"flashback" ?

Wacky

Badass junkie
https://en.wikipedia.org/wiki/Scintillating_scotoma

De laatste jaren heb ik met enige regelmaat(enkele keren per jaar) dat wat hier beschreven staat op de wiki. Ik heb altijd gedacht dat het is wat men LSD flashbacks noemt en er verder nooit aandacht aan besteed, maar was nu eens gaan zoeken en kwam dit tegen. Dit is het duidelijk precies. Heb er (gelukkig) niet de op de wiki vermelde migraine hoofdpijn bij, gewoon alleen die visuele effecten.

Nu is het dus duidelijk wat het is, maar vroeg me af of LSD het misschien toch mede heeft kunnen triggeren, komt dit een van jullie bekend voor ?

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Had hier nog nooit van gehoord eerlijk gezegd.

Hoezo denk je dat dit door LSD gebruik komt?

Wacky

Badass junkie
Ik had ooit gelezen had dat er mensen zijn die melden later soms visuele effecten zien na het gebruik van LSD, dat werd toen aangedragen als de waar de verhalen van "flashbacks" vandaan komen.

Nu weet ik inderdaad dus niet meer zo of LSD er iets mee te maken heeft. Maar dacht eens checken of er meer zijn die dit hebben.

Fool

Badass junkie
Scintillating scotoma may also be caused by other serious neurological or cardiovascular conditions, especially when the onset occurs later in life.[citation needed] The Framingham Heart Study, published in 1998, surveyed 5070 people between ages 30–62 and found that scintillating scotomas without other symptoms occurred in 1.23% of the group. The study did not find a link between late-life onset scintillating scotoma and stroke.[7]

Misschien eens aan je dokter vragen?

Wacky

Badass junkie
Ik wist dat die reactie kwam.

Zinloze reactie, alsof ik er zelf niet aan gedacht had.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Wacky zei:
Ik wist dat die reactie kwam.

Zinloze reactie, alsof ik er zelf niet aan gedacht had.
Dan had je dat misschien even in je begin post moeten zetten... Zeker als je wist dat die reactie ging komen.

Maargoed, HPPD is een bekend verschijnsel van psychedelica. Wat jij beschrijft is geen HPPD in ieder geval en ik snap de link met LSD eerlijk gezegd ook niet.

Wacky

Badass junkie
Ah HPPD is dat dus.
Bedankt, dat is wel zinvol :)

En sja, als je weet dat mensen zinloze cliche opmerkingen gaan maken kun je ze van te voren vertellen om dat niet te doen of achteraf, maakt niet zo veel uit denk ik.

Fool

Badass junkie
Dat maakt de boodschap niet minder waar, zelfs als dit veroorzaakt kan worden door LSD sluit dat niet uit dat de oorzaak iets anders is.

Maargoed, flashback is een term die slaat op het herbeleven van een bepaalde situatie waarbij je ook echt geloofd dat je in die situatie zit. Bijvoorbeeld een PTST-patiënt die na een luide knal weer denkt in een oorlogssituatie te zijn. Van dit fenomeen krijgen mensen na traumatische ervaringen wel eens last. Dus dit zou heel misschien kunnen ontstaan als je een extreme bad-trip ervaren hebt, maar dit klinkt niet als hetgeen jij beschrijft.

Daarnaast heb je ook HPPD (waar je waarschijnlijk al wel eens van gehoord hebt?), waarbij mensen visuele(of andere zintuigen) effecten zien die veroorzaakt kunnen worden door psychedelica. Dit fenomeen is echter 24/7 aanwezig en komt/gaat niet zomaar.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Wacky zei:
En sja, als je weet dat mensen zinloze cliche opmerkingen gaan maken kun je ze van te voren vertellen om dat niet te doen of achteraf, maakt niet zo veel uit denk ik.
Nu kom je nogal bot over terwijl de ander wel degelijk jou probeert te helpen en met je mee te denken. Als je vantevoren duidelijker aangeeft in welke richting je een antwoord zoekt of waar je al aan gedacht hebt dan krijg je ook sneller een antwoord waar je naar zoekt. De ander weet immers niet dat jij hier al aan gedacht hebt.

Ik denk dus dat wel degelijk uitmaakt als je dit vantevoren aangeeft, jij krijgt sneller het antwoord dat je zoekt en je komt niet ondankbaar naar een ander over.

MeejheM

Badass junkie
Ik heb er ongeveer 3 jaar mee te maken gehad.

-Welk middel het triggerde is nog steeds niet duidelijk.
-Of drugs de oorzaak was is nooit vastgesteld.(daar ben ik zelf wel van overtuigd).

Officieel is er PTSS vastgesteld als oorzaak en aanleiding. Daar ben ik zelf niet 100% van overtuigd.

Bovenaan