Energy drinks schadelijk?

wrvh

Newbie
Ik drink al een paar jaar in examen/tentamenperiodes vrij grote hoeveelheden energy drinks (zo'n 10 per dag). Daar heb ik nooit problemen mee gehad, ik ben wel onlangs overgestapt op sugarfree omdat alle suiker me niet echt goed deed.

Maargoed, sinds een tijdje drink ik weer veel (tentamens komen eraan :wink: ) en ik begin last te krijgen van duizelingen, geheugenverlies en verwardheid.

Ik gebruik verder niets, rook niet, blow niet, niks.

Het kan komen door de energy drinks, maar ook door het feit dat ik (letterlijk) van 8u 's ochtends tot 12u 's nachts leer.

Weet iemand iets van schadelijke stoffen in energy drinks? (dan heb ik het over bijvoorbeeld taurine, garuana, niacine, pantotheenzuur, caffeïne, enz)??

Alvast bedankt! :mrgreen:

Dione

Badass junkie
Emeritus Mod
Hmm.. Ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk.. Drink ook dagelijks enorme hoeveelheden energy drink en heb last van exact dezelfde dingen als die jij omschrijft.. Ware het niet dat ik dan wel andere dingen ernaast gebruik :P

Armani7

Bewuste gebruiker
jij leert gewoon te lang achter elkaar. probeer uw leerstof te spreiden over een paar dagen als dat gaat.

azgaza

Badass junkie
Hoge dosis caffeine is sowieso niet heel goed voor je; vooral als je het zo constant gebruikt in zulke hoeveelheden (dus elke dag zo veel); dan put je toch wel een beetje je voorraden uit, hetzelfde als je dagen achter elkaar speed zou doen maar dan gaat het minder snel, het is dus wel degelijk slecht.

Ook niet heel goed voor je hart etc. Maar verder voor zo ver ik weet niet toxisch, meer gewoon niet verstandig.

Weednator

Bewuste gebruiker
Als ik teveel energydrinks op heb, kan ik mij nog zeer moeilijk concentreren en ben ik zeer actief! Ik denk ook dat je je leerstof meer moet spreiden, teveel op een dag is ook niet goed.

Play_bunny

Wijs gebruiker
Het is niet echt gezond voor je. Caffeine droogt je uit en vaak wordt er niet veel naast die energy drinks gedronken aan water enzo (geen koolzuur). Die duizelingen en dergelijke kunnen ervan komen dat je je lichaam gewoon te veel uit put door en die energy drinks in een enorme hoeveelheid te drinken en daarnaast door hele dagen te gaan leren achter elkaar. Begin gewoon eerder met leren, en neem niet veel van die energy drinks (2 of 3 ofzo, als het echt moet) en dan gaat het vanzelf wel weer beter als het goed is.

thor

Belezen gebruiker
Je bent nou toch al (bijna volledig) tollerant tegenover al de positieve effecten van caffeine, je ervaart alleen nog maar de negatieve. En leren is het best over periodes van 20 minuten. Meer neem je niet op. :beer:

Ik heb nou ook examens, en die energydrinks komen mn strot nou uit. Merk er ook bijna niks meer van.

Wacky

Badass junkie
Natuurlijk zijn ze schadelijk. De vraag is alleen hoe schadelijk ze zijn.

Het kunstmatig beinvloeden van je slaap behoefte opzich is natuurlijk al schadelijk.
Maar het is vast minder slecht dan speed :grin: (als je tenminste geen hele trays per dag drinkt)

En light ook hoor. Als je geen goede reden hebt om suiker te vermijden denk ik dat je beter geen light producten kan gebruiken.
Hoe slecht/gevaarlijk ze zijn weet ik niet, en is ook niet echt te achterhalen, er wordt overal geschreven dat ze slecht zijn, maar niet in welke mate

neti

Badass junkie
absoluut, jaren geleden toen ik ngo stage liep dronk ik verschirkkelijk veel koffie (waar ik daarvoor niets rdonk), ik werd me dr toch een partij ziek van

68899

Bewuste gebruiker
Safire zei:
Hmm.. Ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk.. Drink ook dagelijks enorme hoeveelheden energy drink en heb last van exact dezelfde dingen als die jij omschrijft.. Ware het niet dat ik dan wel andere dingen ernaast gebruik :P

En wat noem je veel dan? Ook een stuk of 10 blikjes.... Ik probeer het bij 1 of 2 per dag te houden. Heb dus ook geen last van al die "bijwerkingen".

Terivo

Newbie
Ik denk dat het op lange termijn echt niet sjofel is om zo veel er van te drinken. Al die rotzooi die ze erin gooien.
Maar goed, of het ook écht heel erg slecht is.. Te veel cola over de jaren heen zal ook niet helemaal tof zijn.

Ik was laatst ergens waar de redbull gratis was, de echte Hollander in mij kwam naar boven en binnen drie uur had ik echt iets van 9 blikjes achter mijn kiezen haha.
Nou god zeg, ik stond stijf van die rommel. Maag krampen, duizelig, misselijk, hyperactief haha.

