Hoe begon je (dagelijkse) verslaving?

Bigcitygirl

Experimenterende gebruiker
Hoihoi,
Ik ben nieuw op dit forum als gebruiker maar lees al een tijdje zo af en toe mee. Zelf al heel wat jaren ervaring met allerlei soorten drugs. Ook verslavingen zien ontstaan om mij heen.

Ik ben eigenlijk heel nieuwsgierig hoe je verslaving is ontstaan.
Bij bijvoorbeeld ghb weet iedereen wel dat het eigenlijk niet oké is verslavingstechnisch gezien, om buiten sociale gelegenheden alleen te gebruiken. Hoe maakte je die stap? Wat zorgde dat je die grens over ging?

Net zoals je eerste keer gebruiken op bijvoorbeeld je werk. Ik wil heel graag begrijpen wat er op zulke momenten in je omgaan en wat je daar bij voelde. (Prima, of toch ergens een stemmetje die het afkeurt etc).

Er zit op geen enkele manier een oordeel in mijn vragen! Ik geloof dat verslaving iedereen kan overkomen, vandaar dat het me ook zo bezig houd.

Levensgenieter23

Experimenterende gebruiker
Hey!

Ik wil niet spreken van een heftige verslaving, maar het meerdere keren gebruiken was er wel ingeslopen! Het begon met op festivals speed/3mmc/xtc gebruik. Vervolgens werd het ook bij het afspreken op thuis (feestjes) met mijn vrienden, vooral speed ( heel soms 3mmc). Toen werd het eens doordeweeks (alleen speed) want ik was moe en merkte dat ik er veel energie en extra zelfvertrouwen door kreeg. Dit deed ik dan vaak op dagen waarop meer druk stond en ik moest presteren, eigenlijk het gevoel dus een beetje te onderdrukken. Dit deed ik ook altijd s'ochtends 1 goede lijn, dan was het na 8 uur wel uitgewerkt. Vervolgens werd het dus ook vaker doordeweeks, ieder moment waarop ik dat gevoel had nam ik het om het gevoel te onderdrukken. Dat doordeweeks is nu vrijwel helemaal afgenomen doordat ik mijn vriendin mijn ''spul'' heb laten opbergen omdat het mijzelf niet helemaal lukte om ervan af te blijven, zekere voor het onzekere... Ik ben de echt dagelijkste verslaving gelukkig voor geweest, nu 16 dagen al helemaal niks, merkte dat ik enorm moest herstellen toen ik stopte... vooral erg moe en veel slapen. Nu voel ik me weer goed, bizar als je dagelijks jarenlang speed gebruikt bijvoorbeeld hoe erg het afkicken dan wel niet moet zijn....

aankomende zaterdag wel een feest waar ik weer ga gebruiken dan heb ik 3+ weken niet gebruikt. In die 3 weken ook elke dag c1000, vitamine d3, magnesium, l-tyrosine en multivitamine geslikt wat het herstel bevorderd. Ik ben niet van plan compleet te stoppen. Maar wil het 1x maandelijks doen als ik een feest heb en 3mmc/xtc 1x in de 3 maanden. Voor mij is speed/pep gewoon erg lekker.

Fairflower

Bewuste gebruiker
Mijn dagelijkse verslaving begon als ik Concerta kreeg tegen ADD kreeg, die medicatie nam ik sowieso dagelijks...eerst 1 per dag, maar was van begin moeilijk voor me om maar 1 per dag te nemen. Het probleem begon echt toen ik de pil in 2 beet en er geregeld meer dan 1 per dag nam. Dit verhaal is geëindigd in zeer zwaar gebruik van stims waar ik heel moeilijk vanaf geraak door hersenschade die 6 maand minstens tijd nodig heeft om te herstellen, misschien veel langer.

Toch was ik al psychisch verslaafd als ik Concerta 1 per dag op de gewone manier nam omdat ik aan een zware depressie leed toen en dat mijn depressie een beetje weg nam.

Chr0nic

Bewuste gebruiker
Mijn dagelijkse verslaving begon als ik Concerta kreeg tegen ADD kreeg, die medicatie nam ik sowieso dagelijks...eerst 1 per dag, maar was van begin moeilijk voor me om maar 1 per dag te nemen. Het probleem begon echt toen ik de pil in 2 beet en er geregeld meer dan 1 per dag nam. Dit verhaal is geëindigd in zeer zwaar gebruik van stims waar ik heel moeilijk vanaf geraak door hersenschade die 6 maand minstens tijd nodig heeft om te herstellen, misschien veel langer.

