Ganzfeld LSD Experiment

pieter-b

Wijs gebruiker
Na het lezen over het masker in het tripreport van Kapitein-X, herinnerde ik mij plots het ganzfeld experiment.

Het ganzfeld experiment is een onderzoek naar paranormale gaven. Men bestudeert hier o.a. telepathie en remote viewing mee.

De theorie is dat wanneer je hersenen van externe impulsen worden ontdaan, ze makkelijker paranormale signalen kunnen ontvangen en begrijpen. Er ontstaan dan vanzelf beelden en boodschappen.

In het experiment is er dan meestal een verzender en ontvanger, die beiden in een appart kamertje zitten, en dan probeert de één de ander een bericht te sturen.

Het interessante voor op LSD is de manier waarop men de impulsen van buitenaf buitensluit.
De ogen worden niet met een blindoek, maar met 2 halve pingpong ballen afgeschermd. Hierop word een gekleurd licht geschenen, meestal rood, maar ook wel blauw en andere kleuren. De bedoeling is dat er 1 monotome kleur ontstaat, het licht moet dus gelijk verdeeld zijn op de pingponghelften.
De oren worden afgeschermd met white noise.
Witte ruis is een geluid waarvoor geldt dat het frequentiespectrum de gemiddelde amplitude voor iedere frequentie gelijk is.

wiki zei:
De theorie hierachter veronderstelt dat paranormale signalen makkelijker kunnen doordringen wanneer zij niet worden overstemd door normale zintuiglijke indrukken. De ontvanger krijgt daarom via een koptelefoon continu witte ruis te horen, terwijl er halve pingpongballen over zijn ogen zijn geplaatst die met gekleurd licht worden beschenen. De ontvanger ervaart aldus een homogeen blikveld, waarin geen patronen of details te herkennen zijn en dat tevens visuele en auditieve informatie uit de buitenwereld blokkeert.

Onveranderlijke stimuli, zoals witte ruis, krijgen na verloop van tijd geen aandacht meer en lijken soms zelfs geheel weg te vallen. Als compensatie voor het gebrek aan variatie zal de ontvanger spontaan imaginaire beelden waarnemen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ganzfeldexperiment
http://nl.wikipedia.org/wiki/Witte_ruis

Misschien wel leuk om eens te proberen :)

azgaza

Badass junkie
Ik las in een psychologie blad ooit iets over een vergelijkbaar experiment waar mensen ook zintuigelijk werden afgesloten. Ze deden dat onderzoek met 4 afbeeldingen zodat er een realistiche kansberekening mogelijk was.
Het leuke van dat experiment is dat ze het nuchter uitvoerden, met wiet en onder invloed van paddo's. De uitkomst weet ik ook nog uit mijn hoofd:

Kans zou zijn: 25%
Nuchter: 33%
Wiet: 30%
Paddo's: 58%

Nou zijn de nuchter en wiet scores niet indrukwekkend. Wel hoger dan kans, dus opzich interessant maar met paddo's meer dan de helft goed? Dat wijst ergens op :)
(en ja ik ben normaal altijd vervelend skeptisch en post nu dit; nee ik ben niet gek geworden; hier is een onderzoek aan vooraf gegaan dus ik neem het serieus).

azgaza

Badass junkie
Ik had eigenlijk nooit het gehele report gelezen; alleen een verwijzing naar het onderzoek in een blad. Verder lijkt het me niet bepaald prettig in zo'n ding t zitten als ik trip; een zintuig afsluiter dus. Wel is het elke trip weer leuk mijn handen voor mijn ogen te duwen en een half uurtje CEV's kijken.. maar het lijkt me ook wel benauwend. Hangt natuurlijk ook af van je mindset.

pieter-b

Wijs gebruiker
het lijkt mij ook erg benauwend..ik heb dat gevoel al als ik slechts een koptelefoon op heb. Voor mij een vorm van paranoia..ik zal wel teveel wiet roken :)
Toch zweren er mensen bij,..vooral dan bij de door hippies bekendere sensory deprivation tank..daarin lig je als het ware gewichtsloos in zout water, en worden ook je verdere lichamelijke sensors onderdrukt.

