Graag hulp

User7824

Newbie
Beste lezers,

Ik lees al jaren af en toe op DrugsForum maar ik heb vandaag toch maar zelf een account aangemaakt. Dit komt helaas voort uit stress die ik heb om mijn GHB terugval.

Ik ben een vrouw van 27, ik ben nu 2 jaar ambulant in behandeling en ben sinds donderdagavond (23-11) teruggevallen in ghb-gebruik na 1,5 jaar clean te zijn. Afgelopen 1,5 jaar ben ik wel een aantal keer teruggevallen in alcohol- en cocaïnegebruik (mijn DOC). Maar over het algemeen leef ik dus clean/sober.

Deze terugval gaat gepaard met veel verdriet. En ook met veel angst om nu te stoppen. Ik merk dat ik me echt slecht voel en heel snel fysiek en mentaal ben afgetakeld sinds donderdag. Ik heb afgelopen dagen (nu dus op dag 3) bijna 24/7 3,5 ml gebruikt per 2 uur. Vandaag ben ik afgebouwd naar 3ml en wil dit vandaag volhouden. Ik wil heel graag stoppen en dit achter me laten. Maar het lukt me niet om nu helemaal te stoppen met de ghb want ik krijg zo veel paniek als het uitwerkt.. echt om te huilen, heel beangstigend. Verder ook last van slapeloosheid; kan totaal geen slaap vatten, rillerig en paniek/onrust wanneer de ghb uitwerkt.

Mijn vorige terugval was dus 1,5 jaar geleden, die duurde een week (24/7 4ml elke 2 uur) en daar ben ik toen uit gekomen met baclofen en gabapentine. Ik heb beide nu alleen niet voorhanden. Ik ga morgen bellen met mijn verslavingsarts, die heb ik afgelopen vrijdag (24-11) al gesproken omdat ik me zorgen maakte en zij adviseerde me om te stoppen en de ghb weg te gooien. Ik had al last van ontwenning en vond het te pittig, omdat ik ook verplichtingen had. Nu is de ontwenning stukken erger (logisch) maar ik wil zo graag hier uit komen. Ik ben ontzettend angstig en vol verdriet dat ik mezelf dit toch weer aan heb gedaan.

Alleen al mijn verhaal hier delen lucht me al iets op. Niemand in mijn omgeving weet dat ik hier in zit, en ik voel me ontzettend alleen wat niet goed is voor mijn paniek. Als iemand me advies kan geven wat ik nu het beste kan doen, ik wil heel graag stoppen en zo snel mogelijk. Ik wil geen klinische opname en mijn ghb is morgenmiddag op.

Ben ook bereid om me dagen onprettig te voelen maar als de ghb nu uitwerkt voelt het mis. En niet alleen onprettig. Ik wil het zo goed als het kan veilig thuis doen.

Alle hulp is welkom, alvast ontzettend bedankt!

Laatst bewerkt:

_shikantaza

Badass junkie
Vervelend joh, maar je hebt een goede stap gezet door hier te delen. De ontwenning zal bij elke terugval erger worden. Neem asap contact op met je verslavingsarts of zijn/haar vervanger. Mocht dat niet lukken en je GHB raakt op, ga dan naar de Eerste Hulp van een ziekenhuis.

Ik heb ook jarenlang weerstand gehad tegen de kliniek, maar uiteindelijk kwam ik op het punt dat het niet langer ging en ik het toch maar heb gedaan omdat ik het alleen niet zou redden en doorgebruiken mijn dood ging worden. Achteraf gezien was het mijn verslaving die die weerstand gebruikte om mij verslaafd te houden. Ik zou willen dat ik eerder de kliniek in wss gegaan en mijn herstel met volle overgave was gaan doen. Helaas ging dat niet en moest ik rock bottom bereiken om bereidwillig te worden en me over te geven. Mijn leven is er fijner dan ooit door geworden.