Toch was ik al psychisch verslaafd als ik Concerta 1 per dag op de gewone manier nam omdat ik aan een zware depressie leed toen en dat mijn depressie een beetje weg nam.

Yup mijne is vergelijkbaar met die van Fairflower.

Ik blowde al mijn hele jeugd dagelijks en nadat ik rond mijn 20e harddrugs geprobeerd had was ik daar vrijwel direct een liefhebber van.
Ook wisten ik, mijn docenten en ouders dat ik ADHD had maar daar is verder nooit echt veel aandacht aan besteed totdat ik zelf in 2018 een beetje klaar was met mijn symptomen. Ik ging zelf op onderzoek uit en kwam er snel achter dat het veeel meer is dan alleen een gebrek aan concentratie en impulsiviteit en hoeveel van mijn leven eigen gedicteerd was door mijn ADHD. Twee weken later kreeg ik al dexamfetamine voorgeschreven. Wereld ging voor me open na 29 jaar geleefd te hebben met de overtuiging dat ik een failure was. Helaas heb ik dit maar 2 jaartjes ofso kunnen meemaken. Nadat mijn relatie eindigde en ik alleen kwam te wonen begon de ellende. Ik werk ook nog eens vanuit huis dus nog makkelijker om je eigen grenzen en regels te overschrijden.

Ik raakte verslaafd aan amfetamine, onder andere mijn medicatie (speed & dexamfetamine). Hier heb ik begin dit jaar verslavingshulp voor goor gekregen maar helaas ben ik sinds oktober ofso alweer vollop in actieve gebruik. Tussendoor ook veel periodes met GHB of Benzo's gehad maar godzijdank nooit echt verslaafd aan kunnen raken.

De hersteltijd van amfetamine misbruik kan wel een jaar duren totdat je dopamine receptoren en beloningscentrum weer redelijk gereset zijn. En of ze uberhaupt nog de oude worden is maar de vraag. Dit is de grootste reden voor mij dat ik telkens er weer naar grijp. zonder ben ik amper tot niet productief. Mijn ADHD symptomen komen nog intenser terug tijdens mijn nuchtere weken en dan is het enige wat ik kan doen: Opstaan -> werken -> koken, eten -> slapen. Geen idee of ik daar perse nuchter voor wil blijven :cry: Hier leidt mijn werk onder en dat is niet iets wat ik kan toestaan. Ik heb een prima baan en functie.

Laatst bewerkt:

Fairflower

Bewuste gebruiker
Yup mijne is vergelijkbaar met die van Fairflower.

Ik blowde al mijn hele jeugd dagelijks en nadat ik rond mijn 20e harddrugs geprobeerd had was ik daar vrijwel direct een liefhebber van.
Ook wisten ik, mijn docenten en ouders dat ik ADHD had maar daar is verder nooit echt veel aandacht aan besteed totdat ik zelf in 2018 een beetje klaar was met mijn symptomen. Ik ging zelf op onderzoek uit en kwam er snel achter dat het veeel meer is dan alleen een gebrek aan concentratie en impulsiviteit en hoeveel van mijn leven eigen gedicteerd was door mijn ADHD. Twee weken later kreeg ik al dexamfetamine voorgeschreven. Wereld ging voor me open na 29 jaar geleefd te hebben met de overtuiging dat ik een failure was. Helaas heb ik dit maar 2 jaartjes ofso kunnen meemaken. Nadat mijn relatie eindigde en ik alleen kwam te wonen begon de ellende. Ik werk ook nog eens vanuit huis dus nog makkelijker om je eigen grenzen en regels te overschrijden.

Ik raakte verslaafd aan amfetamine, onder andere mijn medicatie (speed & dexamfetamine). Hier heb ik begin dit jaar verslavingshulp voor goor gekregen maar helaas ben ik sinds oktober ofso alweer vollop in actieve gebruik. Tussendoor ook veel periodes met GHB of Benzo's gehad maar godzijdank nooit echt verslaafd aan kunnen raken.

