, nog nooit zo´n gedetailleerd bericht gezien over pepers. Best vermakelijk om te lezen, men mondhoeken krullen omhoog als ik jou passie over pikant lees.

Ik lees dit omdat ik vrijwel hetzelfde ben hierin😂.

Ik maak bijna alles pikant, voor elk gerecht de gepaste peper zoeken, zelfs rauw in ringetjes tussen een smos kaas oid. Waar de meeste mensen al hun vocht bij verliezen...zit ik met smaak te eten.

Het enige nadeel als je met pepers werkt... was je handen voor je moet gaan pissen of in je gezicht wrijft... ben meermaals gemolesteerd op deze manier, dan eindig je met je pik in een glaasje melk.

Of het endorfines aanwakkert...daar heb ik geen verstand van

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Stop hier eens mee. Ik vind dit topic veel te confronterend 😂

Mocht je het nog niet gezien hebben, mag ik jullie wijzen op de topics:

Ik ben nog naarstig op zoek naar goede recepten voor sambals en hot sauces. Ik heb namelijk achterlijk veel peperplantjes staan momenteel. Moet ook echt een deel weg gaan doen tegen het eind van deze maand denk ik.
Dus mocht iemand van jullie recepten hebben. Van harte welkom! Ik heb o.a. gele pepers (soort onbekend), Serrano's, Habanero's, Madame Jeanette en Bhut Jolokia (ghost pepper)

Ook nog Ancho Grande en Numex Big Jim. Maar die zijn meer bestemd om te vullen voor de oven of bbq denk ik.

Mijn favoriete hot sauces tot zover

ABC hot sauce extra heet - deze is helemaal niet zo heet. Wel lekker!

Torchbearer - Garlic Reaper (deze is wel echt moeilijk heet, voor mijn standaarden dan. Er bestaat zeker hetere sauzen. Maar errug lekker sausje)

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
Wat ik me soms afvraag... ik kan zelf niet tegen het pittige ´mosterdpikant´ dat schiet omhoog in m´n neus en gaat vervolgens door tot in de achterkant van m´n hoofd.. met als gevolg dat ik echt letterlijk m´n hoofd vasthoud en druk tot het voorbij is🙈🤣

Wat maakt het ´mosterdpikant´ anders dan het ´peperpikant´ ? Pikant is pikant toch?

Of moeten we dan wasabi en mosterd als´ scherp´ zien ipv ´pikant´

Laatst bewerkt:

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Wat ik me soms afvraag... ik kan zelf niet tegen het pittige ´mosterdpikant´ dat schiet omhoog in m´n neus en gaat vervolgens door tot in de achterkant van m´n hoofd.. met als gevolg dat ik echt letterlijk m´n hoofd vasthoud en druk tot het voorbij is🙈🤣

Wat maakt het ´mosterdpikant´ anders dan het ´peperpikant´ ? Pikant is pikant toch?

Of moeten we dan wasabi en mosterd als´ scherp´ zien ipv ´pikant´

Ik dacht er van de week nog aan. Wat zorgt er eigenlijk voor dat wasabi pittig is?

Het is ongetwijfeld een ander stofje dan capsaïcine. Want de pittigheid is heel erg anders.

@LucidLucy @Nihilist88 bekijk de show Hot Ones op youtube!

Daar ben ik uiteraard mee bekend haha
Die eten inderdaad zeer hete sausjes. Ik zou toch een keertje Da Bomb moeten proberen. Al schijnt ie ook gewoon ontzettend ranzig te zijn. En ik heb niet echt zin om met zon heel flesje accuzuur te blijven zitten.

LucidLucy

Verslaafde in herstel

Ik heb het toch even opgezocht. Pepers zijn pittig door capsaïcine. Dit stofje werkt op de pijnreceptoren net zoals wanneer je je mond zou verbranden. Zie hier de molucuulstructuur:

imgsrv (2).png

Wasabi is pittig door het stofje allyl isothiocyanate. Schijnbaar is dat dezelfde stof die verantwoordelijk is voor de pittigheid in mosterd en mierikswortel. Hoe dit precies werkt heb ik nog niet opgezocht. Zie hier de molucuulstructuur:

imgsrv (1).png

Nu nog interessanter: radijs. Radijs bevat dus helemaal geen pittige componenten van zichzelf. De cellen van een radijs laten stoffen los op het moment dat ze beschadigen: myrosinase en glucosinolaat. En door de afbraak van enzym ontstaat er uiteindelijk allyl isothiocyanate.

