Fietsen en wiet

Broodzak

Experimenterende gebruiker
heyy,

ik was erg benieuwd naar wat er gebeurd als je aangehouden word met de fiets als je stonded bent het gebeurd zelden maar stel dat.
ik neem aan dat je waarschijnlijk je zakken leeg moet halen voor het geval je meer bij je hebt ook al geef je alle wiet die je bij je hebt (minder als 5 Gram) of geloven ze het wel gewoon als je alles hebt gegeven, en mogelijk een rijontzegging voor 24 uur ofzo.

maar zijn er nog andere gevolgen of zijn de dingen die ik dacht anders?

Blaatschaap

Bewuste gebruiker
Ik denk dat je daar pas gezeur mee krijgt wanneer je een ongeluk veroorzaakt.

Ik heb nog nooit een alcohol/drugstest fuik voor fietsers gezien :tongueout: en na ontelbaar aantal keren dronken/onder invloed op de fiets ben ik ook nog nooit staande gehouden om daarop getest te worden.

Volgens de wet is onder invloed op de fiets verboden geloof ik, maar in de praktijk doen ze daar alleen maar wat mee als je overlast veroorzaakt of een gevaar op de weg bent.

JohnGalt

Belezen gebruiker
Ik denk dat je daar pas gezeur mee krijgt wanneer je een ongeluk veroorzaakt.

Ik heb nog nooit een alcohol/drugstest fuik voor fietsers gezien :tongueout: en na ontelbaar aantal keren dronken/onder invloed op de fiets ben ik ook nog nooit staande gehouden om daarop getest te worden.

Volgens de wet is onder invloed op de fiets verboden geloof ik, maar in de praktijk doen ze daar alleen maar wat mee als je overlast veroorzaakt of een gevaar op de weg bent.
Sterker nog, voor de wet ben je geloof ik een bestuurder en zou zelfs je rijbewijs ingenomen kunnen worden. Maar in de praktijk controleren ze volgens mij inderdaad niet, tenzij je door je gedrag daar wel aanleiding toe geeft.

reDStone

Bewuste gebruiker
Sterker nog, voor de wet ben je geloof ik een bestuurder en zou zelfs je rijbewijs ingenomen kunnen worden. Maar in de praktijk controleren ze volgens mij inderdaad niet, tenzij je door je gedrag daar wel aanleiding toe geeft.
Ik denk dat dit juridisch een vaag gebied is. Medicijnen-met-een-gele-sticker-achtig gebied. Ik denk dat als het verzekeringswerk kan worden, het gewoon strafbaar is. Want zo zit volgens mij de Nederlandse wet in elkaar, als het geld gaat of kan gaan kosten hebben we de politie om de verzekering bij te staan.

Dit is een gevalletje: "ik wist dat niet agent!"

New Dawn

Bewuste gebruiker
Sterker nog, voor de wet ben je geloof ik een bestuurder en zou zelfs je rijbewijs ingenomen kunnen worden.

De politie kan uw rijbewijs niet innemen als u dronken op de fiets wordt aangehouden. U kunt wel voor enkele uren een rijverbod voor de auto krijgen.

Alcohollimiet fietsers

U mag niet fietsen als u onder invloed bent van alcohol. Dit kan leiden tot gevaarlijk rijgedrag en daarmee tot gevaar voor anderen. Het alcoholgehalte in uw bloed mag niet hoger zijn dan 0,5 promille. Dat is net als in de auto of op de motor.

Gevaarlijk rijgedrag en veroordeling fietsers

U kunt als fietser worden veroordeeld als u het verkeer in gevaar brengt of hindert. Of een verkeersongeval veroorzaakt waarbij iemand overlijdt of zwaar lichamelijk gewond raakt. Dit staat in artikel 5 en 6 van de Wegenverkeerswet 1994.

JohnGalt

Belezen gebruiker
Goed om te weten!
Ik heb dit ooit van een agent anders gehoord, dus blijkbaar een stukje bangmakerij.
Onder invloed stap ik absoluut niet in de auto, maar nog wel op de fiets.

Manu76

Badass junkie
Ik ga ervan uit, dat als je een ongeluk krijgt, of provoceert door roekeloos gedrag je wel eens een probleem kunt hebben. Stel je rijdt door rood of misschien zelfs al, wanneer de agent je gevaarlijk acht, doordat je ernstig slingert..
Oppassen en als je amper op de benen blijft staan, ga dan ook niet fietsen!

Laatst bewerkt:

xeno1975

Experimenterende gebruiker
In België mag je niet dronken (of onder invloed van drugs) een voertuig besturen. Daar vallen fietsen ook onder. En sinds een tijdje zijn ze hier strenger in dan vroeger. Duidelijk dronken of stoned op de fiets kan voor problemen zorgen.

Casrus

DF-koning
In België mag je niet dronken (of onder invloed van drugs) een voertuig besturen. Daar vallen fietsen ook onder. En sinds een tijdje zijn ze hier strenger in dan vroeger. Duidelijk dronken of stoned op de fiets kan voor problemen zorgen.

In Nederland zijn ze alleen geïnteresseerd als het belangrijk is voor de verzekeringen.

Normaliter heeft de auto bijna altijd de schuld (omdat het een veel zwaarder voertuig is).

Toen ik op de fiets door Duitsland reed vertelde ik dat wij als we uit de bar kwamen vaak op de fiets gingen.

Geshockeerd dat ze waren!

Bovenaan