De hersteltijd van amfetamine misbruik kan wel een jaar duren totdat je dopamine receptoren en beloningscentrum weer redelijk gereset zijn. En of ze uberhaupt nog de oude worden is maar de vraag. Dit is de grootste reden voor mij dat ik telkens er weer naar grijp. zonder ben ik amper tot niet productief. Mijn ADHD symptomen komen nog intenser terug tijdens mijn nuchtere weken en dan is het enige wat ik kan doen: Opstaan -> werken -> koken, eten -> slapen. Geen idee of ik daar perse nuchter voor wil blijven :cry: Hier leidt mijn werk onder en dat is niet iets wat ik kan toestaan. Ik heb een prima baan en functie.
Bij mij lijkt t inmiddels zo ver gekomen dat ik zonder stims (meer specifiek 4F-MPH) actiever lijk te zijn dan met...ook al heb ik dan symptomen van AD(H)D zoals onrust (k kreeg zelfs een middel dat voor Parkinson wordt gegeven om stil te kunnen blijven zitten...). De drugs als ik ze nog neem verdoven mijn gevoelens enigszins waardoor ik gewoon een gevoelloze stilzitten wordt die niks doet, mss zonder vervelende onrust die de medicatie maar deels verhelpt...liever wat onrust en met beschadiging toch dingen willen proberen dan een standbeeld worden van mezelf...
Met veel bereik ik dan weer erg negatieve gedragingen zoals eindeloos scrollen op mijn gsm, jij hebt gelukkig je verplichtingen wat erg goed is, maar veel wordt toch alsmaar meer om toch productief te zijn...tenzij je een zelfde dosis aanhoudt maar dat is meestal nt duurzaam als verslaafde...ik deed mijn best daar heel erg voor maar controleren liep om de paar dagen mis.
Wanneer stop je dan? Als je schade nog groter is die traag of nooit helemaal hersteld?
K begrijp je echter goed. De vraag "hoelang zal t kosten en hoe goed herstel ik nog" is een enge om t antwoord van te weten. En dus schuif je het mss voor je uit. En begrijp dat je je werk wil behouden.
4F-MPH geeft ook wel sneller gewenning dan methylphenidaat of speed of dex...dus verbrodde daarmee ook wat maar serieus denken aan stoppen moest toch es.

FerdFatoehaus

Badass junkie
Hey!

Ik wil niet spreken van een heftige verslaving, maar het meerdere keren gebruiken was er wel ingeslopen! Het begon met op festivals speed/3mmc/xtc gebruik. Vervolgens werd het ook bij het afspreken op thuis (feestjes) met mijn vrienden, vooral speed ( heel soms 3mmc). Toen werd het eens doordeweeks (alleen speed) want ik was moe en merkte dat ik er veel energie en extra zelfvertrouwen door kreeg. Dit deed ik dan vaak op dagen waarop meer druk stond en ik moest presteren, eigenlijk het gevoel dus een beetje te onderdrukken. Dit deed ik ook altijd s'ochtends 1 goede lijn, dan was het na 8 uur wel uitgewerkt. Vervolgens werd het dus ook vaker doordeweeks, ieder moment waarop ik dat gevoel had nam ik het om het gevoel te onderdrukken. Dat doordeweeks is nu vrijwel helemaal afgenomen doordat ik mijn vriendin mijn ''spul'' heb laten opbergen omdat het mijzelf niet helemaal lukte om ervan af te blijven, zekere voor het onzekere... Ik ben de echt dagelijkste verslaving gelukkig voor geweest, nu 16 dagen al helemaal niks, merkte dat ik enorm moest herstellen toen ik stopte... vooral erg moe en veel slapen. Nu voel ik me weer goed, bizar als je dagelijks jarenlang speed gebruikt bijvoorbeeld hoe erg het afkicken dan wel niet moet zijn....

aankomende zaterdag wel een feest waar ik weer ga gebruiken dan heb ik 3+ weken niet gebruikt. In die 3 weken ook elke dag c1000, vitamine d3, magnesium, l-tyrosine en multivitamine geslikt wat het herstel bevorderd. Ik ben niet van plan compleet te stoppen. Maar wil het 1x maandelijks doen als ik een feest heb en 3mmc/xtc 1x in de 3 maanden. Voor mij is speed/pep gewoon erg lekker.
Geen oordeel maar wel een tip. Gezond eten en veel bewegen is beter dan al die supplementen.

