Eerste Paddo kweeksetje

Remsos

Experimenterende gebruiker
Hallo allemaal, na een paar leuke trips besloten om zelf maar 's mn paddo's uit de grond te stampen. (althans, kijken hoe ze groeien) Want feitelijk hoef je er niks voor te doen.... We zullen zien.
Ben het heen en weer gereis naar de smartshops ook zat en dit lijkt me vooral ook leuker!
Hoorde ik net iets over een verbod op verkoop van verse paddo's ??

Voor mij is het groeien van deze wonderstaafjes vrij nieuw, dus netjes de handleiding gevolgt en neergezet. Temperatuur is ongeveer 23 graadjes.
Wat me verbaasde is dat je de bak niet eerst hoeft te soaken. Heb ik in andere handleidingen wel gelezen....

Zo staat het ervoor, na een dag of 6:

Lijkt me goed gaan toch? .... en maar weer verder wachten.

Remsos

We zijn 3 dagen verder en er is een teken van leven!
Lastig op de foto te krijgen, maar het zijn er behoorlijk veel!
Hoe snel zou het vanaf dit moment kunnen gaan? Iemand een idee?

Adrenochroom

Wijs gebruiker
Ik heb er geen verstand van dus wat ie al dat witte spul?
De schimmels waar het uit groeit ofzo?

Hoeveel heb je er trouwens voor betaald en hoeveel zal het opleveren? En kun je hem vaker gebruiken?

Adreno

dirtbag

Bewuste gebruiker
Adrenochroom zei:
Ik heb er geen verstand van dus wat ie al dat witte spul?
De schimmels waar het uit groeit ofzo?

Hoeveel heb je er trouwens voor betaald en hoeveel zal het opleveren? En kun je hem vaker gebruiken?

Adreno
dat witte is het mycelium, inderdaad de schimmel waar het uitgroeit.

Remsos

Ziet er goed uit remsos, aan het zwarte bakje te zien is het een van mijn kits

Dat klopt Jpilot, en ze gaan erg lekker!
Ze zien er vandaag alweer stukken beter uit. Maar er komen er nog meer op!
Zal binnenkort wel weer een foto plaatsen.
Mag jij growkits blijven verkopen, met al dat gezeik in de regering.....?!

Adrenochroom

Wijs gebruiker
Jpilot zei:
Ziet er goed uit remsos, aan het zwarte bakje te zien is het een van mijn kits :wink:

Kun jij me dan vertellen of het bij een kamertemperatuur vaan ongeveer 19 graden nog te doen is om die paddo's te kweken? :) Het is nog wel eens een beetje fris bij ons thuis namelijk :wink:

Jpilot

Bij 17 graden zullen ze het ook prima doen. De ideale temperatuur is tussen de 17 en 25 graden. Daar onder of boven groeien ze alleen wat langzamer.

Tsja of ik ze nog mag verkopen....
Op dit moment is er nog geen officeel bericht uit gegaan naar de smartshop detail handel en dus is alles nog koek en ei. Naar verwachting zal het nog enkele maanden duren. Tot die tijd mag alles verkocht worden. Na die tijd zal de site denk ik op zwart gaan.

Remsos

Het zijn ZEKER schatjes..... en ze worder alleen maar schattiger! :hearteyes:
Kan haast niet wachten, maar het wachten wordt straks goed beloond!!
Net maar weer 's wat foto's gemaakt:

Tsja, Jpilot het zou erg jammer zijn als je straks geen growkids meer mag verkopen!!!! Ben over deze bak toch wel erg tevreden!
Ik las dat het op het eind erg snel kan gaan, met de groei?
Hoelang zullen ze ongeveer nog nodig hebben?