Die dmt guru..terrence geloof ik,..zweert er bv bij..

De film altered states zou nogal wat interesse hebben opgeschud voor het gebruik van sensory deprivation
http://www.imdb.com/title/tt0080360/
heb'm nog niet gezien, maar das slechts 100kb/s verwijdert :)

Adrenochroom

Wijs gebruiker
Hehe je verandert nu wel een beetje het onderwerp naar 'dingen en plekken waar pipoxyz para van word als hij tript' :P

pieter-b

Wijs gebruiker
hehe :P
angsten zijn er om te confronteren. pipo is ook schijtsbenauwd voor ayahuasca, dmt en iboga, maar die gaat hij lekker ook niet uit de weg :)

daarnaast heeft hij al ervaring met light and sound machines

en lucid dream inducers

achja..je moet er wat voor over hebben :beer:

azgaza

Badass junkie
Confrontatie met angsten is inderdaad de aller beste manier om ze op te lossen, dat weet ik nog van de tijd dat ik smetvrees had. Tripmiddelen zijn trouwens ook goed tegen angststoornissen, daar maak ik ook nog wel eens een topic over.

lysergine25

Badass junkie
Tripreporter
pipoxyz zei:
Toch zweren er mensen bij,..vooral dan bij de door hippies bekendere sensory deprivation tank..daarin lig je als het ware gewichtsloos in zout water, en worden ook je verdere lichamelijke sensors onderdrukt.

Een waterbed maakt me niet gewichtsloos maar ik drijf er wel op het is warm en op de LSD en de 2C-B is het waterbed naast het bad iets wat iemand die van drugs houdt mee zou moeten maken.

Ik moet zo'n bril hebben .....

Stonie

pieter-b

Wijs gebruiker
lysergine25 zei:

Stonie
welke bril...toch niet die light & sound?..die werkt nl gewoon met die herzengolflijst die ik aleens heb gepost..op de audio hoor je dus ook steeds piepjes..

en die droom inducer is volgens mij uit de handel gehaald omdat hij, of niet goed werkt, of misschien slecht voor je is, omdat hij je remslaap detecteerd met een ir sensor.

in bijde gevallen heb ik er ook bouwtekeningen van, en evt computer interfaces + software, dus als je technisch bent en er toch nieuwschierig in blijft is dat misschien een optie.

zelf ben ik op dit moment wel erg nieuwschierig naar het effect van de totale afwezigheid van structuur tijdens een trip...dus het effect van de 2 halve pingpongballen met diffuus licht. dan komen alle hallucinaties dus letterlijk van binnenuit..lijkt me wel heel appart :)

Een waterbed lijkt me idd ook erg relaxed, maar als je bad groot genoeg is, zou ik dat ook eens met dat zout proberen.. dat zou erop neer moeten komen dat je je hele lichaam niet meer voelt, en dat lijkt me ook wel erg intens :)

Fractal

Belezen gebruiker
Waarom moet daar altijd weer dat "paranormale" bij? Imaginaire beelden != paranormale gaven, weetwel.

pieter-b

Wijs gebruiker
tja..das gewoon toeval..zoals ik al zei las ik dat stukje over die blindoek in dat tripreport, en dat deed me dit ganzfeld experiment herinneren.. tja..en die komt nu eenmaal uit paranormaal research.

maar goed..ik heb dus helemaal niet voorgesteld om dit zelfde onderzoek te verrichten.. ik zeg slechts dat het interessant zijn kan om te trippen zonder dat dit vervormingen zijn van externe input.

Adrenochroom

Wijs gebruiker
lysergine25 zei:
pipoxyz zei:

Een waterbed maakt me niet gewichtsloos maar ik drijf er wel op het is warm en op de LSD en de 2C-B is het waterbed naast het bad iets wat iemand die van drugs houdt mee zou moeten maken.

Stonie

Dan zou ik de mindfold aanraden bij azarius!

Bovenaan