FerdFatoehaus

Badass junkie
Ik heb het toch even opgezocht. Pepers zijn pittig door capsaïcine. Dit stofje werkt op de pijnreceptoren net zoals wanneer je je mond zou verbranden. Zie hier de molucuulstructuur:

Bekijk bijlage 51139

Wasabi is pittig door het stofje allyl isothiocyanate. Schijnbaar is dat dezelfde stof die verantwoordelijk is voor de pittigheid in mosterd en mierikswortel. Hoe dit precies werkt heb ik nog niet opgezocht. Zie hier de molucuulstructuur:

Bekijk bijlage 51138

Nu nog interessanter: radijs. Radijs bevat dus helemaal geen pittige componenten van zichzelf. De cellen van een radijs laten stoffen los op het moment dat ze beschadigen: myrosinase en glucosinolaat. En door de afbraak van enzym ontstaat er uiteindelijk allyl isothiocyanate.
Wasabi en mosterd vind ik ook eerder scherp dan pittig toch? Hapje wasabi brandt even maar dat gaat snel over. Met een echt scherpe peper zit je wat langer op de blaren..

Nihilist88

Badass junkie
Waw, nog nooit zo´n gedetailleerd bericht gezien over pepers. Best vermakelijk om te lezen, men mondhoeken krullen omhoog als ik jou passie over pikant lees.

Ik lees dit omdat ik vrijwel hetzelfde ben hierin😂.
Haha jua pikant, pepers, hot sauces...ts indd giga passie en kruiden in het algemeen ook en combinaties.
En jua hete pep en hot sauces, eens wat anders hier e🌶😁
Het enige nadeel als je met pepers werkt... was je handen voor je moet gaan pissen of in je gezicht wrijft... ben meermaals gemolesteerd op deze manier, dan eindig je met je pik in een glaasje melk.
Lol daar ben ik nog gespaard van gebleven. Maar indd bij de hetere pepers en hot sauces, doe ik steeds zwarte latex wergwerp handschoenen aan.
Jups, bij (zeer/extreem) pikant eten, dat veroorzaakt wordt door de stof capsaïcine, die stof gaat nr je hersenen. Waarop je hersenen gaan reagereren door endorfine aan te maken, wat een pijnstillend effect heeft. De toename van endorfine geeft een lichte roes v euforie en hoe meer je ervan eet en opdrijft (pikant eten), hoe meer endorfine er wordt aangemaakt en zo kan pittig eten verslavend zijn. 🌶😁

Nihilist88

Badass junkie
Ik dacht er van de week nog aan. Wat zorgt er eigenlijk voor dat wasabi pittig is?

Het is ongetwijfeld een ander stofje dan capsaïcine. Want de pittigheid is heel erg anders.
Echte Japanse wasabi, afkomstig vd Wasabi Japonica wortel, vind je hier zeer moeilijk en heeft niets te maken met die groene wasabi pasta die wij hier kennen, zowel vd winkel, sushi, restaurant...Onze wasabi wordt gemaakt v mierikswortel, mosterd en kleurstof.
De echte wasabi is zoet en heeft een aangename, unieke pittige smaak en zeer romige structuur.

Mosterd is indd heel andere pittigheid, afhankelijk vh gebruikte soort mosterdzaad, gebruik v meer bruin mosterdzaad creëert scherpere mosterd. Hier hou ikzelf ook enorm van, maar gaat indd veelal doorheen je neus n vervliegt veel sneller dan de capsaïcine in pepers.

Nihilist88

Badass junkie
Mijn favoriete hot sauces tot zover

ABC hot sauce extra heet - deze is helemaal niet zo heet. Wel lekker!

Torchbearer - Garlic Reaper (deze is wel echt moeilijk heet, voor mijn standaarden dan. Er bestaat zeker hetere sauzen. Maar errug lekker sausje)
Hier favo hot sauces:

Extreem heet:
- Hellfire Fiery Fool, met als de 4 hoofdbestanddelen zijn allemaal superhots: 7-pot primo, Carolina Reaper, Bhut Jolokia en Trinidat Scorpion.
- Crazy Bastard Superhot Reaper Hot Sauce, de allerheetste saus van dit Duitse merk en die maar liefst voor 50% bestaat uit de heetste peper ter wereld, de Carolina Reaper, maar de creoolse kruiden zoals knoflook, oregano en komijn geven het extra dimensie.

Heel heet:
- Heartbeat Scorpion Hot Sauce, de pittigste van dit Canadese merk. Hiervoor zijn 3 verschillende pepers gebruikt, Habanero's, Trinidat Scorpion en Chipotles in adobo (mix van rode chipotle, water, azijn, suiker, zout, tomatenpuree, rookaroma, ui en knoflook) en ook bieten, uien, knoflook, citroensap, koolzaadolie en kruiden (secret). Dus de smaak vd pepers komt duidelijk nr voren, de bieten geven de saus helemaal opt begin een zoet randje, maar dat verdwijnt al snel om plaats te maken vr de hitte vd pepers, de rokerige smaak vd Chipotle en het friszure vd azijn en citroensap.
- Tabasco Scorpion Pepper Sauce, waardoor z'n bekendere Tabasco broertjes in het niets verdwijnen, zeker alles onder de Tabasco Habanero, want ik bleef mr meer en meer de rode Tabasco original toevoegen aan gerechten, vooral pasta's, pizza's, pikante tonijnsalade, martino,...Voor mij is de gewone Tabasco herlijdt tot veredelde azijn😆

Heet:
- Marie Sharp's Hot Habanero Pepper Sauce, afkomstig uit Mexico en Midden-Amerika en heet, maar heerlijk verfijnd door de basis van wortelen, ui en knoflook, limoensap, azijn en zout en de heat is goed te hebben. Gebruik ik veel in gerechten met een tomatensaus, in wokgerechten, bij mijn gehakt,...

