Ja en neeHele interessante video.
Ok, maar waarom die nee..Ja en nee
Je kunt bewust kiezen waar je je op focust, maar veel gedachten ontstaan automatisch en onvrijwillig, ze komen gewoon op zonder dat je er bewust voor kiest.Ok, maar waarom die nee..?
Omdat je er maar voor een klein deel controle over hebt.Ok, maar waarom die nee..?
Volgens mij gaat het ook helemaal niet over controle.Omdat je er maar voor een klein deel controle over hebt.
Na een jaar mediteren ervaar ik wel een soort afstand tot mijn gedachten. Alsof ik er (een deel van de tijd) naar kan kijken als toeschouwer. Maar controle over gedachten... nee, voor een klein deel misschien als ik een doelgericht iets doe, maar verder komen de raarste dingen voorbijVolgens mij gaat het ook helemaal niet over controle.
Gedachten komen en gaan willekeurig meestal. Dat is een feit. Maar iemand die mediteert en het hele proces van denken alleen maar waarneemt heeft volgens mij wel degelijk wat wij controle noemen over wat hij denkt. Simpelweg omdat hij alleen probeert waar te nemen en niets te beïnvloeden.
Het denken stopt soms ook in een diepere staat van bewustzijn bij meditatie. Dit heb ik zelf een paar keer meegemaakt.
Maar ís dat echt zo, of is er de illusie van controle/sturing?De studie laat zien dat sommige keuzes onbewust beginnen, maar dat betekent niet dat vrije wil er niet is. Bewustzijn kan nog steeds ingrijpen en keuzes bijsturen. En vrije wil gaat vaak over ingewikkelde, reflectieve beslissingen, niet alleen simpele automatische reacties.
Ja, er is een "deel" van bewustzijn dat zich vernauwd (je focus zou je kunnen zeggen) en tegelijk een deel dat wijd open blijft (imo: onze kern van puur open bewustzijn, onze essentie)Je raakt hier een fundamenteel mysterie van bewustzijn en vrije wil aan. Misschien is wat wij ervaren als ‘controle’ inderdaad een illusie van het bewustzijn dat zich vernauwt en zich focust op een enkele gedachte of actie. Toch is het juist dit vernauwen dat ruimte schept voor herkenning en keuze. In die scherpe focus ontstaat het besef van ‘ik kies’, ook al ligt de oorsprong van die keuze deels buiten het directe bewustzijn. Vrije wil zou dus kunnen bestaan als het vermogen van dat bewustzijn om zich te verdiepen, te reflecteren en daarmee een pad te kiezen binnen het grote veld dat het onderbewuste aanreikt.
dit verklaart dus ook emotie en gedachtens wanneer je bepaalde muziek luistert lijkt mij? Of gaat dit nog veel dieper?Ze ontstaan vaak uit herinneringen, gevoelens of prikkels, en we hebben er meestal geen directe controle over.
Ja, klopt helemaal. Muziek is een prikkel die direct emoties en gedachten kan oproepen. En het gaat inderdaad dieper: onze herinneringen, overtuigingen en onbewuste patronen bepalen hoe deze prikkels worden ervaren. Zo activeert muziek lagen van het onderbewuste, waardoor een nummer je recht kan raken.dit verklaart dus ook emotie en gedachtens wanneer je bepaalde muziek luistert lijkt mij? Of gaat dit nog veel dieper?
geluid(muziek) is een ook een prikkel
Goed punt. Dat is wat ik bedoel inderdaad. Gedachten komen min of meer willekeurig op. Het gebeurt maar zelden dat je actief gedachten aan het genereren bent. Je bent meer een soort passieve toeschouwer van al die ideeën die voorbij komen. Bij meditatie probeer je vaak ook contact te maken met dat diepere gedeelte in jezelf dat slechts waarneemt.Volgens mij gaat het ook helemaal niet over controle.