Jpilot

Die grote in het midden zullen in 1 a 2 dagen klaar zijn. Aangezien ze in een kluitje groeien moet je kiezen, of die grote langer laten groeien zodat ook de andere wat groter worden, of alles tegelijk plukken, en ook de kleintjes mee trekken. Ik zou voor dat laatste gaan.

vogel

Bewuste gebruiker
je kan toch gewoon met een scalpel of een breekmesje
de paddo,s afsnijden je gaat ze toch niet met het mycelium en al eruit halen

het mycleim zijn die witte draden die witte massa als je dat laat zitten zal het nog een aantal oogsten op kunnen leveren,,, laten zitten dus ,afblijven
gewoon beetje vochtig houden en de juiste paddo,s afsnijden
heb is een keer gehoord dat de kleine paddestoeltjes de sterkste zijn
niet die hele kleine maar die van 8 tot 12 cm denk waarvan het vliesje nog op
de hoed zit,, tenminste als die soort met dat vlies heb
hoe heb je het gedaan trouwens is dit zoeen kant en klare set
waar je niks aan zelf hoef te doen of wel ,,

Jpilot

vogel zei:
je kan toch gewoon met een scalpel of een breekmesje
de paddo,s afsnijden je gaat ze toch niet met het mycelium en al eruit halen

het mycleim zijn die witte draden die witte massa als je dat laat zitten zal het nog een aantal oogsten op kunnen leveren,,, laten zitten dus ,afblijven
gewoon beetje vochtig houden en de juiste paddo,s afsnijden
heb is een keer gehoord dat de kleine paddestoeltjes de sterkste zijn
niet die hele kleine maar die van 8 tot 12 cm denk waarvan het vliesje nog op
de hoed zit,, tenminste als die soort met dat vlies heb
hoe heb je het gedaan trouwens is dit zoeen kant en klare set
waar je niks aan zelf hoef te doen of wel ,,

Snijden met een scalpel brengt onnodig risico tot besmettingen met zich mee. Het mycelium zit doordrengt in het hele bakje, vanaf het substraat tot aan de casinglaag. De paddenstoel is de vrucht hiervan, de vrucht zit met wortels vast aan de casinglaag.
Als je een paddo oogst draai je langzaam aan de steel, wat je dan doet is de worteltjes afbreken, en de steel er uit trekken. Zodoende blijft de casinglaag netjes op zijn plaats en beschadig je niks.

De growkits gaan gemiddeld 4 tot 5 flushes mee, maar meer is zeker geen uitzondering. Iedere flush heeft een bepaald kenmerk. De eerste flush kenmerkt zich bijvoorbeeld vaak door een hoop paddenstoelen maar niet enorm groot. De tweede en derde flush zijn het meest productief. Dit zijn de grootste paddenstoelen.

Een paddenstoel laat je altijd zo lang mogelijk groeien. Echter zodra het vliesje onder de hoed breekt laat de paddenstoel sporen vrij om zich voor te planten. Voordat dit gebeurt moeten ze geplukt worden. Anders wordt het bakje een grote zwarte vlek, en ook het risico op besmettingen groter.

De kleine paddenstoelen die niet volgroeid zijn, of net beginnen te groeien noemen we primodia ( stoelen die net op komen ) of aborts ( paddo's die opgekomen zijn maar niet verder groeien dan 1 cm of minder ) Het klopt dat deze paddo's het sterkst zijn. Naar verhouding bevatten ze meer actieve bestandsdelen dan vocht, dit in tegenstelling tot hun grote broertjes en zusjes. Vooral plukken dus die dingen, maar wel uitkijken met doseren !

Over het vliesje:
Heel simpel gezegt heeft elke paddenstoel een vliesje ( er zijn uitzonderingen , maar die vallen niet onder de psilocybine bevattende paddo's ) Het vlies zit onder de hoed, op een gegeven moment is het goed zichtbaar. Van het ene op het andere moment zal het vliesje aan 1 kant open scheuren, enkele uren later zal het volledige vliesje aan de steel hangen. Een dag later ben je te laat met plukken. Dit is ook een van de redenen waarom paddenstoelen in de shop zo vroeg geplukt zijn. Met het kopje en dus vliesje nog dicht verspreiden ze geen sporen.
Helemaal in het begin van de verkoop van paddo's deden ze dit zodat mensen ze niet zelf thuis zouden kweken.