Mijn advies is: ga de kliniek in en ga met overgave je herstel verbeteren. Bijkbaar is er nog iets blijven liggen waardoor je toch weer naar de middelen bent gaan verlangen.

Iriszorg ben ik sowieso geen fan van. Ga je naar meetings?

Laatst bewerkt:

User7824

Newbie
Dankje voor je reactie. En wat fijn dat het uiteindelijk zo goed heeft uitgepakt voor je. Sterk van je. Ik heb afgelopen augustus in de kliniek gezeten, na terugvallen in alcohol en cokegebruik. Ik dacht uberhaupt niet meer aan GHB, dus daar toen geen focus op gelegd. Maar dat ik nu al terugval zegt inderdaad dat het nog niet goed met me gaat, jammer genoeg. Niemand in mijn omgeving weet van mijn ghb-gebruik dus de drempel is ontzettend hoog om dit iemand te vertellen, laat staan naar de kliniek hiervoor. En omdat het me vorig jaar is gelukt thuis, hoop ik echt dat het me nu met medicatie weer kan lukken. Schaamte speelt (altijd al) een grote rol.
Sorry als ik kortaf of dood reageer, ghb zuigt echt het leven uit je

Nee, geen fan? Ik heb wel altijd fijne en goede zorg gehad, het ligt meer aan mezelf dat het niet lukt. Ben benieuwd naar jouw ervaring. En nee, ik ga nog niet naar meetings, wel van plan als ik hieruit kom.

_shikantaza

Badass junkie
Dankje voor je reactie. En wat fijn dat het uiteindelijk zo goed heeft uitgepakt voor je. Sterk van je. Ik heb afgelopen augustus in de kliniek gezeten, na terugvallen in alcohol en cokegebruik. Ik dacht uberhaupt niet meer aan GHB, dus daar toen geen focus op gelegd. Maar dat ik nu al terugval zegt inderdaad dat het nog niet goed met me gaat, jammer genoeg. Niemand in mijn omgeving weet van mijn ghb-gebruik dus de drempel is ontzettend hoog om dit iemand te vertellen, laat staan naar de kliniek hiervoor. En omdat het me vorig jaar is gelukt thuis, hoop ik echt dat het me nu met medicatie weer kan lukken. Schaamte speelt (altijd al) een grote rol.

Het is belangrijk dat je hulp zoekt. Cold turkey van de GHB gaan kan heel vervelend worden en zelfs gevaarlijk.

Verslaving is niet middel-specifiek. Ga hulp vragen, regel afbouw en pak je herstel grondiger aan. Je kunt die nare ziekte eronder krijgen maar dat vereist actie en langdurig onderhoud (misschien wel voor de rest van je leven).

Ulixes

Wijs gebruiker

Nee, geen fan? Ik heb wel altijd fijne en goede zorg gehad, het ligt meer aan mezelf dat het niet lukt. Ben benieuwd naar jouw ervaring. En nee, ik ga nog niet naar meetings, wel van plan als ik hieruit kom.
Hoe vervelend het ook is, mensen in je omgeving vinden waarmee je hierover kan praten lucht écht op. En kan je wellicht beter op weg helpen.

OtherShore

Badass junkie
Als ik je goed begrijp @User7824 heb je op dit moment een terugval in ghb gebruik. Je gebruikt al weer sinds donderdag en morgen is de ghb hoe dan ook op. Dus je bent eigenlijk op zoek naar een manier om voor een zachte landing te zorgen.

Ik denk idd dat het verstandig is om morgen te overleggen met de verslavingsarts, want die kan namelijk beoordelen of het gevaarlijk is om nu zonder afbouwen te stoppen en eventueel iets voorschrijven om de klap op te vangen. Verder zijn je handen gebonden ben ik bang, want je zit niet morgen in een kliniek (en je wilt sowieso niet naar een kliniek) en voor zelfstandig afbouwen is het waarschijnlijk ook te laat.

