ecuadorian experiment

malotet

Experimenterende gebruiker
Na het fiasco met de azurescens heb ik besloten het maar eens met de pf-tek te gaan proberen.
Sporenspuit gehaald en aan de slag.
Vijf dagen na inoculatie zijn er al prachtige culturen te zien.
Heeft er iemand ervaring met het gebruik van deze strain?

Radeon915

Wijs gebruiker
Tripreporter
Nice! lijkt me ook leuk om op die manier te kweken, alleen al die sterielheids voorschriften en dingen die je er voor nodig hebt schrikken me een beetje af.. of valt het wel mee allemaal?

Jpilot

valt reuze mee, voor de pf-tek zoals deze heb je niet eens een snelkookpan nodig. Overigens wel aan te raden.
Het nadeel is dat een hoop beginners geen goede hulp hebben en dingen fout doet.

malotet

[/quote]Ik heb laatst een leuke instructie video gezien.
Het zijn 4 delen, leuk en leerzaam. Misschien ga ik het zelf ook 's een keer proberen.

Die methode volg ik ook. Ik ben van plan het eerst op hun manier te doen en een paar potten met de casing methode. Ik heb geen snelkookpan gebruikt, ik hoop dat dat geen problemen gaat opleveren.
Het ziet er nu na zes dagen prachtig uit, al behoorlijk wat rhizomorph mycelium. Het groeien gaat wel een stuk trager dan in het begin. Ik denk dat het in eerste instantie echt een sporenboem is en daarna moet het mycelium zn best gaan doen. Je kan ook heel duidelijk zien waar de sporenvloeistof terecht is gekomen.

Jpilot

Als er nu geen besmettingen te zien zijn kan je er bijna van uit gaan dat het wel goed komt. Je kunt alleen nog maar een fout maken door ze in een vieze omgeving straks open te maken.

malotet

19 Oktober geinoculeerd en het gaat als een speer. Het leek even stil te staan maar het is in 1 dag enorm gegroeid. Aan de druppeltjes condens te zien is de temperatuur in de glazen hoger dan daarbuiten. Ik vraag me af of het net zo hard naar binnen groeit.

malotet

Ik heb vooralsnog geen vermoeden wat het aan paddestoelen gaat opleveren, het is allemaal nieuw. Ik ben wel van plan om er zoveel mogelijk uit te halen dus ieder cakeje krijgt zijn eigen bamibakje met casing. Tot nu toe de kosten: sporenspuit € 10.- Vermiculiet € 8,- Bruine rijstmeel € 2,- Theekopjes € 4,-.

Jpilot

van een rijstmeel cake haal ik ongeveer 300 gram, als beginner zou ik blij zijn met de helft.

malotet

Na 15 dagen alles helemaal volgroeid. Nu ongeveer een dag of vijf doorgroeien dacht ik zo. Er komt duidelijk ruimte tussen het glas en de cakejes, ze krimpen dus.

The Used

Bewuste gebruiker
Ziet er goed uit jongen.

Ik begin binnenkort ook met kweken heb alle benodigheden al, moet alleen nog een grote plastic opbergdoos en een verwamingselemtn vinden voor het "Ideale klimaat":grin:, dan hoop ik eindelijk te kunnen beginnen.

Ik ga proberen de hawaaiiaanse te kweken is stuk lastiger, maar van iets anders trip ik niet echt hard dus ja dan maar zo:P

malotet

Thx Used.

Ik wil ook graag copelandia kweken maar dit is volgens mij een goede soort om mee te beginnen. Hij schijnt ook nog behoorlijk psycho-actief te zijn. Vandaag heb ik mij onledig gehouden met het oogsten van de cakejes en het steriliseren van het nieuwe substraat. Vannacht staan de cakejes in een emmer water en morgen verkruimel ik ze in hun nieuwe bak. Xenos is trouwens wel de bom als het gaat om kweekbenodigdheden. Een mooie transparante bak met dito deksel kost € 7.99

pepito

Bewuste gebruiker
niet tricky met blote handen? of is de cake al zo doorgroeit dat voldoende immuniteit bestaat? Ziet er overigens goed uit!

malotet

Tja, blote handen, ik heb ze gewassen met spiritus, zeep en warm water.
Het water in de emmer bevat 0.6 % H2O2. De tijd zal het leren.

Jpilot

Normaal gesproken liever niet ,maar als je je handen zo goed hebt gewassen kan er weinig fout gaan. Als een cake of casing in zo een verre staat van groei staat dan kunnen ze wel een flinke stoot hebben.

Argulas

Bewuste gebruiker
Tripreporter
God dit ziet er heerlijk uit! :hearteyes: Moet toch ook maar eens beginnen met kweken... Na men examens begin ik eraan! Dus dat word ergens eind januari..

Dit volg ik allezins!

Greetz, Argulas :wave:

malotet

Vandaag afgemaakt wat ik gisteren begonnen was. De grote bak schoongemaakt, laagje substraat, dan de cakejes verkruimelen. Dat verkruimelen ging nog niet eenvoudig. De cakejes zijn echt doorgroeit met mycelium en zijn keihard. Hieroverheen weer substraat en dan weer in de incubatieruimte (28 graden). Twee cakes zet ik op de conventionele manier in bloei.

malotet

De casing bestaat uit wormenhumus en vermiculiet 50/50. Half uurtje in de magnetron en klaar. Kalk ben ik in mijn enthousiasme vergeten maar dat schijnt niet zo heel belangrijk te zijn. Ik vraag me af of er nog een laagje vermiculiet overheen moet. Op een amerikaans forum las ik dat de uiteindelijke casing geen, of zo weinig mogelijk voedingsstoffen moet hebben.