En dan om af te ronden :grin:....
De growkits is nagenoeg onderhoudsloos. Al het werk is al gedaan, enige wat je moet doen is de kit in de filterzak plaatsen, en afsluiten. Daarna wachten om te oogsten. Vervolgens vocht toevoegen en laten weken ( dunken in vaktermen ) en dan weer wachten op paddo's.

Remsos

OOGST

Vandaag heb ik de paddestoelen geplukt.
Had ze eigenlijk wel iets groter verwacht, maar ja de hoedjes begonnen al open te gaan. Heb gelezen dat de eerste flush veel kleine oplevert, dus het zal wel goed zijn.
In totaal is het 60 gram. Is dat goed, redelijk of slecht?

Ze liggen in een donkere kast op kranten en keukenpapier te drogen.
Heb ook maar een vochtvretertje erbij gezet.

Hier nog wat foto's:

Remsos

Jep het zijn mexicaantjes. Zijn die kleine wel goed om te eten? (ongeveer 2 a 3 cm)
Zo heb ik ze nog nooit gehad namelijk.

Weet iemand of ik die groei zak nog moet reinigen of zoiets? Staat nu op zn kop in een schone ruimte, zodat ie ff kan drogen....

Op naar de volgende flush!

Remsos

@ hallotje:

Zoals al eerder ergens hierboven beschreven is, worden de eerste paddo's vaak niet al te groot. Maar (zoals in mijn geval) wel een hoop. Bij de 2e en/of 3e flush zullen ze denk ik wel iets groter worden.

hallotje

Bewuste gebruiker
Oke :) Dan zal het wel goed zijn.... ik zag in dat paddokweek topic veel grotere maarja.... als de kleine ook goed sterk zijn is dit top. Zo te zien hoef ik nog niet te oogsten. Enig idee hoe ik die ding uit de zijkant moet pulken? gewoon voorzichtig los proberen te maken bij het oogsten?

Maar de man in de winkel waar ik hem hebt gekocht vertelde me dat het verkopen van growkits en sporen enzo nog wel mocht. Alleen dat ze nu ook de verse paddo's gingen verbieden.

Ik heb gelijk een paar Paddo repen voor vanavond gehaalt :)...

Jpilot

Hele mooie oogst.

Maar 60 gram ? Ziet er uit alsof het veel meer is. Je had ze ook gerust nog een dag langer kunnen laten groeien zodat het hoedje net iets verder open gaat. Dan is de opbrengst groter.

Als je de handleiding volgt dan moet je nu de casing laten vollopen met water, en na 12 uur afgieten. En weer in de zak plaatsen. Als de zak nog schoon is kan je hem zo gebruiken. Eventueel zou je hem ook kunnen omspoelen als ie vies is van binnen.

Op naar de 2e oogst !

( inmiddels ook weer growkits op de site :wink: )

Remsos

Ja 't was echt maar 60 gram, maar dat krijg ik toch niet in 1 keer op.
De bak heeft een uurtje of 10 onder water gestaan en zit nu weer in de zak.
Zijn er ook nog andere soortjes te krijgen, als growkits?
Bijvoorbeeld colombian ofzo? Meestal zijn er alleen maar mexicans te koop....

Jpilot

Meestal verkoopt met de mexican kits.
Tenminste dit staat op de verpakking, in werkelijkheid zit er een andere soort in die veel commercieler geschikt is.

Er zijn enkele honderden cubensis soorten met allemaal een eigen naam. Sommigen bestaan echt, en zijn gevonden in de natuur. Andere zijn kruisingen uit geisoleerde soorten. De meesten lijken allemaal wel op de mexicaanse. Enkele uitzonderingen daargelaten zoals thai of penis envy.
Men doet dit omdat de meeste mensen het bestaan van deze soorten toch niet kennen. En om de kits echt foolproof te maken nemen ze een soort die veel makkelijker te kweken is. Maar deze kit bevat echt mexican paddo's.
Als ik je een tip mag geven... Laat de volgende nog een dagje langer staan tot de hoedjes duidelijk open gaan. Dan had je geen 60 gram gehad maar 150/200 met deze hoeveelheid.