Of zoek je de oplossing vooral in het bemachtigen van een tijdelijk vervangend middel?

Laatst bewerkt:

User7824

Newbie
Ik zou je op het hart willen drukken om iemand in je nabije omgeving in vertrouwen te willen nemen. Deel je verhaal en struggle. Ghb is natuurlijk tricky spul, met gevaarlijke fysieke ontwenning. Someone’s gotta have your back.
Ik heb het net aan een vriend die ik heb leren kennen in de kliniek verteld. Dat was even fijn maar hij kan weinig voor me doen verder. Ik moet dit echt zelf oplossen en hieruit komen, ik ben echt bang

User7824

Newbie
Als ik je goed begrijp @User7824 heb je op dit moment een terugval in ghb gebruik. Je gebruikt al weer sinds donderdag en morgen is de ghb hoe dan ook op. Dus je bent eigenlijk op zoek naar een manier om voor een zachte landing te zorgen.

Ik denk idd dat het verstandig is om morgen te overleggen met de verslavingsarts, want die kan namelijk beoordelen of het gevaarlijk is om nu zonder afbouwen te stoppen en eventueel iets voorschrijven om de klap op te vangen. Verder zijn je handen gebonden ben ik bang, want je zit niet morgen in een kliniek (en je wilt sowieso niet naar een kliniek) en voor zelfstandig afbouwen is het waarschijnlijk ook te laat.

Of zoek je de oplossing vooral in het bemachtigen van een tijdelijk vervangend middel?
Heel erg bedankt voor je duidelijke bericht, waardeer het extra omdat ik nu nogal vaag en in paniek/verdriet ben door de afgelopen dagen. Ik gebruik inderdaad sinds donderdagavond 21:00 (3,5ml vaak om de 2uur, maar ook paar tussenpozen gehad van 4 a 5 uur).

Ik kan in nood denk ik nog aan ghb komen, maar ik wil het gewoon eigenlijk niet meer in huis hebben. Het eerste wat ik morgenochtend doe is sowieso de arts bellen, ook om haar meteen te vragen voor medicatie (baclofen en gabapentine). Ik heb alleen geen idee of ze me dit gaan geven en wanneer ik dit dan zou kunnen ophalen. Dus het is allemaal nog onzeker. Dus ik heb inderdaad advies nodig als dat niet gaat lukken, en ik het thuis (even) moet volhouden.

De optie ‘afbouwen’ is er dus eventueel, en ben ik toe bereid (nu ook al aan het doen met wat ik nog heb). Maar het liefst heb ik advies welke medicatie mij anders zou kunnen helpen met slaap en wat verlichting van de onrust en paniek. Ik heb geen ervaring met phenibut, ik ken het ook niet goed genoeg om het te gaan bestellen denk ik.

Dus eigenlijk al het advies vanuit mijn situatie nu is heel erg welkom.

liefs

Ulixes

Wijs gebruiker
Niet helemaal mee eens. Lichamelijke afhankelijkheid van GHB is dood eng.

Je staat er uit eindelijk wel degelijk alleen voor. Niemand gaat de afkick van je wegnemen…

Maar dat is mijn ervaring.
Daar doel ik ook niet op. Ik heb lichamelijke afhankelijkheid zelf nooit meegemaakt. Dat blijft vervelend denk ik. Maar het mentale aspect van je alleen voelen kun je wegnemen door erover in gesprek te gaan. Dat neemt al een klein beetje weg, en alle beetjes helpen bij een verslaving ben ik van mening.