Medium heet:
- Piko Peppers Piko Riko Hot Sauce van Canada, die een über heerlijke en smakelijke piri piri stijl hete saus oplevert, met ingrediënten zoals paprika, ui, veel knoflook, Habanero's, Cayennepepers en zelfs bier, jawel en qua geur en smaak je bijna denkt aan pizza in een flesje. Overige ingrediënten zijn azijn, citroensap, rietsuiker, koolzaadolie. Zeer lekkere en boeiende hot sauce, ook voor de minder die-hard pikant fan, waardoor je gezelschap niet meteen als zot afziet.
- La Pimenterie Green Curry Hot Sauce, weer uit Canada. Een curry hot sauce mag niet ontbreken en ook al ist van Canadese makelij, hun inspiratie op Thaise groene curry, is heel goed herkenbaar in dit flesje, je waant je even in Thailand, dus dik in hun opzet geslaagd. 't Is echt een aromatische, geurige, kruidige, frisse en lichtzoete hete saus, een must have voor al je Thaise curry's.
Het ingrediënten lijstje is dan ook wat uitgebreider: Geselecteerde groene pepers (groene lange pepers, groene Trinidat kruiden, groene Habanero, Thai chili, groene Ghost Pepper), courgette, kokosmelk, ciderazijn, aubergine, sjalotten, ahornsiroop, limoensap, kokosnoot, koolzaadolie, groene uien, laos, citroengras, zout, kruiden, kaffir limoenrasp, knoflook.

En puur qua pepers:
Jalapeno's, minder vr de hitte, maar gewoon lekker op pizza, pitta-durrum, chili fries, tex-mex food.
Habanero, zowel vers en als plantjes, als gedroogde stukjes.
Spaanse chilipeper, vers en gedroogde chili peulen en cayennepeper, vlokken, poeder.
Thai Bird's Eye Chillies, enkel vers, medium tot heet.
Verse Carolina Reaper, da's kicken om hiermee aan de slag te gaan.

En tip, om verse pepers langer te bewaren, invriezen, wikkel ze apart (om beschadiging te voorkomen) in vershoudfolie of doe in zakje n eventueel vacuüm zuigen. Kun je ze tot max 1j bewaren. Na het ontdooien, wordt de peper weliswaar slap, maar behoudt grotendendeels zijn smaak en sterkte en ideaal voor je bereidingen doorheen het jaar.

'NO HEAT NO EAT' 😁

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
Jemig, jou posts.... jij lijkt echt de pepperking. De passie spat er vanaf. Steeds leuk om te lezen. Echt fanatiek 😂✌

Nog een extra tip om ze te bewaren, ik laat ze vaak drogen aan een draadje gerijgd. Handig om te vermalen of natuurlijk gesneden in een gerecht te verwerken. Mij lijken ze soms nog pikanter wanneer ze gedroogd zijn

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Heel heet:
- Heartbeat Scorpion Hot Sauce,
Medium heet:
- Piko Peppers Piko Riko Hot Sauce
Deze stonden al op mijn verlanglijstje haha
Goed om te horen dat deze bij jou ook bevallen dan!

- La Pimenterie Green Curry Hot Sauce,
Klinkt interessant! Ik houd heel erg van curry, dus deze moet ik zeker een keer proberen!

Ik was er vorige keer een vergeten als favoriet: Queen Majesty - Scotch Bonnet en ginger

Heerlijk sausje, past alleen niet bij alle gerechten. Wel bij bijvoorbeeld vis. Of een pizza tonijn, echt fenomenaal! Ook redelijk mild wel deze saus.

Nihilist88

Badass junkie
Deze stonden al op mijn verlanglijstje haha
Goed om te horen dat deze bij jou ook bevallen dan!
Niet twijfelen😉 De Heartbeat Scorpion heeft wel duidelijk rooksmaak aanwezig, dus heerlijk bij kip, ribstuk, taco's nzo....Denk aan Mexico.

