Cocaine & adhd

Feliii

Newbie
Another topic

Ik heb af en toe coke gebruikt en vindt het een prima drug, een keer in de zoveel tijd om gezellig met vrienden te zitten of in een bar etc. Nu heb ik vaak wanneer ik lange tijd geen coke heb gebruikt en dan weer opeens ga gebruiken, minder effect dan wanneer ik het bijv 2 dagen achter elkaar of 2/3 weekenden achter elkaar doe. Weet iemand hoe dit kan?

Ook wanneer ik een hogere dosis gebruik (1,5/2gram) op een avond, dat ik meer in mezelf terug keer en lekker alleen wil zijn (dat heb ik wel eens vaker wanneer ik het gebruik) Ik heb dit dus opgezocht en zag een aantal dingen ivm adhd? Wat is hier van waar en wat is de werking van coke bij een persoon met adhd?

alv bedankt

Neo-Shulginist

Badass junkie
Je zegt 'minder effect', maar ik denk dat je een specifiek soort effect zoekt wat misschien wel dosis-afhankelijk is (en niet lineair).
Je bent op zoekt naar prosociale effecten, maar als je meer cocaïne neemt dan raak je meer in jezelf gekeerd. Dat in jezelf gekeerd raken kan het resultaat zijn van een soort hyperfocus die je belet om nog te reageren op de omgeving. Zo'n hyperfocus is verklaarbaar omdat dopamine betrokken is bij de beloning van gedrag. Bij een hoge dosis word je focus zó beloont dat je (onbewust) niet meer op zoek gaat naar andere prikkels. Het resultaat is dat je in jezelf gekeerd raakt.

In iets lagere dosis kan het zijn dat de hyperfocus nog niet helemaal getriggerd wordt, maar je wel meer 'aan' staat door de extra dopamine, noradrenaline, en serotonine die cocaïne de synaps in laat stromen. Het resultaat kan dan zijn dat je prosociale effecten merkt.

Tolerantie kan dus verklaren waarom je een verschil merkt als je een tijd niet hebt gebruikt. Mijn tip zou zijn om dan juist minder te gebruiken, zodat je meer van het gewenste effect kunt ervaren :wink:

Feliii

Newbie
Je zegt 'minder effect', maar ik denk dat je een specifiek soort effect zoekt wat misschien wel dosis-afhankelijk is (en niet lineair).
Je bent op zoekt naar prosociale effecten, maar als je meer cocaïne neemt dan raak je meer in jezelf gekeerd. Dat in jezelf gekeerd raken kan het resultaat zijn van een soort hyperfocus die je belet om nog te reageren op de omgeving. Zo'n hyperfocus is verklaarbaar omdat dopamine betrokken is bij de beloning van gedrag. Bij een hoge dosis word je focus zó beloont dat je (onbewust) niet meer op zoek gaat naar andere prikkels. Het resultaat is dat je in jezelf gekeerd raakt.

In iets lagere dosis kan het zijn dat de hyperfocus nog niet helemaal getriggerd wordt, maar je wel meer 'aan' staat door de extra dopamine, noradrenaline, en serotonine die cocaïne de synaps in laat stromen. Het resultaat kan dan zijn dat je prosociale effecten merkt.

Tolerantie kan dus verklaren waarom je een verschil merkt als je een tijd niet hebt gebruikt. Mijn tip zou zijn om dan juist minder te gebruiken, zodat je meer van het gewenste effect kunt ervaren :wink:
Klopt inderdaad. Verschilt ook heel erg qua omgeving waar ik in zit. Wanneer ik met vrienden ben is het inderdaad veel minder dan wanneer ik even alleen zit. Ik heb ook gelezen dat het bij coke is, dat je lichaam even moet verwerken hoe te reageren op coke. Dus wanneer 2 dagen achter elkaar gebruik, je de 2de dag er beter op reageert.
Word tolerantie zo snel opgebouwd? Aangezien ik het afgelopen tijd maar max 1/2x in de maand heb gebruikt. En minder gebruiken voor beter effect klopt, maar de drang en comedown bij coke is heel erg en voor mij moeilijk te accepteren wanneer ik nog meer heb. Tips?

