De dag voelt te lang

Unicorn28

Experimenterende gebruiker
Ik probeer te stoppen met blowen, waarbij ik tegen het volgende aanloop;
De dag voelt voor mij te lang. Rond een uur of 19.00 ben ik er mentaal wel klaar mee. Voel me leeg, inspiratieloos, concentratie ontbreekt.
Maar fysiek ben ik nog niet moe. Dat komt pas rond middernacht.
Ik zit dus met een gat van 5 uur, waarbij ik mentaal al op ben maar nog niet kan gaan slapen. Ik kan me niet concentreren op een film, voel me niet creatief, ik vind eigenlijk niks leuk. En dan voel ik zo'n onmacht en leegte. Om die leegte niet te voelen ga ik dan toch weer vluchten in eetbuien, blowen, drinken... Ik sta stil in mijn leven en wil graag weer aanwezig zijn en dingen voelen en ervaren.
Maar hoe ik praktisch door die eerste tijd kom? En hoe ik invulling geef aan die tijd dat ik die leegte voel?
Ik weet het niet.
Hopelijk hebben er hier mensen ervaring mee en kan ik wat advies krijgen :)

AlwaysTrying

Bewuste gebruiker
Ik probeer te stoppen met blowen, waarbij ik tegen het volgende aanloop;
De dag voelt voor mij te lang. Rond een uur of 19.00 ben ik er mentaal wel klaar mee. Voel me leeg, inspiratieloos, concentratie ontbreekt.
Maar fysiek ben ik nog niet moe. Dat komt pas rond middernacht.
Ik zit dus met een gat van 5 uur, waarbij ik mentaal al op ben maar nog niet kan gaan slapen. Ik kan me niet concentreren op een film, voel me niet creatief, ik vind eigenlijk niks leuk. En dan voel ik zo'n onmacht en leegte. Om die leegte niet te voelen ga ik dan toch weer vluchten in eetbuien, blowen, drinken... Ik sta stil in mijn leven en wil graag weer aanwezig zijn en dingen voelen en ervaren.
Maar hoe ik praktisch door die eerste tijd kom? En hoe ik invulling geef aan die tijd dat ik die leegte voel?
Ik weet het niet.
Hopelijk hebben er hier mensen ervaring mee en kan ik wat advies krijgen :)
Wat aardig van jezelf dat je dit voor jezelf over hebt. 🙂 Het eerste wat in mij opkomt is als ik denk aan dat je lichaam nog niet moe is... Wat zou naar een sportschool gaan voor je kunnen betekenen? Dan ben je zomaar even misschien al twee uurtjes weg, je maakt lekker wat stofjes aan in je brein, waardoor je brein ook weer wat in beweging komt positief. Ik denk maar even met je mee.
Mediteren kan je creativiteit weer wat aanboren en je wat meer in contact brengen met jezelf... Daar waar je nu die leegte voelt.
Succes in ieder geval! 🙂

Laatst bewerkt:

Unicorn28

Wat aardig van jezelf dat je dit voor jezelf over hebt. 🙂 Het eerste wat in mij opkomt is als ik denk aan dat je lichaam nog niet moe is... Wat zou naar een sportschool gaan voor je kunnen betekenen? Dan ben je je zomaar even misschien al twee uurtjes weg, je maakt lekker wat stofjes aan in je brein, waardoor je brein ook weer wat in beweging komt positief. Ik denk maar even met je mee.
Mediteren kan je creativiteit weer wat aanboren en je wat meer in contact brengen met je zelf... Daar waar je nu die leegte voelt.
Succes in ieder geval! 🙂
Dankjewel! Ik sport nu 2 x per week, ik zou dit vaker kunnen doen maar wil ook niet elke avond van huis ivm de honden.
Maar ergens denk ik ook dat een vaste avondroutine wel helpend zou zijn om het meer automatisch door te komen.
En aan de andere kant denk ik weer: moet ik niet juist van dat plannen en automatische af zodat ik weer bij mijn gevoel in dat moment kom...

Don Draper

Badass junkie
Dat is een beetje wat het is met wiet. Je zit zonder en ineens moet je wat met de tijd. Hoe langer je stopt hoe makkelijker het wordt omdat je zelf dingen wel gaat oppakken. Dat is een proces.

De tijdelijke momenten tussen stoppen en een lifestyle change is moeilijk. Gebruik de komende tijd dus om te kijken wat bij je past! Een sport of een hobby. Vrijwilligerswerk kan ook. Verder dien je het gevoel van verveling weer opnieuw te leren. Het nuchtere leventje is vaak namelijk ook gewoon saai.

Dingen die ik zo maar bedenk uit mijn hoofd nu. Varieer tussen deze en eventueel eigen ideeën. Kijk naar wat wel of niet bij je past:

Wandelen door de buurt (met een koptelefoon)

Boeken lezen/luisterboeken luisteren

TV kijken/radio luisteren

Nieuwe muziek ontdekken via YouTube/Spotify en maak nieuwe playlists

Sport kijken of sportstatistieken opzoeken. Compilaties van sporters kijken

Twitch kijken

Podcasts luisteren

Sporten

Mediteren

Mindfulness leven (helpt enorm!)

Tekenen (bij de Action kan je goedkoop een volwassen kleurplaat en potloden halen)

Koken

Gamen op je mobiel of op een console (je kan met Xbox Game Pass Ultimate, PlayStation Now & GeForce Now ook zonder krachtige PC of console spelen)

Zwemmen

Sociale media

En nog veel meer. Neem de komende tijd de zoektocht om te zoeken wat bij je past en bedenk er nog meer. Op gegeven moment accepteer je de nuchterheid en heb je je nieuwe leven begonnen. Want stoppen met hele tijd blowen geeft je een nieuwe leven.

Laatst bewerkt:

Unicorn28

Dat is een beetje wat het is met wiet. Je zit zonder en ineens moet je wat met de tijd. Hoe langer je stopt hoe makkelijker het wordt omdat je zelf dingen wel gaat oppakken. Dat is een proces.

De tijdelijke momenten tussen stoppen en een lifestyle change is moeilijk. Gebruik de komende tijd dus om te kijken wat bij je past! Een sport of een hobby. Vrijwilligerswerk kan ook. Verder dien je het gevoel van verveling weer opnieuw te leren. Het nuchtere leventje is vaak namelijk ook gewoon saai.

