Het Whisk(e)y draadje

Wat voor soort whisk(e)y vind jij het lekkerste?

• Single malt.

Stemmen: 13 56,5%
  • Blend.

Stemmen: 0 0,0%
  • Bourbon.

Stemmen: 1 4,3%
  • Lowland.

• Highland.

Stemmen: 2 8,7%
  • Speyside.

Stemmen: 0 0,0%
  • Islay.

Stemmen: 9 39,1%
  • Island.

• Irish whiskey.

Stemmen: 6 26,1%
  • Andere streek.

• Totaal aantal stemmers
    23

ragnarok

Wijs gebruiker
Exceptional Insight zei:
Die staat al een hele tijd bovenaan mijn lijstje, maar het is nu toch echt nek aan nek.

:hearteyes:

Hoewel ze absoluut niet vergelijkbaar zijn. Whatsoever.

Ik wil eigenlijk gewoon uit ieder kwadrant van die whiskykaart een favoriet :P Laphroaig is van linksboven, lagavulin rechtsboven. Die onderste twee kwadranten heb ik nog niet echt, op die macallan die ik van Chris Pontius heb geproefd na (die vond ik ook wel lekker, erg zacht), verkend maar dat komt nog wel.

Ik ga zeker nog een keer naar een tasting in L&B :hearteyes:

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Erg vergelijkbaar met de 10 jaar oude Laphroaig. Al vind ik de Laphroaig iets beter. :)

ragnarok

Wijs gebruiker
Petrovic zei:
Erg vergelijkbaar met de 10 jaar oude Laphroaig. Al vind ik de Laphroaig iets beter. :)

Deze heb ik ook staan :grin:
Ik vind hem ook ook iets minder, deze is platter van smaak. Daarmee bedoel ik dat ik eigenlijk alleen maar de rook proef, terwijl ik meerdere dingen uit de Laphroaig kan halen.

Een lekkere whiskey maar als de fles leeg is weet ik niet of ik zo snel een nieuwe fles zou halen :)

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Heb precies hetzelfde, deze heeft voor mijn gevoel een stuk meer rook. Ik ging vergelijken met de laphroaig en smaakte daar erg weinig van, ik denk doordat die Ardbeg een stuk rokeriger is. De laphroaig geeft meer.

Volgende wordt denk ik lagavulin 16. Klein flesje van kopen om uit te proberen, die is wel erg prijzig.

ragnarok

Wijs gebruiker
Petrovic zei:
Volgende wordt denk ik lagavulin 16. Klein flesje van kopen om uit te proberen, die is wel erg prijzig.

Nog zo'n aanrader :rock: Die biedt miss nog wel meer dan de LaphroaIg, en ik heb ook een klein flesje daarvan in de kast staan. Maar ik weet zeker dat ik daar wel een grote van ga halen ondanks de prijs. :grin:

ragnarok

Wijs gebruiker
Petrovic zei:
Ik ben erg benieuwd, hoe zou je het verschil omschrijven?

Minder rokerig dan Laphroaig en daardoor komen voor mij gevoel de andere smaken er meer uit, maar vind het moeilijk om het precies te benoemen welke smaken dat dan zijn.

Misschien is het gewoon een keer tijd voor een whiskymeet/proeverij met wat mensen van hier? :P

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
ragnarok zei:
Petrovic zei:
Ik ben erg benieuwd, hoe zou je het verschil omschrijven?

Minder rokerig dan Laphroaig en daardoor komen voor mij gevoel de andere smaken er meer uit, maar vind het moeilijk om het precies te benoemen welke smaken dat dan zijn.

