Hoe om te gaan met

Beste DF'ers,

Een aardige tijd geleden zat ik in een behoorlijk gat kwa gebruiken.
Gelukkig nooit lichamelijk verslaafd geweest aan ghb maar toch wel problematisch gebruik.
Ik zat zeg maar op het randje van de afgrond maar kukelde gelukkig de goede kant op.
Ghb zelf weggegooid en na 5 maanden clean toch maar eens hulp gezocht hoe ik dit in godsnaam voor de lange rit ging volhouden.
Omdat ik al op eigen houtje (Zonder afkick) was gestopt met ghb kreeg ik ambulante zorg.
Beviel me allemaal prima.
Wel een paar keer daarna wat gebruikt (keta of 3mmc) maar bleven altijd bij enkele puntjes is denk ik 3 keer gebeurt.
Was veelste bang om thuis gepakt te worden en kreeg altijd zieke nachtmerries en schuldgevoel erna.
Ik bezoek af en toe meetings maar er rest mij toch iets wat vrijwel dagelijks aan mij knaagt.
Hoe gaan jullie om met het niet meer feesten?
Mijn teller staat alweer op 6.5 maand clean maar toch blijft het elk weekend keihard knagen.
Ik ben zelf 26 en in mijn gebruikers tijd ging ik graag naar festivals.
Als ik feestende mensen op social media zie op zaterdag avond heb ik het altijd best lastig.
Helemaal nu je weer doodgegooid word met al die festival reclames.
Hoe gaan jullie hiermee om?
Ik heb genoeg te doen in het weekend maar ik blijf het laatig vinden om niet meer naar feesten te gaan ook al ben ik er al 3 a 4 jaar niet meer geweest.
Wel naar feesten gaan is geen optie omdat ik dat niet zou kunnen zonder te gebruiken, maar iets in mij wil dat maar niet accepteren.

Ik lees even mee want ik zit met hetzelfde dilemma. Maar ik ben pas 6 weken clean (van coke/speed) en ik ging normaal gesproken veel naar hardcorefeesten en heb nog veel kaarten liggen van feesten die de afgelopen 2 jaar niet doorgingen. En sinds vanavond staat mijn social media ook weer vol met allerlei aankondigingen en bekend gemaakte line-ups.

Ik ben nog nooit 1 seconde nuchter geweest op een feest, gebruikte altijd al voor die tijd. Ik heb wel vrienden die niet (meer) gebruiken op feesten, maar ik weet ook niet of ik dat zelf wel kan. Maar om nooit meer naar een feest te kunnen dat wil ik eigenlijk ook echt (nog) niet. Dus ik ben heel benieuwd naar andere reacties.

Ik ben trouwens al 35 en mijn vriend 41 maar gewoon nog lekker alles eruit hakken in het weekend houdt ons jong🤣
Veel succes met je herstel iig nog en ga zo door 💪

Ik lees even mee want ik zit met hetzelfde dilemma. Maar ik ben pas 6 weken clean (van coke/speed) en ik ging normaal gesproken veel naar hardcorefeesten en heb nog veel kaarten liggen van feesten die de afgelopen 2 jaar niet doorgingen. En sinds vanavond staat mijn social media ook weer vol met allerlei aankondigingen en bekend gemaakte line-ups.

Ik ben nog nooit 1 seconde nuchter geweest op een feest, gebruikte altijd al voor die tijd. Ik heb wel vrienden die niet (meer) gebruiken op feesten, maar ik weet ook niet of ik dat zelf wel kan. Maar om nooit meer naar een feest te kunnen dat wil ik eigenlijk ook echt (nog) niet. Dus ik ben heel benieuwd naar andere reacties.