1993

Experimenterende gebruiker
Terivo zei:
Ik denk dat het op lange termijn echt niet sjofel is om zo veel er van te drinken. Al die rotzooi die ze erin gooien.
Maar goed, of het ook écht heel erg slecht is.. Te veel cola over de jaren heen zal ook niet helemaal tof zijn.

Ik was laatst ergens waar de redbull gratis was, de echte Hollander in mij kwam naar boven en binnen drie uur had ik echt iets van 9 blikjes achter mijn kiezen haha.
Nou god zeg, ik stond stijf van die rommel. Maag krampen, duizelig, misselijk, hyperactief haha.
:openmouth: Waar?

sjaartrol

Bewuste gebruiker
1993 zei:
Terivo zei:

:openmouth: Waar?

lol 1993, gij ook nen hollander zeker?

on topic:

in red bull zitten veel vitaminen, 100 ml is genoeg voor aan bijna alle vitamines aan de basisbehoefte te voldoen. in 1 blikje zit dus eigenlijk al genoeg vitamines...

als je 10 blikjes drinkt, heb je "overdosis" vitamines natuurlijk en dat is nie goed...

deadlock

Badass junkie
Er zit in een blikje Red Bull in Nederland net zoveel of zelfs nog mínder caffeïne dan in een kop koffie(80mg pure caffeine op 250ml red bull, oftewel één blikje). De goedkopere drankjes hebben wat meer.

Taurine in bijvoorbeeld red bull zorgt er onder andere voor dat de opname van vetten uit voeding gestimuleerd wordt, maar de precieze werking is niet bekend.

In canada staat er op labels van energy drinks dat er niet meer dan 500ml per dag van gedronken moet worden en er zijn massa's mensen die er maagklachten van krijgen, evenals van grote hoeveelheden koffie per dag.

10 blikjes per dag is véél te veel en kan slecht voor je gezondheid zijn, misschien is het verstandig dat je even bij je huisarts gaat informeren?

Doodkapje

Wijs gebruiker
ik krijg er maagpijn van en vind dat het echt niet te zuipen is. geen redbull en geen dr pepper. rest heb ik zelfs nog niet van geproefd...

jasper

Wijs gebruiker
10 is wel erg veel. ik drink er smorgens 2 vlak voor ik opsta als ik examen moet maken en s'avonds rond negen uur 2 als ik nachtje door moet studeren.

Het is miss gezonder voor je als je bij de apotheker van die pillen gaat halen waar je wakker van blijft...

Jeppie

Newbie
je zegt dat je over bent gestapt naar sugar free, denk maar niet dat je dan beter af bent, waarschijnelijk zit er een grote hoeveelheid aspertaam in een chemische zoetstof die nog veel gevaarlijker is dan suiker, zelf drink ik nooit energy drinkjes dus weet het ook niet zeker, google aspartaam maar eens. de drie grootste hoofdklachten:

KLACHTEN Aantal klachten Percentage meldingen Percentage klachten
1. Hoofdpijn en Migraine 1847 21.1% 19.0%
2. Duizeligheid 735 11.2% 7.5%
3. Stemmingsverandering 656 10.0% 6.7%

beter drink je het gewoon niet meer, of met mate.

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Haha, dat is wel een beetje herkenbaar, maar dan gepaard met maagkramp. Veel koffie met veel suiker kan ik blijkbaar niet hebben en het duurt al zo lang voordat ik 's ochtends wakker word :rolleyes:

fs180

Belezen gebruiker
barry zei:
10 is wel erg veel. ik drink er smorgens 2 vlak voor ik opsta als ik examen moet maken en s'avonds rond negen uur 2 als ik nachtje door moet studeren.

Het is miss gezonder voor je als je bij de apotheker van die pillen gaat halen waar je wakker van blijft...
gauruana :hearteyes:

Jeller

Badass junkie
als je echt per se wilt opgepept zitten voor de examens probeer dan aan relatine/ritalin te geraken of andere legal amfetamines bij de apotheker.. daar heb je niet zo veel van nodig om de concentratie te bevorderen.;

ze zijn ook niet gezond, maar 1 relatine is zeker gezonder dan 10 energy drinks op een dag

Patrick a.k.a Spaceface

Bewuste gebruiker
Maargoed, sinds een tijdje drink ik weer veel (tentamens komen eraan ) en ik begin last te krijgen van duizelingen, geheugenverlies en verwardheid.

Ik gebruik verder niets, rook niet, blow niet, niks.

Het kan komen door de energy drinks, maar ook door het feit dat ik (letterlijk) van 8u 's ochtends tot 12u 's nachts leer.

Just chill out :) ! rustig kan je veel beter leren en denken, neem genoeg slaap en vertrouw op jezelf :wink: . Volgens mij is het niet schadelijk ofzo...

1993

Experimenterende gebruiker
Ik drink meestal rondom belanrgijke voetbalwedstrijden, het helpt me vaak om attenter te zijn in het veld. Nu met veel proefwerken in de aantocht denk ik dat ik de supermarkt nog vaak ga zien :)

Bovenaan