Verder niks met adhd te maken? Merk namelijk dat andere er een stuk heftiger op reageren dan ik.

Feliii

Newbie
Pas toch op. Eerst het MDMA topic en nu dit. Veel te veel en veel te vaak. Verslaving is een bitch.
Mdma is al tijd terug.
en als je alles goed doorleest zie je dat ik geen problemen heb om er vanaf te blijven. Zelfde met coke, gebruik dat max 1x in de maand en niet eens elke maand. Maar bedankt voor je reactie… heel makkelijk om een paar dingen te lezen en gelijk een beeld te vormen van iemand, plus dit vraag ik uit interesse en om er meer over te weten.

_shikantaza

Badass junkie
de drang en comedown bij coke is heel erg en voor mij moeilijk te accepteren wanneer ik nog meer heb. Tips?
Van deze zin gaan bij mij echt de alarmbellen af. Maargoed, ik realiseerde me ook pas dat ik een probleem had toen ik voor het zoveelste weekend op rij weer 5 gram had weggewerkt en de deur niet uit was geweest. En zelfs toen wilde ik niet toegeven dat ik verslaafd was. Dat kwam pas veel later na jaren van heel veel ellende.

Mijn tip: stop met gebruiken nu het nog redelijk makkelijk is. Ik lees in veel van je berichten potentie voor verslaving terug.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Klopt inderdaad. Verschilt ook heel erg qua omgeving waar ik in zit. Wanneer ik met vrienden ben is het inderdaad veel minder dan wanneer ik even alleen zit.

Ik heb ook gelezen dat het bij coke is, dat je lichaam even moet verwerken hoe te reageren op coke. Dus wanneer 2 dagen achter elkaar gebruik, je de 2de dag er beter op reageert.
Ik kan me er niks bij voorstellen dat dat klopt.
Word tolerantie zo snel opgebouwd? Aangezien ik het afgelopen tijd maar max 1/2x in de maand heb gebruikt.
Ja zelfs al binnen één sessie ontwikkel je tolerantie. Dat kan je ook merken want een kater is gedeeltelijk het onvermogen van zenuwcellen om nog op natuurlijke prikkels te reageren vanwege tolerantie.

1 tot 2 keer in de maand cocaïne vind ik trouwens best veel. De kans op het ontwikkelen van verslaving of chronische gezondheidsproblemen is dan vrij groot.

En minder gebruiken voor beter effect klopt, maar de drang en comedown bij coke is heel erg en voor mij moeilijk te accepteren wanneer ik nog meer heb. Tips?
Niet echt. Dit is gewoon precies de aard van cocaïne: MEER, MEER, MEER!
Het enige wat je kunt doen is je gebruik beperken en zorgen dat je niet zoveel voor handen hebt.
Verder niks met adhd te maken? Merk namelijk dat andere er een stuk heftiger op reageren dan ik.
Het is mogelijk dat er neurologische verschillen zijn die zowel ADHD veroorzaken als voor een verschil in respons op cocaïne. Het probleem is alleen dat je niet zeker weet wat bij jou de oorzaak is van de ADHD. Of dat komt door een ongevoeligheid van dopamine, of door een combinatie van karaktertrekken (extravert, creatief, intelligent).

Ik weet niet of je medicatie slikt? Dexamfetamine en methylfenidaat veroorzaken ook tolerantie voor dopamine.

OtherShore

Badass junkie
Ik heb ook gelezen dat het bij coke is, dat je lichaam even moet verwerken hoe te reageren op coke. Dus wanneer 2 dagen achter elkaar gebruik, je de 2de dag er beter op reageert.
Het effect van coke is een beetje subtiel. Soms hebben mensen even de tijd nodig om de effecten te leren herkennen en waarderen, want in het begin lijkt het soms bijna niks. Dat is het enige wat ik me kan bedenken als uitleg hiervoor.