Ik ben trouwens al 35 en mijn vriend 41 maar gewoon nog lekker alles eruit hakken in het weekend houdt ons jong🤣
Veel succes met je herstel iig nog en ga zo door 💪
Hoi Perenijsje,
Volgens mij heb ik eerdere post van jou gelezen over je herstel.
Goed bezig met je 6 weken.
Jaa is echt een dilemma.
Ik ben zelf ook nog nooit nuchter op een feest geweest.
Was altijd kort daarvoor onder invloed en lang erna op afters te vinden.
Mijn behandelaar zij altijd zeg nooit nooit maar bepaal gewoon vandaag ga ik niet gebruiken.
Het helpt wel maar blijft toch altijd knagen.
Nuchter naar feesten gaan hoeft van mij ook niet, beetje rondkijken hoe iedereen uit ze dak gaat terwijl je jezelf zit op te vreten, Dan skip ik het liever.
Heb ook eens van iemand gehoord op een na meeting dat dit voor altijd blijft, nou dan kan je mij wegbrengen denk ik 😆

Hoi Perenijsje,
Jaa is echt een dilemma.
Mijn behandelaar zij altijd zeg nooit nooit maar bepaal gewoon vandaag ga ik niet gebruiken.
Nuchter naar feesten gaan hoeft van mij ook niet, beetje rondkijken hoe iedereen uit ze dak gaat terwijl je jezelf zit op te vreten, Dan skip ik het liever.
Heb ook eens van iemand gehoord op een na meeting dat dit voor altijd blijft, nou dan kan je mij wegbrengen denk ik 😆

Dankjewel!
Ja precies ik ga sindskort ook naar die NA-meets en daar is het idd echt Just for today. En ja als je echt problemen hebt (gehad) met gebruik dan blijft dat toch wel altijd een zwakke plek waar mensen soms na jaren clean zijn bij een life-event als een scheiding of overlijden toch weer door terugvallen😓

De trek wordt na een tijd wel minder zeggen ze (heb ik nog wel heel erg last van nu) maar het zal altijd opletten blijven.
Maar om echt afscheid te moeten nemen van de feesten en de mensen weet ik niet hoor....🥺

Misschien is het nuchter op een feest ook uiteindelijk wel leuk want je komt ook voor de DJ's natuurlijk en dat is live toch anders dan op Spotify 😅

Maarja ga ik dat idd uitproberen met de kans op een uitglijder of moet ik het toch ook vermijden iig tot ik wat langer clean ben sowieso. Ik ben er nog niet over uit 🙈

De Zandman

DF-koning
Ik dacht ook altijd dat ik op feesten om goed naar de muziek te kunnen luisteren, ik drugs nodig had. Al helemaal om mee te kunnen feesten.
Later, veel later bleek mij, dat dit onzin is. Op een andere manier omgaan met " feesten" was voor mij een oplossing.
Heel vreemd, maar als ik nu op een feest zou zijn, ben ik blij, dat ik w e l naar huis mag rijden zonder angst om gepakt te worden wegens rijden onder invloed, en al die andere mensen daar die wel gebruiken, dus niet...
Dat ik g e e n kater meer heb zoals vroeger, en dus n i e t een hele dag doodziek in bed hoef te liggen...
Dat ik n i e t de dag erna moet navragen wat ik allemaal gedaan heb, waarvan ik me niets herinneren kan ..
Er zijn dus voordelen om niet te gebruiken!

Brakka Mang

Badass junkie
Hoi Perenijsje,
Jaa is echt een dilemma.
Dat blijft niet, je moet het zien als een relatie die overgaat. Ebt langzaam weg en op een gegeven moment is het…poef gone. bereik je een leeftijd dat je geeneens meer naar feesten wilt gaan. Naarmate ik ouder wordt wordt ik wijzer en verstandiger, iets met wilde haren verliezen.

Dankjewel!
Ja precies ik ga sindskort ook naar die NA-meets en daar is het idd echt Just for today. En ja als je echt problemen hebt (gehad) met gebruik dan blijft dat toch wel altijd een zwakke plek waar mensen soms na jaren clean zijn bij een life-event als een scheiding of overlijden toch weer door terugvallen😓

De trek wordt na een tijd wel minder zeggen ze (heb ik nog wel heel erg last van nu) maar het zal altijd opletten blijven.
Maar om echt afscheid te moeten nemen van de feesten en de mensen weet ik niet hoor....🥺

Misschien is het nuchter op een feest ook uiteindelijk wel leuk want je komt ook voor de DJ's natuurlijk en dat is live toch anders dan op Spotify 😅