WAZA

Belezen gebruiker
Geen oordeel maar wel een tip. Gezond eten en veel bewegen is beter dan al die supplementen.
dit en een noodplan opstellen...... een uur wandelen bijvoorbeeld en daarna een aantal uur netflix kijken om helemaal geestlijk tot rust te komen en de cravings op een laag pitje te zetten.
Koop salades gooi er Italiaanse mix groentes in hopakee 400 gram groenten in 1 klap. ngo wat noten er bij zoals amandelen.. Vitamine A tm Z letterlijk... de energie die je dan voelt.... lichaam begint helemaal op te laden

Supplementen werken TOTAAL niet imo net als die eiwit poeders

Laatst bewerkt:

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ik kan die van mij terugherleiden tot ongeveer 5 jarige leeftijd, toen ik door wat ervaringen leerde dat je niet altijd geaccepteerd wordt door de buitenwereld als je jezelf bent.

Met als gevolg dat ik maar dingen fakete of binnenhield om erbij te horen. Van interesses tot aan m'n lievelingskleur. En ik wist op een gegeven moment niet eens meer wat nou wel echt ik was en wat niet. Want bij mijn echte zelf komen, dat voelde aan als gevaarlijk.

Je snapt wel dat ik vanzelf een enorme binnenvetter ben geworden.

Voeg daar wat blootstelling aan middelen in mijn omgeving aan toe rond mijn 13/14e. En toen ik er zelf aan begon, had ik ineens een hele mooie oplossing voor die problemen. Ofja... Oplossing, zo voelt het in elk geval tijdelijk.

Hoe het dagelijks werd... Een combinatie van de 'fuck-it' modus en rationalisaties (van "ik ben toch nog jong" en "aaah it's just a plant bro" tot aan "fuck it ik ga toch straks in behandeling, laat ik a-pihp, a-PHP en mdphp proberen om eens te zien wat daar nou zo heftig aan zou zijn. Ik ben straks immers toch gestopt")

Nouja degenen die mij een beetje kennen hier weten ook wel hoe dat is afgelopen met die pyro's.

Moraal van het verhaal. Mijn verslaving ontstond al ver voordat ik mijn eerste middel gebruikte. En dan schijnt er ook nog genetische aanleg nodig te zijn.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
De hersteltijd van amfetamine misbruik kan wel een jaar duren totdat je dopamine receptoren en beloningscentrum weer redelijk gereset zijn. En of ze uberhaupt nog de oude worden is maar de vraag.
Ik denk dat je dat niet somber in hoeft te zien hoor. Ik merk tussen de, pak'm beet, tussen de 70 dagen en 130 dagen clean enorme vooruitgang. Langer dan een halfjaar heb ik helaas nog niet gehaald.
En dan misschien nog wel het beste nieuws. Je hersenen werken over het algemeen met balans in de huishouding van je stofjes. Ik heb daar de theorie achter weleens gehoord, maar weet er net niet genoeg meer van om hem uit te kunnen leggen. Anyway, op een gegeven moment komt er een punt dat je hoofd gaat wennen aan de nieuwe balans in je hersenen. Ook als er nog wat permanente resterende schade is aan je receptoren. Dat betekent dat je in de praktijk dus nauwelijks nog iets merkt van die blijvende schade.

Let wel ik heb het hier dan over schade op o.a. dopamine of opiaat receptoren. Niet over psychische schade die onomkeerbaar is zoals het triggeren van schizofrenie.

Ik ging zelf op onderzoek uit en kwam er snel achter dat het veeel meer is dan alleen een gebrek aan concentratie en impulsiviteit en hoeveel van mijn leven eigen gedicteerd was door mijn ADHD.
Ik werk ook nog eens vanuit huis dus nog makkelijker om je eigen grenzen en regels te overschrijden.
Ik moet zeggen... Ik kon me erg herkennen in deze stukjes. Aan de andere kant weet ik van mezelf dat er ook veel meer speelt dan (in mijn geval dan) ADD.