Spyro

DF-koning
Daar doel ik ook niet op. Ik heb lichamelijke afhankelijkheid zelf nooit meegemaakt. Dat blijft vervelend denk ik. Maar het mentale aspect van je alleen voelen kun je wegnemen door erover in gesprek te gaan. Dat neemt al een klein beetje weg, en alle beetjes helpen bij een verslaving ben ik van mening.
Volgens mij is TS voornamelijk bang voor de lichamelijke afkick. Daar doel ik op…

Verder is praten altijd goed natuurlijk. Dat lucht zeker op

OtherShore

Badass junkie
Maar het liefst heb ik advies welke medicatie mij anders zou kunnen helpen met slaap en wat verlichting van de onrust en paniek. Ik heb geen ervaring met phenibut, ik ken het ook niet goed genoeg om het te gaan bestellen denk ik.
Ik zou je toch willen aanraden om niet op eigen houtje over te stappen op een vervangend middel. Dan ben je zo weer verslaafd aan een ander middel.

En ik ben geen arts maar het zou me niets verbazen als je (tijdelijk) medicatie nodig hebt voor slaap en tegen onrust en paniek. Een arts kan die medicatie desnoods telefonisch voorschrijven en je kunt het dan meestal direct ophalen. Dus als je morgenochtend vroeg belt komt het waarschijnlijk wel goed.

Het is ook een optie om vandaag al de huisartsenpost te bellen. Sterkte alvast!

Laatst bewerkt:

MR_CHIP

Badass junkie
cold turkey afkicken van ghb is levensgevaarlijk ivm lichamelijke afhankelijkheid bel eventueel huisartsenpost als het echt niet goed gaat misschien kan je wel tijdje voor de ergste afkickverschijnselen in het ziekenhuis zijn of noodmedicatie

Javelin FGM-148F

Wijs gebruiker
3 dagen is niet echt veel. Bel verslavingsarts en je HA en leg hun duidelijk uit dat je NU hulp nodig hebt, omdat jij maar 4 dagen aan ghb zit en hoe sneller je hulp krijgt hoe makkelijker het voor iedereen zal worden.
Phenibut zou je ook kunnen helpen net als baclofen . Phenibut is mogelijk online kopen. Maar je moet phenibut niet als vervanger van ghb beginnen te gebruiken maar als een middel die je terugval kan smooth beëindigen.

User7824

Newbie
Ik heb net gebeld. Ze schrijven me voor vandaag 1 lorazepam voor, tegen de paniek en slapeloosheid. Ik ga mijn moeder vragen om dat voor me op te halen en te brengen want ik kan niet m’n huis uit. Verder moet ik het gesprek met de verslavingsarts morgen afwachten zeiden ze. Ze kon ook geen antwoord geven op m’n vraag of ik met de lorazepam de ghb hetzelfde moet blijven doseren. Zou ik het gewoon aankijken hoe het voelt met die lorazepam, en echt pas weer een dosis op gevoel nemen als ik toch ontwenning merk? Ik ben wel echt blij dat ik straks wat rustiger ga worden en hopelijk ook wat kan slapen. Ze drukte me wel op het hart dat ik d’r meteen moest bellen als het toch niet gaat

User7824

Newbie
3 dagen is niet echt veel. Bel verslavingsarts en je HA en leg hun duidelijk uit dat je NU hulp nodig hebt, omdat jij maar 4 dagen aan ghb zit en hoe sneller je hulp krijgt hoe makkelijker het voor iedereen zal worden.
Phenibut zou je ook kunnen helpen net als baclofen . Phenibut is mogelijk online kopen. Maar je moet phenibut niet als vervanger van ghb beginnen te gebruiken maar als een middel die je terugval kan smooth beëindigen.
Dank voor je bericht! Ga ik morgen zeker benoemen. Ik hoop alleen niet dat ze het niet aandurven met mijn situatie en ik te horen krijg dat ik klinisch moet gaan afkicken. Dat gaat nog weken, dan wel maanden duren. Al ben ik 1,5 jaar geleden wel goed geholpen op afstand met medicatie. Ik hoop nu ook

User7824

Newbie
Ik zou je toch willen aanraden om niet op eigen houtje over te stappen op een vervangend middel. Dan ben je namelijk zo weer verslaafd aan een ander middel.

