DMT: The spirit molecule (documentaire)

&joy

Experimenterende gebruiker
Dit topic kan dienen ter nabespreking van de documentaire, alsook om uit te wijden over andere, relavante zaken.

De film:
De documentaire gaat hoofdzakelijk over DMT, over de werking, effecten, het mysterie erachter.. Ze vermeld echter weinig nieuws, maar is desondanks uiterst interessant en wetenschappelijk correct (wat we bijvoorbeeld niet van 'what the bleep do we know' kunnen zeggen..). Verder behandeld ze ook nog de (slechte) plaats van psychedelica in onze maatschappij.

Gastsprekers: (en tevens gebruikers en onderzoekers op het gebied :wink: )

- Dennis McKenna, PhD, ethnopharmacologist
- Dave Nichols, PhD, medicinal chemist
- Leanna Standish, ND, PhD, naturopathic physician

And so on..

Een interessant stukje, dat me érg aansprak:

'Our society values a lid/problem solving consciousness, and it devalues all other states of consciousness. Any kind of consciousness that is not related to the production or consumption of material goods is stigmatized in our society today. Of course we accept drunkenness, we allow people some brief respite from the material grind.

A society that subscribes to that model, is a society that is going to condemn the states of consciousness that have nothing to do with the lid/problem solving mentality.
And if you go back to the 1960’s, when there was a tremendous upserge of exploration of psychedelics. I would say that the huge backlash that followed that had to do with the fear on the part of the powers that be; that if enough people went into those realms and those experiences, the very fabric of the society we have today would be picked apart and most importantly: those in power at the top would not be in power at the top anymore.'

Er wordt dus gezegd dat materialistisch denken in functie van de consumptie en productie van goederen de enige vorm van denken is die gestimuleerd wordt in onze maatschappij. Mensen die experimenteren met psychedelica zijn meer open minded en niet beperkt tot dit soort van denken, wat dus afgekeurd wordt door onze materialistische maatschappij.

Een voorbeeld, dit keer met quote uit een andere documentaire, gaat over de hedendaagse opleidingen:

Today's science textbooks and methods of instruction, far from helping, often impede progress toward science literacy. They emphasize the learning of answers more than the exploration of questions, memory at the expense of critical thought, bits and pieces of information instead of understandings in context, recitation over argument, reading rather than doing. They fail to encourage students to work together, to share ideas and information freely with one another, or to use modern instruments to extend their intellectual capabilities.

Hier ben ik het volledig mee eens, alles doelt erop om het leerproces zo snel en efficiënt mogelijk te laten gaan. Het is net als bij varkens die volgestopt worden met voer om zo snel mogelijk groot en dik te worden, zonder een fatsoenlijk leven te lijden. Zo worden wij ook kennis bijgebracht, zonder ervan te kunnen genieten.

En zo is het tegenwoordig met veel dingen. Nu wil ik graag van jullie horen:

1) wat jullie denken dat er concreet mis is met onze maatschappij en manier van leven.

2) hoe denken jullie dat het komt dat onze maatschappij het wint van die van de inboorlingen? Daarmee bedoel ik niet hoe komt het dat we letterlijk van hun winnen maar hoe komt dat onze maatschappij zo materialistisch is en die van hun niet? Zouden we logischer wijze niet naar een maatschappij evolueren waar iedereen zo gelukkig mogelijk is? Zoals bij hun (volgens mij) het geval is.

&joy

Overbevolking speelt volgens mij ook een grote rol in hedendaagse miserie

counterstrikert

Wat ik zo gezien heb van DMT is het iets heel bijzonders wat volgens mij toch wel aantoont dat er meer is dan alleen de hedendaagse realiteit. Wat dr Rick Strassman ook al aangeeft het is een bewustzijn waar de wetenschap geen grip op weet te krijgen.

Raar stofje, het is overigens niet voor de volle 100% aangetoond dat mensen en dieren het stofje aanmaken in de pijnappelklier. Er staat hier over een artikel op Erowid met de naam DMT and the Pineal: Fact or Fiction? by Jon Hanna. Aldus hier het artikel: klik

Tripper

Wijs gebruiker
Ik heb hem gezien, er mooi. Ik vond het leuk om de personages te zien, omdat ik het boek heb gelezen.

Bovenaan