Dingen die ik zo maar bedenk uit mijn hoofd nu. Varieer tussen deze en eventueel eigen ideeën. Kijk naar wat wel of niet bij je past:

Wandelen door de buurt (met een koptelefoon)

Boeken lezen/luisterboeken luisteren

TV kijken/radio luisteren

Nieuwe muziek ontdekken via YouTube/Spotify en maak nieuwe playlists

Sport kijken of sportstatistieken opzoeken. Compilaties van sporters kijken

Twitch kijken

Podcasts luisteren

Sporten

Mediteren

Mindfulness leven (helpt enorm!)

Tekenen (bij de Action kan je goedkoop een volwassen kleurplaat en potloden halen)

Koken

Gamen op je mobiel of op een console (je kan met Xbox Game Pass Ultimate, PlayStation Now & GeForce Now ook zonder krachtige PC of console spelen)

Zwemmen

Sociale media

En nog veel meer. Neem de komende tijd de zoektocht om te zoeken wat bij je past en bedenk er nog meer. Op gegeven moment accepteer je de nuchterheid en heb je je nieuwe leven begonnen. Want stoppen met hele tijd blowen geeft je een nieuwe leven.
Dankjewel voor de tips!

HierEnDaarEenFuifje

Wijs gebruiker
Dankjewel! Ik sport nu 2 x per week, ik zou dit vaker kunnen doen maar wil ook niet elke avond van huis ivm de honden.
Maar ergens denk ik ook dat een vaste avondroutine wel helpend zou zijn om het meer automatisch door te komen.
En aan de andere kant denk ik weer: moet ik niet juist van dat plannen en automatische af zodat ik weer bij mijn gevoel in dat moment kom...

Weet niet wat voor honden je hebt, maar in de avond lange wandelingen maken met de honden is wellicht ook een goed idee?

Regelmaat, structuur, ritme en bezig zijn is juist aan te raden in dit soort situaties. Dat zorgt ervoor dat je hersenen geen tijd hebben om naar wiet te verlangen 🙂.

Succes💪🏻

AlwaysTrying

Bewuste gebruiker
maar wil ook niet elke avond van huis ivm de honden.
Inderdaad, zoals hierboven al geschreven, ik weet niet wat voor honden je hebt, maar je hebt speciale riemen met een lijn om je middel, zodat je kan hardlopen, of joggen samen met je hond. 🙂
Of zoek op YouTube filmpjes wat voor leuke spelletjes je met je hond kan doen. Ik heb natuurlijk geen enkel idee wat je allemaal al met ze doet. Maar extra leuke dingen doen met jou zullen ze zeker leuk vinden!
Ik doe wel eens balletje balletje onder drie kommen op de grond. Dan moet ze raden (aanwijzen met d'r poot erop of met d'r neus) onder welke kom haar balletje ligt verstopt. 😃
Heb ik getraind met een clicker, gaat best wat tijd inzitten en super leuk zo'n intensieve interactie met je trouwe viervoeters.
Ik zet dan altijd een wekkertje hoelang ik dit spelen of trainen wil doen, dan start en eindig ik het spel en is haar brein ook weer leuk geactiveerd en geïnspireerd en die van mij ook. Zij blij, ik blij. 🙂🐶

Ik gooi maar wat op, zoals ik al zei, ik weet niet wat je al met ze doet natuurlijk. 🙂

Unicorn28

Helaas heb ik 2 kleine hondjes met gezondheidsproblemen waardoor ver wandelen geen optie is. Wel doe ik ze soms in een wandelwagen maar stiekem schaam ik me daar een beetje voor. Het lijkt of mensen mij dan aanzien voor een wannabe paris hilton of iemand die de honden als popje gebruikt. Misschien moet ik daar meer schijt aan hebben.

Verder wil ik dit topic nog even gebruiken om van me af te schrijven. Ik voel me zo leeg op het moment. Ik denk steeds meer aan Dat het een verlossing zou zijn om niet meer te bestaan. Vroeger dacht ik dat die gedachtes alleen kwamen bij mensen die vreselijke dingen meemaakten. Die een geliefde verliezen of enorme schulden hebben waar ze geen uitweg meer in zien. Maar langzaam aan, sluipen die gedachtes er bij mij ook in. Ik zit in een soort oceaan van niksigheid. Op dit moment heb ik vakantie en word ik nogal geconfronteerd met dat ik nergens blij van word en het leven vooral als een last zie. Ik zie ook niet echt een uitweg. Ik zou niet weten hoe het leven dan zou moeten zijn om het wel draaglijk en misschien zelfs leuk te laten zijn. Mensen zeggen 'volg je hart' of 'doe wat je energie geeft' maar ik heb echt werkelijk waar geen idee meer wat dat dan is.
Ik denk trouwens dat het blowen dit in mij aangesterkt heeft. Het negatieve, zwaar op de hand heb ik al heel mijn leven. Ik dacht vaak dat gaat wel weg als ik ouder word en dingen meer op zn plaats vallen. Maar het valt niet op zn plaats en ik ben nu op een leeftijd dat de hoop wel een beetje weggezakt is dat de tijd het nog gaat helen.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Wat mij enorm heeft geholpen en nog steeds helpt, is power nappen. Ik vond dit vroeger maar onzin om allerlei redenen. Maar het doet me echt wonderen.

Vaak doe ik dit gelijk als ik thuis kom van werk. En als ik niet of maar kort hoef te werken doe ik het het liefst rond 3 uur smiddags.

Ik zet mijn timer op 30 minuten. Ik heb wat verschillende tijden geprobeerd, elk mens is hier waarschijnlijk anders in. En soms doe ik het ook op gevoel en is 20 minuten genoeg. Ik val dan ook niet echt in slaap, maar dat is precies de bedoeling.

Het wordt ook weleens het sleutelslaapje genoemd. Neem een bos sleutels in je handen en ga liggen om te slapen. Op het moment dat de bos sleutels uit je hand valt, is het tijd om weer op te staan. Precies het punt dus dat je net in slaap valt. Je wordt dan ook niet gaar 'wakker' wat je zou hebben als je te lang slaapt.

