eerst ritalin nu dexamphetamine; groot verschil?

dexedrine

Experimenterende gebruiker
Hey,

Ik heb net een paar stripjes dexamphetamine in de bus gekregen en heb 4 ingenomen (=10mg). Ik gebruik zo nu en dan ritalin zodat ik niet zo ongelofelijk vaak afgeleid raak. Als ik zo'n 10 of 15 mg methylfenidaat heb ingenomen ben ik echt super gefocussed en heb ik zin om dingen te doen. Volgens deze website zou zo'n 0.15 mg per kg lichaamsgewicht al moeten helpen als startdosis. Dat is voor mij ongeveer 10 mg dex of 15mg (0.2 mg/kg) methylfenidaat.

Mijn vraag is: waarom merk ik zo veel van ritalin en zo weinig van dex? Dex zou toch veel harder moeten aankomen omdat er een veel hogere beschikbaarheid heeft t.o.v. ritalin? Iemand met verstand hier van?

Volgens deze bron zou het effect ook ongeveer gelijk moeten zijn.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
Ga je even verder inlezen, want je snapt het nog niet zie ik. iedereen reageert weer net even anders op medicatie/drugs.

Het betreft AD(H)D medicatie, en er zijn GEEN algemenen op dat gebied. De een reageert heel goed op ritalin, de ander weer goed op Dex. Dan zijn er ook nog die op beide niet goed reageren en dan kan je nog wat atypische andere medicijnen proberen maar er zijn er ook die nergens goed op reageren.

Heb je de diagnose, of vermoed je AD(H)D bij jezelf, of gebruik je deze drugs als extra focus indien nodig?

Indien wel ADHD of vermoedens, ga naar een psych, leg je situatie uit, laat je desnoods testen en ga samen met hem kijken wat in welke dosering het beste bij je past in plaats van dat zelfdokteren zonder enige kennis van zaken.

dexedrine

Ga je even verder inlezen, want je snapt het nog niet zie ik. iedereen reageert weer net even anders op medicatie/drugs.

Het betreft AD(H)D medicatie, en er zijn GEEN algemenen op dat gebied. De een reageert heel goed op ritalin, de ander weer goed op Dex. Dan zijn er ook nog die op beide niet goed reageren en dan kan je nog wat atypische andere medicijnen proberen maar er zijn er ook die nergens goed op reageren.

Heb je de diagnose, of vermoed je AD(H)D bij jezelf, of gebruik je deze drugs als extra focus indien nodig?

Indien wel ADHD of vermoedens, ga naar een psych, leg je situatie uit, laat je desnoods testen en ga samen met hem kijken wat in welke dosering het beste bij je past in plaats van dat zelfdokteren.
Bedankt voor je reactie. Ik ben bij de huisarts geweest en heb ook wel een doorverwijzing gekregen. Wachtlijsten bij de GGZ zijn helaas onredelijk. Even een tijdje zelf dokteren met adhd-medicatie is een keuze die ik zelf gemaakt heb om m'n studie te redden.

De Rijdende Rachid

Bewuste gebruiker
Gebruik het sindskort dagelijks, maar denk niet dat de vergelijking opgaat. Klinkt alsof je meer op zoek bent naar die "rush" van gecocentreerdheid. Kan wel zeggen dat dex voor mij anders werkt dan ritalin.

Als je hoofd een kast is en die is gigantisch rommelig, heb je de kast met ritalin snel opgeruimd strak en gefocust, maar hier en daar zit een plank verkeerd, sommige boeken staan op zn kop etc, en je doet het gejaagd . Met dex Sta ik vrolijk, wat minder gejaagd de kast op te ruimen, en kijk ik later tevreden naar al mijn spullen netjes in bakjes, overzichtelijk geordend.

Met speed staat de kast opeens op de 2e verdieping in plaats van de begane grond en ben je gelijk maar even gaan schilderen

Laatst bewerkt:

dexedrine

Gebruik het sindskort dagelijks, maar denk niet dat de vergelijking opgaat. Klinkt alsof je meer op zoek bent naar die "rush" van gecocentreerdheid. Kan wel zeggen dat dex voor mij anders werkt dan ritalin.