De Piko Riko is vd mildere, echt topper, doordat het zo'n smaakbom in een flesje is. Dus veel minder vr zij die puur heet, heter, heets willen.
Klinkt interessant! Ik houd heel erg van curry, dus deze moet ik zeker een keer proberen!
Idem hier, en niets boven een goeie Thaise curry en daar is deze perfect voor, kun je ook evenzeer in een rode curry doen fzo.
Gebruik deze ook voor een simpele kip-curry-rijst.
Ik was er vorige keer een vergeten als favoriet: Queen Majesty - Scotch Bonnet en ginger

Heerlijk sausje, past alleen niet bij alle gerechten. Wel bij bijvoorbeeld vis. Of een pizza tonijn, echt fenomenaal! Ook redelijk mild wel deze saus.
Lijkt dan toch pak minder voor mij te zullen zijn, want eet zelden of nooit warme vis gerechten. Nooit echt een grote fan geweest van de zee op mn bord, schaal- en schelpdieren al helemaal ni, echt mosselen, oesters, kreeft, krab...zegt me totaal niets. Bij een v mn lieven, die verzot was op kreeft en krab, fruit de mère...is zowel krab als kreeft geproefd, kdacht is het dat, da's zels ni echt lekker en dan voor die prijs n dan da gedoe om da te eten. Geef mij dan maar tbeste n duurste stuk rund, saignant of bleu gebakken, in goei boter, toegeschroeid en mé goe wa zwarte peper vd molen en grof zout.

En ech srry maar de gedachte alleen al bij pizza tonijn, zegt nope, doordat ik dit met koude gerechten link. En dit voor vis best algemeen kan doortrekken.
Vis eet ik voornamelijk koud en rauw, als in sushi, gerookte vis vooral zalm en heilbot, grijze garnalen, Hollandse maatjes, pekelharing/rolmops, in koude pastasalade.

En ik buiten mn tonijnsalade, vis ook nergens aan link met pikant.

Als ik al warme vis eet, is dit thuis kabeljauw en daar past vooral lichte wittewijn-saus bij en als ik aan zee ben, heerlijke zeetong, puur mé geklaard botersausje.

Bij vis geniet ik dus vooral vd smaak an sich en ben ik dit door de jaren heen juist gaan eten met de gedachte hoe verser hoe beter, door m'n gegroeide liefde voor de Japanse keuken, met op kop sushi en sashimi en deze juist de pure smaken hanteert.

Ooh boy zo ferm uitgeweken op een saus die mij waarschijnlijk ni ligt n het vis-thema werd😆😂 Srry nu al😉

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Niet twijfelen😉 De Heartbeat Scorpion heeft wel duidelijk rooksmaak aanwezig, dus heerlijk bij kip, ribstuk, taco's nzo....Denk aan Mexico.

De Piko Riko is vd mildere, echt topper, doordat het zo'n smaakbom in een flesje is. Dus veel minder vr zij die puur heet, heter, heets willen.

Idem hier, en niets boven een goeie Thaise curry en daar is deze perfect voor, kun je ook evenzeer in een rode curry doen fzo.
Gebruik deze ook voor een simpele kip-curry-rijst.

Lijkt dan toch pak minder voor mij te zullen zijn, want eet zelden of nooit warme vis gerechten. Nooit echt een grote fan geweest van de zee op mn bord, schaal- en schelpdieren al helemaal ni, echt mosselen, oesters, kreeft, krab...zegt me totaal niets. Bij een v mn lieven, die verzot was op kreeft en krab, fruit de mère...is zowel krab als kreeft geproefd, kdacht is het dat, da's zels ni echt lekker en dan voor die prijs n dan da gedoe om da te eten. Geef mij dan maar tbeste n duurste stuk rund, saignant of bleu gebakken, in goei boter, toegeschroeid en mé goe wa zwarte peper vd molen en grof zout.

En ech srry maar de gedachte alleen al bij pizza tonijn, zegt nope, doordat ik dit met koude gerechten link. En dit voor vis best algemeen kan doortrekken.
Vis eet ik voornamelijk koud en rauw, als in sushi, gerookte vis vooral zalm en heilbot, grijze garnalen, Hollandse maatjes, pekelharing/rolmops, in koude pastasalade.

En ik buiten mn tonijnsalade, vis ook nergens aan link met pikant.

Als ik al warme vis eet, is dit thuis kabeljauw en daar past vooral lichte wittewijn-saus bij en als ik aan zee ben, heerlijke zeetong, puur mé geklaard botersausje.

Bij vis geniet ik dus vooral vd smaak an sich en ben ik dit door de jaren heen juist gaan eten met de gedachte hoe verser hoe beter, door m'n gegroeide liefde voor de Japanse keuken, met op kop sushi en sashimi en deze juist de pure smaken hanteert.

Ooh boy zo ferm uitgeweken op een saus die mij waarschijnlijk ni ligt n het vis-thema werd😆😂 Srry nu al😉

Er zullen vast nog meer gerechten zijn waar die saus bij past hoor. Ik heb ze alleen nog niet gevonden.

