-Is het beter om ritalin of concerta te nemen voor leren?
Het is allebei methylfenidaat. Concerta is een retard/langwerkende variant, methylfenidaat wordt in deze pillen namelijk langzamer afgegeven en opgenomen door je lichaam. Ritalin is dezelfde methylfenidaat, maar in een ‘gewone’ pil gedrukt en wordt sneller opgenomen, maar het effect is hierdoor natuurlijk ook korter. Jij krijgt waarschijnlijk allebei omdat de concerta alleen net te kort duurt om je de hele dag te voorzien van het medicijn, waardoor je ‘s avonds een vervelende rebound hebt. Een klein beetje ritalin (relatief kortwerkend) helpt je tijdens de avonduren, zonder je te veel en te lang te stimuleren zodat je (waarschijnlijk) geen last krijgt van slapeloosheid.
Welke is dan beter om te leren? Ze hebben naast effectduur allebei hetzelfde effect, al zou Concerta heel misschien wat minder intens zijn (of wordt de trage afgifte gecompenseerd door een hogere dosering misschien?) maar dat weet ik echt niet zeker. Voor je functionaliteit lijkt het me weinig uitmaken. Als je merkt dat je in de avonduren je minder kan concentreren en leren, heb je er misschien baat bij om de dosering ritalin iets te verhogen! Houd er rekening mee dat je met een hogere dosering misschien wel meer moeite kan hebben met slapen, maar dat probleem is volgens mij veel minder groot onder mensen met ADHD (en ADD?) dan onder de mensen zonder.
Hoeveel mg ritalin/concerta is genoeg om in korte tijd goed te kunnen leren?
Dit verschilt enorm per persoon kan ik me alleen voorstellen! Ritalin/Concerta helpen je
niet direct met beter informatie opslaan. Ze zorgen ervoor dat je beter kunt focussen en langer concentreren (vooral als je ADHD hebt). Welke dosering het best is om zo effectief mogelijk te kunnen leren? Dat is de dosis waarop jij de meeste focus ervaart, en dat is onderhevig aan een hoop persoonlijke factoren.
-Is het ook handig om tijdens de proefwerken ook te gebruiken?
Ik heb een onderzoek gelezen over hoe stimuli (zoals amfetamine, caffeïne of stoffen afgeleid uit amfetamine zoals methylfenidaat) studieresultaten kunnen bevorderen, àls ze dit al doen. Heel veel mensen (ook niet-ADHD’ers) geloven namelijk dat het een wondermiddel is waardoor je binnen recordtijd bergen leerstof opneemt. Je kan door de verbeterde focus vast sneller door de stof heen, maar (
in ieder geval van mensen zonder diagnose ADHD) daarnaast wordt door sommige wetenschappers gespeculeerd dat je de leerstof minder goed opslaat en de effecten elkaar zo opheffen dat je er niet per se beter of slechter van gaat leren. Maar goed in jouw (en veel ADHD’ers) geval is makkelijk te zeggen: beter iéts leren, dan door een gebrek aan concentratie niet eens toekomen aan leren.
Waar veel studenten dus fan zijn van de mogelijke prestatiebevorderende effecten van Ritalin, is gebleken dat het middel bijna altijd verkeerd gebruikt wordt om te studeren. Het is voor prestatie essentieel dat je zorgvuldig (niet te hoog) doseert en misschien nog wel het belangrijkste (en antwoord op je vraag): niet 1 avondje doorknokken op een stimulant en dan de toets zonder maken!
Zoals ik het had begrepen (maar voor iemand van 15 is dit misschien wat te veel informatie hahaha) komt dit doordat wanneer je hersenen onder invloed zijn van een stimulerende drug of medicijn, je informatie ‘anders’ opslaat dan zònder de drug. De met (bijv.) Ritalin opgeslagen informatie is het effectiefst terug te halen tijdens een toets als hierbij je hersenen ook zo ‘bedraad’ zijn zoals wanneer je de info leerde.