Gedachten komen en gaan willekeurig meestal. Dat is een feit. Maar iemand die mediteert en het hele proces van denken alleen maar waarneemt heeft volgens mij wel degelijk wat wij controle noemen over wat hij denkt. Simpelweg omdat hij alleen probeert waar te nemen en niets te beïnvloeden.
Het denken stopt soms ook in een diepere staat van bewustzijn bij meditatie. Dit heb ik zelf een paar keer meegemaakt.
Volgens mij is het mogelijk om vanuit de kern van open bewustzijn te kiezen. Dan is het alleen nodig om keuzes te maken zonder daarover te denken, want dat deel ben ik met je eens - dat de gedachten slechts een schil om je diepere ik heen zijn. Wat mij betreft zit de oplossing voor het kiezen zonder te denken in het intuïtief weten. Dat is een bewustzijnsstaat die je bijvoorbeeld bereikt als je in 'flow' bent. Je kunt het soms bereiken als je staat te dansen op een feestje - zonder na te denken over welke lichaamsdelen je moet bewegen of hoe dat eruit ziet. Maar je kunt ook een in flow raken tijdens een gesprek met iemand anders, waarbij je intuïtief luistert en daar direct op reageert zonder stil te staan bij wat een strategische reactie zou zijn.Ja, er is een "deel" van bewustzijn dat zich vernauwd (je focus zou je kunnen zeggen) en tegelijk een deel dat wijd open blijft (imo: onze kern van puur open bewustzijn, onze essentie)
Ik heb jaren en jaren gezocht naar die "kiezer". Ik heb "hem" nooit gevonden. Alleen maar gedachten die claimen die kiezer te zijn. Er is nergens een "ik" te vinden, behalve wellicht dat compleet open bewustzijn. Maar dat kent niets, behalve zichzelf als de complete openheid. Het kent pas dingen als het zichzelf (schijnbaar) vernauwd middels gedachten en dergelijke.
Wellicht geen onomstotelijk bewijs dat de kiezer niet bestaat. Maar ik zie ook geen bewijs dat de kiezer (of: de doener) wél bestaat. Enkel gedachten die achteraf dingen claimen. Waarom gaan we er vanuit dat deze bestaat, als deze nog niet gevonden is(?)
Ja zo kun je het ook zien.Volgens mij is het mogelijk om vanuit de kern van open bewustzijn te kiezen. Dan is het alleen nodig om keuzes te maken zonder daarover te denken, want dat deel ben ik met je eens - dat de gedachten slechts een schil om je diepere ik heen zijn. Wat mij betreft zit de oplossing voor het kiezen zonder te denken in het intuïtief weten. Dat is een bewustzijnsstaat die je bijvoorbeeld bereikt als je in 'flow' bent. Je kunt het soms bereiken als je staat te dansen op een feestje - zonder na te denken over welke lichaamsdelen je moet bewegen of hoe dat eruit ziet. Maar je kunt ook een in flow raken tijdens een gesprek met iemand anders, waarbij je intuïtief luistert en daar direct op reageert zonder stil te staan bij wat een strategische reactie zou zijn.
In actieve verslaving voelde dat wel zo. Mijn rationele brein hield me voor dat ik het ECHT niet ging doen, maar ergens zat ook alIk geloof dat we onze gedachten niet uitkiezen en dat de "kiezer" 1 van de gedachten zelf is.
11 seconden(!!!) voordat je een "beslissing" maakt, is deze in het onderbewuste al gemaakt. Wat zegt dat dus over vrije wil?
Ja herkenbaar.In actieve verslaving voelde dat wel zo. Mijn rationele brein hield me voor dat ik het ECHT niet ging doen, maar ergens zat ook al
wel het gevoel dat ik wist dat het er wel weer van zou komen.
