GHB ontwenning cold turkey

Pleuny

Bewuste gebruiker
Beste mensen ,

Ik ben totaal nieuw op deze forum ,en weet dus niet precies hoe dit werkt .
Ik heb een vriend die heel erg veel GHB heeft genuttigd en nu bijna zonder zit . Hij heeft 750 ml gebruikt in 2 weken tijd . Daarvoor zat hij ook al dagelijks aan de ghb . 24/7 gebruiker geloof ik ,we kunnen niet aan valium komen momenteel en hij heeft nog 3 dosissen over . Wat moet je in zo een situatie doen ? In hoeverre kan dit dodelijk zijn ?

8️⃣6️⃣

Badass junkie
Ga naar je of zijn huisarts, en leg de situatie uit. Die zal je of hem wel helpen, zodat een en ander niet te gevaarlijk wordt.

Pleuny

Bewuste gebruiker
Ga naar je of zijn huisarts, en leg de situatie uit. Die zal je of hem wel helpen, zodat een en ander niet te gevaarlijk wordt.
Hé bedankt voor je reactie , hij kan maandag pas naar zijn huisarts i.v.m vakantie . Als het goed is lukt het om valium te regelen vanavond . Maar stel dit is niet het geval, hoe snel is zo een GHB afkick gevaarlijk? Ik ben zelf ook een GHB gebruiker en heb ooit na veel gebruik wel is een hevige afkick gehad met trillen en hartslag 170 in rust , daarna nooit meer gebeurt gelukkig . Gelijk me lesje geleerd . Maar die vriend van mij kan hier totaal niet mee omgaan en stopt hierna er ook permanent mee op advies van vrienden .

8️⃣6️⃣

Badass junkie
Dat kan inderdaad heel gevaarlijk zijn.

Als het echt niet lukt om valium te regelen dan zou ik naar de spoedlijn bellen om alsnog benzo's te regelen via de avond/nachtarts.

R

Revolutionair

Gast
Er is altijd wel een dokter als de andere weg is.
Anders moet hij blijven gebruiken tot hij zijn eigen dokter terug ziet.

Pleuny

Bewuste gebruiker
Dat kan inderdaad heel gevaarlijk zijn.

Als het echt niet lukt om valium te regelen dan zou ik naar de spoedlijn bellen om alsnog benzo's te regelen via de avond/nachtarts.
Hé bedankt weer voor je reactie , hij zit nu sinds vanochtend zonder g , heeft geslapen op themazepam maar dit werkt verder niet zoals valium voor ontwenning en is vrijwel nutteloos . Heeft ie nu het ergste gehad ? Hij heeft duidelijk ontwenning maar kan wel nog gewoon normaal praten over de app en geen shakings etc (wat ik wel een keer héb ervaren ) overigens wou ik nog even duidelijk weten , als je veel g heb misbruikt en je stopt ,als je dan na 12 uur wanneer je laatste dosis is uitgewerkt nog oké bent kan je er dan vanuit gaan dat het wel oké is ? G ontwenning laat zich niet kenmerken na 24 uur pas toch? Lees wel is namelijk dat er dagen later nog een ontwenning of delerium kan plaatsvinden maar volgens mij is dit wel onzin . Toen ik een keer redelijk hevige afkick had liet zich dit gelijk merken nadat me g dosis was uit gewerkt en niet pas 10 uur later ,of kan dit wel ? Dat is mij nou niet helemaal duidelijk .

R

Revolutionair

Gast
Het kan zo zijn dat het slapen niet lukt en dat een delier na 3 dagen ontstaat.
Dat is geen onzin dat kan echt gebeuren.
Ook heb je een versnelde afgifte van dopamine en dat kan ook een tijdje aanhouden waardoor iemand in de war raakt.
Maar als hij al heeft geslapen zonder dat hij is wakker geworden met complicaties dan zou het wel goed zitten.
Maar 750ml is best wel veel 24/7 misschien toch nog even naar de dokter voor wat valium voor de zekerheid.

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
heeft geslapen op temazepam maar dit werkt verder niet zoals valium voor ontwenning en is vrijwel nutteloos.
Klinkt een beetje tegenstrijdig, als hij kan slapen na ontwenning van de hoeveelheden GHB die je omschreef kan ik mij moeilijk niet voorstellen dat de Temazepam nutteloos is geweest.