Ik doe dit nooit hoor met de sleutels. Maar het is even om aan te geven hoe lang het ongeveer zou moeten duren. Echt slapen is niet helemaal de bedoeling en lukt waarschijnlijk toch niet omdat je fysiek niet moe bent. Maar na dit momentje ben ik wel mentaal weer goed opgeladen en heb ik zin om leuke dingen te gaan doen. Na dit slaapje kan je dus bijvoorbeeld opgeladen gaan lezen, serie kijken, etc. (Er zijn al genoeg dingen genoemd hierboven).

Het is heel herkenbaar hoor. Stoppen met een middel, houdt niet in dat je alleen je middel wegneemt. Je zal je leven wat anders in moeten richten. Anders voelt het echt alsof er een gat in je dag valt. En dan slaat lusteloosheid en/of verveling toe. Want normaal zou je in die tijd waarschijnlijk aan het blowen zijn.

Succes!

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Verder wil ik dit topic nog even gebruiken om van me af te schrijven. Ik voel me zo leeg op het moment. Ik denk steeds meer aan Dat het een verlossing zou zijn om niet meer te bestaan. Vroeger dacht ik dat die gedachtes alleen kwamen bij mensen die vreselijke dingen meemaakten. Die een geliefde verliezen of enorme schulden hebben waar ze geen uitweg meer in zien. Maar langzaam aan, sluipen die gedachtes er bij mij ook in. Ik zit in een soort oceaan van niksigheid. Op dit moment heb ik vakantie en word ik nogal geconfronteerd met dat ik nergens blij van word en het leven vooral als een last zie. Ik zie ook niet echt een uitweg. Ik zou niet weten hoe het leven dan zou moeten zijn om het wel draaglijk en misschien zelfs leuk te laten zijn. Mensen zeggen 'volg je hart' of 'doe wat je energie geeft' maar ik heb echt werkelijk waar geen idee meer wat dat dan is.
Ik denk trouwens dat het blowen dit in mij aangesterkt heeft. Het negatieve, zwaar op de hand heb ik al heel mijn leven. Ik dacht vaak dat gaat wel weg als ik ouder word en dingen meer op zn plaats vallen. Maar het valt niet op zn plaats en ik ben nu op een leeftijd dat de hoop wel een beetje weggezakt is dat de tijd het nog gaat helen.

Ik las dit later pas, en herken dit ook wel. Dit gaat vaak beter over tijd, maar er zijn allerlei manieren om hier beter mee om te leren gaan en positiever en met meer rust en vrede in het leven te komen staan.

Ik zou je kunnen aanraden om het boek 'the power of now' van Eckhart Tolle te lezen. (In het Nederlands ook te krijgen met de titel 'de kracht van het nu')

En als je ervoor open staat kan je ook eens wat meetings bezoeken voor mensen met verslaving. (Kijk eens op de website van Narcotics Anonymous of Cocaine Anonymous)
Let niet op de drugs soorten in de naam. Iedereen is welkom als je een verlangen hebt om te stoppen. Maakt niet uit wat voor drugs je gebruikt(e).
Heb je gelijk wat te doen 's avonds 😋

In die meetings kan je uit eerste hand horen wat anderen hebben gedaan om hun leven anders in te richten tijdens het stoppen. En de herkenning in anderen is ook heel fijn. Het rijkt verder dan alleen met verslaving om leren gaan!

Edit: vooral dit komt erg binnen!

Mensen zeggen 'volg je hart' of 'doe wat je energie geeft' maar ik heb echt werkelijk waar geen idee meer wat dat dan is.
Heel herkenbaar, zeker toen ik net uit de kliniek kwam. Geloof me, je bent hier écht niet de enige in. Maar het mes snijdt aan twee kanten. Het geeft ook de kans om eens van alles te proberen om te zien wat je dan leuk vind!

Ik ben laatst gewoon eens wat nieuwe dingen gaan doen en oude hobby's op gaan pakken. Zo ben ik begonnen met boogschieten en ben ik sportklimmen (nu vooral boulderen) weer terug op gaan pakken.

Laatst bewerkt:

Unicorn28

Wat mij enorm heeft geholpen en nog steeds helpt, is power nappen. Ik vond dit vroeger maar onzin om allerlei redenen. Maar het doet me echt wonderen.

Vaak doe ik dit gelijk als ik thuis kom van werk. En als ik niet of maar kort hoef te werken doe ik het het liefst rond 3 uur smiddags.

Ik zet mijn timer op 30 minuten. Ik heb wat verschillende tijden geprobeerd, elk mens is hier waarschijnlijk anders in. En soms doe ik het ook op gevoel en is 20 minuten genoeg. Ik val dan ook niet echt in slaap, maar dat is precies de bedoeling.

Het wordt ook weleens het sleutelslaapje genoemd. Neem een bos sleutels in je handen en ga liggen om te slapen. Op het moment dat de bos sleutels uit je hand valt, is het tijd om weer op te staan. Precies het punt dus dat je net in slaap valt. Je wordt dan ook niet gaar 'wakker' wat je zou hebben als je te lang slaapt.

Ik doe dit nooit hoor met de sleutels. Maar het is even om aan te geven hoe lang het ongeveer zou moeten duren. Echt slapen is niet helemaal de bedoeling en lukt waarschijnlijk toch niet omdat je fysiek niet moe bent. Maar na dit momentje ben ik wel mentaal weer goed opgeladen en heb ik zin om leuke dingen te gaan doen. Na dit slaapje kan je dus bijvoorbeeld opgeladen gaan lezen, serie kijken, etc. (Er zijn al genoeg dingen genoemd hierboven).

Het is heel herkenbaar hoor. Stoppen met een middel, houdt niet in dat je alleen je middel wegneemt. Je zal je leven wat anders in moeten richten. Anders voelt het echt alsof er een gat in je dag valt. En dan slaat lusteloosheid en/of verveling toe. Want normaal zou je in die tijd waarschijnlijk aan het blowen zijn.