Objectief gesproken zijn de effecten de volgende dag natuurlijk minder, maar subjectief kan het misschien net even anders liggen.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Volgens mij vraagt de TS zich af of hij ADHD zou kunnen hebben, omdat hij atypisch denkt te reageren op coke en in het hebben van ADHD een mogelijke verklaring ziet. Maar van een diagnose is op dit moment geen sprake, toch @Feliii?
Ah, nee zo werkt het niet. Je moet weldegelijk last hebben van concentratieproblemen, en ook al je hele leven, wil je de diagnose ADHD krijgen. Soms kan je op volwassen leeftijd nog een diagnose krijgen. Maar dat is dan meer omdat de problemen wel aanwezig waren maar nooit zijn getoetst of niet als zodanig herkend.

Feliii

Newbie
Volgens mij vraagt de TS zich af of hij ADHD zou kunnen hebben, omdat hij atypisch denkt te reageren op coke en in het hebben van ADHD een mogelijke verklaring ziet. Maar van een diagnose is op dit moment geen sprake, toch @Feliii?
Ja er is een diagnose uitgesproken over adhd.
Maar het klopt inderdaad, mede omdat ik dit heb gelezen en hier bevestiging zocht of het wel of niet klopte. (Heb dit hier gelezen op DF)

Feliii

Newbie
Ah, nee zo werkt het niet. Je moet weldegelijk last hebben van concentratieproblemen, en ook al je hele leven, wil je de diagnose ADHD krijgen. Soms kan je op volwassen leeftijd nog een diagnose krijgen. Maar dat is dan meer omdat de problemen wel aanwezig waren maar nooit zijn getoetst of niet als zodanig herkend.
Klopt, bij mij is het sinds mijn 11de dacht ik al geconstateerd.

Feliii

Newbie
Van deze zin gaan bij mij echt de alarmbellen af. Maargoed, ik realiseerde me ook pas dat ik een probleem had toen ik voor het zoveelste weekend op rij weer 5 gram had weggewerkt en de deur niet uit was geweest. En zelfs toen wilde ik niet toegeven dat ik verslaafd was. Dat kwam pas veel later na jaren van heel veel ellende.

Mijn tip: stop met gebruiken nu het nog redelijk makkelijk is. Ik lees in veel van je berichten potentie voor verslaving terug.
Naja denk dat 90% van de mensen die ik spreek die coke hebben gebruikt hetzelfde zeggen over de drang van bijnemen wanneer het uitwerkt… En ik snuif op een avond geen 5gram weg… Ik kan met dit soort drugs heeeel makkelijk 2keer gebruiken en weer stoppen, mijn laatste keer coke gebruik voor dit weekend was 4 maanden geleden en na dit weekend ook geen drang meer tot gebruiken. Met mdma is dat mis gegaan, maar heb bij coke nooit dat gevoel gehad. Klopt wat je zegt dat je zelf moeilijk inziet wanneer je nou echt een probleem hebt 100% mee eens.

Feliii

Newbie
Ik lees juist het tegenovergestelde.
Mijn laatste keer coke gebruik voor dit weekend was 4 maanden geleden. Ik heb dit bericht geplaatst in de tijd dat ik het even iets meer deed. Met mdma heb je compleet gelijk en ik ben al bezig daarvoor. En ik weet van mezelf dat ik best verslaving gevoelig ben… maar ook mede door mijn ervaring met mdma DENK ik dat ik voorzichtiger ben geworden met drugs gebruik.

Lemmy

Badass junkie
Welke negatieve ervaring(en) heb je zoal gehad met mdma? Heb je die laten testen? En het is natuurlijk goed dat je nooit 5 gram coke op een avond wegsnuift, maar hoeveel dan wel? En waarom denk je dat ze nooit zo hard aan coke verslaafd zult worden als aan mdma?

Laatst bewerkt:

Feliii

Newbie
Welke negatieve ervaring(en) heb je zoal gehad met mdma? Heb je die laten testen? En het is natuurlijk goed dat je nooit 5 gram coke op een avond wegsnuift, maar hoeveel dan wel?

En waarom denk je dat ze nooit zo hard aan coke verslaafd zult worden als aan mdma?
De laatste keren, geen euphorische gevoelens meer, het leuke was er compleet af, hallucinaties etc. (Ik snuif geen 5gram weg) voor mij is een hoge dosis coke 2 gram.