Pleuny

Bewuste gebruiker
Klinkt een beetje tegenstrijdig, als hij kan slapen na ontwenning van de hoeveelheden GHB die je omschreef kan ik mij moeilijk niet voorstellen dat de Temazepam nutteloos is geweest.
Ja maar hij sliep maar 3 uur , daarna werd ie wakker in ontwenning . Verder afgebouwd op 10/15 ml g nog van mij . Nu is er weer valium en verder niks aan de hand . Valt allemaal wel mee dat g dus . Aangezien de hoeveelheid die hij gebruikt en er met 2 dagen vanaf is . Maar de ontwenning van g bestaat niet alleen uit dopamine rebound toch ? Meerdere neurotransmitters spelen hierbij een rol als ik me niet vergis zoals glutemate toxiciteit. Het voelt ook nooit aan als alleen dopamine . Of is dit wetenschappelijk nog niet helemaal bekend ? Want de ene keer lees ik dopamine en andere keer dat dopamine is achterhaalt en meerdere dingen spelen ,zoals uitwerking op gaba-b receptor en verdere werking op de ghb receptor die vervolgens neurale activiteit geeft vandaar het wakker worden? In ieder geval lees ik veel en verdiep me erin. Wat ik ook niet zo goed begrijp is waarom veel mensen zeggen dat er cross tolerantie met benzo's is , dit heb ik zelf eigenlijk nog nooit mee gemaakt en benzo werkt zeer goed na g gebruik . Waarom word baclofen bijvoorbeeld gebruikt bij g ontwenning wat een gaba-b werking heeft , zou hier niet veel eerder tolerantie op zitten aangezien GHB ook op de gaba-b receptor werkt en benzo's werken op andere gaba receptoren ?

Portobello

Belezen gebruiker
Benzo's werken op GABAa-receptoren (net als alcohol), maar er zijn ook studies naar GHB gedaan die zeggen dat GHB ook deels werkt op GABAa-receptoren. Zoals dit onderzoek uitlegt.

Pleuny

Bewuste gebruiker
Benzo's werken op GABAa-receptoren (net als alcohol), maar er zijn ook studies naar GHB gedaan die zeggen dat GHB ook deels werkt op GABAa-receptoren. Zoals dit onderzoek uitlegt.
Oké ja precies , ik ga me is even goed verdiepen in dit allemaal ,aangezien ik zelf ook vaak GHB nuttig . Het enige waar ik tegenaan loop is dat het niet meer zo leuk is en vrijwel alleen nog maar slaap/anti angst effect ervaar . Ik heb het 5 jaar misbruikt ,nooit 24/7 gelukkig maar om en om . Hebben mensen dit ook die vaak GHB gebruiken ? Al die goeie effecten zoals anti depressiva /energie/libido zijn allemaal weg . Heb ook niet echt het gevoel dat dit nog terug komt . Misschien alleen als je het met speed combineert maar dit zorgt voor zoveel bij effecten omdat je gelijk 10 keer zo veel g gebruikt. Heel veel g problemen komen ook door speed er bij te combineren voor veel mensen denk ik .

Gr.

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Ja maar hij sliep maar 3 uur, daarna werd ie wakker in ontwenning. Verder afgebouwd op 10/15 ml g nog van mij.
Oké, dus hij kon nog slapen zolang er GHB in zijn bloed zat.
Nu is er weer valium en verder niks aan de hand.
GHB ontwenning is relatief kort maar zeer heftig, ik zou mij wel kunnen voorstellen dat de GHB ontwenning (in ieder geval tijdelijk) door de benzodiazepine effecten heen knalt.
Maar de ontwenning van g bestaat niet alleen uit dopamine rebound toch?
GHB imiteert de werking van het lichaamseigen GABA en faciliteert enige atypische dopamine bijslag. Ontwenning van dopamine is relatief mild vergeleken met GABA ontwenning meer vergelijkbaar aan de (GABA A) ontwenning van benzodiazepines.
Meerdere neurotransmitters spelen hierbij een rol als ik me niet vergis zoals glutemate toxiciteit.
Niet echt, eigenlijk draait het vrijwel geheel om GABA B ontwenning wanneer je over GHB ontwenning hebt. GABA (neurotransmissie) is betrokken bij vrijwel alle neurotransmissie in het lichaam en staat bekend om zijn dempende werking op andere signalen in het lichaam. Het tegenovergestelde van GABA is Glutamaat wat eveneens betrokken is bij vrijwel alle neurotransmissie en bekend staat om zijn versterkende werking op vrijwel alle neurotransmissie. GABA en Glutamaat worden dus vaak omschreven als elkaars tegenovergestelde wat in strikte zin niet geheel klopt maar vrijwel niemand zal je er op aanspreken als je het wel zo beschrijft.