. Dit is de grootste reden voor mij dat ik telkens er weer naar grijp. zonder ben ik amper tot niet productief. Mijn ADHD symptomen komen nog intenser terug tijdens mijn nuchtere weken en dan is het enige wat ik kan doen: Opstaan -> werken -> koken, eten -> slapen. Geen idee of ik daar perse nuchter voor wil blijven. Hier leidt mijn werk onder en dat is niet iets wat ik kan toestaan. Ik heb een prima baan en functie.
Ook hier kan ik me erg goed in herkennen. Wat ik me afvraag is hoeveel energie je krijgt van je werk?

Je zegt dat je een prima baan en functie hebt. Doel je daarmee erop dat alle omstandigheden goed zijn (salaris, je collegas, de werksfeer, etc.)?
Of bedoel je daar ook mee dat dit echt een baan is de je met passie doet?

Ik heb het afgelopen jaar wat verschillende andere taken kunnen doen (wel nog bij mijn werkgever en dezelfde functie). Maar het verschil in taken waar ik wel of geen energie van krijg is enorm. Het maakt of kraakt echt m'n hele kwaliteit van leven. Inneens kan ik dan wel concentreren. Omdat ik iets doe waar ik energie van krijg, hoef ik me er ook niet toe te zetten. Dat ertoe zetten kost vreselijk veel energie. Daar dat niet te hoeven doen, heb ik inneens ook energie om het huishouden te kunnen doen en tussendoor ook leuke dingen te doen.

En als dat inneens goed gaat, krijg ik daar óók weer energie van. Het is voor mij echt een soort op- of neerwaartse spiraal. De middenweg leidt al snel naar het negatieve (mijn ervaring dan).

Zo weet ik inmiddels wat beter welke taken me liggen en weet ik ook dat ik ab-so-luut niet thuis moet werken. Een dagje per week, dat kan nog. Maar meer dan dat moet het ècht niet worden of ik wordt zo futloos als een zombie.

Ik mag binnenkort ook nog met een loopbaancoach in gesprek om te kijken wat we verder misschien nog kunnen verbeteren.

Ik vond het wel verschrikkelijk om te moeten toegeven dat ik bepaalde dingen niet kan uitvoeren. Ik vind van mezelf al snel dat ik alles maar moet kunnen 😂
En was ook zeker bang om dat toe te geven omdat ik dan misschien wel ergens anders zou moeten gaan werken. En dat wilde ik niet, want ook ik heb een goede baan en functie (als in salaris, arbeidsvoorwaarden, collegas, werksfeer).
En er waren hiervoor ook genoeg dingen die ik leuk vond om te doen in mn werk. Maar blijkbaar was dat toch te weinig.

Ik dacht, ik deel mijn ervaring. Wie weet kan je er iets van gebruiken. Of iemand anders die zich erin herkent.
Het zal voor iedereen anders zijn denk ik. Maar de kern is wel dat er mogelijk ook meer speelt dan beschadigde receptoren en AD(H)D of andere psychologische kwetsbaarheden.

Koffieb00n

Bewuste gebruiker
Ik bump ff een ouder topic.

Harddrugs (vooral uppers) is gelukkig bij mij nooit dagelijks geworden. Daar waren de katers me al te heftig voor en ik had tijdens binges vaak ook wel een punt bereikt dat het gewoon echt niet meer leuk was. Daarnaast at en sliep ik slecht bij uppers, waardoor ik op een gegeven moment met gebruik wel moest staken.

Blowen heb ik wel heel erg lang dagelijks gedaan. Een sneaky motherfofo is het. Het begon inderdaad met 'It's just a plant', maar na langer (dagelijks) te blowen merkte ik dat ik alleen nog maar plezier in het leven/dingen had als ik stoned was. Dus ging ik dat dan maar de hele dag doen als dat kon. Kreeg ook altijd ontwenning als ik stopte, dus ja dat zorgde er ook voor dat ik erin bleef hangen..

Let wel ik heb het hier dan over schade op o.a. dopamine of opiaat receptoren. Niet over psychische schade die onomkeerbaar is zoals het triggeren van schizofrenie.
Ik weet niet of ik schizofreen ben geworden, maar ik heb gehad, als ik op bed lag en heel erg stoned was dat stemmen tegen me begonnen te praten. Doodeng. Dit was in periodes van overmatig wiet gebruik. Die stemmen praatten altijd heel negatief over me, dat ik mislukt was en er maar beter een eind aan kon maken. Als ik dan stopte met blowen, gingen deze stemmen weg. Heb daar nu ook gelukkig geen last van. Hoe is dat bij jou eigenlijk? Want jij hebt ook een psychose gehad. Heb je daar nog klachten aan overgehouden?

