Gepakt op Xqlusive

spacertje

Newbie
Afgelopen zaterdag was ik voor het eerst naar een hardstyle feest genaamd X-qlusive.­ Het was super vet tot dat ik samen met een vriend uit het niet er tussen uit werd gepikt door een bewaker en tjah ik had nog 1 en 2/­3 witte speak op zak.­ Dus ik moest mee naar beneden.­ onderweg vertelde de bewaker dat ik waarschijnlijk alleen wat vraagjes moest beantwoorden bij meneer de agent.­ Daar werden dus inderdaad een paar vragen gesteld maar ik mocht niet meer naar binnen, en de xtc werd natuurlijk afgepakt.­ Ik moest ook iets tekenen maar ik was net op hte toppunt van me space in die bus dus ik weet mijn god niet wat ik heb getekend.­ Na de vraagjes en me hantekening mocht ik naar huis.­ Maar ik weet nu niet wat ik kan verwachten.­ Krijg ik nu strafblad ofzo of een boete die erg hoog is??

Ik zaterdag op Liberty White (Gent)
Werd gewoon plots door de politie rond 3u uit de zaal meegenomen, terwijl ik niet eens met drugs bezig was.
Ben een halve speaker en een joint kwijt.
Ahja, ik zal er waarschijnlijk niets van horen en dat is het belangerijkste.

Ik heb trouwens mijn verhaal gedaan aan druglijn.be, ondanks dat ik me onterecht behandeld voelde door de politie was ik toch nog wat verbaasd over het antwoord dat ik kreeg.

Ik werd dus zonder aanleiding van de dansvloer gehaald, en na vrijwillige afgave van mijn drugs moest ik me helemaal uitkleden. Er werd een proces-verbaal opgesteld dat ik niet moest ondertekenen en ik heb geen verklaring moeten afleggen. Op mijn vragen (wat de aanleiding was dat ze me meenamen,..) werd vaag en onduidelijk geantwoord. Ik had mijn drugs rond 12u op het toilet genomen en werd pas uit de zaal gehaald rond 3u en ik had niets meer aangeraakt, dus ze kunnen het niet gezien hebben. Zie hier het antwoord van de druglijn.

Beste,

Dit is een antwoord op je mail naar de DrugLijn, waarin je vraagt wat je rechten zijn wanneer je gefouilleerd wordt op verdenking van drugbezit of drughandel. Allereerst wil ik zeggen dat ik enorm geschrokken ben van jouw verhaal en van de reactie van de politie.

Als jouw verhaal echt klopt lijkt dit erg op machtsmisbruik of misbruik van het politieambt, wat eigenlijk stafbaar is. Zeker omdat je eerlijk geweest bent en omdat je hebt meegewerkt. Een gerechtelijke fouillering, of de systematische en grondige betasting van lichaam, kleding of bagage, kan enkel in opdracht. Dat wil zeggen dat je gerechtelijk wordt aangehouden of dat er aanwijzingen zijn dat jij bewijsmateriaal van een misdaad of wanbedrijf bij je draagt. Dat laatste is waar men zich bij jou op beriep. Je zegt echter dat je je helemaal moest uitkleden. In dat geval gaat het om fouillering op het lichaam en dat mag enkel wanneer je in de cel zit. Als men echt een fouillering op het lichaam deed, is er dus zeker en vast sprake van machtsmisbruik en ernsitge schending van jouw rechten.

Dat kan ook verklaren waarom je geen verklaring hebt moeten afleggen en waarom ze je niet gevraagd hebben om het PV te ondertekenen. Normaal staat alles wat de politie heeft geconstateerd in het proces verbaal. In jouw geval dus het feit dat je een joint en halve pil in bezit had en dat ze niets op je naakte lichaam gevonden hebben. Na afloop van de ondervraging of het onderzoek wordt aan de verdachte gevraagd het proces verbaal te ondertekenen. Ondertekenen is wel niet verplicht. Je mag zonder opgave van reden het proces verbaal weigeren te ondertekenen. Dit is wel een belangrijke keuze, want als je een proces verbaal ondertekent kunnen de dingen die daarin staan later tegen jou gebruikt worden. Mogelijk heeft men niet eens echt een PV opgesteld, omdat ze de fouillering op het lichaam of de gerechtelijke fouillering niet kunnen verantwoorden. Met een echt PV zou jij ook klacht kunnen indienen bij het comité P, maar nu heb je geen bewijs en is het jouw woord tegen politiemannen waarvan je waarschijnlijk niet eens de naam kent.

Als je ooit nog eens zo iets meemaakt vraag dan op een vriendelijke en rustige manier eerst de naam van de agenten. Je hebt altijd het recht hun badge te vragen! Als men een PV opstelt moet je ook altijd, opnieuw op een heel vriendelijk manier (om aantijging van smaad te vermijden), vragen om het PV rustig te mogen nalezen. Als je het ergens niet mee eens bent of vindt dat de omstandigheden van en aanleiding tot de fouillering onvoldoende vermeld staan, moet je eisen dat ze jouw versie mee opnemen in het PV. Dat is natuurlijk niet altijd gemakkelijk, zeker niet als je high bent of gedronken hebt. En dat weten zij ook.

Ik vrees dat je te maken kreeg met machogedrag van de politie. Die heeft het niet echt begrepen heeft op de hardcore techno scene die liberty white feetsjes bevolkt, omdat die scene gerelateerd wordt aan veel druggebruik (vooral speed en xtc), geweld en haat tegenover de politie. Als je verhaal klopt vrees ik dat het puur om intimidatie ging, mischien zie je er zelf erg stoer uit? Voordeel is wel dat er bijna zeker geen juridische gevolgen zullen zijn.

De kans dat je in vervolging zou worden gesteld was echter op zich al heel klein. Over die joint hoefde je je weinig zorgen te maken. Bij meerderjarigen wordt in België gedoogd dat je tot 3 gram voor eigen bezit bij je draagt. Men mag het wel in beslag nemen en een administratieve PV opstellen, maar het komt niet tot vervolging. Andere illegale drugs mag je nooit op je dragen. Vandaar dat gebruikers op feesten en in clubs hun drugs massaal op de grond bij en razzia of ze snel innemen, want puur voor gebruik (zonder bezit) kan men je niets maken. Een halve pil wijst echter zo sterk op eigen gebruik, dat ik me moeilijk kan voorstellen dat een onderzoeksrechter dit niet zou seponeren. Tenzij je natuurlijk al enkele dossiers voor drugs of andere misdrijven in de kast van het gerecht hebt liggen. Dan kunnen ze zelf een klein voorval als dit gebruiken om je voor de rechtbank te brengen en samen tye voegen bij de andere dossiers.

Maar bij jou werd waarschijnlijk niet eens een echt PV opgesteld, dus ik denk dat je er met wat verontwaardiging en kwaadheid jegens de politie vanaf komt.

Hopelijk is dit een antwoord op je vraag. Mocht je nog vragen hebben, mail dan gerust terug. Je mail komt opnieuw bij mij terecht, ik kan je nog twee keer een antwoord sturen.

Met vriendelijke groeten,

De DrugLijn
078-15 10 20
van maandag tot vrijdag van 10 tot 20u
anoniem en objectief

Dus Belgen, laat niet met jullie sollen!

Bovenaan