Maarja ga ik dat idd uitproberen met de kans op een uitglijder of moet ik het toch ook vermijden iig tot ik wat langer clean ben sowieso. Ik ben er nog niet over uit 🙈

Ik had het ook in mijn dagboekje gepost gisteren, maar voor degenen die dat niet lezen post ik het hier nog maar een keer.
Want ik heb het 30 april uitgeprobeerd op Ghosttown, maar het is toch een uitglijder geworden 🙈
Ik was op dat moment 101 dagen clean en ik had er echt veel zelfvertrouwen in dat het me zou lukken om daar ook niet te gebruiken.
Omdat het nog op de "oude Corona-tijd" was, was het van 15-24 uur. En daarom dacht ik dat het wel zou lukken om het nuchter te doen, omdat het gewoon overdag was en ik niet een hele nacht hoefde door te halen ervoor. En van te voren had ik gezegd dat ik als ik het moeilijk kreeg ik wel naar huis zou gaan, want dat kan dan gewoon :thumbsup:

Maarja, op het feest liep het toch anders. Ik heb het 3 uur nuchter volgehouden daar, terwijl ik daarvoor nog nooit 1 seconde nuchter op een feest was geweest. Maar ik voelde me die 3 uur echt zo ongemakkelijk en paranoia en geremd dat ik niet echt kon genieten🙈
En van te voren had ik dan wel stoer gezegd dat ik dan naar huis ging, nou durfde ik die keus toch niet te maken. Want we zouden eerst met 2 maatjes gaan, maar 1 moest toch werken. Dus als ik naar huis wilde zou mijn vriend ook meegaan en dan zou dat maatje alleen achter blijven, en dat vond ik ook lullig voor hem🙈
Toen was het dus toch te lastig om voor mijn eigen herstel te kiezen en heb ik ervoor gekozen om dan toch maar wat pep te nemen.
Daarna voelde ik me natuurlijk een stuk beter, maar het voelde natuurlijk ook wel heel dubbel dat het toch te vroeg was voor me om zoiets nuchter vol te houden. Veel mensen hadden me er al voor gewaarschuwd, maar ik zag het nu juist als een kans omdat het overdag was. Als ik van de zomer ergens 's nachts op een festival sta dan kan ik helemaal niet meer weg. Maarja helaas deed ik dat nu dus ook niet toen het wel kon🙈

Na het feest werden we met de auto naar huis gebracht en daar hebben we de rest van de pep opgemaakt. ( mn vriend had voor het feest 2 gram nat gehaald). En vanaf vorige week maandag ben ik dus weer opnieuw begonnen met tellen. Ik ben wel meteen naar iedereen toe eerlijk geweest en het is nu wel een hele andere situatie dan toen rond de Kerstvakantie. Nu was het 1 uitglijder maar heb ik het meteen weer opgepakt en ervan geleerd. Ik wilde het uitproberen, maar het is niet gelukt zoals ik wilde :sweat: Nou heb ik de draad weer opgepakt en ga ik een nieuwe hopelijk hele lange streak neerzetten :thumbsup:

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ik heb er zelf ook veel moeite mee. Ben 26 en ging graag naar Techno en Psytrance raves. In het begin van mijn herstel zag ik dit allemaal instorten.

Ik mag nooit meer gebruiken.
Ik mag nooit meer naar feesten.
Ik mag.... Etc.

Maar dit hoeft helemaal niet zo te zijn. Wél is het verstandig om die people places things voor een bepaalde tijd te mijden.

Ik ben het ook aangegaan toen ik rond de 90 dagen cleantijd zat (wel al ruim meer dan een jaar bezig met herstel). En dit is ook goed gegaan. Dit was op een Techno rave van Rotterdam Rave.
Belangrijk voor mij was wel om het goed te plannen.

- Ik ben niet met gebruikers naar het feest gegaan
- Ik ben gegaan met mijn beste vriend die tevens ook in herstel zit. Zo kan je elkaar clean houden.
- We hebben van tevoren afgesproken dat als het een van ons teveel werd, dat we naar huis zouden gaan.
- Zou ik met een groep gaan, dan zou ik er altijd voor zorgen dat ik niet afhankelijk ben qua vervoer en op elk moment af kan haken.
- Plan een Escape plan, wanneer ga ik weg?
- Plan eventueel tussenoplossingen. Hoe ga ik om met triggers? Wanneer uitspreken, wanneer Escape plan inzetten?