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ik weet niet of ik schizofreen ben geworden, maar ik heb gehad, als ik op bed lag en heel erg stoned was dat stemmen tegen me begonnen te praten. Doodeng. Dit was in periodes van overmatig wiet gebruik. Die stemmen praatten altijd heel negatief over me, dat ik mislukt was en er maar beter een eind aan kon maken. Als ik dan stopte met blowen, gingen deze stemmen weg. Heb daar nu ook gelukkig geen last van. Hoe is dat bij jou eigenlijk? Want jij hebt ook een psychose gehad. Heb je daar nog klachten aan overgehouden?

Ik heb er van wiet nooit last van gehad. Bij mij begon dat toen ik eenmaal a-p(i)hp ging injecteren. In die periode waren stemmen en hallucinaties constant aanwezig. Als ik een tijdje niet gebruikte, trok het wel weg. De ergste klachten binnen één a twee dagen. En met een week had ik eigenlijk geen klachten meer.

Maar daarna gebeurde het ook heel makkelijk. Als ik bijvoorbeeld niet a-pihp gebruikte, maar enkel 3-mmc voor een avond en nacht. Dan begonnen 's ochtends de stemmen wel op te komen.

Als ik heel erg moe ben, kan er nog weleens wat van terug komen. Maar dat zijn maar korte fragmenten, een vage hallucinatie. En het gebeurt zelden.

Heb je er al weleens met een psych over gepraat?
Heb je überhaupt nog weleens klachten?

Ik had nog wel langer restklachten voor ik ging slapen of als ik net wakker was. Daar hoefde ik me van de psychiater niet druk om te maken. In het slaap/waak gebied kunnen er wel vaker gekke dingen gebeuren. Denk aan slaapverlamming. Dat zal jou misschien ook niet vreemd zijn als je aan de 3-mmc hebt gezeten.

Mocht ik er buiten het slaap/waakgebied nog weleens last van hebben, dan moest ik weer contact opnemen met de HA / de psych.

Ik heb dus nooit medicatie gehad voor psychose. Ergens bizar, maar tegelijkertijd ben ik er wel blij mee haha
Scheelt weer wat afbouwen.

reDStone

Bewuste gebruiker
Er was constant ruzie en ellende thuis. Het begon als iets om tot rust te komen. Ik had ook het leger in kunnen gaan, maar goed.
Van de ene oorlog in de andere. Maar het werkte, een drug kan brandstof zijn, om door te kunnen gaan.

Koffieb00n

Bewuste gebruiker
@LucidLucy

Fijn om te lezen dat je (bijna) klachten vrij bent. Jij hebt nogal wat meegemaakt als ik je verhaal nog eens teruglees, wat een hel.
Ik heb zelf helemaal geen schizofrene/psychotische klachten meer, Kwam allemaal door gebruik, en zodra ik daar mee stopte is dat weggegaan. Ook niet altijd gehad in gebruik hoor, maar op momenten van overmatig gebruik had ik er wel last van, en eerder bij sterke haze soorten.

Uppers maakten me: bij te hoge dosering en als ik meer dan 1 nacht doorhaalde: mega angstig, vooral als ik op bed lag. Doseringen kon ik nooit maat in houden, maar qua slaap deed ik max 1 nacht door halen. En dan volgende avond nam ik een benzo voor het slapen gaan tegen de angst/comedown. Bleef wel altijd doorgebruiken tot ongeveer 1 uur voordat ik ging slapen.

Voor mijn herstel volg ik op dit moment enkel het 12 stappen programma van NA en ik ga naar meetings. Naja ben bij stap 4 en heb die nog maar even geparkeerd.. te heftig voor me zo vroeg in herstel.. Ik loop verder niet bij een psych of GGZ of iets dergelijks. Kan me zeker helpen geef ik toe, maar het gaat oke/stabiel met me nu. Echt restklachten heb ik gelukkig (nog) niet.

Anyway, op een gegeven moment komt er een punt dat je hoofd gaat wennen aan de nieuwe balans in je hersenen. Ook als er nog wat permanente resterende schade is aan je receptoren. Dat betekent dat je in de praktijk dus nauwelijks nog iets merkt van die blijvende schade.

