Omdat je er maar voor een klein deel controle over hebt.
Het zien zelf verzwakt die identificatie met specifieke gedachten.
Aan de andere kant van je gedachten staan, super waardevol.
Omdat je er maar voor een klein deel controle over hebt.
en zelfs dat deel waar men normaliter goed controle over zou moeten hebben worden massaal beïnvloed door omgevingsfactoren zoals hormoon-/neurotransmittiehuishouding. Waarbij het dan weer niet voelt alsof je over die verandering in jouw besluitvorming en gemoedstoestand bewust controle hebt.
En inderdaad in principe wordt je door dit soort invloeden natuurlijk altijd wel door deels bestuurd.
even een gedachte-experiment
Stel, je maakt vandaag de keuze om een krat bier leeg te drinken en het een en ander te gebruiken. Je had er super veel zin in want het was al even geleden, toch laat je jezelf iets te ver gaan en je doet heel de nacht een oog meer dicht. Dan denk je kut: ik had dit anders moeten doen. Maar ik pak het nu ff beter aan, ik ga tenminste even goed eten, water drinken, vitamientjes erbij wellicht.
3 verschillende toestanden, nuchter leek het leuk (misschien toch door een craving beïnvloed, eenmaal bezig besluit jij toch eigenhandig om te ver te gaan, dag erna zit je half nuchter met spijt en zeg je misschien wel tegen je zelf: ik ga dit niet meer doen.
Verschillende toestanden, maar allemaal voelen ze nog wel alsof jij de controle, of tenminste de keuze maakt. Maar tegelijk kan je logisch berederen dat een onbewust stukje bedrading in de hersnenen (eenmaal zo ontstaan, hoe en hoe sterk dan ook) zijn “beste keuze” al weer aan ons bewustzijn oplegd heeft.
En er vind in mijn ervaring dan altijd een soort innerlijke conflict plaats, waarbij (neem even de keuze over wel of niet bijnemen laat op de avond) de keuze heel snel is gemaakt, dat intense verlangen naar o.a. dopamine is echt haast onverslaanbaar als je al eens vaker te ver bent gegaan.
En dan kan je heel goed zeggen dat oké, maar die verschillende impulsen die jij uit diverse hersengebied opgelegd krijgt zijn gewoon de fracties van “de persoon” die controle over zijn/haar acties zou ervaren. Dat geheel is dan “de ik” genoemd kunnen worden denk ik?
Maar vanuit mijn referentiekader komt 1 ding steeds sterker naar boven. Dat de manier waarop ik me in het verleden heb gedragen, de keuzes die ik uit extreme impulsiviteit heb gemaakt, achteloos voor wat ik in mij en om me heen aanrichtte… Ik heb erg sterk het gevoel dat ik zo ver verwijderd sta van deze doordringende gedachtes en de veelal destructieve keuzes die daaruit volgen. Dat ik zo ver sta van de persoon zich sporadisch zo laat opwinden door onnodig ongemakkelijke impulsieve gedachtes, evengoed van de persoon met driftbuien die ik af en toe kan krijgen als er ook maar iets triviaals even niet mee zit en lichte frustratie opbouwt.
Wat ik hier uit herleid, deze reeks aan gemoedstoestanden en bijbehorende manier van keuzes maken (toch bijnemen: toch even aftrekken denkend aan een super goeie vriend waarbij seksueel contact tussen ons toch echt absoluut uitgesloten is, wanneer ik voor de 3e keer op rij een nauwkeurig werkje onherstelbaar verkloot tóch het niet kunnen laten om me toch mild agressief/gefustreerd te uiten en of dat verpeste werkje dan toch maar onredelijk kapot slaan (niet erg verder, maar super onprofessioneel en onnodig). Het zijn allemaal momenten waarop ik later terug kijk en denk, dit is niét de persoon die ik wil zijn, maar ik wordt op dat moment even wordt gestuurd door een plots aangewakkerde gemoedstoestand waarvan ik nu best wel goed kan zeggen dat ik het vervelende personages vind.
In de tijd dat ik echt flink drugs misbruikte heb ik zo ongelofelijk veel dingen gedaan waardoor ik me (eenmaal uit die waan vertrokken) compleet distantieerd voelt van de persoon die anderhalf jaar als een zombie heeft rondgelopen, tot uiteindelijk nog door een doormiddengebroken pen NEP van een stuk aluminium af roken (ik was om en nabij 20, redelijk pienter, nooit problemen thuis oid)… Familie heb gekwetst en bang gemaakt, belangrijke dingen laten vallen.
Ik kan het niet anders uitleggen dat mijn lichaam in die periode geleefd werd aan de hand van een gedachtegang die ik nooit zelf heb kunnen bedenken, ik wil eigenlijk zeggen: ik was dit niet…
Maar goed, vrije wil en autonoom denken… als je het allemaal erg ver terugtrekt dan schijnt alles wat er gebeurd in het universum, ook hoe wij ons ontwikkelen en uiten, een oorzaak-gevolg kettingreactie is. Dat wij hier nu zitten in plaats van op het Audi RS6-forum is natuurlijk ook een indirect gevolg van de acties van een ander. En als je bij twijfels tussen DF en een ander forum bezoeken tóch voor DF kiest dan komt dat door de betere indruk die je hier hebt gekregen, maar waarschijnlijk wel veroorzaakt door andere mensen op het forum hier. Die indruk is bij iedereen anders, afhankelijk van je biasses, je standaard van communiceren die hier wel/niet gehaald wordt of ouderwetse forumontwerp en zo kunnen keuzen alle kanten op gaan per persoon. Maar al die biases en de manier hoe jij bepaalde conclusies trekt op basis van wat anderen zeggen is natuurlijk ook gestuurd door de ervaringen die jij eerder hebt meegemaakt, de indrukken die je middelbare schoolvrienden, ouders of je eerste liefde op je hebben achterlaten bijvoorbeeld.
Ik denk dat een mens’ keuzes altijd bepaald worden door de ervaringen die daarvoor kwamen, bewust en óf vaker nog onbewust. In dat opzicht zeg ik nee, er is niet zoiets als één enkele ware oerpersoonlijkheid die op een pure manier écht vrij nadenken en beslissen kan over wat het maar wilt.
Ik denk dus dat het idee van een losstaand subject uiteindelijk oplost in relatie. In beleving. In het subtiele punt waar ‘het ene’ en ‘het andere’ elkaar voortbrengen. Misschien is dát bewustzijn: geen entiteit, maar een voortdurende dans van verschijnen en verdwijnen — precies zoals je zei: verschijnt het ene, dan verschijnt het andere. Verdwijnt het ene, dan verdwijnt het andere.
Erg goed geschreven, ik denk dat ik mij hierbij aansluiten moet. “Jij” bent gewoon een collectie aan onbewuste invloeden, gebaard door alle inzichten en kennis die je van buitenaf tot je hebt genomen en je eigen hebt gemaakt.
ik wil beter worden in het observeren van gevoelens waar ik af en toe niet om heen kan, om er ook echt de afstand tussen te creëren die ik voel als die gevoelens eenmaal weer betrokken zijn en ik teleurgesteld ben door mezelf af en toe zo kan laten gaan.