Gameverslaving

Qocaïne

Badass junkie
Laatst hoorde ik in een TV programma (wat denkt Holland) dat volgens hun 'onderzoek' ruim 75% van de nederlanders denkt dat THC verslaving veel erger/zorgmakender is dan een gameverslaving. (Er werd een keuze gemaakt tussen beide.)

In mijn ogen is een gameverslaving minstens zo hardnekkig en zullen er ongetwijfeld meer jongeren verslaafd zijn aan gamen dan de aan THC.

Ik ben niet verslavingsgevoelig voor drugs e.d. maar merk dat ik het gamen soms te graag wil. Ik game meerdere uren per week, en kan soms niet wachten tot ik weer thuis ben om te gamen.

Mensen zelf ervaringen met gameverslaving?
Ervaar jij je game-gedrag als zorgwekkend?

Dubz

Bewuste gebruiker
Heb het vroeger wel heel erg veel gedaan. Als je ik uit school kwam, gamen, s'avonds eten, en weer doorgamen totdat ik de volgende dag weer naar school ging. Flink wat nachtjes doorgehaald op die manier.

Vooral toen de Xbox360 uitkwam met z'n communicator, zat ik heel veel online te gamen. Nu is het eigenlijk allemaal veel minder geworden, game nog maar een paar uurtjes per week. Maar 10-11-2009 komt de nieuwe Call of Duty uit voor X360 en dan zal ik wel weer een paar nachtjes missen :)

Toch best opmerkelijk, dat je als 23e jarige jezelf zo opwindt over een computerspelletje.

Dubz

Bewuste gebruiker
kunlan zei:
World of WarCRACK

nufff saidddd :wink:

Die verslaving aan World of Warcraft heb ik dan weer nooit gesnapt. Volgens mij moet je daar toch wel een beetje een 'typetje' voor zijn, wil je daaraan verslaafd zijn.

W.F.L.

Badass junkie
Ik was verslaafd aan runescape :flushed: :tearsofjoy: Zodanig verslaafd zelfs, dat ik er zelfs minder door ging roken omdat ik te lui was om naar buiten te gaan een sigaret op te steken. Dus ja.. :rolleyes:

L

Lid 6909

Gast
Ik denk dat een game verslaving zeker hardnekkig is, ik game zelf ook veel, Counter-Strike: Source.
Ik speel nu in een clan bij een professionele organisatie, hier komt nogal wat bij kijken, 4 dagen per week trainen, en af een toe een LAN party, dit kan ook in Engeland zijn, dit word gelukkig wel vergoed :grin:

KlaasVaak

Wijs gebruiker
Het zijn beiden verslavingen voor de allerzwaksten. Als je serieus verslaafd wordt aan wiet, of nog erger, aan games, zou ik maar nooit bij harddrugs in de buurt komen.

TeKNoZem

Wijs gebruiker
KlaasVaak zei:
Het zijn beiden verslavingen voor de allerzwaksten. Als je serieus verslaafd wordt aan wiet, of nog erger, aan games, zou ik maar nooit bij harddrugs in de buurt komen.

Dan ben je nogal oppervlakkig. Een verslaving heeft weinig te maken met wat het is, meer met hoe leuk of hoe nodig je het vind.

Wiet is zover ik gemerkt heb bij bekenden niet echt een verslaving, meer een gewoonte.

Gamen daarentegen is een verslaving. Iets waar ik veel kaas van gegeten heb. Van MMO's tot FPS'. Ik heb alles wel zo'n beetje gespeeld en de verslaving ervan gemerkt.

Amaranth

Bewuste gebruiker
Ik ken zeker wel de gevaren van verslaving bij het gamen. Ik speel vooral FPS (Call of Duty 2, Call of Duty 4) en af en toe eens een weekje veel Guitar Hero (3&5 op gitaar). Maar meestal als ik merk dat m'n gamegedrag uit de hand begint te lopen, begin ik de game minder leuk te vinden of is er iets nóg leukers dat opduikt in het echte leven (zo was dat ook ooit een keer blowen, maar nu ga ik dan toch liever voor het gamen en dan nog wel een beetje leren in plaats van niks).