Als je hoofd een kast is en die is gigantisch rommelig, heb je de kast met ritalin snel opgeruimd strak en gefocust, maar hier en daar zit een plank verkeerd, sommige boeken staan op zn kop etc, en je doet het gejaagd . Met dex Sta ik vrolijk, wat minder gejaagd de kast op te ruimen, en kijk ik later tevreden naar al mijn spullen netjes in bakjes, overzichtelijk geordend.

Met speed staat de kast opeens op de 2e verdieping in plaats van de begane grond en ben je gelijk maar even gaan schilderen
Geniaal. Kan me helemaal vinden in wat je vertelt. Ik heb het gevoel dat ik meer controle heb over de focus die dex me geeft. Met ritalin op wil ik alleen maar werken en ben ik chagrijnig omdat ik klaar ben met m'n wiskundehuiswerk. Voor iedereen anders dus?

De Rijdende Rachid

Bewuste gebruiker
Kleine toevoeging, moet soms wel oppassen niet te verzanden in details. En de bigger picture op de achtergrond te zetten. Om in de metafoor te blijven het continu herschikken van je boeken omdat het elke keer net niet is.

Of als ik aan het schoonmaken ben op werk , vervolgens heel fanatiek de muur ga poetsen en met een sateprikker alle voegen doen waar je normaal het schoonmaakt en met 5 min klaar bent. Even beseffen nu moet ik weer verder is soms lastig.

Bij mij dan

T

ToetjesMonster

Gast

Conclusie: van pep word je op gegeven moment gewoon knetterleip :laughing:

Tevil19

Bewuste gebruiker
Ik heb beiden voorgeschreven gekregen voor ADD. Eerst ritalin en toen dex. Ik ervaar juist dat ritalin veel harder aanvoelt dan dex, en dat harder voelt niet lekker. Ik word snel nerveus en zenuwachtig en die comedown vind ik echt vreselijk bij ritalin. Op dex reageer ik veel beter, rustiger in mn hoofd, goede focus en is de comedown goed te handelen en gaat veel geleidelijker (bij matig gebruik).

Het is wel zo dat je voor dex ongeveer de helft van de dosis van ritalin neemt, dus misschien daarom als potenter wordt gezien, maar de effecten verschillen echt per persoon. Ja het zijn allebei stimulanten maar ook in stimulanten kun je veel verschil merken(zelfs als ze op dezelfde stoffen en/of receptoren werken). Natuurlijk zijn er ook een overeenkomsten, en effecten die vaker voorkomen.

Het is dus helemaal niet vreemd dat ritalin harder werkt bij jou want dat is ook bij mij zo.

Laatst bewerkt:

dexedrine

Ik heb beiden voorgeschreven gekregen voor ADD. Eerst ritalin en toen dex. Ik ervaar juist dat ritalin veel harder aanvoelt dan dex, en dat harder voelt niet lekker. Ik word snel nerveus en zenuwachtig en die comedown vind ik echt vreselijk bij ritalin. Op dex reageer ik veel beter, rustiger in mn hoofd, goede focus en is de comedown goed te handelen en gaat veel geleidelijker (bij matig gebruik).

Het is wel zo dat je voor dex ongeveer de helft van de dosis van ritalin neemt, dus misschien daarom als potenter wordt gezien, maar de effecten verschillen echt per persoon. Ja het zijn allebei stimulanten maar ook in stimulanten kun je veel verschil merken(zelfs als ze op dezelfde stoffen en/of receptoren werken). Natuurlijk zijn er ook een overeenkomsten, en effecten die vaker voorkomen.

Het is dus helemaal niet vreemd dat ritalin harder werkt bij jou want dat is ook bij mij zo.
Ik heb gisteren in totaal zo'n 20 mg dex gebruikt, verdeelt over de dag en niet later dan 3 uur. Maar jonge jonge ik kon niet slapen! Na een paar uur in bed te hebben gelegen met een circus in m'n hoofd viel ik uiteindelijk toch in slaap. Daar heb ik nog nooit problemen mee gehad met ritalin. Wel werd ik helder en energiek wakker..

Tevil19

Bewuste gebruiker
Ik heb gisteren in totaal zo'n 20 mg dex gebruikt, verdeelt over de dag en niet later dan 3 uur. Maar jonge jonge ik kon niet slapen! Na een paar uur in bed te hebben gelegen met een circus in m'n hoofd viel ik uiteindelijk toch in slaap. Daar heb ik nog nooit problemen mee gehad met ritalin. Wel werd ik helder en energiek wakker..