De keren dat ik het heb gedaan heb ik nooit zo erg de drang gehad om weer te gaan gebruiken zoals bij mdma. Mdma gebruikte ik elk weekend, met coke kan ik er met gemak maanden van af blijven (mits je het natuurlijk 3 dagen op rij gaat doen) dan gaan je hersenen wennen aan die dopamine waarna je op een gegeven moment minder gaat functioneren zonder die cocaine. En precies door die reden laat ik het ook niet zo ver komen om meerdere dagen achter elkaar te gebruiken. Dit is echt de afgelopen tijd dat ik daar beter over na kan denken, maanden geleden had ik dit niet gekund ben ik eerlijk in.

Brakka Mang

Badass junkie

Mooi uitgelegd👍🏾

Klopt inderdaad. Verschilt ook heel erg qua omgeving waar ik in zit. Wanneer ik met vrienden ben is het inderdaad veel minder dan wanneer ik even alleen zit. Ik heb ook gelezen dat het bij coke is, dat je lichaam even moet verwerken hoe te reageren op coke. Dus wanneer 2 dagen achter elkaar gebruik, je de 2de dag er beter op reageert.
Word tolerantie zo snel opgebouwd? Aangezien ik het afgelopen tijd maar max 1/2x in de maand heb gebruikt. En minder gebruiken voor beter effect klopt, maar de drang en comedown bij coke is heel erg en voor mij moeilijk te accepteren wanneer ik nog meer heb. Tips?

Coke valt bijna elke keer wel anders teminste bij mij is dat zo het beste is eigenlijk om 3 maanden af te blijven van drugs dat heeft je lichaam nodig om te rusten en dan zal je ook merken dat je met 1 gram als je goeie hebt al meer als genoeg hebt als je adhd hebt trouwens dan ga je Indd supper in je zelf bij een hogere dosis in een keer als je echt met vrienden wil blijven praten en gezellig doen dan kun je het beste gewoon rustig punten en dan beetje opbouwen want door coke en adhd gaat je hoofd leeg even niet zo druk en dingen die je niet in de gaten hebt waar je mee zit word verwerkt ik gebruik sinds me 16e coke en t helpt om me hoofd leeg te maken en ik heb een zware jeugd gehad en nu nog een moeilijke periode en ik doe het als ik me hoofd super vol heb rustig alleen op de bank chillen filmpje aan zetten of wat muziek en relaxen en flinke lijnen snuiven ik gebruik 1,5 gram per avond ongeveer meer doe ik niet vanwege wil niet zover gaan dat ik 5 gram nodig heb op een goeie nacht en maak ongeveer 10 lijnen van 1,5gram maar pak elk 45 min tot 1 uur pas bij en dan ga ik supper lekker in me zelf spacen film aan en op me telefoon beetje surfen op deze site ik heb nu ook gebruikt en zeg eerlijk heb gewoon rustig aan gedaan maar deze is gevaarlijk deze gaat zo raar heb ik nog nooit gehad en ik merk dat ik supper snel wil bij pakken net en nu wil ik weer ff niks en dan weer wel supper raar zal wel versneden zijn met een of andere troep maar goed als je zo ver gelezen hebt je bent een fk strijder niet normaal en ik wilde eigenlijk gewoon ff wat typen omdat ik van de kaart ben en heb toevallig adhd groetjes 👌

(Sorry dat ik geen leestekens gebruikt heb ik kan dat echt niet ik heb een eigen bedrijfje en laat de offertes en de factuurtjes a

ljuv

DF-koningin
Lekker oud topic maar gezien die toch al gebumpt is haha

Het effect van coke is een beetje subtiel. Soms hebben mensen even de tijd nodig om de effecten te leren herkennen en waarderen, want in het begin lijkt het soms bijna niks. Dat is het enige wat ik me kan bedenken als uitleg hiervoor.

Objectief gesproken zijn de effecten de volgende dag natuurlijk minder, maar subjectief kan het misschien net even anders liggen.
Mij is altijd gezegd dat je de eerste keren weinig merkt van sos, omdat je lichaam de stof nog moet herkennen inderdaad. Maar dus niet dat dat elke keer weer opnieuw het geval is, gewoon puur dat mensen de eerste keren minder onder de indruk zijn en daarna hooked.

Bovenaan