GHB eerste keer + outgaan

tik_tok

Newbie
Beste mensen,

Ik heb een vraag. Een vriendin en ik hebben afgelopen weekend GHB gebruikt en in het begin was het zeer chill. We hebben zon 2ml pp gebruikt en alles ging goed.

Opeens werd ze heel erg moe en viel ze steeds weg en moest ik haar wakker maken. Opeens viel ze in slaap en kreeg ik haar niet meer wakker. Ik heb gelet op haar ademhaling en dat was ok. Ze snurkte namelijk ook heel erg dus ik dacht dat zit wel goed. Toch wou ik haar wakker krijgen en heb ik in haar vinger geknepen en haar nek om haar wakker te krijgen, dit lukte alleen niet.

Ik heb haar op haar zij gelegd en ben bij haar gebleven en na een paar uurtjes werd ze wakker. Ze was wat wazig maar verder niet zoveel aan de hand. Ze weet er alleen niks meer van, ook niet dat ik in haar vinger en nek heb geknepen. Ik schrok best wel alleen omdat ze zat te snurken dacht ik dat het wel goed zat.

Nu is me vraag, wat is dit precies? Is dit out-gaan of slapen of wat? EN waarom is ze niet wakker te krijgen en voelde ze niks meer?

En hoe zorg ik ervoor dat dit niet meer gebeurd? Want ze wil het nog wel een keer proberen. Want in het begin was het super chill pas na een uurtje of iets ging het fout.

0-0warior0-0

Experimenterende gebruiker
GHB: in de jaren 60 en '70 stond deze stof vooral in de belangstelling als slaapmiddel en anestheticum. Later werd het middel als drug geclassificeerd.

Het is een narcosemiddel, en moeilijk te doseren. Het zou best kunnen dat ze perongelijk een millilitertje teveel hebt genomen. En ja, dan ga je lekker slapen.

0-0warior0-0

Experimenterende gebruiker
Allereerst raad ik je voor de volgende keer ghb af. Ik heb het zelf met een vriend van mij ook ooit eens uitgeprobeerd, ik voelde niks, maar die vriend wel helaas. Hij raakte verslaafd eraan. Er zijn wel eens mensen doodgegaan door een overdosis ghb. Een ambulance bellen zou ik dus wel doen als het mis gaat.

joopxiv

Newbie
Er zijn drie "niveau's" van outgaan:
  • Slapen: iemand reageert nog wel op pijnprikkels, schudden of aanspreken.
  • Bewustzijnsverlies: iemand reageert niet meer op pijnprikkels. Dan is er sprake van outgaan!
  • Ademhalingsstilstand: bepaalde delen van de hersenen zijn zo verdoofd, dat je stopt met ademhalen.
Uit je verhaal blijkt dat je vriendin al in de tweede stap zat. In dit geval moet je haar ALTIJD naar de EHBO brengen of een ambulance bellen. Het heeft geen juridische gevolgen, en kost je waarschijnlijk alleen je eigen risico van je zorgverzekering. In een ziekenhuis zullen ze in eerste instantie niet veel doen, aangezien het in de meeste gevallen met een sisser afloopt en iemand na een tijdje weer wakker wordt. Maar in het geval van een ademhalingsstilstand kunnen ze dan wel direct ingrijpen. Zolang je iemand met pijnprikkels wakker kan houden is EHBO niet strikt noodzakelijk (maar ook niet verboden).

Tips om out gaan te voorkomen:
  • Meet je dosering nauwkeurig af, liefst met een spuitje. De dosering verschilt per persoon, maar neem liever wat te weinig en later iets bij dan teveel.
  • Neem als je na drie kwartier niets voelt wat bij, maar nooit meer dan de helft van je eerste dosis. Ook als je de ervaring hebt dat je al veel sneller wat voelt (persoonlijk voel ik het meestal binnen een kwartier) moet je het even de tijd geven. Verschillende factoren kunnen de snelheid van opname beïnvloeden.
  • Neem als je wel effect voelt, maar je toch bij wil nemen, ook hooguit de helft van de oorspronkelijke dosis, maar wacht altijd minimaal een uur (anderhalf, als je echt safe wilt zijn) omdat er ook als het effect uitgewerkt is nog resten in je lichaam zitten.

Ik wil je ook aanraden om deze pagina goed door te lezen. Het is altijd goed om van de werking van drugs op de hoogte te zijn, zodat je risico's beter kan inschatten. Je zal misschien de ervaring hebben dat de getallen en adviezen (dosering, tips, combigebruik, etc) op dit soort sites wat conservatief zijn, maar het is wel verstandig om ze in je achterhoofd te houden.

Ik heb ondertussen veel bijzonder mooie avonden met GHB beleefd, en zal je niet zeggen dat je het nooit meer moet doen. Maar ik wil je wel waarschuwen dat het ook voor ervaren gebruikers een tricky drugs is, omdat de dosering lastig is en blijft.

Veel succes!

Bovenaan