Hislordship

Wijs gebruiker
kunlan zei:
World of WarCRACK

nufff saidddd :wink:

Speelde ik eerst vaak :grin:
Nu merk ik niks van game verslaving of wat dan ook.
Maar vroeger toen ik 13 was speelde ik hele dagen games :flushed: tegewoordig bijna nooit.
Ik gebruik mn ps3 meer voor internet dan voor games :grin:

CHIASME

Belezen gebruiker
gNuxx zei:
Ik denk dat een game verslaving zeker hardnekkig is, ik game zelf ook veel, Counter-Strike: Source.
Ik speel nu in een clan bij een professionele organisatie, hier komt nogal wat bij kijken, 4 dagen per week trainen, en af een toe een LAN party, dit kan ook in Engeland zijn, dit word gelukkig wel vergoed :grin:

whaha noob :grin:

Chemical

Belezen gebruiker
ik heb wel een hardnekkige forum verslaving, valt niet echt onder de categorie game verslaving, maar toch.

L

Lid 6909

Gast
CHIASME zei:
gNuxx zei:

whaha noob :grin:

Ja toch, inderdaad. Ik weet ook niet of het wel zo leuk is! :grin:

DrippTone

Badass junkie
Tripreporter
Ik ben wel gevoelig voor een game verslaving, daarom heb ik ook geen console meer, behalve een ps2 die ik alleen gebruik om DVD's mee te kijken. :P Voor de pc koop ik gewoon geen spellen meer. Gaat allemaal vanzelf wel vervelen en dan houd het op. Tenzij je games blijft kopen, dan blijf je er in zitten en kan het wel eens uit de hand lopen. Ik ken wel een aantal mensen die hele dagen thuis zitten te gamen, niet werken en geen opleiding volgen. Kansloos imho. Als je een echt leven wil kun je het gamen makkelijk aan de kant zetten.

L

Lid 6909

Gast
DrippTone zei:
Ik ben wel gevoelig voor een game verslaving, daarom heb ik ook geen console meer, behalve een ps2 die ik alleen gebruik om DVD's mee te kijken. :P Voor de pc koop ik gewoon geen spellen meer. Gaat allemaal vanzelf wel vervelen en dan houd het op. Tenzij je games blijft kopen, dan blijf je er in zitten en kan het wel eens uit de hand lopen. Ik ken wel een aantal mensen die hele dagen thuis zitten te gamen, niet werken en geen opleiding volgen. Kansloos imho. Als je een echt leven wil kun je het gamen makkelijk aan de kant zetten.

Ik speel al 6 jaar 1 en hetzelfde spel :) Dit is online, en in teamverband, en gaat eigenlijk nooit vervelen. Maar ik zie wel in dat het verslavend is.

BlackRobBlunt

Wijs gebruiker
Ik game al vanaf mn 6e / 7e, stop er ook ontzettend veel tijd in. 40 uur in de week is niet zeldzaam, en ik schiet er ook regelmatig nog overheen. Gameverslaafd, ja, maar ik heb er geen last van, en mensen om me heen ook niet. Ik heb meer (vooral financiele :P ) last ondervonden van mijn cannabisgebruik en roken.

Qocaïne

Badass junkie
Dubz zei:
Maar 10-11-2009 komt de nieuwe Call of Duty uit voor X360 en dan zal ik wel weer een paar nachtjes missen :)

Toch best opmerkelijk, dat je als 23e jarige jezelf zo opwindt over een computerspelletje.

CoD6 tja, eigenlijk heb ik liever dat de release wat wordt vertraagd.. want ik weet zeker dat dit mijn sociale leven weer helemaal op zijn kop gaat zetten.

