Ja maar hij sliep maar 3 uur, daarna werd ie wakker in ontwenning. Verder afgebouwd op 10/15 ml g nog van mij.
Oké, dus hij kon nog slapen zolang er GHB in zijn bloed zat.
Nu is er weer valium en verder niks aan de hand.
GHB ontwenning is relatief kort maar zeer heftig, ik zou mij wel kunnen voorstellen dat de GHB ontwenning (in ieder geval tijdelijk) door de benzodiazepine effecten heen knalt.
Maar de ontwenning van g bestaat niet alleen uit dopamine rebound toch?
GHB imiteert de werking van het lichaamseigen GABA en faciliteert enige atypische dopamine bijslag. Ontwenning van dopamine is relatief mild vergeleken met GABA ontwenning meer vergelijkbaar aan de (GABA A) ontwenning van benzodiazepines.
Meerdere neurotransmitters spelen hierbij een rol als ik me niet vergis zoals glutemate toxiciteit.
Niet echt, eigenlijk draait het vrijwel geheel om GABA B ontwenning wanneer je over GHB ontwenning hebt. GABA (neurotransmissie) is betrokken bij vrijwel alle neurotransmissie in het lichaam en staat bekend om zijn dempende werking op andere signalen in het lichaam. Het tegenovergestelde van GABA is Glutamaat wat eveneens betrokken is bij vrijwel alle neurotransmissie en bekend staat om zijn versterkende werking op vrijwel alle neurotransmissie. GABA en Glutamaat worden dus vaak omschreven als elkaars tegenovergestelde wat in strikte zin niet geheel klopt maar vrijwel niemand zal je er op aanspreken als je het wel zo beschrijft.
Er wordt ook gezegd dat als Glutamaat activiteit toeneemt GABA activiteit afneemt en vice versa. Op die manier vergelijkbaar aan testosteron en oestrogeen wat elkaar zogezegd ook in balans brengt. In de praktijk betekend een tekort aan GABA simpelweg dat signaal overdracht veel harder binnen komt dan normaal wat bijvoorbeeld in het ervaren van schokken in het lichaam en de hersens ervaren en geobserveerd kan worden. Als de signaaloverdracht dermate versterkt wordt door tekort aan GABA kunnen deze schokken bijvoorbeeld doorslaan in een epileptische aanval. Een tekort aan GABA kan dus plat verwoord ook beschreven worden als een overmaat aan Glutamaat. Maar het blijft toch echt (overwegend) het uit balans brengen van GABA B waardoor GHB euforie en zijn heftige ontwenning veroorzaakt.
Er vallen argumenten te geven dat wat omschreven wordt als GABA B eigenlijk de primaire lichamelijke GABA receptoren zijn waar dus ook het lichaamseigen GABA mee reageert. Echter omdat de effecten van benzodiazepinen eerder gedocumenteerd zijn zijn destijds de effecten van benzodiazepinen toegewezen aan de zogenoemde GABA A receptor sites. Dit wil nog wel eens verwarring scheppen omdat mensen geneigd zijn om 'A receptoren' te interpreteren als meer primair/essentieel/relevant.
Wat ik ook niet zo goed begrijp is waarom veel mensen zeggen dat er cross tolerantie met benzo's is , dit heb ik zelf eigenlijk nog nooit mee gemaakt en benzo werkt zeer goed na g gebruik.
Lang verhaal kort, Benzodiazepinen en Gabapentanoiden (zoals GHB) hebben veel overeenkomende raakvlakken maar veroorzaken niet exact dezelfde effecten. Benzodiazepinen zullen dus een groot deel van de GHB ontwenning kunnen afvlakken maar nooit geheel kunnen ontnemen ongeacht hoe hoog je deze doseert omdat ze niet exact hetzelfde doen.
Waarom word baclofen bijvoorbeeld gebruikt bij g ontwenning wat een gaba-b werking heeft , zou hier niet veel eerder tolerantie op zitten aangezien GHB ook op de gaba-b receptor werkt en benzo's werken op andere gaba receptoren?
Baclofen is net als GHB een Gabapentanoide. Baclofen en GHB lijken qua structuur en werking sterk op elkaar en worden dus beiden omschreven als GABA B agonisten. Wanneer misbruikt zal Baclofen dus inderdaad aan GHB sterk gelijkende effecten en ontwenning veroorzaken. Een groot verschil tussen Baclofen en GHB echter is dat Baclofen veel meer geleidelijk op komt in effecten, minder sterk piekt in effecten, de effecten langer stabiel blijven en dus ook weer meer geleidelijk afnemen.
Door het toepassen van Baclofen kun je de ontwenning van GHB dus veel geleidelijker afbouwen dan wat normaal gesproken mogelijk is met GHB. Waar GHB vergeleken met Baclofen dus veel harder instort qua effecten en dus veel hardere pieken in ontwenning teweeg brengt .Door de hardere pieken in ontwenning van GHB is er meer risico op epilepsie en neurologische schade dan wanneer iemand Baclofen gebruikt ondanks dat GHB en Baclofen qua effecten op zichzelf vrij sterk op elkaar lijken.