En ik ben geen arts maar het zou me niets verbazen als je (tijdelijk) medicatie nodig hebt voor slaap en tegen onrust en paniek. Een arts kan die medicatie desnoods telefonisch voorschrijven en je kunt het dan meestal direct ophalen. Dus als je morgenochtend vroeg belt komt het waarschijnlijk wel goed.

Het is ook een optie om vandaag al de huisartsenpost te bellen. Sterkte alvast!
Wederom dank. Ik heb gebeld en dat voelt toch fijn. Ik ben soms zo ongefocust van de moeheid en paniek dat ik de logische stappen niet eens meer zie

Javelin FGM-148F

Wijs gebruiker
Dank voor je bericht! Ga ik morgen zeker benoemen. Ik hoop alleen niet dat ze het niet aandurven met mijn situatie en ik te horen krijg dat ik klinisch moet gaan afkicken. Dat gaat nog weken, dan wel maanden duren. Al ben ik 1,5 jaar geleden wel goed geholpen op afstand met medicatie. Ik hoop nu ook
Ik denk dat met behulp van diazepam zou je binnen een paar dagen kunnen stopen. Maar dit moet de verslaving arts bepalen hoor. Het belangrijkste is niet blijven wachten, jij zit nog in redelijk “ veilig” fase kwa gebruik.

User7824

Newbie
Het is nu 1 uur geleden dat ik de lorazepam heb genomen en ik voel me eigenlijk nog steeds hetzelfde. Onrust, last van spieren, en toch ook wel wat paniek. Misschien omdat ik meer rust had verwacht.

Kordie

DF-koning
Het eerste wat ik morgenochtend doe is sowieso de arts bellen

Dat is het beste wat je kan doen.
Belangrijke stap is dat je de terugval / probleem in ziet, en je kan je verwoorden is te zien in de openingspost. Hoop dat je de juiste hulp krijgt morgen.

Het is nu 1 uur geleden dat ik de lorazepam heb genomen en ik voel me eigenlijk nog steeds hetzelfde. Onrust, last van spieren, en toch ook wel wat paniek. Misschien omdat ik meer rust had verwacht.

Zal dadelijk wel in slaan. Kan bv ook na 1,5 uur gebeuren.
Probeer rustig te blijven/worden. Dan werkt het beter. Zet bv rustgevende muziek op

User7824

Newbie
Ik werd gelukkig na 1,5 uur toch moe en ben meteen proberen te gaan slapen. Eerst 3 uur geslapen (toen toch beetje onrustig wakker geworden) en 2,5 ml gepakt. Toen weer 3 uur slaap gevolgd met 2,5 ml en net nog 1 uur slaap. Ik spreek rond 10:00 de verslavingsarts en ben nu dus al van 3,5 naar 2,5 ml gezakt en voel me echt al een stuk beter dan met die 3,5. Maar zal nog wel de nawerking van de lorazepam zijn.

edit: ik kan om 13:00 pas de arts spreken

Laatst bewerkt:

Kordie

DF-koning
Goed gedaan, en fijn dat je geslapen hebt.
Hopelijk kan de verslavingsarts je straks verder helpen.
Je hebt in iedergeval de koe bij de horens gevat, en dat verdient alleen maar een schouderklopje voor nu!

User7824

Newbie
Stel ik spreek straks een arts die niet zo veel ervaring heeft met thuis ghb afbouwen met medicatie. Wat zouden jullie voor medicatie voorstellen ter ondersteuning bij de afbouw? Hij kan daar dan wel van inschatten met een afbouwschema of dat veilig is. Ik zit zelf te denken aan 1 strip baclofen en diazepam en de ghb alleen vandaag nog te nemen zo nodig (terwijl ik die medicatie al slik). Jullie ideeën?