Ik blijf even hangen op wat je zei: dat het ‘ik’ eigenlijk niet echt bestaat dat het alleen een gedachte is en dat er dus ook geen vrije wil is voor dat ‘ik’. Maar vervolgens geef je aan dat er misschien wél een soort vrije wil is voor “het geheel”, iets dat intuïtief stroomt of via flow tot uiting komt.Ja zo kun je het ook zien.
Wellicht: geen vrije wil voor de afzonderlijke ik (want die bestaat alleen in/als gedachten en heeft dus geen echt bestaan)
Maar vrije wil voor het geheel. (Alleen is dit meer een flow, intuïtief, zoals je zegt)
Eigenlijk: Not my will, but thy will be done.
Dat wat bewust is.Ik blijf even hangen op wat je zei: dat het ‘ik’ eigenlijk niet echt bestaat dat het alleen een gedachte is en dat er dus ook geen vrije wil is voor dat ‘ik’. Maar vervolgens geef je aan dat er misschien wél een soort vrije wil is voor “het geheel”, iets dat intuïtief stroomt of via flow tot uiting komt.
En dan vraag ik me af: als dat ‘ik’ niet werkelijk bestaat, wie of wat ervaart dan die wil van het geheel?
Wat betreft bewust zijn: Jij toch?Is er dan nog iets of iemand die voelt, kiest of zich bewust is van wat er gebeurt? Of is het uiteindelijk gewoon een soort beweging zónder ervarende?
Dat wat bewust is.
Wat betreft bewust zijn: Jij toch?
Je kunt jezelf de vraag stellen: "ben ik bewust?"
Wat is daarop het antwoord? En hoe kom je tot het antwoord? Via beredeneren, of simpelweg vanuit weten? Is er enige twijfel in het antwoord?
Je gedachten gaan er misschien vervolgens mee aan de haal, maar wat is vanuit intuïtie, vanuit simpelweg weten het eerste antwoord?
Je moet de vraag aan jezelf stellen.Je zegt: “dat wat bewust is” maar daarmee geef je eigenlijk geen antwoord, je herhaalt alleen het mysterie.
Mijn vraag was niet óf er bewustzijn is. Natuurlijk is dat er, anders kon ik de vraag niet stellen.
Mijn vraag is: wat is het dan dat bewust is, als het ‘ik’ niet echt bestaat?
Als er geen afzonderlijk subject is, wie of wat ervaart dan iets?
Is bewustzijn dan gewoon een soort leeg gewaarzijn zonder beleving?
Of is er werkelijk iets dat voelt?
Want dat is voor mij de kern: niet dát er bewustzijn is, maar of er een binnenkant is iets dat echt erváárt.
Je zegt dat het ‘ik’ een illusie is, maar ook dat “jij” bewust bent en “het ziet.”Je moet de vraag aan jezelf stellen.
De ik is een illusie, maar zelfs een illusie heeft een grond van waarheid.
Denk aan een Fata Morgana van een oase in de woestijn:
De oase is een illusie. Maar de illusie is gemaakt van werkelijk spul (relatief gezien): het zand, de warme lucht.
Zo is er ook een realiteit aan de 'ik'. Er mag dan geen echte afzonderlijke entiteit zijn (zoals gedachten de 'ik' schetst) maar er is een bepaalde onderliggende realiteit waarvan de ik(-gedachten) gemaakt zijn.
Maar wederom: dit zijn vragen die je aan jezelf stelt. Bewustzijn moet de herkenning/realisatie hebben: IK ben het die bewust is.
Het is niet moeilijk. Eerder te makkelijk. Te makkelijk om er overheen te zien. Wie ziet al deze kleuren, vormen, gedachten en gevoelens? Jij toch? (Vanuit jouw en ieder ander's standpunt: Ik. Ik ziet het)
Vergeet mijn ervaring.Je zegt dat het ‘ik’ een illusie is, maar ook dat “jij” bewust bent en “het ziet.”
Dan is mijn vraag simpel:
Wie is die jij, als het ik niet bestaat?