En inderdaad wonderbaarlijk dat je op welke leeftijd dan ook zo opgefokt kan zijn door een spelletje. Het ernstige ervan is dat alles wat je in de game behaald, je uiteindelijk helemaal geen tevreden gevoel geeft... je wilt altijd meer... en het is nooit goed!

:|

Qocaïne

Badass junkie
BlackRobBlunt zei:
Ik game al vanaf mn 6e / 7e, stop er ook ontzettend veel tijd in. 40 uur in de week is niet zeldzaam, en ik schiet er ook regelmatig nog overheen. Gameverslaafd, ja, maar ik heb er geen last van, en mensen om me heen ook niet. Ik heb meer (vooral financiele :P ) last ondervonden van mijn cannabisgebruik en roken.

40uur per week man?
Naast je 40urige werk of studieweek is dat ongelofelijk veel.

Wat beweegt jou om steeds weer de computer aan te zetten? Verveling?

Oom Klaas

Badass junkie
gNuxx zei:

Yeah :rock:
Verslaving of niet, css is gewoon vet :P
En zoals je zei, je kan het 6 jaar blijven spelen en blijft uitdagend.
Zelf speel ik het nu 5 jaar, alleen heb ook tijden gehad dat ik eens in de maand eens een half uurtje speelde.

L

Lid 6909

Gast
Ja ik ook, ik had het een tijdje geleden ook wel gezien. Nu zit ik weer in een serieus team, en moet ik van maandag t/m donderdag van 19.00 tot 0.00 online zijn volgens ons contract.

!

L

Lid 6909

Gast
Dat is ook een super game inderdaad, ik stond met PES3 op een gegeven moment 4e in de XBOX-LIVE rankings list, echt zeer vette game, vooral online.

BlackRobBlunt

Wijs gebruiker
Qocaïne zei:
40uur per week man?
Naast je 40urige werk of studieweek is dat ongelofelijk veel.

Wat beweegt jou om steeds weer de computer aan te zetten? Verveling?

Ik heb gewoon niks beters te doen. Er zijn ook niet veel dingen die waar ik mezelf voor weet te motiveren, ik werk ook niet, doe geen studie. Ik heb zeker meer dan 30 baantjes gehad, sommige een dag, andere een paar maanden, 4 studies niet afgemaakt. Op het moment dat iets niet lukt of ik iets "moet" doen, zoals naar werk gaan, in de klas zitten, sigaretten halen, eten koken, schoenen opruimen, formulieren invullen, bankzaken bijhouden, noem het maar op, stress ik m uit, klap ik dicht, word ik aggressief / depressief en ga ik slapen, computeren, blowen, whatever takes my mind away.

Nou heb ik eigenlijk veel meer neergezet dan ik van plan was, maar tis eigenlijk best lekker om t er uit te gooien ipv toch maar de halve tekst weer te deleten :P

Immo

Badass junkie
Ik steek sinds ik jong was al veel tijd in gamen, en tot de dag van vandaag blijf ik het een geweldig iets vinden om te doen. Ik ben afgelopen schooljaar afgestudeerd en ben op het moment werkzoekend dat betekend dat ik erg veel vrije tijd heb. 14/16 uur gamen per dag is voor mij niet ongewoon als het slecht weer is. Of ik verslaafd ben aan gamen? Ja dat ben ik en daar schaam ik mij niet voor.

kunlan

Belezen gebruiker

European Cyber Games 2004 London...

Nostalgie :) :( :) :( :)

Hislordship

Wijs gebruiker
W.F.L. zei:
Ik was verslaafd aan runescape :flushed: :tearsofjoy: Zodanig verslaafd zelfs, dat ik er zelfs minder door ging roken omdat ik te lui was om naar buiten te gaan een sigaret op te steken. Dus ja.. :rolleyes:

Ik was ook runescape verslaafde :tearsofjoy:
Alles gedaan wat er in het spel te doen was.
Als ik het spel nu zie begrijp ik niet dat ik het ooit heb gespeeld. :grin:

Fretzel

Experimenterende gebruiker
Game verslaving kan zich in ergere vormen voor doen.