Die rave is me prima afgegaan. Geen zucht gehad. Ik had wel echt het idee dat wij als enige twee nuchter daar rondliepen 😂
We zijn wel wat eerder weggegaan, want lichamelijk werd het ook gewoon veel. Toen wist ik weer waarom ik op het eind van die feestjes altijd keta inzette haha

Dit was dan één rave. Misschien is het volgende keer veel lastiger.
Ik zou ook heel graag weer naar psyfi gaan, maarja dat is niet meer een dagje. Dan hebben we het gelijk over 5 dagen festival, 9 dagen totaal incl camping.

Voor nu, laat ik dat toch even voor wat het is.

Chr0nic

Bewuste gebruiker
Je bent ook nog eens best jong dus ik snap volkomen dat je baalt. Het is ook extreem lastig. Ik neem aan aangezien je ook meetings bezoekt, dat je ook geen alcohol meer drinkt? Ik zelf zit ook in het zelfde schuitje. Zit zelf pas op 2 weken clean ofso dus ik zit nog balls deep in de cravings die continu de kop opsteken als ik een goeie energieke dag heb. Hoe positiever ik me voel, hoe intenser de cravings. 6,5 maand clean van alles is een hele knappe prestatie, vooral op die leeftijd waar al je vrienden waarschijnlijk nog wekelijks genieten van al het verboden fruit. Mag je trots op zijn.

Ik zit momenteel ook met het zelfde. Nog in bezit van kaartjes voor twee festivals waar ik jaarlijks te vinden ben. De enige twee waar ik elk jaar met spanning naar uitkijk. Een daarvan is gewoon een 1 dagsfestival en vind ik niet erg om nuchter te zijn. De line-up en muziek is compleet in mijn straatje en muziek kan met de juiste mindset ook een soort van drugseffect geven. Maar de tweede festival is een 4 daagse met camping. Dit is altijd het weekend dat we met zijn allen compleet de remmen loslaten en ultiem genieten. Een geweldige ervaring. Dit is eentje waar ik niet nuchter kan en zal zijn. Als ik besluit er wel heen te gaan wordt het een gegarandeerde terugval. Ik heb nog steeds niet de moed en lef kunnen verzamelen om de tickets te verkopen.

Ik ben sinds een aantal weken in recovery voor speed en cannabis, het begon flink uit de hand te lopen dus ik had geen andere keus dan hulp inschakelen. Ook bezoek ik regelmatig NA meetings. Heb meerdere keren per week dat ik ook gewoon een aantal fellows bel met dit soort kwesties. De conclusie is altijd hetzelfde, namelijk dat ik niet naar die festivals moet gaan als ik me recovery serieus wil nemen.
Gedachtes als "die twee festivals mag ik nog gaan los gaan dit jaar en na afloop gooi ik al me overgebleven stash weg en pak ik de recovery journey weer direct op" komen regelmatig in me op. Hierbij heb ik dan het plan om een aantal mensen die ervan op de hoogte zijn te informeren dat ze mij na afloop confronteren om al me zakken leeg te trekken. Het nadeel hiervan is dat ik dan de verslaving weer voed door uit te kijken naar een gebruik momentje en vervolgens mentaal ga toeleven er naartoe. Dan zit ik alsnog met 1 been in een verslaving en onderdruk ik alsnog alle emoties die ik juist wil voelen en ervaren om te werken aan mezelf.

Jij weet als enige wat de juiste beslissing is. Hoe moeilijk het ook is, probeer het met de dag te doen. Die gedachtes en angsten naar de toekomst maken het alleen maar moeilijker voor je. Ik zeg dit wel heel leuk maar zelf ben ik ook enorm aan het stuntelen met me gedachtes en de hele recovery.

Veel succes met deze kwestie. You can do it, dat heb je al bewezen door 6,5 clean te blijven.

JUST FOR TODAY

Laatst bewerkt:
Bovenaan