Escitalopram (Lexapro)

acidboy

Badass junkie
Heeft iemand ervaring met dit middel? En dan bedoel ik niet voor recreatief gebruik.
Ik begin namelijk vandaag net dit medicijn, heb uiteraard genoeg gelezen over bijwerkingen en alles. Maar persoonlijke ervaringen zijn ook altijd prettig om te lezen. Thanks in advance.

Ja precies

Bewuste gebruiker
Ja ik gebruik het sinds 2 jaar iedere dag. Het werkt hartstikke goed, ik ben sindsdien helemaal niet meer depressief geweest! En last van bijwerkingen heb ik totaal niet. Vorige maand was ik voor het eerst in 2 jaar eens gestopt met dit middel, om te kijken of het nog nodig was. Na 3 weken werd ik hartstikke depressief. Ik ben toen dit middel maar weer gaan nemen en na 2 dagen was mijn depressie alweer verdwenen! Voor mij is zo wel duidelijk geworden dat ik dit middel echt nodig heb, want anders word ik depressief en daar heb ik uiteraard geen zin in. Ik ben echt positief over dit medicijn, succes ermee!!

sky

Belezen gebruiker
ik gebruik lexapro sinds een half jaar. Ben er nu erg tevreden over. Het heeft wel een tijd geduurd voordat ik de positieve effecten ging merken.
Bijwerkingen: eentje maar, dat is dat klaarkomen over het algemeen wat langer duurt. Maar ik vind dit niet zo'n punt.
t.a.v. drugs: ik merk dat ik sterker reageer op drugs met minder hoeveelheden. Maar de effecten van drugs zijn me gauw teveel. Alles komt harder aan dan vroeger. Behalve paddo's: ik had veel meer genomen dan vroeger en toch nauwelijks effect. Da's dan jammer.

doei! sky

asje

Newbie
hoi met asje ,
ik gebruikte lexapro om een scheiding te verwerken.
nu één jaar later , ben ik éérst vorige week begonnen een halve per dag,
omdat het je zo verdoofd voor je normale gevoelens, verdried, boos, blijheid enz, ook klaarkomen lukt moeilijk.sinds gisteren o niks,
voel me raar tegen huilen toe ,alle emotie,s volgen elkaar op. heb een halve fles wijn op tegen mijn humeur, en al drie keer gedouct tegen het zweten.begin er niet aan en los je problemen op .ik stop en zal volhouden en zijn die ik echt ben .groetjes asje.

Frog83

Bewuste gebruiker
Ik gebruik dit middel zo anderhalf jaar nu.

Positve van dit is dat ik amper gewichtstoename heb van dit middel.
Dat is iets waar je bij veel Anti depresiva wel last van krijgt.

In principe is het een soort varaint van Citalopram, is iets op monuculair nivau, ene werk rechts draaiend en dit links of zoeits zou de arts me :openmouth:

IK ben van 15 naar 10 mg gegaan en bevalt goed als ik zonder kan wil ik dat uiteraard.

Merk wel dat de zaadlozing wat minder is en het klaarkomen en de seks zelf minder lekker, verders vallen bijwerkingen mee, op de standaard dingen na als droge mond, meer zweten etc.

Als je stopt met antidepresiva krijg je altijd een terugval dit is stog geralteerd en meestal niets te maken met depresi, je lichaam is gewent geraakt aan de stoffen, en zal zich zelf moeten herstellen, ndadeel is dan dat artsen roepen je bent weer depri of je denk het zelf, maar dat is marketingtechnies ook handig uiteraard (laat de dokter maar schuiven)

Reken er op als je ooit gaat stoppen of afbouwen dat klachten tijdelijk erger worden, maar dit vaak middel gerelateert is, en niet een nieuwe depresi/terugval. veel suc6 en sterkte en kan je zonder altijd proberen

asje

Newbie
hoi frog 83, :wave: asje hier ik heb echt zware dagen, maar merk inderdaad dat je lichamelijk toch weer aansterkt,na een jaar lexapro was ik heel veel moe, en als ik een keer dronk,,had ik een heftige kater die 3 dagen aanhield, ik voel me steeds beter ,heb meer energie ,wel veel duizelig,
maar ook dat zal afnemen heb ik gelezen.ik wil weer lachen en echt zijn,
maar ik begrijp dat het bij somige mensen nodig zal zijn om ze door te gebruiken!
jij ook rustig aan en bedankt voor je reaktie ,groetjes asje

asje

Newbie
hoi ecit boy, :wave: ik gebruikte de tabl,, elke morgen ééntje.10 mg.
maar ik moet zeggen ze werken goed ,maar,,,zonder is véél beter ,gr,asje :rockband:

Dione

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik heb bijna een jaar lang dagelijks lexapro geslikt (10 mg als ik t me goed herinner). Voor mij werkte het heel erg slecht. Het haalde mn dalen maar een heel klein beetje omhoog en t drukte mn pieken helemaal weg. Ik voelde me nog steeds klote, maar nu interesseerde me verder ook niks meer omdat de lexapro mn gevoelens onderdrukte. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om me dan maar super kut te voelen, liever dat dan een zombie zijn.

Achteraf gezien is t voor mij ook helemaal niet t juiste medicijn geweest, aangezien ik later (na een paar maanden lexapro) de diagnose bipolaire stoornis kreeg en dit was voorgeschreven toen ze dachten dat ik alleen depressief was. Het Riagg heeft me toen dit gewoon door laten slikken en dat faalde enorm.

Hopelijk werkt t voor jou wel goed :)

acidboy

Badass junkie
M'n psych heeft gezegd dat ik het wellicht mijn hele leven moet blijven slikken. Ik schijn het wel goed te doen op dat spul.

Maar dat wil ik natuurlijk niet, en dat gaat ook niet gebeuren.

asje

Newbie
hoi ecit boy en safiertje,aller eerst mooie woorden van safiertje, je hebt ook dat zombie gevoel gehad net als ik,.
goed dat er nu een diagnose gesteld is, en ja ik heb ook rot dagen maar die hebben we allemaal.
voor ecitboy, als je je er nog goed ondervoelt, dan kan je ze beter even gebruiken en meschien zeg je na een jaar of zo ,,,ik stop!! ligt aan je gevoel.
mij hebben ze geholpen en nu gebruik ik helemaal niets meer.
luister naar je eigen gevoel .
sterkte :)

acidboy

Badass junkie
Ga ik doen, dankjewel, gevoelsmatig handelen enzo is altijd al mijn devies geweest. Dus dat zal ook in deze kwestie het geval zijn.

De dosering is wel verhoogd.

Frog83

Bewuste gebruiker
Ik heb het eigenlijk ook wel erg gehad met Lexapro, weet niet precies wat het doet, maar begin erg te twijfelen of het niet meer schaad als baat.
Wil heel graag ervaren hoe het nu met me zal gaan zonder medicatie.Maar de behandelaars willen dat ik doorslik minimaal en half jaar.Helaas heb ik nu de keuze niet echt te stoppen, ik heb ingestemd met die afspraak.
Door omstandigheden heb ik niet veel keuze om te zeggen ik ga nu stoppen ermee.
Dat licht aan de construcktie van bepaalde behandeling en de instantie.

Ook Aankomnde tijd veel veranderingen, nieuwe spannende dingen enzo.
Ik heb ooit voorgesteld gekregen Ritalin te gaan proberen omdat ik ADD heb, de depresive klachten gaan vaak samen met ADD.Of ik nu aan de Ritlain moet gaan, kan het proberen, mischien ga ik het wel misbruiken net als met de Benzo's destijds.
Daar kan al veel beter van afblijven, maar als ik ze heb gaan ze op ook.
Zwaar kut want slapen en onrust angst zijn wel aanwezig maar krijg niks meer van de dock door de verslaving.
Maar liefst ben helemaal medicatie vrij en probeer ik keer Ritaline recreatief is een keer.
ik wil me behandeling niet op het spel zetten voolopig moet ik minimaal een half jaatje door met de Lexapro :(