Dex werkt veel langer dan ritalin. Dex heeft biologische halfwaardetijd van 10-12 uur en methylfenidaat 2-4 uur. Zelfs als je laat op de middag dex neemt kun je last van slaapproblemen hebben. Ik verwacht overigens wel dat dit minder zal worden naarmate je het langer gebruikt.

Inderdaad geniaal. Heb net een account aangemaakt enkel om die post te kunnen liken. Ik ben zelf sinds een week met Dex bezig na bijna een jaar methyl(ritalin) en ben nog aan het zoeken naar de juiste dosering. De comedown is ongelooflijk veel beter idd, maar ik krijg niet zoveel gedaan als met methyl. Door jouw post besef ik me dat ik waarschijnlijk teveel naar die focus rush aan het zoeken was, in plaats van de rust. Bedankt!

De Rijdende Rachid

Bewuste gebruiker
Inderdaad geniaal. Heb net een account aangemaakt enkel om die post te kunnen liken. Ik ben zelf sinds een week met Dex bezig na bijna een jaar methyl(ritalin) en ben nog aan het zoeken naar de juiste dosering. De comedown is ongelooflijk veel beter idd, maar ik krijg niet zoveel gedaan als met methyl. Door jouw post besef ik me dat ik waarschijnlijk teveel naar die focus rush aan het zoeken was, in plaats van de rust. Bedankt!
Thanks man dat is een leuk compliment :)

Laatst bewerkt:

Tevil19

Bewuste gebruiker

Hoe is de comedown beter? Ik ervaar deze als veel rustiger dan methyl. Waarschijnlijk omdat het geleidelijker uitwerkt zodat je niet ineens erge rebound effecten krijgt. Daarnaast vinden je hersenen plotselinge veranderingen niet fijn.

ik ben een man van 44 jaar met zware slaap apneu . met ook zware adhd
ik moet per dag 2X54 mg concerta nemen dus dit is 100 procent methylfenidaat
ik word daar enorm rustig van en mijn slaap apneu is ook beter . nu het gaat hier over verkeerd medicijn misbruik

mensen pas op met rilatine of concerta te snuiven stop daarmee daar zitten namelijk wel bindmiddelen in
wat enorm schadelijk is voor je neus en hersenen ik heb nog mensen geweten met een hersenbloeding
als ik julie was en blijft snuiven neem dan speed of coke .maar snuif geen medicijnen
het word juli erg zwaar een psychose of later zware hartklachten .
bij ik is dit aan het licht gekomen 22 jaar geleden ik gebruikte speed en coke samen
en Nog geen 20 minuutjes later lag ik schoon te slapen .

dexedrine

ik ben een man van 44 jaar met zware slaap apneu . met ook zware adhd
ik moet per dag 2X54 mg concerta nemen dus dit is 100 procent methylfenidaat
ik word daar enorm rustig van en mijn slaap apneu is ook beter . nu het gaat hier over verkeerd medicijn misbruik

mensen pas op met rilatine of concerta te snuiven stop daarmee daar zitten namelijk wel bindmiddelen in
wat enorm schadelijk is voor je neus en hersenen ik heb nog mensen geweten met een hersenbloeding
als ik julie was en blijft snuiven neem dan speed of coke .maar snuif geen medicijnen
het word juli erg zwaar een psychose of later zware hartklachten .
bij ik is dit aan het licht gekomen 22 jaar geleden ik gebruikte speed en coke samen
en Nog geen 20 minuutjes later lag ik schoon te slapen .

Hey bedankt dat je je ervaring deelt. We hebben het echter niet over het snuiven van medicijnen, en het doel van mijn gebruik is in het topic ook niet beschreven. Verder zijn beide stoffen psychoactieve stoffen (dexamphetamine is identiek aan straatspeed, zij het het actieve isomeer), en wat in jouw ogen misbruik is is zo'n beetje het enige wat hier besproken wordt op dit forum...

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!

Snuiven van pillen is sowieso niet slim natuurlijk.... Pillen zijn om te slikken.
Niemand anders had het hier over snuiven van pillen.

En coke en speed samen gebruiken is sowieso vragen om klachten.

Laatst bewerkt:
Bovenaan