Hij is heel anders dan andere sauzen. Lijkt zelfs een soort speculaas achtige smaak in te zitten. Is verder niet zoet ofzo. Wel echt een heerlijk sausje.

benzzzy

Badass junkie
Ik heb de Carolina reaper gesnoven en de Trinidad moruga scorpion ook.
Heb een tijdje als tiener ook Carolina reaper poeder in mijn wondjes om ze extra te voelen.
Mede dankzij pepers wel kunnen stoppen met snijden.
Wel na een periode van peppers in wondjes looool.

heb ook peper fase gehad.
Heb nog steeds klein flesje saus over van die periode die denk ik nog wel goed is is al 8 jaar terug ofz.
Maar die saus is praktisch gezien gwn capsaicin opgelost in olie…
Kan toch niet fout gaan.

paar druppels en je gerecht is goed heet.
Paar meer en je hebt het verneukt.
Daar doe ik nog wel ff mee gebruik het haast nooit.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Heb een tijdje als tiener ook Carolina reaper poeder in mijn wondjes om ze extra te voelen.

heb ook peper fase gehad.
Heb nog steeds klein flesje saus over van die periode die denk ik nog wel goed is is al 8 jaar terug ofz.
Maar die saus is praktisch gezien gwn capsaicin opgelost in olie…
Kan toch niet fout gaan.

paar druppels en je gerecht is goed heet.
Paar meer en je hebt het verneukt.
Daar doe ik nog wel ff mee gebruik het haast nooit.

Ik hoop oprecht dat je nog eens een periode mag kennen met veel zelfliefde! ❤️

Nihilist88

Badass junkie
Er zullen vast nog meer gerechten zijn waar die saus bij past hoor. Ik heb ze alleen nog niet gevonden.

Hij is heel anders dan andere sauzen. Lijkt zelfs een soort speculaas achtige smaak in te zitten. Is verder niet zoet ofzo. Wel echt een heerlijk sausje.
Misschien toch maar een proberen, alleen al omdat ie duidelijk anders en uniek blijkt te zijn, zeker als ik nu zelfs een 'speculaas achtige' smaak lees.
Ik proef elke nieuwe saus logischerwijs sowies eerst puur, met stukje brood.

Als ik hem in huis heb n geproefd heb, deel ik j zeker mn ervaring😉

Nihilist88

Badass junkie
Wow, wtf moest ff paar keer herlezen, want kgeloofde ni wa ik las.
Da's ook 360° switch qua gebruik en het eigenlijk onderwerp. Die 2 heetste pepers snuiven??? En dan pure peper in je wonden tengevolge v automutilatie, doen.

Geeft wel extreem n totaal ander perspectief mbt hete pepers. Gelukkig denk ik bij hot peppers en hot sauces vooral aan culinaire smaakbommetjes.

Zelf ook een verleden van automutilatie achter de rug, waavan littekens tot heden, blijvend zichtbaar zijn. Dus kan daar ook spijtig genoeg over meespreken. Al die fysische pijn was minder dan het psychisch leed.

Wel goed dat het je uiteindelijk door die pepers gestopt bent met snijden.
En dit zwaar n pijnlijk iets, toch met positieve noot mbt hete pepers kan afsluiten.

Nihilist88

Badass junkie
Jemig, jou posts.... jij lijkt echt de pepperking. De passie spat er vanaf. Steeds leuk om te lezen. Echt fanatiek 😂✌
Haha de 'pepperking' is veel te veel eer jom😉 Het is wel een bijna dagelijkse passie.
Nog een extra tip om ze te bewaren, ik laat ze vaak drogen aan een draadje gerijgd. Handig om te vermalen of natuurlijk gesneden in een gerecht te verwerken. Mij lijken ze soms nog pikanter wanneer ze gedroogd zijn
Dat van inwikkelen en in in vriezer deed ik voornamelijk met de alomgekende Spaanse chilipeper, de Thai Bird's Eye Chillies, Habanero's en Carolina Reaper omdat ik deze echt vers had en ook vers gebruikte.
Maar ook al heel wat gedroogde pepers online gekocht en ook hier gaat deel vacuüm in de vriezer.
Gedroogde pepers verlengen aanzienlijk de levensduur, bederven minder snel, mr kunnen ook na het drogen hun smaak en/of houdbaarheid verliezen, als je ze niet op de juiste manier bewaart. Want zelfs bij gedroogde pepers moet je blootstelling aan lucht, vocht, licht en warmte vermijden.

En om met zo'n verse Habanero of Carolina Reaper aan de slag te kunnen gaan, geeft extra kick.

Heb nu ook vaker hot sauces ipv de pepers apart, omdat hier zo'n oneindige keuzes zijn qua pure hitte en pure smaakbommen.

Relmuis

Wijs gebruiker

Ik denk dat je wel kunt stellen dat, als je met je pik in een glaasje melk eindigt, of zoals in mijn geval jammerend met een in melk gedept washandje, er enige sprake is van het aanwakkeren van endorfines. :laughing:

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
Haha de 'pepperking' is veel te veel eer jom😉 Het is wel een bijna dagelijkse passie.
Wel, die eer krijg je van mij. Jij bent voor mij DE pepperking... die waardering geef ik graag!