Jpilot

Half uur magnetron is best lang. In principe is hoe langer hoe beter, maar was het niet uitgedroogd na een half uur ?

Je beredenering klopt, een casinglaag moet zo voedingsarm mogelijk zijn. Belangrijkste is dat het veel vocht vast houd.

malotet

Jpilot zei:
Half uur magnetron is best lang. In principe is hoe langer hoe beter, maar was het niet uitgedroogd na een half uur ?

Ik deed twee liter wormenhumus tegelijk en de uitdroging viel mee, nou heb ik ook niet de krachtigste magnetron die er is. Daarna heb ik het pas gemengt met met water verzadigt vermiculiet. Wederom met H2O2. Na het verspreiden in de bak heb ik het nog extra benevelt. Ik hoop dat het zo goed is. Dat zijn toch dingen die je moet proberen om ervaring te krijgen.

De waterstofperoxide heeft geen nadelige invloed gehad op het mycelium, dat is alweer aan het groeien. pfoei :)

malotet

We zijn weer een paar dagen verder. Alles gaat goed. Het mycelium in de grote bakken gaat echt hard, het groeit al boven het substraat uit. De cakejes hebben een fris nieuw vachtje en alles ruikt lekker gronderig.

Argulas

Bewuste gebruiker
Tripreporter
god, ik heb zo het voorgevoel dat je massas paddestoeltjes gaat kunnen oogsten !

Laten we hopen dat dit ook gebeurd! Ik kijk vol spanning mee! :P

Greetz, Argulas

malotet

Hai argulas.

Leuk dat je zo meeleeft. Ik denk nu ook dat het wat uit de hand gaat lopen :) . Ik heb de neiging om dingen enigszins extreem aan te pakken. Doordraven noemen ze dat. Vaak werkt het tegen me maar met kweken is het wel een voordeel.

greet

malotet

Hoi allemaal, even een major update.

Het lijkt erop dat ik kerst en oud&nieuw aan de paddo's ga. Zelfgekweekte, die zijn natuurlijk extra lekker :grin: . De grote bak leek stil te staan maar 24 uur maakt blijkbaar een groot verschil in de paddokweek. Overal is nu mycelium te zien. Ik heb al die tijd de vochtigheid hoog gehouden door elke 48 uur te sproeien met water en H2O2. Nu stop ik daarmee. De bak met de cakejes staat in mijn huiskamer waar een gemiddelde temperatuur heerst van 20 graden celsius. Twee keer per dag doe ik die bak open en laat het een minuutje luchten. De cakejes lieten eergisteren sneeuwwitte puntjes zien, net iets witter dan het mycelium. De puntjes zijn verandert in bolletjes en er zijn zelfs een paar mini-paddo's. Ik hoop dat je het op de foto een beetje kunt zien.

Remsos

Ziet er erg lekker uit malotet!!
Keep up the good work....
Ben benieuwd wat dit wordt. Vandaag zeker al weer verschillen gezien?

Groeten.

mattskovic

Wijs gebruiker
volg dit topic nu al een tijdje.
heb er zelf eens aangedacht om het ook met zo'n cakjes te doen... maar er lijkt me wat te veel werk achter te zitten

goodluck with them

GrEeTZzz mattiskovic :)

malotet

Het gaat geloof ik niet zo goed met de cakejes. Twee paddo's redden het wel maar tientallen andere lijken mij zogenaamde achterblijvers. Ik wijt dit aan een vochttekort in de cakejes. De grotere paddo's staan namelijk in het altijd vochtige vermiculite. Zoals ik eerder al schreef waren de cakejes keihard toen ik ze probeerde te verkruimelen. Ondanks een nachtje weken waren ze nog kurkdroog aan de binnenkant. Ik heb waarschijnlijk een te fijne soort vermiculite gebruikt. Korrel 2 geloof ik.
De grote bak gaat overigens prima en die zal ik morgen in bloei zetten.

malotet

Imageshack wil mn plaatjes van paddos niet. Iemand een idee ?

De cakejes leven op en een stuk of tien paddo's groeien. Ik heb er twee geoogst, die waren 18 centimeter en stonden op springen de rest moet waarschijnlijk morgen geplukt worden. Ik houd de cakejes nat door er steeds water over te gieten. Als ik zou sproeien zou alles zo nat worden. De grote bak heb ik niet in bloei gezet. Een vriend kwam met een zak vermiculite aan en ik heb toch maar even een casing gemaakt. Ongeveer 1.5 cm dik.

malotet

Ik heb op photobucket geken maar er zijn geen plaatjes van psilootjes. Ik vermoed dat ze het zelfde beleid hebben. Jammer want ik heb een paar mooie plaatjes. Ik zit net te tellen en er zijn zeker nog 15 kanshebbers op de cakejes, in een dag gegroeid.

JJJ

Bewuste gebruiker
malotet zei:
Ik heb op photobucket geken maar er zijn geen plaatjes van psilootjes. Ik vermoed dat ze het zelfde beleid hebben. Jammer want ik heb een paar mooie plaatjes. Ik zit net te tellen en er zijn zeker nog 15 kanshebbers op de cakejes, in een dag gegroeid.
Ik kan mijn paddo's naar hartelust uploaden hoor daar. Alsof er iemand zou zijn die alle 1000 plaatjes die daar per seconde worden geupload bekijkt :) Of mis ik iets en ging het daar niet om?

Bovenaan