Klopt, een verslaving gun je niemand toe! Op naar eem clean en gezond bestaan!
Heb je toevallig enige tips om er makkelijker af te blijven? Of enige adviezen?
Jazeker! Zorg dat je niet alleen de drugs wegneemt (clean wordt), maar dat je in herstel komt. Die twee verschillen wezenlijk van elkaar als dag en nacht.
In herstel zijn houd vooral in dat je actief bezig bent met zelfontwikkeling. Naar jezelf blijven kijken, patronen doorzien en verandering in gang brengen.
Met een passieve houding, zoals het vaak in gebruik ging, deed ik keer op keer hetzelfde. Maar ik verwachtte een andere uitkomst. Dat werkt natuurlijk niet....
Nieuwe dingen proberen en aanvoelen wat werkt. Werkt het niet, dan iets anders proberen.
Ik heb daarbij heel veel baat bij NA of CA meetings. En het werken aan de 12 stappen. Die stappen zijn eigenlijk een gestructureerde manier om jezelf te blijven ontwikkelen.
Zonder, had ik het niet gered...
Ik had de kliniek nodig als kickstart. Ik zie het maar een beetje als je rijbewijs halen. In de kliniek krijg je rijles, je gaat weer naar huis op het moment dat je je rijexamen gehaald hebt. Maar dan pas begint het echte werk, kilometers maken en ervaring opdoen. Daarvoor heb ik die meetings en die stappen nodig.
Zoek een reden, of meerdere redenen, in het leven waarvoor je nuchter wil blijven. Het is geen gemakkelijke opgave om zo'n passie te vinden, en dan ook nog een plek waar je die passie kunt uitoefenen. Maar als je die hebt gevonden is gestopt blijven zoveel makkelijker. Want dan kun je gewoon zoiets hebben van 'okee, ik voel wel een zucht naar drugs, maar ik WIL niet gebruiken want ik wil mijn energie in mijn passie stoppen.' Zo ga je dus van geen drugs meer mogen/kunnen gebruiken naar geen drugs meer willen gebruiken. En dat is de makkelijkste oplossing.
En dit is ook héél belangrijk!
Toen ik in de kliniek kwam, had ik geen flauw idee meer joh. Wie ben ik, wat vind ik leuk. Er was vrijwel nog maar één ding overgebleven. De drugs (voor mij a-PiHP, a-PHP, 3-mmc, coke, speed, keta en verschillende benzos) was het enige waar ik nog mee bezig was.
Het leuke aan herstel is toch wel om weer eens vanalles uit te proberen. Ik ben op Zenmeditatie cursus gegaan, ik heb klimmen weer opgepakt, ben een tijdje gaan boogschieten, museums pakken, botanische tuinen bezoeken, naar cabaretiers of muziekvoorstellingen gaan.
Allemaal om eens te proberen wat wel of niet bij me past. Leuk proces!
Ik heb als volgende wens de handpan spelen op het programma staan haha
Succes!