Die gedroogde pepers bewaar ik in een donkeren blikken pot, nog nooit 1tje vervallen... ze krijgen ook de kans niet🤣

Ik ben niet echt zo´n fan van flesjes en potjes pikante saus, ik waardeer ze wel. Maar heb liever het rauwe/bite en smaak van de oorspronkelijke peper. Er zit zoveel variatie in.

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik denk dat je wel kunt stellen dat, als je met je pik in een glaasje melk eindigt, of zoals in mijn geval jammerend met een in melk gedept washandje, er enige sprake is van het aanwakkeren van endorfines. :laughing:
🤣🤣🤣🤣 nu je het zo zegt..
Mss was het eerder fight or flee reactie🤔

Nihilist88

Badass junkie
Ben pepers gewend, dit niet.
Heel eigenwijs flink dik gesmeerd op een broodje knakworst.
Mijn neus. 👺
Wel heel lekker.
Wat echte japanse wasabi (wortels vd Wasabia Japonica), lijkt me zeer onwaarschijnlijk, want vind je hier echt heel moeilijk, deze Japanse wortel groeit oorspronkelijk in het stromende water, langs de oevers v bergrivieren in Japan, groeit ongemakkelijk traag: na planten, kost het zo'n 2j voordat je kunt oogsten en is daarom erg duur. Een vd weinige plekken waar Europeanen de plant hebben weten te kweken is het Britse Dorset. Verder worden er gewassen verbouwd in China, Taiwan, Nieuw-Zeeland en Australië De bereiding gebeurt middels ronddraaiende beweging over plankje met haaienhuid of speciale Wasabi rasp gewreven, hierdoor onstaat een romige Wasabipasta, die veel milder v smaak van smaak is dan die neppe wasabi zooi. Ook is de pittige nasmaak minder lang ivm imitatie variant. Het is naast mild scherp zelfs beetje zoet. Het kan goed zijn dat je de echte wasabi nooit zult te proeven krijgen, omdat al 95% vd Japanse restaurants wereldwijd (incluis Japan) nep-wasabi serveren.

Dus je zult wel de nep-wasabi nr binnen hebben gespeeld, met mierikswortel, mosterd, radijs en groene kleurstof. En das indd korte mr (heel) scherpte door je neus, maar ook vluchtiger weg. De meer typische Dijon mosterd ervaring.

Nihilist88

Badass junkie

Voila heb diene Queen Majesty Scotch Bonnet & Ginger bij volgende besteling geplaatst se, naast 4 andere nieuwe, nog 2 hetere uit de Hellfire familie, Karma Cosmic Disco (alleen al vr die naam😄) en eentje uit de Melinda's familie.
En ja die Marie Sharp's Hot Habanero Sauce, hebk altijd wel in huis.

Moet ik het ganse vis-verhaal er rond wel laten verdwijnen, proef nieuwe hot sauces toch altijd puur met stukje brood, dus zal ergens volgende week of wa later m'n bevindingen delen😉🌶🤘

Bijlagen

• Screenshot_20230520_014253_Chrome.jpg
    Screenshot_20230520_014253_Chrome.jpg
    64,4 KB · Weergaven: 2

Nihilist88

Badass junkie
Wel, die eer krijg je van mij. Jij bent voor mij DE pepperking... die waardering geef ik graag!
Allé dan neem ik die titel, weliswaar zeer bescheiden aan😉
Die gedroogde pepers bewaar ik in een donkeren blikken pot, nog nooit 1tje vervallen... ze krijgen ook de kans niet🤣
Nee het zijn eerder tips voor anderen, bij krijgen ze ook amper de kans hiertoe. Deed ik 2 Spaanse chilipepers en 2 Habanero's in de vriezer, waren die dikke 2 weken later reeds verorberd, dus dat vacuüm en los invriezen is eigenlijk voor zij die da sporadisch is gebruiken of als je heel grote hoeveelheid hebt.
Ik ben niet echt zo´n fan van flesjes en potjes pikante saus, ik waardeer ze wel. Maar heb liever het rauwe/bite en smaak van de oorspronkelijke peper. Er zit zoveel variatie in.
Ik ben über fan van beide. Ik zegt zo oldskool aant koken gaan mé ne verse Habanero of Carolina Reaper en zoveel andere verse en/gedroogde kruiden en verse knoflook, mr da's letterlijk vanzelfsprekend, als enorme liefhebber van zowel de Italiaanse, Tex-Mex als Aziatische keuken. Maar hot sauces zitten er soms boenk op. Heb ook niet steeds een guava, mango, limoen nzo in huis, die m'n hot sauces dan wel hebben.

En tussen al dat pikant tot ultra hot, is de Japanse pure keuken zeer weggekomen en ben ik hier eveneens verzot op, het is vooral een zeer pure keuken, met de meest verse ingrediënten, hoe verser hoe beter, zowel qua vis, maar ook gaat er niets boven lekker stukje echte Wagyu-steak, wel algemeen veel duurdere keuken.

yiazmat

Bewuste gebruiker
Voor de genen die van sambal houden mss een leuke tip, lucullus sambal extra fijn. Wil er wel ff bijzeggen als t je echt om de hoge pittigheid gaat zou k het niet aanraden want tis niet veel sterker dan gwn normale oelek maar de smaak is echt fantastisch imo.

