Hardcore Typisch Nederlands?

STRANQER

Experimenterende gebruiker
Weet iemand van jullie waar hardcore van oorsprong vandaan komt?
En word het ook in het buitenland geluisterd?

KoxBox

Badass junkie
STRANQER zei:
Weet iemand van jullie waar hardcore van oorsprong vandaan komt?
En word het ook in het buitenland geluisterd?

Duitsland, het is te zeggen de house scene is begonnen in Detroit en dan overgewaaid naar hier en zo zijn er andere varianten van ontstaan.

knolselderij

Wijs gebruiker
de housescene chicago/detroit idd(laatst een intressante docu op van de bcc gezien) maar hardcore is(was) typisch Nederlands. tegenwoordig is het ook steeds populairder nt worden in Italië,zweden,Duitsland. (niet normaal hoeveel italianen er uit italië waren gekomen om para te worden op MOH)

KoxBox

Badass junkie
knolselderij zei:
de housescene chicago/detroit idd(laatst een intressante docu op van de bcc gezien) maar hardcore is(was) typisch Nederlands. tegenwoordig is het ook steeds populairder nt worden in Italië,zweden,Duitsland. (niet normaal hoeveel italianen er uit italië waren gekomen om para te worden op MOH)

Oja? Mescalinum United (Marc Acardipane) (1990) = Duits, de eerste hardcoreplaten in Nederland verschenen in 1992, toen Rotterdam Records werd opgericht.

Beanhead

Badass junkie
knolselderij zei:

Duitsland gaat toch ook al even mee. Nordcore :hearteyes:

En Belgie lust er ook wel wat van :P

Tripper

Wijs gebruiker
Hardcore is ontstaan in Nederland. De eerste hardcore werd Gabberhouse genoemd. Dat begon toen er onderscheid kwam tussen zachte house (Mellow) en harde house. Toen de verbastering "Zwabbers" kwam, had niemand het meer over Gabbers. Iets later kwamen de eerste trance rifjes overgewaaid uit Goa (Indie) en Trance was born.

KoxBox

Badass junkie
Inderdaad ja, sorry dat ik het zo cru zeg maar ik vind de meesten redelijk marginaal...

Edit: maak van die redelijk maar zeer. :mrgreen:

Beanhead

Badass junkie
Immo zei:
KoxBox zei:
Die core toestanden zijn veeeeel te commercieel naar mijn goesting.

De meeste "core toestanden" zijn in mijn ogen toch nog behoorlijk underground.

:tearsofjoy: echt eh... Er is meer buiten angerfist en neophyte hoor !

Daarentegen is goa, darkpsy wel supervet :hearteyes:. Sfeer op goa is ook het beste, iedereen is elkaars vriend.

KoxBox

Badass junkie
Immo zei:
KoxBox zei:

Wat ik bedoelde was dat je tegenwoordig niets anders meer hoort van tek feestje dit core feestje dat... Voor mij is dat al te commercieel. :P

En gewoon de muziek vind ik te commercieel klinken, ik weet niet hoe ik het moet uitleggen... Komt misschien door die beat.

pascal828

Badass junkie
KoxBox zei:
Immo zei:
KoxBox zei:

Wat ik bedoelde was dat je tegenwoordig niets anders meer hoort van tek feestje dit core feestje dat... Voor mij is dat al te commercieel. :P
Dan vraag ik mij heel erg af, wat jou definitie is van "commercieël".

Woordenboek zei:
commercieel
•zakelijk •belust op winstbejag.

KoxBox

Badass junkie
Oke, ik bedoelde niet commercieel in de zin van K3 ofzo. Ik bedoel gewoon dat het meer als een rage overkomt.

Ik bedoel 4 jaar geleden ofzo hoorde je er bijna niets van (hier dan) en nu is het ineens overal, niet dat daar iets verkeerd mee is maar zoals ik al zei het komt gewoon over als een zoveelste rage. Zoals electro, techno enz..

Beanhead

Badass junkie
Ach daar heb je gelijk in.

