Horeaca Rookverbod

Bal0n

Badass junkie
Ik vroeg mij af wat mensen hier van het aankomende rookverbod vinden? Het liefst een beetje onderbouwde meningen, aan ondoordacht geschreeuw hebben we niks :).

Imke

Badass junkie
Hier in Belgie is er al een tijdje een rookverbod, eerst vond ik het ook maar niks. Maar nu maakt het niet zoveel uit, ga je gezellig allemaal buiten roken. Ik vind het trouwens wel goed, ga je anderen niet opzadelen met al die ongezonde rooklucht.

dirtbag

Bewuste gebruiker
ik vind het een beetje onzin,
er wordt al zolang gerookt in de horeca, waarom nu ineens niet,
ik stoor me er zelf niet aan, sterker nog, ik merk het nieteens. tenzij iemand rook recht in je gezicht blaast, maar dan is het gewoon een lul.

-spaceman-

Badass junkie
Ik vind het aan de eene kant rechtvaardig voor de niet-rokers. Aan de andere kant is het roken sterk verbonden met de horeca. Het geeft een soort van gezelligheid, geloof me of niet, er zijn genoeg niet-rokers die dat ook vinden. Toch ben ik zelf van mening dat dit het beste is voor de mens, omdat is aangetoond (in de UK) dat door het rookverbod minder wordt gerookt per persoon... En aangezien elke roker moet toegeven dat roken toch wel 1 van de meest nutteloze verslavingen is die er zijn, is dit een goede stap naar het stoppen met gerook... Ik vind het dus eigenlijk een goede actie van de overheid die deels verantwoordelijk is voor onze gezondheid... Ik zou op een bepaalde manier ook blij zijn als er geen peuken meer werden verkocht... Makkelijk zal het niet zijn... Beter voor de mens wel! We moeten uiteindelijk allemaal af van deze nutteloze verslaving...

Serenity

Badass junkie
Ik ben het wel eens met spaceman. Maar ik trek toch zwaarder aan het 'gezelligheidsargument'. Inderdaad, er zijn genoeg rokers die het gezellig vinden en zich er niks van aantrekken. Er zijn ook mensen, naar mijn idee stomme krentenbollen, die gaan staan zeuren over de stank etcetera, groot gelijk toch wel, het stinkt. Maar wanneer het rookverbod ingaat zul je misschien zien dat men per persoon minder zal gaan roken, maar als je nergens meer mag roken in een kroeg, zal een kroeg verlies gaan lijden, óf de gezelligheid vormt zich buiten, op de stoep van de kroeg.

neti

Badass junkie
ik heb een hekel aan de stank, krijg er last van mn keel van, van mn ogen en mn kleren stinken als een gek... ook al ben ik amar een minuut binnen... drugs als xtc of alcohol gebruikt door anderen veroorzaken mij mestal geen directe schade

verbieden die hap

Lektroluv

Bewuste gebruiker
Bal0n zei:
Ik vroeg mij af wat mensen hier van het aankomende rookverbod vinden? Het liefst een beetje onderbouwde meningen, aan ondoordacht geschreeuw hebben we niks :).

Absolute onzin is dit... een stevig staaltje betulleling. Zelf ben ik heel bewust geen roker. Wel ga ik regelmatig uit (waar dus gerookt word), als ik thuis kom stink ik naar de rook, en ja dat vind ik razing. Maar wiens schuld is dat, de roker of mijn eigen schuld? Mijn eigen schuld natuurlijk, ik kies ervoor om naar een plek te gaan waar word gerookt.
Laat mensen lekker zelf kiezen wat ze doen ipv 't van "boven" af te verbieden.
Roker's kroeg versus een niet roker's kroeg, klassiek gevalletje van vraag en aanbod!

Wat ik wel vind dat de overheid moet doen is sigaretten voor kinder onder de 18 verbieden. Een stof die zo slecht en verslavend is moet niet toegankelijk zijn voor kinderen!

Lektroluv

Bewuste gebruiker
-spaceman- zei:
Toch ben ik zelf van mening dat dit het beste is voor de mens, omdat is aangetoond (in de UK) dat door het rookverbod minder wordt gerookt per persoon...

Ik denk dat dit niet een op zichzelf staand iets is. Tuurlijk is niet roken beter, maar moet de overheid dat bepalen, en wat is hierbij dan de grens?
Verplicht, 2 ons groente en 2 stuks fruit per dag eten, 't is immers beter voor de mens?