Succes!
Bedankt voor je twee reacties lucidlucy!
Die met het slapen is echt een goede. Het doet me denken aan de tijd dat ik alleen woonde en dit ook deed (ik was toen clean). Na het werk direct even slapen en resetten. Soms sliep ik wel te lang en dan was ik daarna tot 3 uur snachts aan het rommelen. Nu ik samen woon gaat te lang slapen toch niet, dus goed om het weer op te pakken!
De kracht van het nu heb ik al heel lang in mijn nachtkastje liggen. Ik ben fan van eckart tolle maar geen talent in het uitvoeren van zijn theorie. Ik ben denk ik ook verslaafd aan denken en controle proberen te houden. Nu ik op vakantie ben kan ik misschien wel wat beter oefenen met in het nu zijn.
Ik ga het vandaag eens proberen!

De Zandman

DF-koning
....... Het lijkt of mensen mij dan aanzien voor een wannabe paris hilton of iemand die de honden als popje gebruikt. Misschien moet ik daar meer schijt aan hebben....
Opm.
Daar moet je idd schijt aan hebben, wat anderen misschien over je denken. Dat levert alleen maar stress op, en dat is volkomen onnodig.
Zolang je je normaal gedraagt, laat iedereen maar denken wat ze willen...fuck them all!

Unicorn28

Ik vraag me af of het ook mogelijk is om het dagelijks gebruik te minderen naar bijv. 2 a 3 keer per week... of is eenmaal verslaafd een verloren zaak en is t alles of niets?
Eigenlijk boeit het me niet eens zo of ik minder oud word door het roken, liever iets eerder de pijp uit dan dat constante gevecht met mezelf.
Voor mn werk vind ik het wel belangrijk dat mn geheugen enigszins in tact blijft, of eigenlijk, dat het wat bijtrekt want het is momenteel zo lek als een vergiet.
En is dit nu wat IK wil? Of spreekt nu de 'ziekte' verslaving?
Ben benieuwd of anderen hier succesvol part time zijn gaan blowen en hoe jullie dat dan hebben aangepakt?

N3K0

Badass junkie
Ik ben in 2018 gestopt met roken van tabak.. En rook mijn jointjes puur.
Ik heb gemerkt dat ik daardoor iets minder wiet rook. En het makkelijker is om niet te roken..
Ik gebruik nu CBD wiet als sigaret//shag.

Gemerkt dat bij mij de verslaving lag bij tabak/nicotine en niet zo zeer bij wiet.

En ik vraag me af in hoeverre wiet verslavend vanzichzelf is. ( Het verbranding proces tijdens roken is zover ik weet het meest schadelijk.)

Stoppen met roken daar was ik eerst 3 weken ziek van 🥲

En misschien mag je je ook gewoon verveeld voelen, dat juist vanuit dat punt nieuwe dingen kunt ontdekken.
Altijd bezig zijn met 10001 dingen is ook een soort van afleiding als je misschien ergens je gevoelens aant ontlopen bent..
Ook gevoelens die we niet zo fijn vinden horen erbij en willen er zijn. Zo communiceert het lijf met ons.
En daar achter zit dan weer een behoeften.
Dus omarm die gevoelens van verdeeldheid✌🏻

Unicorn28

Ik ben in 2018 gestopt met roken van tabak.. En rook mijn jointjes puur.
Ik heb gemerkt dat ik daardoor iets minder wiet rook. En het makkelijker is om niet te roken..
Ik gebruik nu CBD wiet als sigaret//shag.

Gemerkt dat bij mij de verslaving lag bij tabak/nicotine en niet zo zeer bij wiet.

En ik vraag me af in hoeverre wiet verslavend vanzichzelf is. ( Het verbranding proces tijdens roken is zover ik weet het meest schadelijk.)

Stoppen met roken daar was ik eerst 3 weken ziek van 🥲

En misschien mag je je ook gewoon verveeld voelen, dat juist vanuit dat punt nieuwe dingen kunt ontdekken.
Altijd bezig zijn met 10001 dingen is ook een soort van afleiding als je misschien ergens je gevoelens aant ontlopen bent..
Ook gevoelens die we niet zo fijn vinden horen erbij en willen er zijn. Zo communiceert het lijf met ons.
En daar achter zit dan weer een behoeften.
Dus omarm die gevoelens van verdeeldheid✌🏻
Ik rook nooit alleen tabak, dus in feite blow ik enkel, al zit daar natuurlijk wel tabak bij. Ik zou alleen nooit in de pauze op werk even gaan roken bijvoorbeeld.
Maar misschien is die tabak toch een sneaky bijdrage aan de avond-blow verslaving!
Je laatste alinea... Ik denk dat je daar een heel goed punt hebt. Ik ben heel erg gefocust op een goede vervanging van bezigheden zodat het proces makkelijker gaat. Daarmee vertoon ik misschien wel hetzelfde vluchtgedrag als met het blowen?!
Juist die kut gevoelens ondergaan en vanuit die acceptatie dan spontaan toch maar wat gaan doen, is een ander uitgangspunt dan de hele planning al klaar hebben om maar afleiding te hebben en dat gevoel niet zo te voelen.
Daarom ben ik bang dat die 2 a 3 keer per week geen haalbare kaart is, omdat blowen dan altijd een optie en dus een vlucht blijft.
Toch, het loslaten voelt als het laten gaan van mijn beste vriend. Het klinkt echt mega stom. Maar zo voelt het wel. Ik denk dat ik door de jaren heen ook wel eenzaam ben geworden. Heb geen behoefte meer aan oppervlakkige contacten en merk dat ik de skills en 'presence' mis om diepgang te creëren. Met als gevolg, dat ik wel mensen om me heen heb, maar geen echt contact meer heb en dat ook zo veel mogelijk uit de weg ga.

N3K0

Badass junkie
Ik rook nooit alleen tabak, dus in feite blow ik enkel, al zit daar natuurlijk wel tabak bij. Ik zou alleen nooit in de pauze op werk even gaan roken bijvoorbeeld.
Maar misschien is die tabak toch een sneaky bijdrage aan de avond-blow verslaving!
Je laatste alinea... Ik denk dat je daar een heel goed punt hebt. Ik ben heel erg gefocust op een goede vervanging van bezigheden zodat het proces makkelijker gaat. Daarmee vertoon ik misschien wel hetzelfde vluchtgedrag als met het blowen?!
Juist die kut gevoelens ondergaan en vanuit die acceptatie dan spontaan toch maar wat gaan doen, is een ander uitgangspunt dan de hele planning al klaar hebben om maar afleiding te hebben en dat gevoel niet zo te voelen.
Daarom ben ik bang dat die 2 a 3 keer per week geen haalbare kaart is, omdat blowen dan altijd een optie en dus een vlucht blijft.
Toch, het loslaten voelt als het laten gaan van mijn beste vriend. Het klinkt echt mega stom. Maar zo voelt het wel. Ik denk dat ik door de jaren heen ook wel eenzaam ben geworden. Heb geen behoefte meer aan oppervlakkige contacten en merk dat ik de skills en 'presence' mis om diepgang te creëren. Met als gevolg, dat ik wel mensen om me heen heb, maar geen echt contact meer heb en dat ook zo veel mogelijk uit de weg ga.
Ik weet niet hoeveel J's je rookt per dag, probeer om die eens puur te gaan roken en als het kan om er langer mee te doen..