Remsos

Thanx, zal het onthouden voor de volgende keer. Maar ik vind die sporen niet zo lekker, dus daarom wil ik ze graag plukken voordat ze helemaal open gaan.....

Remsos

Er komen alweer volop nieuwe stoeltjes tevoorschijn. Maar ze zijn nog iets te klein om er mooie foto's van te maken.
Wordt vervolgt...... :wink:

Radeon915

Wijs gebruiker
Tripreporter
Mooie eerste oogst had je daar :)

Ook wel netjes dat het hele kitje volgroeide, mijnes van Azarius een tijdje terug groeide alleen wat paddo's op bepaalde plekken, en dit waren er ook veel minder.. dit bakje is ook nog iets groter zelfs denk ik :mrgreen:

Hopelijk worden de paddo's toch niet verboden.. k zou graag in de toekomst eens een setje van je kopen Jpilot!

Jpilot

Zul je snel moeten zijn :)

Met de kits van azarius is ook niks mis hoor. Ze maken ze niet zelf, maar kopen ze in voor zover ik weet. En aangezien de meeste kits vanaf een bepaald adres komen weet ik dat ze zeer vakkundig gemaakt worden.

Remsos

Je krijgt daar alleen een doorzichtige bak, wat jammer is. En ze zijn veel duurder dan bij multispore, wat ook jammer is. :mrgreen:

Jpilot, koop jij ze niet in? Maak je ze zelf?

Jpilot

Alles wat op de site staat wordt door onzelf geproduceerd. Met uitzondering van dingen als mondmaskers en injectie spuitjes natuurlijk.

Ik moet er bij zeggen, de kits van azarius komen waarschijnlijk van mushmush. Danwel een groothandel waar mushmush aan levert. En dit zijn echt prima kits. Ik ken een van de 2 eigenaren, en ze hebben gewoon hele goede spullen.

Remsos

Tijd voor een kleine update.
Het ziet er volgens mij goed uit, voor een 2e flush. Het zijn er iets minder als de eerste maar ze worden wel een stuk groter!
Ben van plan om ze deze keer iets langer te laten staan, zodat de opbrengst wat groter wordt.

Hier nog wat foto's:

Remsos

Krijg ik dan de volgende bak met een leuke korting van je? :wink:
Haha, ja hoor je mag ze graag gebruiken.
Kan je ze hier vanaf halen, of wil je een formaat met meer pixels? In dat geval kan ik je een keer foto's mailen......

Remsos

Hallo allemaal.
De 2e oogst is binnen. Maar wat groeien ze op het laatste moment snel zeg! Even 1 dag weg en bijna alle hoedjes al open.
Ik had ze dus net iets eerder willen plukken, maar helaas.....
Ben zeker niet ontevreden hoor, deze flush leverde een kleine 100 gram op.
De vorige 60. Totaal uit deze bak is dus 160 gram.

Het substraat is aan het genieten van een badje nu.

Op naar de 3e !

Jpilot

Ik vind het zelf wel redelijk mooi getimed. De grote staan net enkele uren te lang open maar de rest is prima zo.

Remsos

Ben dr blij mee. En in gewicht is het al meer dan de eerste oogst.
Een 3e keer zit er nog wel in dacht ik zo, misschien ook nog wel een 4e?

Talec

Bewuste gebruiker
ik denk dat ik me ook eens growboxje ga aanschaffen !
maar dan wel via azarius,want die leveren ook in belgie
al zou ik liever die growbox hebben van pilot, die lijkt me wat beter
en goedkoper ook :) kan je ook sets kopen in bv smartshop?

Bovenaan