En als bewustzijn geen ik heeft
wie of wat voelt dan dat het er is?
Je noemt het intuïtief en eenvoudig. Maar dan vraag ik me af:
eenvoudig voor wie?

Wat ik zelf denk? Dat is lastig precies te zeggen, maar ik voel me aangetrokken tot een soort synthese van verschillende perspectieven iets wat jij impliciet ook lijkt te doen.Vergeet mijn ervaring.
Is er iets dat bewust is, in jouw eigen ervaring?
Ik zou het niet een 'wie' noemen, maar een 'wat'. Misschien is het een 'ik' noemen te verwarrend, omdat we de 'ik' zo erg gekoppeld hebben aan het lichaam.
Vergeet anders dat woord 'ik'. Het is toch maar een beschrijving ervan.
Wat is het dat bewust is, wat is het dat daadwerkelijk weet/ziet in jouw eigen ervaring? Je kunt je aandacht (gericht op bijvoorbeeld de wereld/zintuigen of op gedachten) terugleiden naar zijn bron.
Also:
Bekijk bijlage 65533
De wereld is een illusie, alleen Brahman (God, of het eeuwige als je het niet religieus getint wilt zien) is echt en Brahman ís de wereld.
Dus ondanks dat de wereld onecht is, is datgeen waarvan de wereld gemaakt is echt. Een illusie moet een basis van werkelijkheid hebben.
Zelf en wereld komen trouwens áltijd samen op. Verschijnt het ene, dan verschijnt het andere. En verdwijnt het ene, dan verdwijnt het andere.
Ik probeer je uit te nodigen in je eigen ervaring te kijken: wat in mij is bewust?Wat ik zelf denk? Dat is lastig precies te zeggen, maar ik voel me aangetrokken tot een soort synthese van verschillende perspectieven iets wat jij impliciet ook lijkt te doen.
Als ik kijk naar de kwantumfysica, lijkt daar een soortgelijke spanning te bestaan: de waarnemer is nooit los te koppelen van wat er waargenomen wordt. Zodra je kijkt, verandert wat je ziet. Dat roept voor mij een fundamentele vraag op: bestaat er wel zoiets als een objectieve buitenwereld, onafhankelijk van bewustzijn? Of is ‘de wereld’ alleen compleet in relatie tot dat wat het ervaart?
Tegelijkertijd merk ik dat we, als menselijke wezens, bijna onvermijdelijk in dualistische kaders denken: binnen/buiten, ik/niet-ik, ervarende/object. Misschien is dat gewoon hoe ons cognitief apparaat gestructureerd is — evolutionair gevormd tot domein-denkers. Het ‘ik’ als centrum van ervaring is dan geen solide kern, maar een soort knooppunt waarin allerlei indrukken samenkomen. Geen statisch iets, maar een voortdurende stroom waarin ‘ervaren’ en ‘ervaarder’ tegelijk ontstaan.
Dus wanneer je vraagt: “Wat denkt jij dat het is dat voelt?” dan denk ik: misschien ligt precies dáár de grens van wat denken kan. Misschien is het ‘voelen’ niet iets dat door een ‘iets’ gedaan wordt, maar is het gevoel zelf de kern. Geen ‘wie’ voelt, maar: er is voelen. Zoals in kwantummechanica geen deeltje ‘is’ totdat het gemeten wordt, zo is er misschien geen ‘ik’ die voelt — tot het gevoel zich aandient, en dan zeggen we achteraf: “ik voelde.”
Ik denk dus dat het idee van een losstaand subject uiteindelijk oplost in relatie. In beleving. In het subtiele punt waar ‘het ene’ en ‘het andere’ elkaar voortbrengen. Misschien is dát bewustzijn: geen entiteit, maar een voortdurende dans van verschijnen en verdwijnen — precies zoals je zei: verschijnt het ene, dan verschijnt het andere. Verdwijnt het ene, dan verdwijnt het andere.
