Ik heb ooit gehad dat ik naar een congres ging in Zwitserland en diep in mijn toilettas, ruimbagage dus, een klein stuk van mijn strip migrainepillen had zitten (op recept, maar had ik niet bij mij) en - per ongeluk! ik wist niet dat dat precies nog in die toilettas zat, ik ruim deze vaak niet leeg - ik denk een stuk of twee, hoogstens drie pilletjes methylfenidaat, waar ik destijds nog geen recept voor had. De methylfenidaat was geheel eruit gehaald, dus daar vond ik alleen de lege blistertjes van terug, bij de migrainepillen hadden ze er eentje uitgehaald, deze blijkbaar aan een test onderworpen en de rest laten zitten. Ik ben blij dat ik toen niet ben gepakt met deze slordigheid - had een verklaring mee moeten nemen voor de migrainepillen en de methylfenidaat sowieso helemaal niet bij me mogen hebben - en dat ze het stilzwijgend hebben afgehandeld, anders had ik lekker voor lul gestaan bij m’n collega’s en leidinggevende, die toen überhaupt nog niks wisten van m’n serieuze slaap- en concentratieproblemen (en nog wel meer problemen, maar oké).
Ook met een Schengenland als bestemming kunnen ze dus wel degelijk, als je pech hebt, zo ver gaan om zonder enige verdenking of verdacht gedrag van jouw kant je hele toilettas inclusief alle kleine vakjes overhoop te halen.
Een vriend van me heeft eens toen we een road-trip gingen maken in de VS geheel per ongeluk een hele oude XTC-pil meegenomen in de achterzak van een hele oude broek die hij ooit naar een festival had gedragen maar daarna nooit meer. Kwamen we achter toen we al daar waren, was een behoorlijk schrikmoment. Maar goed, dan maar ieder een halfje opgemaakt in Las Vegas. 😂 Niet opgemerkt dus, maar had ons serieus flink in de shit kunnen brengen als dat wel gebeurd was, met ook nog een overstap en dus meer dan één keer (lijkt me) ruimbagage door de controles.
Lang verhaal kort: ik zou het niet riskeren. Als je afhankelijk bent, vraag je dokter om diazepam, neem de medicatieverklaring mee (en zoek na terugkomst evt. hulp om er vanaf te raken).