Is best nog een lang proces geweest t te kunnen vinden en krijgen, kwam er ooit achter in een snackbar in leiden en vond de sambal daar echt super alleen had t meegenomen dus niet kunnen vragen.
Eerstvolgende keer dat k daar weer was weer naar die snackbar geweest en gelijk gevraagd naar die sambal, kreeg toen kleine zakjes met lucullus erop te zien en iirc stond er springroll sauce dus fototje gemaakt en thuis ff gaan onderzoeken. Zag die zakjes toen wel maar blijkbaar alleen maar verkrijgbaar in groothandel, de alternatieven die er nog op leken was een fles springroll sauce, fles harissa en fles lucullus extra fijn. Die springroll sauce leek er totaal niet op, wel goeie saus maar heb t nu nog amper gebruikt😅. Harissa was ook heel wat anders maar wel erg goed, heb daar toen iets van 15 flessen van gekocht en word ook veel gebruikt. Die sambal extra fijn kwam er wel dicht in de buurt en was dan ook top, had alleen wel het idee dat het toch niet helemaal hetzelfde was. Ben dus nog ff verder onderzoek gaan doen en d8 mss dan toch die zakjes of mss dezelfde maar dan in een emmer ipv fles, alleen zon emmer kan je dus ook alleen in de groothandel kopen dus liep daar wel beetje vast. En paar maanden later waren die flesjes ook ineens niet meer te krijgen online. Tijdje later was ik in een snackbar in haarlem en was daar ineens flink verrast want proefde gelijk dat ze daar prc die sambal hadden die ik in leiden ook had, dus gelijk ff meer info gevraagd en eerst zeiden ze niet te weten welke het was, maar ben eigenwijs en ben aan het doorvragen geweest en iemand ging achter kijken en idd bleek het dus lucullus sambal te zijn en het was dus die emmer die ik vermoedde, hier wist ik dus zeker welke het was en gevraagd of ik er eentje mocht kopen, helaas werd dat geweigerd dus bed8 me om het te vragen de eerstvolgende keer dat ik weer in leiden was. Dat heb ik dus gedaan alleen bleek het dat alleen de eigenaar daarover mocht beslissen en die daar alleen op maandagen werkt. Dus de eerstvolgende keer daarna op een maandag afgesproken om die vraag daar te kunnen stellen en gelukkig bleek hij daar toen idd aanwezig te zijn. Dus aan hem ook een beetje mn verhaal uitgelegd en vgm vond hij t wel leuk om te horen, kreeg wel een paar keer de vraag of k me wel besefte dat ik een emmer van 10 liter wilde hebben maar na t verhaal was t wel duidelijk en hij zei toen dat ie nu geen emmer beschikbaar had maar dat ie t wel wilde regelen en m woensdag al beschikbaar kon hebben. Dus ff aan die vriend gevraagd of ie m wilde ophalen en dat kon gelukkig, de eerstvolgende keer daarna dus mn emmer kunnen ophalen en heb nu dus eindelijk sinds maandje ofz die sambal die k zo graag wou 😁

Bijlagen

• 20230429_145909.jpg
    20230429_145909.jpg
    210,5 KB · Weergaven: 4

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Voor de genen die van sambal houden mss een leuke tip, lucullus sambal extra fijn. Wil er wel ff bijzeggen als t je echt om de hoge pittigheid gaat zou k het niet aanraden want tis niet veel sterker dan gwn normale oelek maar de smaak is echt fantastisch imo.

