Elvanse. Hoe werkt het voor jou?

Hallo allemaal,

Ik heb Elvanse 30mg al een kleine 2.5jr. Als vervanger van ritalin kreeg ik het. Maar ik heb juist het gevoel dat het averechts werkt meer het speed effect heb ik. Ben ik de enige of zijn er meer die dat hebben?

Mvg

Herkenbaar, en ergens is mijn domme zelf erachter gekomen als je een dubbele dosis pakt dat t nog lekkerder kan zijn dan een avondje coke..

En ja, ik heb toch echt ADHD, de reden van wisselen van medicatie was om dalen in de dag te voorkomen ..

PatatKruidje94

Experimenterende gebruiker
Nee ik vind het juist niet peppy, ik slik 40mg. Ik vind de rust die het geeft beter dan gewone dexamfetamine, dat is stimulerender. Het enige risico is dat ik te rustig word en vergeetachtig word omdat informatie minder 'actief' binnenkomt als ik dat goed omschrijf. Grappig hoe dat bij mensen kan verschillen!

BrieMetDeBril

Badass junkie
Knetter strak staan.
40mg en de na stimulatie duurt tot ik in slaap viel wat daardoor lastig was.
Wel enorme rust en focus in het hoofd. Veel overzicht al is dit met dexamfetamine ook te bereiken, ook Ritalin.
Zelf meer fan van dexamfetamine, de kortwerkende.

Wauzeling

Belezen gebruiker
Beetje late the party, maareh. Ik ook heb 2 verschillende doseringen geslikt van Elvanse, ik begon op 20mg + 20mg en vervolgens overgestapt naar 50mg + 20mg.

In de beginfase dat ik dit medicijn begon te nemen was ik er eigenlijk vrij positief over. Echter toen ik over ging naar de 50mg + 20mg voor het van de middag er al snel genoeg achter dat die eerste 50mg die innam wel een flinke kets gaf van: HIER BEN. LATEN WE AAN HET WERK GAAN. Inclusief dat beetje dopamine roesje.

nogmaals snel bleef dat middel eigenlijk maar steeds korter ging werken met de dag. Op redding kom ik verhalen tegen dat ze er zo positief over zijn ivm de werkingsniveau van 9-10+. Nou je kan mij veel wijs maken, behalve dat dit middel niet 9-10+ maar eerder 2-4 uurtjes daarna de comedown/lichamelijke stimulatie.

TLDR: na 2-4u waren de positieve ervaringen wat ik juist nodig had wel weg alleen de lichamelijke nog, dus weer terug Dex gegaan.

On-topic
Qua werkings verschil waren was de mind stimulatie iets meer aanweziger dan met bijvoorbeeld Dex. Kan ook volledig placebo zijn, omdat je alsnog de x aantal mg aan dexamfetamine je lichaam in krijgt terwijl die het omzet. Hogere dosering kunnen idd wel de typische amfetamine effecten triggeren, volgens mij zelfs als je langdurig op x dosis zit en je gaat ineens naar een dubbele doseringen is het vrij normaal dat dit ontstaat. Plus, je kunt het in het algemeen ook stuk gevoeliger voor zijn

Dexamfetamine houdt de dopamine voorraden vast (net als methylfenidaat) maar het verhoogd ook het dopamine niveau. Dus dat samen en als je sws niet simulanten drugs als hobby hebt, dat je met dit soort middelen de kleinste afgesproken verhoging van dosis merkbaar kan ervaren en je lichaam dit moet hier mee om willen gaan.

Persoonlijker voorkeur:
Gewoon dex voor mij om gewoon duidelijk te weten waar ik aan toe ben qua dosering en lengte. Elvanse was geen peil op te trekken qua effecten,
na x aantal weken gebruik era o.a. tij snijd granen hom
dat komt door

Concerta’s werking mag hier ook nog wel even genoemd worden, de focus en motivatie die je daar van krijg is wel goed, aandachtig documenten schrijven, conectwsie voor grote dingen. MAAR NA 8u DIE COMEDOWN AAA, deze kon ik zelf erg moeilijk te managen en daarom dus overgegaan naar Dexamfetamine

Maar vervelend dat jullie die “speed” effecten effectief merken bij gebruik van Elvanse

Laatst bewerkt:

Snuffelaar

Badass junkie
Tripreporter
@Wauzeling

Lisdex heeft een iets hogere bio availability dan gewone dex maar dit scheelt niet zoveel (96% vs 90%). Toch vond ook ik lisdex meer stimulerend op een nogal geforceerde manier.

De crash van dex was de reden waarom ik naar lisdex (eerst 70mg, daarna 50 & 30) was overgeschakeld, maar dat laatste geeft ook een crash. Gewoon iets minder sterk maar veeeel langer.

Geef mij maar dex. Veel makkelijker te doseren

Wauzeling

Belezen gebruiker
@Wauzeling

Lisdex heeft een iets hogere bio availability dan gewone dex maar dit scheelt niet zoveel (96% vs 90%). Toch vond ook ik lisdex meer stimulerend op een nogal geforceerde manier.

De crash van dex was de reden waarom ik naar lisdex (eerst 70mg, daarna 50 & 30) was overgeschakeld, maar dat laatste geeft ook een crash. Gewoon iets minder sterk maar veeeel langer.

Geef mij maar dex. Veel makkelijker te doseren
Ja, ik ben het met je eens dat Dex makkelijker te doseren is en voor m’n gevoel ook moet doen waarvoor het gemaakt is. Het ontwerp in heel Elvanse is zeker goed opgezet om misbruik tegen te gaan, maar uit eigen ervaring schommelde de omzetting van Lisdex naar Dex enorm waardoor ik niet wist hoe er mee om te gaan.

Ik had een periode 70mg Elvanse + 2x 5mg Dex gedaan wat mijn psychiater wilde proberen en dat was een stuk stabieler moet ik zeggen. Het zag er ongeveer zo uit:
7:30 - 70mg Elvanse
12:00-12:30 - 5mg dex
16:00 - 5mg dex

Gebruikte de Dex eigenlijk als boosters om die schommelingen stabieler te maken. Moet wel zeggen dat bijwerkingen zoals droge mond en verminderde eetlust wel meer aanwezig waren en vooral het slapen om 11:00 werd pas 2:00 en hier ga je na een tijdje ook helemaal kapot van.

Later besloot de psychiater om 50mg Elvanse + 10mg Dex voor te stellen maar dat wilde ik niet. Wilde even een periode zonder en heb het nu achter de hand wanneer ik het nodig heb voor bijvoorbeeld het leveren van piek prestaties (werk of privé gerelateerd).

• Like
Waarderingen: ljuv
Bovenaan