Dopamine

Chefkea

Experimenterende gebruiker
Zet dopamine zich nou om in noradrenaline en dat weer in adrenaline ?
Dus als je een tekort hebt in je hersenen (bij ADD) moet je dan dingen gaan slikken waar juist dopamine inzit of ook noradrenaline ? of zet het zichg gewoon om ?

Chefkea

Srry maar de een zegt van wel en de ander( hier) zegt weer van niet wat moet ik nu geloven. :confused:

Argulas

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ja, die site klopt wel ongeveer. Het is gewoon versimpeld weergegeven. :wink:
Aleja, ik heb het hier alleen over dat stukje waar jij het over hebt, de rest heb ik niet gecheckt. Maar ziet er ook wel correct uit, maar wel hééél simpel weergegeven. (Veel dingen die ontbreken)

Robdebob

Bewuste gebruiker
Die stoffen hebben inderdaad met elkaar te maken:
Je krijg L-tryptofaan binnen uit eten of biosynthese en dit volgt de volgende weg:
L-tyrosine-> L-Dopa -> Dopamine -> Nor-adrenaline -> Adrenaline

Mensen met ADD krijgen methylfenidaat (Ritalin, Concerta), een stof die zorgt voor een verhoogde dopamine-afgifte in normale mensen. Ik weet echter niet hoe dit in mensen met ADD werkt.

Chefkea

OK dus als ik dopamine uit een pil binnenkrijg dan zou het dus ook automatisch adrenaline worden in mijn lichaam.

En bestaan er ook pillen die je dopamine kunnen geven ?
Dus niet alleen een betere doorstroming voor naar het dopamine maar het ook daatwerkelijk geven.

Argulas

Bewuste gebruiker
Tripreporter
OK dus als ik dopamine uit een pil binnenkrijg dan zou het dus ook automatisch adrenaline worden in mijn lichaam.

Das wel heel hypothetisch want ik denk niet dat dopamine pillen bestaan. :grin: Adrenaline, wat eigenlijk niet de echte naam is maar epinephrine, zorgt alleen dat je lichaam klaar is voor noodsituaties, dus stevige spieren, aandacht, ... het stopt véél processen in je lichaam, zoals je vertering. En dat is niet iets wat je zoekt.

Wat jij wilt is norepinephrine. Dit heeft wel een psychoactieve eigenschap, in tegenstelling tot epinephrine.

Dopamine kan je niet zomaar nemen, maar wel iets dat er voor zorgt dat er dopamine vrijkomt, en blijft werken. Cocaine en methylphenidate doen dit bijvoorbeeld. Zij zorgen voor een heropname van dopamine, zodat het langer blijft inwerken op de receptoren.

Ik denk dat je vraag beantwoord is? Pas wel op met wat je doet, zoek zelf ook eens de nadelen op, en denk nogmaals na. Deze middelen zijn trouwens ook sterk verslavend.

Chefkea

En zou je mij kunnen vertellen of je dat zomaar in de winkel kan kopen, iliglaa, of via de dokter ? (norepinephrine)

Argulas

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Nope, dat kun je niet krijgen. Enkel door de dopamine in je lichaam :)

Maar zoals ik al zei, je moet er voor zorgen dat de dopamine er komt en blijft werken. Dus zoeken naar iets dat dat doet :wink:

In bananen zit veel Tyrosine :grin:

Robdebob

Bewuste gebruiker
Dopamine en norepinefrine kunnen volgens mij niet door de bloed-hersenbarriere, daarom zal een verhoogde bloedconcentratie van die stoffen niet leiden tot een verhoogde concentratie in de hersenen en zal het dus niet werken.
Stoffen die dopamine vrijmaken: cocaine, methylfenidaat (ritalin), amfetamine (dexamfetamine, gewone amfetamine), methamfetamine en -in mindere mate- caffeine.
Maar wat is je doel precies? je zoekt een middel waar je energie van krijgt, maar je wilt het wel legaal, dan is caffeine de enige oplossing. Anders kan je ook nog op zoek gaan naar efedrine (ephedra), dit zorgt ook voor een energieboost.

Bovenaan