Met lsd op is dat zelf kiezen een stuk lastiger is mijn ervaring 🥸Hele interessante video.
Ik herken wat je zegt, en loop daar soms ook op vast. Mijn denken beweegt in veel lagen tegelijk, bijna vanzelf. Het voelt soms alsof ik het niet uit kan zetten, ook al wil ik dat wel. Misschien is de kunst niet om het denken te stoppen, maar om het te zien zonder er steeds in mee te gaan. Dat probeer ik nu te oefenenIk probeer je uit te nodigen in je eigen ervaring te kijken: wat in mij is bewust?
Het is niet zo mentaal. Denken is leuk, interessant, maar denken is dáár, voor je. Maar wat is het dat dat allemaal ziet? Het antwoord is niet eens belangrijk, maar de openheid van kijken.
Je zult denken (tijdelijk) moeten opgeven om dit te onderzoeken. Het is een trade-off: blijf ik denken (wat alsmaar door kan gaan maar nooit echt de voldoening zal brengen), óf: stop ik met de kennis die ik al heb, leg ik dat compleet opzij en begin ik vanaf daar te kijken naar wat hier nú is.
That’s itIk herken wat je zegt, en loop daar soms ook op vast. Mijn denken beweegt in veel lagen tegelijk, bijna vanzelf. Het voelt soms alsof ik het niet uit kan zetten, ook al wil ik dat wel. Misschien is de kunst niet om het denken te stoppen, maar om het te zien zonder er steeds in mee te gaan. Dat probeer ik nu te oefenen
Je kunt met meditatie de geest kalmeren zodat je minder (last van) gedachten hebt. Daarvoor hoef je alleen stil te zitten (in kleermakerszit, in seiza-houding, of op een stoel), en al je aandacht te richten op het gevoel van de ademhaling die langs de binnenkant van de neusvleugels strijkt. Telkens als je merkt dat je afgeleid raakt door gedachten, richt je weer de aandacht op de ademhaling die langs de binnenkant neusvleugels strijkt.Ik herken wat je zegt, en loop daar soms ook op vast. Mijn denken beweegt in veel lagen tegelijk, bijna vanzelf. Het voelt soms alsof ik het niet uit kan zetten, ook al wil ik dat wel. Misschien is de kunst niet om het denken te stoppen, maar om het te zien zonder er steeds in mee te gaan. Dat probeer ik nu te oefenen
Klinkt als hardlopen voor mij.aandacht te richten op het gevoel van de ademhaling
Met andere woorden : alles draait om het waarnemen. Tijdens een meditatie probeer je je gedachten simpelweg waar te nemen zonder deze proberen te stoppen of over ze te oordelen. Dat werkt het beste. Gedachten zijn net als angst, accepteer ze voor wat ze zijn. Verdwijnen zal het nooit helemaal en dat hoeft ook niet. Bepaalde gedachten die jij erg storend of verontrustend vindt zullen waarschijnlijk nooit geheel verdwijnen maar ze zullen je oa door meditatie minder uit je evenwicht brengen.Ik herken wat je zegt, en loop daar soms ook op vast. Mijn denken beweegt in veel lagen tegelijk, bijna vanzelf. Het voelt soms alsof ik het niet uit kan zetten, ook al wil ik dat wel. Misschien is de kunst niet om het denken te stoppen, maar om het te zien zonder er steeds in mee te gaan. Dat probeer ik nu te oefenen
Heb ik ook hoor.Ik herken wat je zegt, en loop daar soms ook op vast. Mijn denken beweegt in veel lagen tegelijk, bijna vanzelf. Het voelt soms alsof ik het niet uit kan zetten, ook al wil ik dat wel. Misschien is de kunst niet om het denken te stoppen, maar om het te zien zonder er steeds in mee te gaan. Dat probeer ik nu te oefenen