Mijn ervaring is ( en ook die van een maatje) dat tabak bij hem en mij juist de trigger geeft om door te blijven roken....
(Ook heb ik andere mensen hier over horen "klagen"🤣)

En ik ben misschien de verkeerde hier want ik ben juist echt heel erg fan van de Cannabis/hennep plant en hoe meer ik er over lees en weet hoe meer ik ervan ga houden... 😇

Eenzaamheid en weinig tot geen diepgang ervaren herken ik mijzelf ookwel in. Ik ben opzich graag alleen en koetjes en kalfjes is niet zo aan mij besteed.

Voor jou misschien de vraag, waarvoor/wat vlucht je? En doe daar een beetje soul searching in.
En wees niet te streng en hard voor jezelf. ✌🏻

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ik ben denk ik ook verslaafd aan denken en controle proberen te houden.
Dan kunnen we elkaar de hand schudden haha

Ik vraag me af of het ook mogelijk is om het dagelijks gebruik te minderen naar bijv. 2 a 3 keer per week... of is eenmaal verslaafd een verloren zaak en is t alles of niets
Tja... Dat ligt er een beetje aan. Als je echt verslaafd bent en je hebt dus de ziekte verslaving, dan is dit kansloos. Het gaat misschien een tijdje goed, maar wordt vanzelf langzaam aan steeds meer.
Als je gewoon een zware gebruiker was (dus niet de ziekte verslaving, maar wel veel en/of dagelijks gebruiken), dan is het waarschijnlijk wel te doen.

Wat anderen al zeggen over de tabak maakt het ook voor zware gebruikers erg lastig. Nicotine is gewoon ontzettend verslavend. Niet alleen geestelijk, maar ook lichamelijk. Mijn ervaring is dat als ik puur ging roken, ik uiteindelijk toch wel weer met tabak ging roken. Want, goedkoper en zo kon ik 3/4 jointjes roken IPV één met dezelfde hoeveelheid wiet.

Wat me wel erg heeft geholpen om te stoppen met roken is om eerst te switchen naar wiet vapen. En na 3 maanden ben ik ook met wiet vapen gestopt. En dat was echt een eitje. Zo ben ik vrij eenvoudig gestopt met roken en blowen. Ik durf dan wel te zeggen dat wiet vapen veel minder verslavend werkt, dan wiet roken, zeker met tabak.

Ik heb zelf allerlei pogingen gedaan met allerlei middelen en alcohol om te minderen. En het heeft nog nooit gewerkt. Het ging misschien een tijdje goed, maar ik kwam uiteindelijk weer terug op hetzelfde level gebruik of nog een schepje er bovenop. Maar goed, ik ben er dan ook erg zeker van dat ik wél de ziekte verslaving heb.

Unicorn28

Nu ik er zo over nadenk, denk ik dat de tabak echt wel een grotere rol speelt dan ik dacht. Ik vind namelijk het roken zelf verslavend, niet het gevoel wat ik ervan krijg. Ik wil blijven door hijsen als ik eenmaal begonnen ben.
En ja helaas ben ik echt een verslaafde. Ik mag nog blij zijn dat t op dit moment alleen wiet is.
Voorheen was t ook opiaten en toen ben ik echt heel diep gegaan.
Ik heb toen mijn leven helemaal omgegooid (verhuisd, contacten verbroken) en langzaam kwam ik er los van. Maar mis dat gevoel altijd nog. Dat je gewoon op de bank ligt, en alles ineens geweldig is. Dat je vol verwondering en liefde ligt te staren naar een plant ofzo. Compleet het tegenovergestelde van de leegte die ik van nature voel.
Heb onlangs de stap gezet om naar de PO te gaan. Heel mn verhaal gedaan, zegt nog hoe knap het is dat ik dat allemaal zo open vertel, de volgende afspraak wist hij nog niet meer wie ik was en bekende hij dat hij vergeten was een gespreksverslag te maken. Dan kan ik uit principe al niet meer verder met zo iemand. Hulpverlening is zo teleurstellend. Ben eigenlijk nooit verder gekomen dan dat eindeloze voorportaal: bepalen welke behandeling er moet komen. En dan duurt dat zo lang en is het zo moeilijk om tot afspraken te komen, dat ik daar ergens weer afhaak.
Moet zeggen dat ik dit forum dan veel helpender vind. Er is hier ook een goede sfeer en mensen die oprecht adviezen geven. Ik zit ook op andere fora, daar heb ik dit verhaal nooit gedaan maar daar word je echt afgemaakt om niks. Dus dank, voor jullie adviezen en vriendelijkheid.

Unicorn28

Ik weet niet hoeveel J's je rookt per dag, probeer om die eens puur te gaan roken en als het kan om er langer mee te doen..

Mijn ervaring is ( en ook die van een maatje) dat tabak bij hem en mij juist de trigger geeft om door te blijven roken....
(Ook heb ik andere mensen hier over horen "klagen"🤣)

En ik ben misschien de verkeerde hier want ik ben juist echt heel erg fan van de Cannabis/hennep plant en hoe meer ik er over lees en weet hoe meer ik ervan ga houden... 😇

Eenzaamheid en weinig tot geen diepgang ervaren herken ik mijzelf ookwel in. Ik ben opzich graag alleen en koetjes en kalfjes is niet zo aan mij besteed.