Bal0n

Badass junkie
Lektroluv zei:
Bal0n zei:

Absolute onzin is dit... een stevig staaltje betulleling. Zelf ben ik heel bewust geen roker. Wel ga ik regelmatig uit (waar dus gerookt word), als ik thuis kom stink ik naar de rook, en ja dat vind ik razing. Maar wiens schuld is dat, de roker of mijn eigen schuld? Mijn eigen schuld natuurlijk, ik kies ervoor om naar een plek te gaan waar word gerookt.
Laat mensen lekker zelf kiezen wat ze doen ipv 't van "boven" af te verbieden.
Roker's kroeg versus een niet roker's kroeg, klassiek gevalletje van vraag en aanbod!

Wat ik wel vind dat de overheid moet doen is sigaretten voor kinder onder de 18 verbieden. Een stof die zo slecht en verslavend is moet niet toegankelijk zijn voor kinderen!

Even een kleine prikkeling:

Rookvrije kroegen zijn er haast niet, heel weinig iig. Mensen met zware asthma, chronische bronchitis of andere longaandoeningen willen ook uit kunnen gaan, maar dit gaat niet. Hoe wil je dat dan oplossen?

Lektroluv

Bewuste gebruiker
Bal0n zei:
Even een kleine prikkeling:

Rookvrije kroegen zijn er haast niet, heel weinig iig. Mensen met zware asthma, chronische bronchitis of andere longaandoeningen willen ook uit kunnen gaan, maar dit gaat niet. Hoe wil je dat dan oplossen?

Ze zijn er inderdaad weinig tot niet. Kom je weer terug op vraag en aanbod... weinig vraag, weinig aanbod.

Een ziekte kan een belemmering opleveren, hoe fokt op dat ook is!

Sowieso is dit niet de verantwoordelijkheid van de overheid. Je hebt als Nederlands staatsburger op veel dingen recht, maar niet op een kroeg oid!

Bal0n

Badass junkie
So true, maar als je het zo bekijkt wordt het allemaal wel heel plastisch:

"Je bent ziek? Nouja pech, de maatschappij wil roken." Een stuk humaner zou natuurlijk omgekeerd zijn, maar er zijn nu eenmaal meer rokende mensen. Een tweede punt is, wat ik nog niet voorbij heb zien komen, is het feit dat de niet-rokers meebetalen aan het ongeluk van rokers.

En niet alleen met hun gezondheid, maar ook in hun zorg premie. Zoveel doden elk jaar zijn te wijden aan roken, het kost ontzettend veel geld. Zeker iets om in acht te nemen.

Het interesseert mij overigens geen fuck, ik rook zelf niet, maar ondervindt totaal geen hinder aan rokende mensen.

Lektroluv

Bewuste gebruiker
Bal0n zei:
So true, maar als je het zo bekijkt wordt het allemaal wel heel plastisch:

"Je bent ziek? Nouja pech, de maatschappij wil roken." Een stuk humaner zou natuurlijk omgekeerd zijn, maar er zijn nu eenmaal meer rokende mensen. Een tweede punt is, wat ik nog niet voorbij heb zien komen, is het feit dat de niet-rokers meebetalen aan het ongeluk van rokers.

En niet alleen met hun gezondheid, maar ook in hun zorg premie. Zoveel doden elk jaar zijn te wijden aan roken, het kost ontzettend veel geld. Zeker iets om in acht te nemen.

Het interesseert mij overigens geen fuck, ik rook zelf niet, maar ondervindt totaal geen hinder aan rokende mensen.

Heel plastisch, zeker weten. Maar schrijf 't dan ook uit oogpunt van de overheid.

Zelf ben ik heel naief :P en geloof ik na 25jaar nog steeds in karma!
Mocht ik zelf uitbater zijn, zou ik eens in de (doe eens gek)2 maanden een rookvrije avond houden. Kost wat, maar fok it je maakt mensen blij!

Suntablet

Bewuste gebruiker
Ik ben ook van België, waar het rookverbod ingegaan is. Dit is trouwens bij ons alleen bij cafés die een bepaald % winst hebben aan eten.
Maar het komt ook meer en meer voor bij fuiven enzo, dit vind ik dan nog erger. Fuif en rook is iets wat bij mij samenhoort, ook toen ik niet roker was.

Erger: een zaak waar overdag kan gegeten worden en 's nachts zijn er geregeld studentenfuiven. (ze doen dan een extra zaal open, maar deze is verbonden met het andere gedeelte)
Sinds men daar niet meer mag roken op fuiven stinkt het er de volgende dag meer vind ik... naar zweet en andere vieze geurtjes bedoel ik dan.
Rook camoufleerde anders deze geuren.

