Buiten dat het lichamelijk ongezond is vraag ik me af of je goed kan functioneren(mentaal)?
Ik weet niet hoeveel en hoe laat je het inneemt, maar hoe slaap je dan ten eerste? Ten tweede krijg je sowieso upregulatie van dopamine-receptoren waardoor je meer nodig hebt, en waarschijnlijk ook vaker omdat die euforische rush vaak toch maar kort in het begin is.
Maar misschien het belangrijkste: als ik voor mezelf spreek en wat ik ook bij anderen heb gezien(zonder uitzondering). Je wordt er niet gezelliger/socialer en meer egoïstisch(al hebben het sommigen het wel erger/duidelijker dan de ander, bijvoorbeeld niet luisteren maar alleen maar zelf doorratelen, Jules Deelder vind ik ook wel een goed voorbeeld, ik vond hem eerst wel leuk en normaal maar als je zijn interviews van de laatste jaren terug kijkt, zie je dat hij gewoon niet te houden is en niet mee te communiceren, het is gewoon 1 richtingsverkeer, je doet wel of je luistert maar eigenlijk ben je alweer met je eigen ding/verhaal bezig).
Maar nog erger: je lontje wordt korter en je wordt sneller boos en geïrriteerd over dingen, je kan minder relativeren of dingen opzij zetten. Ik werd erg sarcastisch en zwartgallig over alles.
Je hebt het pas door als je denkt; waar maak ik me nou in hemelsnaam de hele tijd allemaal druk of boos over? Of je hebt het pas door nadat vrienden en familie opeens afstand van je hebben genomen omdat je eigenlijk niet zo een leuk persoon bent.
Maar misschien heb jij van nature alleen goedheid en positivisme in je en ben jij de uitzondering en hier wel immuun voor? En misschien neem jij ook nooit te veel, en ben je wel in staat om te luisteren, je hebt hele mooie grafiekjes bijvoorbeeld voor ADHD waar je van alertheid doorschiet naar tiks en stress, maar ik heb zo een persoon nog nooit ontmoet, misschien een enkeling die het voor ADHD krijgen en zich aan de voorgeschreven dosering houden(al zal dat door die up-regulatie wel een steeds hogere dosis worden). Doordat je steeds wordt beloond door dopamine ga je toch meer/ teveel nemen omdat men verslaafd raakt aan de rush. Je moet wel heel sterk in je schoenen staan als je jarenlang die dosering niet overschrijdt maar dan zou je het waarschijnlijk ook niet elke dag hoeven nemen.
Zoals zovelen: je moet het wel nemen, want zonder functioneer je niet normaal. Gelukkig is het relatief 1 van de makkelijkste drugsverslavingen om te stoppen (sigareten, alcohol, benzo's, GHB, opiaten bijvoorbeeld zijn veel moeilijker). Het is vooral psychisch wat je moet doorbreken en lichamelijke ontwenning is minimaal. Door de up-regulatie zal je wel even weinig energie hebben en depressief worden maar dat hersteld zich redelijk snel volgens mij.