Het "vervelende" aan speed..

Chimera

Bewuste gebruiker
:wave:

Speed opzich vind ik niet vervelend, voor zo nu en dan en af en toe en voor sporadisch enzo. Echter merk ik dat als het eenmaal zijn werk doet mijn creativiteit een of andere boost krijgt met het oog op muziek dus. Muziek is, in dit geval 'helaas'?, mijn grootste passie, en dat maakt al snel dat ik het vaker ga doen dan sporadisch, af en toe of nu en dan. Als ik al mijn beats met elkaar ga vergelijken moet ik de conclusie trekken dat diegene die gemaakt zijn op speed de meest freaky en ingewikkelde zijn of all.. Gisternacht een begin gemaakt voor een nieuwe beat en ook deze is technisch gewijs weer één van de betere.. (hoewel nog lang niet af)

tja.. Is het op deze manier gevaarlijk of niet... Ik ben er nog niet over uit, punt is denk ik ook dat ik momenteel thuis zit en eigenlijk niets beters te doen heb dan muziek maken... Niet dat ik daarover klaag... :mrgreen:

Phreakingout

Bewuste gebruiker
Haha herken het helemaal.. ook hier is muziek mijn grootste levensbehoefte :grin:

Zet elke week wel een paar setjes in elkaar, dit heb ik dus ook weleens met speed op gedaan. Wat ik echter merk als ik het een paar dagen erna terugluister, is dat ik veel minder mooie overgangen heb ( maar er op dat moment echt tevreden over was ) en dat de pitch over de hele set echt veel te snel staat, en het hele geheel dus een beetje "speedy" klinkt.

Kwalitatief mindere tracks ( te druk enzovoort, heb het hierbij over Tekjump ) vind ik met speed op super vet, en later denk ik echt van oke.. Was dit het nou?

Solidius

Badass junkie
Chimera's verhaal is zeer herkenbaar. Zonder drugs heb ik nauwelijks behoefte om muziek te maken en luister de hele dag door naar nieuw materiaal van toonaangevende producers om inspiratie en / of zin op te wekken, dit vaak zonder succes. Maar op het moment dat ik Reason of Modplug Tracker opstart en een joekel van een lijn naarbinnen werk ben ik niet meer te stoppen, en ga letterlijk op in waar ik op dat moment mee bezig ben. Elke pattern of synth moet perfect getweaked zijn voordat ik verder ga. Het is zo drastisch dat ik hier soms de hele avond en nacht mee bezig ben geweest, en de volgende morgen maar 1 of 2 patterns heb gemaakt. Niet dat dat erg is ofzo, maar het lijkt wel dat als ik meer Amfetamine gebruik ik langer bezig ben met bijvoorbeeld het optimaliseren van een synth, dan collectief verder te gaan met een track.

Bottom line: Kwaliteit boven kwantiteit! :smoke:

Immo

Badass junkie
Zeker erg hekenbaar, Ik speel zelf in 2 bandjes bas gitaar en ik gebruik vaak speed bij het jammen. Het muziek maken lijkt wel vanzelf te gaan. Je komt op ideeën waar je normaal gesproken niet zo snel op zou komen. Ik vind wel dat je sneller tevreden bent met de muziek die je maakt en dat je het vaak later nog moet verbeteren. Een ander voordeel aan speed is dat je fysiek een stuk langer door kan gaan en dat je vingers sneller zijn zodat je strakker kan spelen. Normaal gesproken ben ik na een jam sessie total los maar met speed heb ik daar geen last van. Speed is naar mijn mening super spul om muziek mee te produceren. Maar je moet het niet te vaak doen anders kan je het haast niet meer nuchter doen.

TechNora

Wijs gebruiker
Tripreporter
Ik heb hetzelfde met schrijven. Werk voor een krant, en met een lijn erin schrijf ik zonder moeite mijn stukken, terwijl ik er normaal enorm op loop te zwoegen... Ook interviews gaan beter, omdat ik een stuk minder verlegen ben, en makkelijker met mensen praat...

Erg verleidelijk... :flushed:

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Tot voor kort heel herkenbaar! Mijn lief is kunstenaar en knutselt en tekent heel wat af. Ikzelf vind het heel leuk om creatief te doen met fimo klei en daarnaast is schrijven ook een grote hobby van me. Met speed op konden we ons hier dan ook uuuuuuren mee vermaken. We waren heel geconcentreerd bezig en gingen er helemaal in op. Op die manier hebben we ook best aardige, creatieve dingen neergezet. Toen werd het ook erg verleidelijk om meer en vaker te gaan gebruiken. Dit leek zogenaamd even te werken, maar uiteindelijk bleek het tegenovergestelde waar te zijn.
Als je veel speed gebruikt, ga je uiteindelijk namelijk verstarren. Het put je op een gegeven moment hoe dan ook volledig uit. Dit geldt voor je lichaam, maar ook voor je gedrag en het vermogen om creatief te zijn. Bij ons uitte zich dit in apathisch en dwangmatig handelen waar echt niks creatiefs meer uit kwam. Het duurde even voordat we dat doorhadden, want op het moment zelf waren we nog best tevreden over wat we gemaakt hadden. Hoewel het wel al steeds moeilijker werd om op goede ideeen te komen...
Totdat we door verschillende factoren (o.a. lichamelijke kwaaltjes, depressies) het hele speedgebruik spuugzat waren en besloten om er mee te kappen. In deze fijne, nuchtere periode keken we opeens heel anders naar onze "kunstwerkjes" en kwamen we tot de conclusie dat ze eigenlijk gewoon heel lelijk en weinig verrassend waren. En dan te bedenken dat we daar dagen en nachten lang, non-stop, supergeconcentreerd mee bezig waren. Pure tijdverspilling dus! Heel erg zonde...
Toen we nuchter waren gingen we gelukkig gewoon door met ons geknutsel (alleen niet zo lang achter elkaar door natuurlijk) en het verschil was duidelijk te zien. De dingen die we met speed op hadden gemaakt waren veel minder mooi en hadden ook - naarmate we ons in een verdere gebruikersfase bevonden - iets depressiefs qua uitstraling. Niet iets waar je blij van wordt en graag in je huis neer wilt zetten, dus we hebben alles weggegooid. Speed lijkt in eerste instantie bevorderend te zijn voor je creativiteit, maar het vervormt net als coke ook je zelfbeeld. Je denkt op het moment zelf dat je heel wat bent en zit vol zelfvertrouwen, maar de kater die daarop volgt plaatst je vervolgens weer goed terug in de realiteit.
Als je begint met speed heb je al je reserves nog die je opeens op topsnelheid in gaat zetten. Zo lijkt het alsof je creatiever en beter bent dan normaal, maar inweze zit het gewoon nuchter ook al in je. Er kunnen onder invloed van pep "opeens" mooie creatieve dingen uit je voortvloeien, maar bedenk je wel dat je het nuchter ook net zo goed en waarschijnlijk beter kunt. Gewoon door er lekker rustig de tijd voor te nemen en vooral niet onzeker zijn over je eigen kunnen! Op de lange termijn werkt het met pep in iedergeval niet!

Jan janssen

Bewuste gebruiker
@ ^

Verveelt zich weer eens :beer: mischien moet je een boek gaan schrijven ofzo :mrgreen: :smoke:

heb je meteen een passende titel :wink: :wave:

Ketaboy

Bewuste gebruiker
Onder pep ben ik altijd erg te spreken over de mixjes die ik op dat moment in elkaar draai, maar als ik het dan weer "nuchter" hoor, dat tja... is het niet echt zo bijzonder meer. Pep stimuleert mijn creativiteit niet echt, het zorgt er eerder voor dat ik denk dat ik super creatief bezig ben.

dosis

Newbie
tis voor iedereen anders
drugs kunnen voor je werken en tegen je werken.
hoe minder vaak hoe beter natuurlijk etc etc
ps. pas op voor de nieuwe vuurwerkcampagne, ze menen een explosieve impuls te moeten geven
pas zowiezo op voor al te explosieve campagnes

zaagmans

Bewuste gebruiker
Solidius zei:
Chimera's verhaal is zeer herkenbaar. Zonder drugs heb ik nauwelijks behoefte om muziek te maken en luister de hele dag door naar nieuw materiaal van toonaangevende producers om inspiratie en / of zin op te wekken, dit vaak zonder succes. Maar op het moment dat ik Reason of Modplug Tracker opstart en een joekel van een lijn naarbinnen werk ben ik niet meer te stoppen, en ga letterlijk op in waar ik op dat moment mee bezig ben. Elke pattern of synth moet perfect getweaked zijn voordat ik verder ga. Het is zo drastisch dat ik hier soms de hele avond en nacht mee bezig ben geweest, en de volgende morgen maar 1 of 2 patterns heb gemaakt. Niet dat dat erg is ofzo, maar het lijkt wel dat als ik meer Amfetamine gebruik ik langer bezig ben met bijvoorbeeld het optimaliseren van een synth, dan collectief verder te gaan met een track.

Bottom line: Kwaliteit boven kwantiteit! :smoke:

Ken je Renoise niet? Echt de geweldigste tracker van dit moment (vind ik)

Solidius

Badass junkie
zaagmans zei:

Ja, kheb er een paar uur mee gespeeld en er zitten een aantal leuke gimmicks in. That being said, als FruityLoops een tracker was geweest had die interface er precies zo uitgezien, ik kan er niet aan wennen iig. Behalve automation is er ten opzichte van MPT ook nauwelijks iets aan toegevoegde waarde wat voor mij als MPT veteraan de overstap zou verantwoorden.