Strekte ook aan de mensen die het nu nog gebruiken, ik raad aan kritish te zijn en blijven naar jezelf toe en met name naar de psygiaters/behandelaars.
Der is veel mis in de Pharma industrie.Mijn psyg is zo iemand die de buisluiter klakeloos gelooft bijv, en dankt dat het zwaar overdereven is met bijwerkingen enzo omdat dat zou horen.
Feit is dat er heel vaak medciatie niet aanslaat, mensen die afhaken om bepaalde bijwerkingen rekenen ze niet mee, en ze selectief test personen kiezen.
Plus dat ze onderzoekers sponzeren "test dit middel en dan krijgt je afdeling mooie smak geld"
Obejective wetenschap is schaars helaas.
Artsen krijgen ook snoepreisjes en allerei zaken aangeboden bepaalde middelen voor te schrijven dus wees waakzaam :)
Als het effe kan altijd op tijd de keuze maken te stoppen met medicatie vaak slikken mensen nodeloos jaren lang antidepresiva of andere medciatie.Terwijl goede behandeling 10 keer beter wertk vaak, maar helaas is dat duur, dus dan maar een pil der in.
Ik praat geen poep want ik ken het circuit helaas al een aantal jaren.In kijken in de ziel poragramma van de RVU is een aflering ook vooruitstaande artsen en psyogologen de meeste zijn het er over eens dat de pharmaindustrie hun werk gegeijzeld heeft :(Ik snap best dat in sommige gevallen het gewoon moet maar laat je niet zomaar jatren wat in je mik douwen das de beste raad die ik kan geven.

Irezz

Bewuste gebruiker
Ik neem deze nu ook! Maar al... Even denken... 4 jaar ofzo? En honestly, ALS het nog iets met me doet heb ik géén idee meer hoe ik vroeger was. Want ik heb nog steeds klotedagen, ja, maar ik merk ook dat als ik niet drie weken, maar 3 dagen op halve dosis schakelde (Nam 20 mg om te beginnen, 2 jaar geleden was afbouwen gestart, maar na rilatin snuiven op schooluitstap van een week ontzettend doorgeslagen, arme directrice was heel da nacht wakker om te praten en te zorgen dat ik niet door het raam sprong =/) hop naar 30 mg, en 2 jaar later zit ik op 10 mg. Dus, ik merk geen verschil met, maar kan niet zonder, ookal klinkt dit vreemd. Ik heb nog steeds torenhoge emotiepieken. Ik denk ook dat dit relatief zachte medicatie is, omdat ik blijkbaar niet de enige ben waarvan de dokter zeker is dat ik er nooit meer mee kan/moet/whatever stoppen. Ah well, een pilletje in je mond duwen elke morgen kan wel op feesjes, dus waarom niet gewoon elke ochtend. Lolz.
Zweten doe ik wél ontzettend snel, maar ik wist niet dat dit een bijwerking was! Dacht dat ik gewoon een makkelijk zwetend persoon ben, en vind het steeds ergerlijker. Libidoproblemen (of beter aseksualiteit, want alles werkt nog wel) zit ongelooflijk hard in de familie. Nooit interesse voor gehad. En aankomen, buh. Ik vind eten sowieso tijdverspilling, honestly =)
Maakt je niet zo'n zombie als serlain tho.

Realities

Belezen gebruiker
S-citalopram is de linksdraaiende isomeer van een ander antidepressivum citalopram.
Het is meer op punt gesteld om het zo te zeggen, escitalopram of sipralexa of lexapro
is een van de meerdere SSRI's, maar wel een van de meest selectieve SSRI's,
het is daarom vind ik een zeer belangrijk AD wat betreft effictientie en waarde
de bijwerkingen verschillen van mens tot mens, maar het verdwijnt al gauw.
Doorbijten is de boodschap, soms zijn er geen of nauwelijks nevenwerkingen.
Maar begin bij 10 mg en s-citalopram zal je gemoed beter maken en ook je angsten verminderen.
Eerst wel zeker een tweetal weekjes wachten op een echt effect, maar dan zul je er zeker meer baat bij hebben dan benzodiazepines als xanax die snel werken (korte termijn), maaar die verliezen op langere termijn hun effect;
lexapro/sipralexa is een SSRI die vrij stimulerend werkt en ook mensen die lusteloos en passief zijn uit hun depressie kunnen helpen.

Bovenaan