Javelin FGM-148F

Wijs gebruiker
Stel ik spreek straks een arts die niet zo veel ervaring heeft met thuis ghb afbouwen met medicatie. Wat zouden jullie voor medicatie voorstellen ter ondersteuning bij de afbouw? Hij kan daar dan wel van inschatten met een afbouwschema of dat veilig is. Ik zit zelf te denken aan 1 strip baclofen en diazepam en de ghb alleen vandaag nog te nemen zo nodig (terwijl ik die medicatie al slik). Jullie ideeën?
Zou kunnen. Maar alles in overleg hoor . Ook als hij niet zoveel ervaring met ghb heeft ,vraag of hij met een andere die het wel heeft wilt overleggen.

Zeehond

Badass junkie
1 Ze heeft al ervaring met stoppen
2 ze gaat erover met de arts praten. Ze is niet van plan om helemaal zelfstandig te doen.
3 Op zich is zij nog in fase wanneer het zelfstandig mogelijk is met een goede schema.
Ze gaat toch overleggen met een arts?
Ze doet eerst al een veronderstelling, namelijk "stel dat de arts geen ervaring heeft met thuis afbouw ghb".
Mijn advies is alleen om eerst met de arts te overleggen en niet zelf allemaal dingen te gaan bedenken of hier op het forum voor te leggen met zoveel meningen.

Het lijkt mij dat een arts prima weet wat eventueel nodig is bij de afbouw van ghb. Ik ben zeker geen ervaringsdeskundige op ghb afbouw gebied.
Geen probleem als we hierover van mening verschillen.

Javelin FGM-148F

Wijs gebruiker
Ze doet eerst al een veronderstelling, namelijk "stel dat de arts geen ervaring heeft met thuis afbouw ghb".
Mijn advies is alleen om eerst met de arts te overleggen en niet zelf allemaal dingen te gaan bedenken of hier op het forum voor te leggen met zoveel meningen.

Het lijkt mij dat een arts prima weet wat eventueel nodig is bij de afbouw van ghb. Ik ben zeker geen ervaringsdeskundige op ghb afbouw gebied.
Je advies is niet zelf kloten terwijl ze het sws niet van plan was.

User7824

Newbie

Ik zeg dit eigenlijk omdat in mijn vorige terugval mijn arts van toen weinig ervaring had en ik toen zelf met een idee ben gekomen (van baclofen en gabapentine met een klein beetje diazepam) na veel onderzoek online te hebben gedaan. Zij was akkoord met dat voorstel, ook gezien ik toen pas 5 dagen aan het gebruiken was en zelf thuis al had afgebouwd naar 3 of 2. Ik heb toen wel elke dag telefonisch contact met haar gehad om te checken of alles goed ging. Maar nu is het toch weer een andere situatie (elke terugval wordt het erger, maar ben ik iets minder ver in dagen). Maar als degene nu gewoon een plan voor me heeft dan neem ik dat natuurlijk ter harte.

Javelin FGM-148F

Wijs gebruiker
Ik zeg dit eigenlijk omdat in mijn vorige terugval mijn arts van toen weinig ervaring had en ik toen zelf met een idee ben gekomen (van baclofen en gabapentine met een klein beetje diazepam) na veel onderzoek online te hebben gedaan. Zij was akkoord met dat voorstel, ook gezien ik toen pas 5 dagen aan het gebruiken was en zelf thuis al had afgebouwd naar 3 of 2. Ik heb toen wel elke dag telefonisch contact met haar gehad om te checken of alles goed ging. Maar nu is het toch weer een andere situatie (elke terugval wordt het erger, maar ben ik iets minder ver in dagen). Maar als degene nu gewoon een plan voor me heeft dan neem ik dat natuurlijk ter harte.
Volgens mij weet je heel goed wat je moet doen en ik hoop dat vandaag je alle benodigde middelen en een goede supervisie krijgt om te stoppen met ghb. Heel veel succes! ❤️

Kordie

DF-koning

Goed bezig. Ook wat voorbereidend werk is nooit verkeerd in de medische wereld.
Succes! Je kunt het!

Bovenaan