Er wordt ook gezegd dat als Glutamaat activiteit toeneemt GABA activiteit afneemt en vice versa. Op die manier vergelijkbaar aan testosteron en oestrogeen wat elkaar zogezegd ook in balans brengt. In de praktijk betekend een tekort aan GABA simpelweg dat signaal overdracht veel harder binnen komt dan normaal wat bijvoorbeeld in het ervaren van schokken in het lichaam en de hersens ervaren en geobserveerd kan worden. Als de signaaloverdracht dermate versterkt wordt door tekort aan GABA kunnen deze schokken bijvoorbeeld doorslaan in een epileptische aanval. Een tekort aan GABA kan dus plat verwoord ook beschreven worden als een overmaat aan Glutamaat. Maar het blijft toch echt (overwegend) het uit balans brengen van GABA B waardoor GHB euforie en zijn heftige ontwenning veroorzaakt.

Er vallen argumenten te geven dat wat omschreven wordt als GABA B eigenlijk de primaire lichamelijke GABA receptoren zijn waar dus ook het lichaamseigen GABA mee reageert. Echter omdat de effecten van benzodiazepinen eerder gedocumenteerd zijn zijn destijds de effecten van benzodiazepinen toegewezen aan de zogenoemde GABA A receptor sites. Dit wil nog wel eens verwarring scheppen omdat mensen geneigd zijn om 'A receptoren' te interpreteren als meer primair/essentieel/relevant.
Wat ik ook niet zo goed begrijp is waarom veel mensen zeggen dat er cross tolerantie met benzo's is , dit heb ik zelf eigenlijk nog nooit mee gemaakt en benzo werkt zeer goed na g gebruik.
Lang verhaal kort, Benzodiazepinen en Gabapentanoiden (zoals GHB) hebben veel overeenkomende raakvlakken maar veroorzaken niet exact dezelfde effecten. Benzodiazepinen zullen dus een groot deel van de GHB ontwenning kunnen afvlakken maar nooit geheel kunnen ontnemen ongeacht hoe hoog je deze doseert omdat ze niet exact hetzelfde doen.
Waarom word baclofen bijvoorbeeld gebruikt bij g ontwenning wat een gaba-b werking heeft , zou hier niet veel eerder tolerantie op zitten aangezien GHB ook op de gaba-b receptor werkt en benzo's werken op andere gaba receptoren?
Baclofen is net als GHB een Gabapentanoide. Baclofen en GHB lijken qua structuur en werking sterk op elkaar en worden dus beiden omschreven als GABA B agonisten. Wanneer misbruikt zal Baclofen dus inderdaad aan GHB sterk gelijkende effecten en ontwenning veroorzaken. Een groot verschil tussen Baclofen en GHB echter is dat Baclofen veel meer geleidelijk op komt in effecten, minder sterk piekt in effecten, de effecten langer stabiel blijven en dus ook weer meer geleidelijk afnemen.

Door het toepassen van Baclofen kun je de ontwenning van GHB dus veel geleidelijker afbouwen dan wat normaal gesproken mogelijk is met GHB. Waar GHB vergeleken met Baclofen dus veel harder instort qua effecten en dus veel hardere pieken in ontwenning teweeg brengt .Door de hardere pieken in ontwenning van GHB is er meer risico op epilepsie en neurologische schade dan wanneer iemand Baclofen gebruikt ondanks dat GHB en Baclofen qua effecten op zichzelf vrij sterk op elkaar lijken.

Laatst bewerkt:

Danny0531

Belezen gebruiker

Als die echt last heeft van ontwenning zal temazepam ook niks doen heb dit zelf een half jaar geleden ook ervaren

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Als die echt last heeft van ontwenning zal temazepam ook niks doen heb dit zelf een half jaar geleden ook ervaren
Het neemt de ontwenning niet geheel weg en het is bepaald geen feest. Maar een benzo tegen de ontwenning kan soms wel enigszins verschil maken op gebied van hersenschade en fataliteit.

Patrona

Newbie
Vriend van me was ook GHB verslaafd, hij is toen afgebouwd en heeft op zijn laagste dosis 2,0/1,5 ml genomen, hij vernam er zelf niet eens meer wat van, maar de ontwenning was bij hem wel enorm er; trillen,zweten,hallucineren,agressie. Wel heeft medicatie zoals Oxazepam hem erdoor geholpen (via internet besteld), veel geslapen en veel praten met mensen die dicht bij hem stonden. Wel moet ik eerlijk zeggen dat de oxazepam heel vaak ook niet hielp en dat hij alsnog wakker lag door de ontwenning en door slaap te kort ook weer erg agressief werd en woede uitbarstingen kreeg. Enige wat ik je zou kunnen mee geven is mega langzaam afbouwen en niet gelijk een enorme dosis minderen.

Bovenaan