Wou ik even een vet tegenargument gebruiken met een freeparty overlaatsts (alle soorten core, zelfs een gabbersetje) maar vind het niet meer terug... Spijtig;

Maar een rage? Het hele coregebeuren is toch al enkele (wat zeg ik? vele) jaren aan de gang.

edit2: sorry koxbox ik heb even niet gezien van "tot vier jaar terug" geen idee wat er toen aan de hand was te Gent.

Editvoorpersoonhierboven: jij misschien niet, maar ik kan me inbeelden dat Koxbox wel genoeg coretoestanden tegenkomt in het steegske/frontline/gent en omstreken in het algemeen. Scheve feestbedoening daar :tearsofjoy:

PatrickBateman

Bewuste gebruiker
Oom Klaas zei:
Breakcore is ook zeker geen rage, dat waait echt niet meer zomaar over :sunglasses:

Daar wil ik bij zeggen dat er wel degelijk sprake was van een vrij 'plotselinge' opleving van het genre, zo'n beetje wat er sinds een jaar of twee (?) met dubstep gaande is. Het blijft zeker weten wel bestaan (en dat is wat mij betreft maar goed ook, vet genre).

KoxBox

Badass junkie
Beanhead zei:
Editvoorpersoonhierboven: jij misschien niet, maar ik kan me inbeelden dat Koxbox wel genoeg coretoestanden tegenkomt in het steegske/frontline/gent en omstreken in het algemeen. Scheve feestbedoening daar :tearsofjoy:

Jij snapt het.

knolselderij

Wijs gebruiker
KoxBox zei:
knolselderij zei:

Oja? Mescalinum United (Marc Acardipane) (1990) = Duits, de eerste hardcoreplaten in Nederland verschenen in 1992, toen Rotterdam Records werd opgericht.

blijft altijd n discussie welk nummer als eerste was

Beanhead

Badass junkie
Sadpanda zei:
Ik zie breakcore echt niet overal, verre van. :P

Ik weet niet hoe Koxbox er nu zelf over denkt, want me dunkt dat hij het genre eigenlijk al wat beugekeken is. Maar gent is dé feeststad met uitstek voor core//tek/goa/dark daar is altijd wel iéts aan de hand.

Ik hou ervan :hearteyes: :hearteyes:

of ragga terrorfront. Raggajungle/breakcore/harde d'n'b.

Koxbox kom jij anders aan de grens wonen in the middle of nowhere :wink: !

W.F.L.

Badass junkie
Ik vind psytrance/goa iets meer toegankelijk (als je het dan commercieler zou willen noemen) dan de tek en core scene in Belgie hoor :)

1 woord: Acid :grin:

Ik vind Gent maar kut, ja in het Steegske is altijd wat te doen, maar no offense, vind het maar een kutzaal. Doe mij maar Nederland dan voor tekno..

KoxBox

Badass junkie
W.F.L. zei:
Ik vind psytrance/goa iets meer toegankelijk (als je het dan commercieler zou willen noemen) dan de tek en core scene in Belgie hoor :)

1 woord: Acid :grin:

Ik vind Gent maar kut, ja in het Steegske is altijd wat te doen, maar no offense, vind het maar een kutzaal. Doe mij maar Nederland dan voor tekno..

Inderdaad ja, steegske zuigt!

Jupiler

Experimenterende gebruiker
In Noord-Italie is hardcore ook heel typisch :P
Veel goede hardcore dj's uit Noord-Italie trouwens :wink:

De Mosselman

Bewuste gebruiker
KoxBox zei:
knolselderij zei:

Die "We Have Arrived" van Acardipane luidde wel het hardcore tijdperk in maar het was meer gewoon een heel hard techno experiment.. Zo kwamen er trouwens in die tijd wel meer hardere techno experimenten uit, Rotterdam Records identificeerde zich als eerste als een "Hardcore" label maar daar kwamen zeker niet de eerste hardcore platen uit.. Maar het is ook maar net wat je onder hardcore verstaat :)

Je hebt trouwens niet echt grote scene's in het buitenland hoor. Duitsland en Belgie hebben wel een scene maar geen producers op mainstream hardcore gebied, Italie heeft een kleine scene en goeie producers maar die wonen allemaal al een paar jaar in Nederland en Belgie. Alles draait eigenlijk om de scene uit Nederland

Bovenaan