Misschien is het gewoon een keer tijd voor een whiskymeet/proeverij met wat mensen van hier? :P
Dat klinkt leuk. Ieder minimaal 2 flessen entree om te testen. :sunglasses:

ragnarok

Wijs gebruiker
Petrovic zei:
Dat klinkt leuk. Ieder minimaal 2 flessen entree om te testen. :sunglasses:

Absoluut :grin:

Nog wat extra info:

Een "expert" zegt qua verschil tussen die 2 het volgende:

Laphroaig 10 Years Old
Taster: Michael Jackson (deze man schrijft ook whiskybijbels)
Nose: Phenolic, seaweedy, with a hint of estery, melony, sweetness.
Palate: Seaweedy, salty, oily.
Finish: Round, dry, iodine-like.
Comment: The most medicinal of Islay malts. I love it.
Score: 85

Lagavulin 16 Years Old
Taster: Michael Jackson
Nose: Lapsang Souchong and fruity sherry.
Palate: The dryness is at first offset by the sweetness of the sherry character. As the palate develops, oily, grassy, and, in particular, salty notes emerge in a long, sustained, aggressive, attack.
Finish: A huge, powerful, bear-hug of peat.
Comment: The driest of Islay malts, and an established classic.
Score: 95

Hier nog wat andere tasting notes:
http://www.whivie.be/tastingnotes.html

Lagavulin -> http://blog.whivie.be/#post321
Laphroaig -> http://blog.whivie.be/#post444

Op deze site staan ook wel duidelijke notes: http://www.whiskymonitor.nl/geniet01.htm

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Dan heb je echt geluk, scheelt weer verzendkosten.

(maurice de hond plaatje)

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
De redlabel vond ik niet veel aan, aangezien ik er veel over hoor ook maar de black label gekocht. Toch best lekker voor een blended whisky. :)

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Mijn test pakket is binnen. :hearteyes:

- Lagavulin 16
- Talisker 10
- Cragganmore 12
- Coal ila 12

Allemaal wel 20cl voor maar 50 eypo. Vanavond lekker wat testen. :)

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Vandaag deze mogen proberen in de slijterij. Als je van laphroaig 10 houdt moet je deze zeker proberen. Stukken beter zelfs vind ik, krachtiger en romiger. :) Die ga ik hierna kopen denk ik.

Chris Pontius

Badass junkie
Flameon zei:
Goed dat je het zegt chris, dan ga ik volgende week ook eens kijken bij GG.
Jij geen kater vandaag?

Nope. Ik stond nog wel half bezopen op en had een beetje een raar gevoel in mijn buik, maar dat was zo over.

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik vind de Talisker niet echt een fijne nasmaak hebben, de coal ila vind ik een stuk beter. Big peat, laphroaig 10 en Lagavulin 16 zijn mij favorieten van de rokerige soorten.

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Ik heb nog een leuke anekdote van toen ik gisteren bij de Galg & Galg was. Ik stond voor de wand met whisky's en er stond een stel naast me van een jaar of veertig. Ik had al lang m'n keuze gemaakt, maar omdat ik hun gesprek zo vermakelijk vond, bleef ik nog even staan, doen of ik nog aan het zoeken was.

De man was op zoek naar een whisky voor een vriend van hem ofzo. En z'n vrouw ging helemaal doen of ze er verstand van had. Het begon allerslechtst toen ze een Chivas Regal aanwees omdat ze de fles mooi vond. Vervolgens een blik op haar gezicht die verraadde dat ze vond dat ze zoiets doms niet kon zeggen.

De man wees er ook een paar aan, maar deze keurde ze af, zonder reden verder. Dan wijst ze een Glenlivet, 12 jaar oud, aan. Ze blijven allebei even hangen bij die fles en je gelooft het niet, maar ze zegt: "Oh nee, dat is een malt." En ik zag gewoon helemaal hoe dat in dat hoofd in z'n werk ging: "Malt bier - bier zonder alcohol - malt whisky - whisky zonder alcohol."

Ze vervolgt haar weg naar de Glenlivet 18 jaar oud: "Oh dit is een single malt!" En haar vinger gaat naar het prijskaartje waar ook wat van een omschrijving op staat: "Oh deze heeft een lange afdronk. Kijk dan, Frank, lange afdronk, zullen we die doen? Zou hij die lekker vinden?"

Ze nemen de Glenlivet 18 :)

Bovenaan