Wat dachten jullie trouwens van een "producer van het jaar" competitie hier op DF? Er zitten genoeg producers om er wat leuks van te maken. Kun je niet produceren, maar wil je wél mee doen en kans maken op die felbegeerde titel? Trommel op een holle kokosnoot terwijl je 'because I got high' achterstevoren zingt! Als je geen holle kokosnoot hebt en je toevallig ook nog eens wat minder bedeeld bent kwa hersencellen, niet getreurd, kun je nog altijd je schedel als low-budget alternatief gebruiken! Passie en creativiteit, daar gaat het om.

Welk concept gaan we toepassen? Ik zat in eerste instantie aan een freestyle track met drugs als onderwerp te denken, maar als iemand een beter idee / suggesties heeft, shoot!

Chimera

Bewuste gebruiker
Fijn om te horen dat er meerdere zijn met dit verschijnsel, al blijft het dubbel. Ik moet wel zeggen dat ik achteraf niet zoiets heb van:"bah, wat heb ik nou gemaakt!?". Meestal vind ik het natijd ook nog zeker wel hoorbaar. Eigenlijk zijn de 4 nummers op mijn myspace onder invloed gemaakt en ik mag niet klagen, vind ik zelf. Tuurlijk moet ik niet denken dat ik het normalerwijs niet kan maar dat wordt misschien wel een beetje lastig als er nuchter niet zoveel uit komt, lol.

Ik denk trouwens niet dat ik mee kan doen aan die competitie, ik heb het echt veels te druk met muziek momenteel, veel projecten. Maar tot zover offtopic.

Ik ben nu 2 dagen in hoogeveen en ben eigenlijk blij dat ik morgen weer terug ga naar huis, kan ik weer muziekken :mrgreen:

nutsss

Wijs gebruiker
Ik vind het vooral steeds moeilijker om op dat ideale 'niveau' terecht te komen waarin je creatieve geest zich ontpopt en als een bont-gekleurde vlinder door je hoofd blijft fladderen.

zaagmans

Bewuste gebruiker
Solidius zei:
zaagmans zei:

Ja, kheb er een paar uur mee gespeeld en er zitten een aantal leuke gimmicks in. That being said, als FruityLoops een tracker was geweest had die interface er precies zo uitgezien, ik kan er niet aan wennen iig. Behalve automation is er ten opzichte van MPT ook nauwelijks iets aan toegevoegde waarde wat voor mij als MPT veteraan de overstap zou verantwoorden.

Wat dachten jullie trouwens van een "producer van het jaar" competitie hier op DF? Er zitten genoeg producers om er wat leuks van te maken. Kun je niet produceren, maar wil je wél mee doen en kans maken op die felbegeerde titel? Trommel op een holle kokosnoot terwijl je 'because I got high' achterstevoren zingt! Als je geen holle kokosnoot hebt en je toevallig ook nog eens wat minder bedeeld bent kwa hersencellen, niet getreurd, kun je nog altijd je schedel als low-budget alternatief gebruiken! Passie en creativiteit, daar gaat het om.

Welk concept gaan we toepassen? Ik zat in eerste instantie aan een freestyle track met drugs als onderwerp te denken, maar als iemand een beter idee / suggesties heeft, shoot!

Het is maar net wat je gewend bent he? Wat betreft je idee, harstikke leuk. Dit had je vroeger in "mijn" tijd, toen het internet tijdperk net begon ook al. Met Screamtracker was dat toen. Je had een soort top 10 waar mensen punten konden geven voor je tracks.

Ik heb er helaas nu echt geen geduld meer voor.... Dus ik pas.

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
TimKGB zei:
@ ^

Verveelt zich weer eens :beer: mischien moet je een boek gaan schrijven ofzo :mrgreen: :smoke:

heb je meteen een passende titel :wink: :wave:

"Laten we koalaberen gaan zoeken in het bos", vind ik een leukere titel voor mijn boek :)

Deranged

Badass junkie
Ik heb heel soms wel momenten dat ik helemaal niet rook en als ik het doe smaakt het totaal niet. Maar meestal non stop.

Antondebeuker

Experimenterende gebruiker
Ik gebruik de pep ook om muziek te maken, dus ja, heel herkenbaar allemaal dit.
Mijn ervaring is wel dat ik veel minder nodig heb/gebruik dan met een avond stappen ofzo, de lichamelijke kick heb je tenslotte niet echt nodig.
Zodra ik iets heb gemaakt waar ik weer verder mee kan geeft dat ook weer een kick.
En van die kick krijg je geen kater, hehe. :wink:

Zolang het muziek maken de hoofdreden blijft lijkt het mij geen probleem eigenlijk. Je gebruikt het dan met een doel. Drugsgebruik uit verveling is imo het grootste gevaar.
Als ik weer moet werken ligt de pep in de vriezer, geen probleem.

""We are taking drugs to make the music to take drugs to"

Bovenaan