Voor jou misschien de vraag, waarvoor/wat vlucht je? En doe daar een beetje soul searching in.
En wees niet te streng en hard voor jezelf. ✌🏻
Ben wel oprecht benieuwd welke factoren van wiet je zo fan maken? En wat je voor dingen gelezen hebt?
Het is natuurlijk lekker, maar ik heb fysiek/mentaal nog geen lange termijn voordelen ontdekt bij mijzelf. Al onderdrukt het bij mij wel negatieve gevoelens, angst/dwanggedachten... Maar onderdrukt ook het positieve en dus beland ik in een depressie.

De Zandman

DF-koning
Bij mij werkte hashroken stemmings versterkend. Helaas versterkte het mijn depressie. Meer dan dat ik me er lekker door voelde ...en ik deed helemaal niets meer, alleen maar aan die bongpijp lurken en stoned zijn.
Wat een kutleven had ik. Bah.
Ik ben er jaaaaaren geleden helemaal mee gestopt en daar ben ik alleen maar blij mee!
Ik vraag me nog steeds af waarom ik zo lang ben blijven doorgaan met dat hashroken....wat een kuttijd was dat eigenlijk.
Drugs zijn niet goed voor me.
Dat heb ik ervan geleerd.

N3K0

Badass junkie
Ben wel oprecht benieuwd welke factoren van wiet je zo fan maken? En wat je voor dingen gelezen hebt?
Het is natuurlijk lekker, maar ik heb fysiek/mentaal nog geen lange termijn voordelen ontdekt bij mijzelf. Al onderdrukt het bij mij wel negatieve gevoelens, angst/dwanggedachten... Maar onderdrukt ook het positieve en dus beland ik in een depressie.
Ik weet sinds kort ( jaar of 3) dat er meer stoffen zijn dan alleen maar THC.

Dat een cannabis/hennepplant heel veel diverse stoffen bevat, als in THC, CBD CBG (en nog veel meer)
Dat er terpenen zij en canabinoide en dat die allemaal een verschillende werking kunnen hebben. ( Waarvan THC de psychoactive is en de rest voor zover ik weet niet )

Dat de mens in het lichaam een endocannabinoïde systeem heeft vind ik ook zeer interessant. Het maakt vergelijkbare stoffen aan en plantmateriaal kan daar weer goed op aansluiten (op de receptoren die dat systeem bevat)

En het kan mensen helpen (Kheb die mensen zelf ook gesproken) met chronische pijnen b.v zenuwpijnen (om minder pijn te hebben enof het aangenamer maken in het verdragen ervan) minder last van slaapproblemen. Verlichting van misselijkheid tijdens chemotherapie.
En zo zijn er nog veel meer andere dingen waarvoor het ingezet kan worden, atrose, jicht, psoriasis enz.

Dat is allemaal medicinaal gebruik.

Je kan er ook vanalles mee maken.. Zoals bio plastic, papier, touw, kleding.

En het is makkelijk te verbouwen.

Dit is globaal wat ik weet wat ik enigsinds kan uitleggen. Ik vind het echt een super interessante plant en verdient het zeer zeker om uit het verdom hoekje te komen daar waar ze het een "paar" jaar geleden naartoe hebben gestuurd.

Al 1000den jaren werd/word cannabis voor vanalles gebruikt.

Unicorn28

Ik weet sinds kort ( jaar of 3) dat er meer stoffen zijn dan alleen maar THC.

Dat een cannabis/hennepplant heel veel diverse stoffen bevat, als in THC, CBD CBG (en nog veel meer)
Dat er terpenen zij en canabinoide en dat die allemaal een verschillende werking kunnen hebben. ( Waarvan THC de psychoactive is en de rest voor zover ik weet niet )

Dat de mens in het lichaam een endocannabinoïde systeem heeft vind ik ook zeer interessant. Het maakt vergelijkbare stoffen aan en plantmateriaal kan daar weer goed op aansluiten (op de receptoren die dat systeem bevat)

En het kan mensen helpen (Kheb die mensen zelf ook gesproken) met chronische pijnen b.v zenuwpijnen (om minder pijn te hebben enof het aangenamer maken in het verdragen ervan) minder last van slaapproblemen. Verlichting van misselijkheid tijdens chemotherapie.
En zo zijn er nog veel meer andere dingen waarvoor het ingezet kan worden, atrose, jicht, psoriasis enz.

Dat is allemaal medicinaal gebruik.

Je kan er ook vanalles mee maken.. Zoals bio plastic, papier, touw, kleding.

En het is makkelijk te verbouwen.

Dit is globaal wat ik weet wat ik enigsinds kan uitleggen. Ik vind het echt een super interessante plant en verdient het zeer zeker om uit het verdom hoekje te komen daar waar ze het een "paar" jaar geleden naartoe hebben gestuurd.

Al 1000den jaren werd/word cannabis voor vanalles gebruikt.
Denk dat het medicinaal gebruik in sommige gevallen veel beter is dan reguliere medicijnen. In dat geval wegen de voordelen dan ook op tegen eventuele nadelen van het wietgebruik denk ik!
Ik heb zeker niks tegen de plant, het is mijn karakter dat maakt dat ik er niet mee om kan gaan.

Unicorn28

Bij mij werkte hashroken stemmings versterkend. Helaas versterkte het mijn depressie. Meer dan dat ik me er lekker door voelde ...en ik deed helemaal niets meer, alleen maar aan die bongpijp lurken en stoned zijn.
Wat een kutleven had ik. Bah.
Ik ben er jaaaaaren geleden helemaal mee gestopt en daar ben ik alleen maar blij mee!
Ik vraag me nog steeds af waarom ik zo lang ben blijven doorgaan met dat hashroken....wat een kuttijd was dat eigenlijk.
Drugs zijn niet goed voor me.
Dat heb ik ervan geleerd.
Knap dat je uiteindelijk helemaal gestopt bent! De tijd gaat ook zo snel als je in gebruik bent he... Voor je het weet ben je 2 jaar verder. Althans, zo ervaar ik het. Laatst keek ik terug in mijn dagboek en schrok toen ik zag dat ik vorig jaar al met hetzelfde zat te struggelen, en dus nog geen stap vooruit was gekomen.
Wat doe jij nu met de tijd waarin je eerst gebruikte?