Let wel ik heb het hier dan over schade op o.a. dopamine of opiaat receptoren.
Vond dit wel een mooi stukje van je, maar ook beangstigend. Wie weet hoeveel schade ik heb aangericht..... maar goed terug naar stap 2 van NA.

Denk aan slaapverlamming. Dat zal jou misschien ook niet vreemd zijn als je aan de 3-mmc hebt gezeten.
Ja dit ken ik zeker. Alleen was het bij mij speed die dit veroorzaakte. Een van de aller engste dingen ik ooit heb meegemaakt. Ben nog nooit zo bang geweest in m'n leven. Heb na die ervaring ook diezelfde nacht niet meer kunnen slapen, terwijl ik al doorgehaald was en durfde de lamp van m'n kamer niet meer uit te doen. Ver-schrik-KELIJK!!

LucidLucy

Verslaafde in herstel
@LucidLucy
Voor mijn herstel volg ik op dit moment enkel het 12 stappen programma van NA en ik ga naar meetings. Naja ben bij stap 4 en heb die nog maar even geparkeerd.. te heftig voor me zo vroeg in herstel.. Ik loop verder niet bij een psych of GGZ of iets dergelijks. Kan me zeker helpen geef ik toe, maar het gaat oke/stabiel met me nu. Echt restklachten heb ik gelukkig (nog) niet.

Nu al bij stap 4? Dat is snel gegaan.

Als ik je advies mag geven. Parkeer die stap niet, maar ga er doorheen. Dat kan je, als je stap 1, 2 en 3 stevig hebt gezet.

Dan heb je een hogere macht om op terug te vallen. Of dat moet misschien nog groeien en dan is het slim om nog een tijdje aan stap 3 te werken.

Maar luister vooral naar wat je sponsor erover zegt haha

Koffieb00n

Bewuste gebruiker
Nu al bij stap 4? Dat is snel gegaan.

Als ik je advies mag geven. Parkeer die stap niet, maar ga er doorheen. Dat kan je, als je stap 1, 2 en 3 stevig hebt gezet.

Dan heb je een hogere macht om op terug te vallen. Of dat moet misschien nog groeien en dan is het slim om nog een tijdje aan stap 3 te werken.

Maar luister vooral naar wat je sponsor erover zegt haha
Thanks voor je advies. Ja dat is ook hoe ik er naar kijk. Ik wil eerst meer werken aan stap 1 t/m 3 en dit de invulling geven die bij mij past. Plus wat meer clean tijd in de hoop dat ik dan wat sterker in mijn schoenen sta om aan stap 4 te beginnen.

Een sponsor heb ik nog niet. Ik las op een flyer over sponsorschap dat het belangrijk is goed te luisteren naar de verhalen om te kijken welke persoon goed bij je past als sponsor. Dat ben ik dus nog aan het doen, al heb ik wel een idee aan wie het zou willen vragen.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Thanks voor je advies. Ja dat is ook hoe ik er naar kijk. Ik wil eerst meer werken aan stap 1 t/m 3 en dit de invulling geven die bij mij past. Plus wat meer clean tijd in de hoop dat ik dan wat sterker in mijn schoenen sta om aan stap 4 te beginnen.

Een sponsor heb ik nog niet. Ik las op een flyer over sponsorschap dat het belangrijk is goed te luisteren naar de verhalen om te kijken welke persoon goed bij je past als sponsor. Dat ben ik dus nog aan het doen, al heb ik wel een idee aan wie het zou willen vragen.

Nog een tip... Werk niet aan de stappen zonder sponsor. Dat heeft geen zin.

Stap 0: zoek een sponsor

Vraag degene die je op het oog hebt. Mocht je later om wat voor reden dan ook, nog willen wisselen. Dan kan dat altijd nog.

_shikantaza

Badass junkie

Sponsor is wel cruciaal. Stap 4 is een krachtige maar kun je niet alleen doen.

reDStone

Bewuste gebruiker
Het antwoord op deze vraag is : 42.

(zo weet ik er nog een paar, van die container alles vragen. Wat is het nut van het leven? )

Stap 4: Hoe ben ik eigenlijk geworden wie ik ben… ?

:42. Het antwoord op alles.

Bovenaan