Is best nog een lang proces geweest t te kunnen vinden en krijgen, kwam er ooit achter in een snackbar in leiden en vond de sambal daar echt super alleen had t meegenomen dus niet kunnen vragen.
Eerstvolgende keer dat k daar weer was weer naar die snackbar geweest en gelijk gevraagd naar die sambal, kreeg toen kleine zakjes met lucullus erop te zien en iirc stond er springroll sauce dus fototje gemaakt en thuis ff gaan onderzoeken. Zag die zakjes toen wel maar blijkbaar alleen maar verkrijgbaar in groothandel, de alternatieven die er nog op leken was een fles springroll sauce, fles harissa en fles lucullus extra fijn. Die springroll sauce leek er totaal niet op, wel goeie saus maar heb t nu nog amper gebruikt😅. Harissa was ook heel wat anders maar wel erg goed, heb daar toen iets van 15 flessen van gekocht en word ook veel gebruikt. Die sambal extra fijn kwam er wel dicht in de buurt en was dan ook top, had alleen wel het idee dat het toch niet helemaal hetzelfde was. Ben dus nog ff verder onderzoek gaan doen en d8 mss dan toch die zakjes of mss dezelfde maar dan in een emmer ipv fles, alleen zon emmer kan je dus ook alleen in de groothandel kopen dus liep daar wel beetje vast. En paar maanden later waren die flesjes ook ineens niet meer te krijgen online. Tijdje later was ik in een snackbar in haarlem en was daar ineens flink verrast want proefde gelijk dat ze daar prc die sambal hadden die ik in leiden ook had, dus gelijk ff meer info gevraagd en eerst zeiden ze niet te weten welke het was, maar ben eigenwijs en ben aan het doorvragen geweest en iemand ging achter kijken en idd bleek het dus lucullus sambal te zijn en het was dus die emmer die ik vermoedde, hier wist ik dus zeker welke het was en gevraagd of ik er eentje mocht kopen, helaas werd dat geweigerd dus bed8 me om het te vragen de eerstvolgende keer dat ik weer in leiden was. Dat heb ik dus gedaan alleen bleek het dat alleen de eigenaar daarover mocht beslissen en die daar alleen op maandagen werkt. Dus de eerstvolgende keer daarna op een maandag afgesproken om die vraag daar te kunnen stellen en gelukkig bleek hij daar toen idd aanwezig te zijn. Dus aan hem ook een beetje mn verhaal uitgelegd en vgm vond hij t wel leuk om te horen, kreeg wel een paar keer de vraag of k me wel besefte dat ik een emmer van 10 liter wilde hebben maar na t verhaal was t wel duidelijk en hij zei toen dat ie nu geen emmer beschikbaar had maar dat ie t wel wilde regelen en m woensdag al beschikbaar kon hebben. Dus ff aan die vriend gevraagd of ie m wilde ophalen en dat kon gelukkig, de eerstvolgende keer daarna dus mn emmer kunnen ophalen en heb nu dus eindelijk sinds maandje ofz die sambal die k zo graag wou 😁

Is het deze?

sambal-oelek-extra-fine-62006.jpg

En wat is er zo lekker aan ivm andere sambals? Nu maak je me wel nieuwsgierig

yiazmat

Bewuste gebruiker
Is het deze?

Bekijk bijlage 51345

En wat is er zo lekker aan ivm andere sambals? Nu maak je me wel nieuwsgierig
Yep dat is m 😁

En ja lastig uit te leggen eigk, mss is het wel gwn mn eigen smaak maar had echt meteen wel dat ie ver boven anderen uitstak. En ook nog wel in die periode dat k ook die kleine versie niet meer kon krijgen nog wel anderen geprobeerd van daar ook die ercimex fles ernaast (die k nu gebruik om deze sambal in te vullen) maar niks wat er ook maar in de buurt komt van deze.
Denk dat t simpele antwoord is dat de kwaliteit gwn erg goed is maar tis lastig te verwoorden want ja voor gewoon een ander goed merkje doe je normaal gesproken natuurlijk niet zo veel moeite 😅

Nihilist88

Badass junkie
Ik en mijn vriendin hebben elkaars naam ook in ons gesneden.super romantisch
't Is ergens tatoeage zonder inkt😉

Doet me terugdenken aan mn 18-25jaren, ik deed enerzijds aan automutilatie, puur om het psychisch leed te verzachten, afgezonderd, mét mn demonen en anderzijds ook mé vrienden op fuif/café (metal goth ebm), sneden en zogen elkaars bloed 🦇😉
Ook dan nog mé goei vriendin, die too much littekens vh snijden had, zaten we in vol café aan tafel en deden meermaals peuken op elkaars armen en handen, ook kaarsvet n vuur waren onze beste vriendjes. Jaja de goeie ouwe tijd 😁

Nihilist88

Badass junkie

Doet me terugdenken aan mn 18-25jaren, ik deed enerzijds aan automutilatie, puur om het psychisch leed te verzachten, afgezonderd, mét mn demonen en anderzijds ook mé vrienden op fuif/café (metal goth ebm), sneden en zogen elkaars bloed 🦇😉
Ook dan nog mé goei vriendin, die too much littekens vh snijden had, zaten we in vol café aan tafel en deden meermaals peuken op elkaars armen en handen, ook kaarsvet n vuur waren onze beste vriendjes. Jaja de goeie ouwe tijd 😁
Bij het terug lezen, tja zo was het toch letterlijk n ben ik nog beknopt geweest. Hoe ik en meerderen uit mn dichtere omgeving leefden, best nogal terend op genot van bepaalde pijn, lusten, immoreel,...sadomasochisme op bepaalde manier en volgens libertijnse visie.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter

Bij het terug lezen, tja zo was het toch letterlijk n ben ik nog beknopt geweest. Hoe ik en meerderen uit mn dichtere omgeving leefden, best nogal terend op genot van bepaalde pijn, lusten, immoreel,...sadomasochisme op bepaalde manier en volgens libertijnse visie.

Wil je erop letten dat dit topic over sambal gaat… Niet over automutilatie. Geldt ook voor @benzzzy.

(Al kunnen heul spicy pepers basically ook als vorm van automutilatie beschouwd worden.) :wink:

Bovenaan