Ik ben begonnen met gamen op de console uit eindelijk kwam me broer met rtcw (Return to Castle Wolfenstein voor de game-leken onderons) En me broer merkte dat ik er goed in was en besloten samen als gekken te trainen uit eindelijk stopte me broer en nam mijn verslaving ergere maten in. Na overwinning geproeft te worden op Netgames (Best of Benelux toernooi) ging het helemaal fout.
Na verschillende lans te hebben gespeeld zakte ik voor me gymnasium en was het over voor mijn schoolcarriëre die er veel belovend uitzag.

Nadat de eerste Call of Duty uit kwam heb ik dit levendje nog een 2 jaar vol gehouden(veel gewonnen en leuke dingen gedaan, maar levenloos) en toen over gegaan op de World of Warcraft wat imo echt verslavend is. Vooral pvp'en (Player versus Player) en speelde in een hele hoge guild in WoW Vanilla dus dat was 60/70 uur in de week gamen en in de vakanties was me top 127 uur gespeeld.

Uit eindelijk ben ik toch heel veel geminderd. En speel nu zo af en toe na het stonen of als ik thuis kom van een festival/evenement.

Mijn mening is hierover. Overmatig gamen houdt je erg kinds. Het beperkt je sociale ontwikkeling en het worden van volwassen. En erg gezond word je ook niet van mijn game-gedrag. Game-gedrag gaat overigens ook wel vaak gepaard met slapeloosheid en gedrags-stoornissen.

Deep Blue

Bewuste gebruiker
Ik speel al 4 jaar age of empires, zo'n 3 a 4 uur per dag.
Dit lijkt veel maar ik kan moeilijk zeggen of dat verslaafd is.
- Ik game wanneer andere mensen tv kijken, en die noemen ze toch ook niet verslaafd.
- ik game enkel wanneer ik niets ander te doen heb, dwz niet als ik werk te doen heb en nooit in het weekend want uitgaan gaat voor.

Langs de andere kant droom ik er vaak over, het gebeurd meermaals dat ik wakker wordt met een nieuwe strategie in men hoofd. Dit is wel vergelijkbaar met een drugsverslaving denk ik.

Wrs is het eerder de adrenaline en het winnen dat verslavend is...

offtopic: goed idee dit subforum!

Wacky

Badass junkie
Deep Blue zei:
Ik speel al 4 jaar age of empires, zo'n 3 a 4 uur per dag.
Dit lijkt veel maar ik kan moeilijk zeggen of dat verslaafd is.
- Ik game wanneer andere mensen tv kijken, en die noemen ze toch ook niet verslaafd.
- ik game enkel wanneer ik niets ander te doen heb, dwz niet als ik werk te doen heb en nooit in het weekend want uitgaan gaat voor.

Langs de andere kant droom ik er vaak over, het gebeurd meermaals dat ik wakker wordt met een nieuwe strategie in men hoofd. Dit is wel vergelijkbaar met een drugsverslaving denk ik.

Wrs is het eerder de adrenaline en het winnen dat verslavend is...

offtopic: goed idee dit subforum!

Ik heb vroeger hetzelfde gedaan met starcraft. En ja, ik noem het een verslaving, zeker nu ik het niet meer doe :grin:

En wat is het verslavende, de competitie, er goed in zijn, en er nog beter in willen zijn en winnen van anderen. Belachelijk eigenlijk dat je ego zich kan voeden met iets zinloos als goed zijn in een pc spelletje, maar dat is wel wat ze verslavend maakt. En daarom vind ik het toch een kut verslaving en wil ik nooit meer competetief gaan gamen.

kunlan

Belezen gebruiker
Fretzel zei:
Game verslaving kan zich in ergere vormen voor doen...