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Nu ik er zo over nadenk, denk ik dat de tabak echt wel een grotere rol speelt dan ik dacht. Ik vind namelijk het roken zelf verslavend, niet het gevoel wat ik ervan krijg. Ik wil blijven door hijsen als ik eenmaal begonnen ben.
En ja helaas ben ik echt een verslaafde. Ik mag nog blij zijn dat t op dit moment alleen wiet is.
Voorheen was t ook opiaten en toen ben ik echt heel diep gegaan.
Ik heb toen mijn leven helemaal omgegooid (verhuisd, contacten verbroken) en langzaam kwam ik er los van. Maar mis dat gevoel altijd nog. Dat je gewoon op de bank ligt, en alles ineens geweldig is. Dat je vol verwondering en liefde ligt te staren naar een plant ofzo. Compleet het tegenovergestelde van de leegte die ik van nature voel.
Heb onlangs de stap gezet om naar de PO te gaan. Heel mn verhaal gedaan, zegt nog hoe knap het is dat ik dat allemaal zo open vertel, de volgende afspraak wist hij nog niet meer wie ik was en bekende hij dat hij vergeten was een gespreksverslag te maken. Dan kan ik uit principe al niet meer verder met zo iemand. Hulpverlening is zo teleurstellend. Ben eigenlijk nooit verder gekomen dan dat eindeloze voorportaal: bepalen welke behandeling er moet komen. En dan duurt dat zo lang en is het zo moeilijk om tot afspraken te komen, dat ik daar ergens weer afhaak.
Moet zeggen dat ik dit forum dan veel helpender vind. Er is hier ook een goede sfeer en mensen die oprecht adviezen geven. Ik zit ook op andere fora, daar heb ik dit verhaal nooit gedaan maar daar word je echt afgemaakt om niks. Dus dank, voor jullie adviezen en vriendelijkheid.
Daarom ook meetings bij NA/CA e.d. Daar wordt je gehoord en is het ook persoonlijker. En er zit een bak aan ervaring en cleantijd. Beetje afhankelijk wel van welke groep je treft.

Ik heb 'geluk' gehad met goede professionele hulp. Ook wel erop uitgezocht naar ervaringen van anderen. Maar ik hoor veel andere verhalen over de professionele hulp.

Unicorn28

Daarom ook meetings bij NA/CA e.d. Daar wordt je gehoord en is het ook persoonlijker. En er zit een bak aan ervaring en cleantijd. Beetje afhankelijk wel van welke groep je treft.

Ik heb 'geluk' gehad met goede professionele hulp. Ook wel erop uitgezocht naar ervaringen van anderen. Maar ik hoor veel andere verhalen over de professionele hulp.
Ik overweeg het ook al een tijdje. Wat me afschrikt is dat ik bang ben bekenden tegen te komen. Op mijn werk kom ik indirect veel mensen met een verslaving(verleden) tegen (Nee ik werk niet in de verslavingszorg, dat zou wel heel krom zijn :tongueout:)
Ik ben toch bang om door de mand te vallen en misschien wel mijn baan te verliezen.

De Apotheker

Badass junkie
Mijn eerste gesloten opname betreft benzodiazepine en pyro detox en de daaropvolgende ontwenningsverschijnselen bestonden uit niets minder dan 5 weken lang angst en waan ideeën,
Elke dag duurde eeuwig doordat je wakker wordt in paniek en gaat slapen met paniek en dat stopt niet.
Dagen duurde eeuwig en die periode voelt ook tot de dag van vandaag nog aan als maanden.

De 2e keer is gelukkig anders verlopen/loopt (los van de opname en brand) en geleerd van de vorige keer die een nieuwe kracht geeft tegen die angst.
door en een nieuwe omgeving met mijn beste vriend waar ik eerst van droomde en een nieuwe hoofdstuk van het leven ga ik er anders in en er weer uit!

Laatst bewerkt:

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Nadeel van tijd vind ik zelf ook.......
Bijna altijd als je je lekker vind voelen of doet leuke dingen dan gaat de tijd snel en als je je klote voelt gaat de tijd maar niet voorbij.

Dus probeer jezelf wel bezig te houden. Lopen hielp mij enorm bijvoorbeeld en dan vooral door de natuur. Zo voor iedereen wat anders natuurlijk. Kleurplaten voor volwassenen vind ik ook heel rustgevend en kan je de tijd doen vergeten.

Unicorn28

Mijn eerste gesloten opname betreft benzodiazepine en pyro detox en de daaropvolgende ontwenningsverschijnselen bestonden uit niets minder dan 5 weken lang angst en waan ideeën,
Elke dag duurde eeuwig doordat je wakker wordt in paniek en gaat slapen met paniek en dat stopt niet.
Dagen duurde eeuwig en die periode voelt ook tot de dag van vandaag nog aan als maanden.

De 2e keer is gelukkig anders verlopen/loopt (los van de opname en brand) en geleerd van de vorige keer die een nieuwe kracht geeft tegen die angst.
door en een nieuwe omgeving met mijn beste vriend waar ik eerst van droomde en een nieuwe hoofdstuk van het leven ga ik er anders in en er weer uit!
Heftig! Succes deze keer, het klinkt alsof je er met meer vertrouwen in staat nu.

Unicorn28

Nadeel van tijd vind ik zelf ook.......
Bijna altijd als je je lekker vind voelen of doet leuke dingen dan gaat de tijd snel en als je je klote voelt gaat de tijd maar niet voorbij.

Dus probeer jezelf wel bezig te houden. Lopen hielp mij enorm bijvoorbeeld en dan vooral door de natuur. Zo voor iedereen wat anders natuurlijk. Kleurplaten voor volwassenen vind ik ook heel rustgevend en kan je de tijd doen vergeten.
Ja zeker waar, tijd is zo'n subjectieve beleving, dat ik soms bijna niet kan geloven dat 1 seconde gewoon altijd 1 seconde is.

De Zandman

DF-koning
Maar tijd is een zeer belangrijke zaak.
Onafwendbaar schrijdt de tijd voort. Niet te stoppen, niet terug te draaien.
En zo kijk ik weleens terug naar alle stommiteiten die ik begaan heb, zoals op mijn twaalfde jaar te gaan roken.
Omdat je er anders " niet bij hoorde". Bezien wat dit tot op de dag van vandaag veroorzaakt heeft, één van de grootste fouten die ik begaan heb...en zo is er veel meer.
Terug kan niet meer, alleen vooruit, het nu, vandaag en morgen. Dat telt!
De tijd. Hoe belangrijk.....