Maar toch vind ik het nog meevallen over het algemeen :)
Op een fuif rook ik er geregeld toch eentje, dat ziet men toch niet als het druk genoeg is :wink:

Mocht ik zelf uitbater zijn, zou ik eens in de (doe eens gek)2 maanden een rookvrije avond houden. Kost wat, maar fok it je maakt mensen blij!
dit vind ik wel een goed alternatief!

-spaceman-

Badass junkie
Lektroluv zei:

Dat is een heel goed idee... Eigenlijk nog beter als we daar nog is 2 jaartjes bovenop doen... Waarom??: kinderen/jongvolwassenen zijn zoveel meer gevoelig voor verslavende stoffen dat een verslaving krijgen een eitje is...

Bal0n zei:

Bedenk wel dat er door al het gerook ontzettend veel geld de schatkist in gaat, wat is nou de echte kostprijs van een pakje peuken... 50 eurocent!? + 50 eurocent winst voor de fabrikant...(ruime gok) De rest gaat zo de schatkist in... Daar kunnen ze makkelijk de zorg voor rokers mee betalen!

Bal0n

Badass junkie
Ja, daar kan makkelijk de zorg voor rokers mee betaald worden. Jammerlijk gezien zijn het echter de premiebetalers die dit doen :wink:.

Hyperdrive

Belezen gebruiker
Vind het op zich wel nadelig voor mijzelf, aangezien ik natuurlijk liever binnen uitgaansgelegenheden zou willen roken, maar ik vind het niet erg om eventjes naar buiten te lopen om daar even te roken. Het probleem is denk ik alleen dat de meeste mensen die uitgaan, tijdens het uitgaan zo'n beetje non-stop roken (mijzelf inbegrepen).

Hislordship

Wijs gebruiker
ik vind het totale onzin er zijn nu eenmaal rokers en denk je egt dat die nog naar een bvb: disco gaan om daar 7 uur zonder te kunne roken te dansen? denk het niet want geen enkelen roker die ik ken houd dat vol

en ook is het zo dat ik in openbaregelegenheden zoals de horeca nooit geen last heb gehad van mensen die zeuren over dat ik rook .

Dione

Badass junkie
Emeritus Mod
Mja als ketting roker zijnde sta ik niet achter het verbod, maar ik kan me wel indenken dat het voor niet rokers erg prettig is.. Ik zou dan alleen graag zien dat je als kroeg zijnde zelf mag bepalen of je mee doet aan een rookvrije horeca.. Of desnoods dat er een chill room is in iedere gelegenheid waar je wel mag roken. Ach voordeel is dat het je een hoop geld scheelt aan sigaretten :P

Robdebob

Bewuste gebruiker
Het zou wel écht heel goed zijn voor mijn gezondheid. Ik rook alleen tijdens het uitgaan knetterveel :smoke:

Supervlieg

Wijs gebruiker
Vind t wel relaxed ondanks dat ik zelf ook gewoon rook. Kroegen worden 'schoner' en het zal me bovendien zo 3 euro per avond stappen schelen :)

-spaceman-

Badass junkie

In Engeland is het al een tijdje zo, ben daar in clubs geweest en wilde meteen weer weg vanwege de stank. Het ruikt naar zweet en verschraald bier, een soort van riool dus.

Everio

Bewuste gebruiker
ik rook momenteel ook... ofja ben bezig met stoppen :P

echter als je X gehad hebt is roken zoooo lekker, of je rookt of niet, try it :wink: (tot nu toe alle niet-rokers die X gebruiken die een sigaret proberen vinden het onder invloed helemaal geweldig)

idd... het is prettiger voor de niet-rokers

maar de vieze geuren idd? bahhh had ik niet eens over nagedacht,, heb er nu al geen zin meer in...

azgaza

Badass junkie
Stylish Kid In The Riot zei:
In Engeland is het al een tijdje zo, ben daar in clubs geweest en wilde meteen weer weg vanwege de stank. Het ruikt naar zweet en verschraald bier, een soort van riool dus.

Klopt ja, in engeland zijn ze ook opzoek naar oplossingen voor het stank probleem. Geef mij maar een camoeflerende rook lucht, ook al rook ik zelf niet, ik hoef geen zweet en oud bier te ruiken, en de rokerige sfeer heeft iets gezelligs,

Lauu

Badass junkie
azgaza zei:
Stylish Kid In The Riot zei:

Klopt ja, in engeland zijn ze ook opzoek naar oplossingen voor het stank probleem. Geef mij maar een camoeflerende rook lucht, ook al rook ik zelf niet, ik hoef geen zweet en oud bier te ruiken, en de rokerige sfeer heeft iets gezelligs,

juist! en de stinkende kleren hang je gewoon buiten of doe je in de was de volgende dag

Bovenaan