Ik herken me in jou verhaal. :)

Maar het was wel een fijne tijd of niet MC/BWL/AQ40/Naxx...

In een zomervakantie een sessie van meer dan 30 uur gehad om m'n Rank 12 te halen :kots:

Immo

Badass junkie
kunlan zei:
In een zomervakantie een sessie van meer dan 30 uur gehad om m'n Rank 12 te halen :kots:

Heb zelf rank 13 weten te halen in wow, heb er geen seconde spijt van gehad dat ik die tijd erin heb gestopt. Ben ongeveer een maand geleden met wow gestopt. Eve-online is nu mijn nieuwe verslavende game. :)

Games die ik op het moment ook speel zijn HoN en CoH. Zijn er toevallig andere die deze games ook spelen?

TeKNoZem

Wijs gebruiker
Immo zei:
kunlan zei:

Heb zelf rank 13 weten te halen in wow, heb er geen seconde spijt van gehad dat ik die tijd erin heb gestopt. Ben ongeveer een maand geleden met wow gestopt. Eve-online is nu mijn nieuwe verslavende game. :)

Games die ik op het moment ook speel zijn HoN en CoH. Zijn er toevallig andere die deze games ook spelen?

EVE!!! ;O

Speel ik nu nog zo nu en dan.. Wanneer ik geld heb iig.. Naam? ;>

Immo

Badass junkie
TeKNoZem zei:
EVE!!! ;O

Immolarian, ben pas net begonnen met het spel dus ben nog niet zo goed. Net een uurtje terug een Harbinger gekocht. :grin:

TeKNoZem

Wijs gebruiker
Immo zei:
TeKNoZem zei:
EVE!!! ;O

Immolarian, ben pas net begonnen met het spel dus ben nog niet zo goed. Net een uurtje terug een Harbinger gekocht. :grin:

;o Amarr. Vet. =) M'n main is een Caldari, heet Lyserg Diethel.

Mja ik ben al een kleine 1,5 jaar bezig. Mja eigelijk 2 jaar maar ben er een half jaar tussenuit geweest.

EVE is de enige MMO die ik tot nu toe m'n geld waardig heb gevonden. Ook de enige MMO waar de tijd die je erin steekt ook daadwerkelijk resultaat laat zien.. Tis ook geen constante grind, sinds er geen exp is.

DrippTone

Badass junkie
Tripreporter
Ik heb een zwak voor de Comand & Conquer serie, Red alert en alles wat erbij hoort. Hier heb ik in mijn jonge jaren aardig wat verslavings verschijnselen bij getoond. :P

TeKNoZem

Wijs gebruiker
DrippTone zei:
Ik heb een zwak voor de Comand & Conquer serie, Red alert en alles wat erbij hoort. Hier heb ik in mijn jonge jaren aardig wat verslavings verschijnselen bij getoond. :P

C&C. altijd heerlijk. Onlangs Tiberian Dawn en Tiberian Sun weer geinstalleerd. =p

Helass hebben ze bij EA C&C4 nu al verneukt door het basebuilden weg te halen en het te vervangen met een casual gaming systeem gebaseerd op een Crawler unit. =/

Wacky

Badass junkie
Ik heb gister net de laatste missie van Red Alert 3 uit gespeeld en vandaag een paar skirmishes tegen AI gedaan. Als starcraft speler vond ik alles wat westwood produceerde natuurlijk altijd crap, maar de campains zijn altijd wel leuk om even te doen :)
Heb wel de indruk als ik naar C&C 3 kijk dat westwood zijn best doet om het succes van starcraft te kopieren. Het gaat belachelijk snel nu, elk unit heeft zijn eigen special ability en ze proberen voorzichtig iets meer onderscheid te maken tussen de rassen en de manier waarop ze bouwen enzo, maar het blijft gestuntel :tongueout: Blizzard 4ever. :grin:
Ik heb een gecrackte versie, dus ik kan helaas geen skirmish tegen jullie doen :(

Bovenaan