Unicorn28

Tijd bestaat niet 😇

Always the eternal now.
Ja als je het zo bekijkt is het leven een stuk minder eng. 'Vandaag is de morgen waar je je gisteren druk om maakte'
Vaak is het nu niet echt spannend, maar de zorgen om morgen of de spijt over gisteren breken een mens op.
Tenzij je stopt met gebruiken, dan is het nu een kwelling. En mag de tijd wel sneller gaan, zodat de afstand naar dat laatste gebruik groter wordt.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ik overweeg het ook al een tijdje. Wat me afschrikt is dat ik bang ben bekenden tegen te komen.
Guess what... We zitten er allemaal niet voor onze zweetvoeten 😜

Nee even zonder gekheid. Het is absoluut niet de bedoeling om te spreken over wie je daar tegenkomt en wat je daar hoort. Tuurlijk zal er weleens wat herhaald worden uit iemand anders verhaal. Maar in de praktijk kom ik eigenlijk niet tegen dat daar namen aan gelinkt worden of over anderen wordt gesproken.

Het is een van de belangrijkste tradities van de meetings. En de meeste mensen leven die best serieus na. Gelukkig maar!

Ik ben toch bang om door de mand te vallen en misschien wel mijn baan te verliezen.
Ik heb natuurlijk geen idee van wat je situatie is. Maar best kans dat het allemaal erg meevalt. Ik ben er overal open over, ook op werk. En ik krijg vaak juist veel respect omdat ik ervoor gekozen heb een andere weg in te slaan. Ook zien ze dat ik groei en verander en dat ik er beter uit zie dan een jaar geleden.

Maar goed, het zou niet zo mogen zijn dat jouw situatie uitlekt op je werk d.m.v. de meetings. Zou ook wel een beetje krom zijn als iemand verteld dat ie jou daar tegenkomt. Dan brengt ie z'n eigen baan ook in gevaar en het is gewoon niet netjes.

N3K0

Badass junkie
Ja als je het zo bekijkt is het leven een stuk minder eng. 'Vandaag is de morgen waar je je gisteren druk om maakte'
Vaak is het nu niet echt spannend, maar de zorgen om morgen of de spijt over gisteren breken een mens op.
Tenzij je stopt met gebruiken, dan is het nu een kwelling. En mag de tijd wel sneller gaan, zodat de afstand naar dat laatste gebruik groter wordt.
Er is ook geen verleden en geen toekomst. Alles speelt zich af in het nu..
Druk maken over dingen die we of niet kunnen veranderen enof geen invloed op hebben. (Had ik maar zus of had ik maar zo, of later dan oe dit of oe zus) (In hier en nu leven heeft mij ook geleerd om meer dingen los te laten en omte accepteren)

We kunnen nu alleen de dingen doen voor future you..
Niet altijd makkelijk maar voor mij zeer helpzaam.

Simpel voorbeeld.. Ik maak sinds een tijdje (bijna) altijd mijn bed op. Als future me dat inde avond naar bed gaat voelt dat veel fijner.

Als er heel aande hand is snap ik dat het een kwelling kan zijn. Het is dan belangerijk om daar iets/mee enof aante doen. (Waar je iets aan kan doen) (Zodat het nu wel wat dragelijker/fijner kan zijn) 💕
Nog een Eckhart Tolle fan? 😂
Ja hier ook een fan! Kheb de kracht van nu inde praktijk hier liggen zeer interessant boek.
Ook vind ik Alan Wats een fijne vent om naar te luisten.

(Sowieso de wat oudere oosterste filosofieën enzo vind ik zeeeer boeiend )

Casaan

Badass junkie
Tripreporter
Ik overweeg het ook al een tijdje. Wat me afschrikt is dat ik bang ben bekenden tegen te komen. Op mijn werk kom ik indirect veel mensen met een verslaving(verleden) tegen (Nee ik werk niet in de verslavingszorg, dat zou wel heel krom zijn :tongueout:)
Het zou een zegen zijn voor de verslavingszorg wanneer daar meer (ex)verslaafden zouden werken. Ik zie die kromheid niet zo die jij wel ziet.
Welke angst heb je om je baan te verliezen? Hoezo zou je door de mand vallen?

Unicorn28

Het zou een zegen zijn voor de verslavingszorg wanneer daar meer (ex)verslaafden zouden werken. Ik zie die kromheid niet zo die jij wel ziet.
Welke angst heb je om je baan te verliezen? Hoezo zou je door de mand vallen?
Oh ja zeker! Maar niet iemand die nog met 1 been in actief gebruik staat natuurlijk. Wat kan je een ander dan leren?
Het feit dat ik jarenlang dagelijks gebruikt heb lijkt me niet iets wat een werkgever leuk vindt om te horen. Daarom hou ik het liever voor me...

Maryse

Newbie
Bedankt voor je twee reacties lucidlucy!
Die met het slapen is echt een goede. Het doet me denken aan de tijd dat ik alleen woonde en dit ook deed (ik was toen clean). Na het werk direct even slapen en resetten. Soms sliep ik wel te lang en dan was ik daarna tot 3 uur snachts aan het rommelen. Nu ik samen woon gaat te lang slapen toch niet, dus goed om het weer op te pakken!
De kracht van het nu heb ik al heel lang in mijn nachtkastje liggen. Ik ben fan van eckart tolle maar geen talent in het uitvoeren van zijn theorie. Ik ben denk ik ook verslaafd aan denken en controle proberen te houden. Nu ik op vakantie ben kan ik misschien wel wat beter oefenen met in het nu zijn.
Ik ga het vandaag eens proberen!
Dat is heel normaal. Het is goed om erover te lezen, maar om het te doen vergt discipline. Ik snap dat dit nu juist even het probleem is. Volgens mij wil je wel en ben je heel dichtbij. Ik zou je aanraden een begeleider te vinden of een cursus mindfulness. Dan leer je het echt goed en is heel effectief als je verslaafd aan denken bent. Ik raad je de boeken van Jan Geurtz aan. Die is mindfulness trainer en zelf verslaafd geweest. Het leest leuk en je leert dat je er zonder oordeel mee mag omgaan. Hij heeft ook leuke podcasts en is op youtube te vinden. Succes!!

Bovenaan