Caffeine

jan1342

Newbie
Hoi,

Ik had een vraag over de veilige dosis caffeine voor een gezonde volwassene/persoon. Ik lees op internet dat de veilige dosis 300/400mg is per dag. Dan vroeg ik me af geldt dit ook voor een persoon die zero tolerance voor caffeine heeft omdat ie lang geen caffeine heeft gedronken of nooit cafeine heeft gedronken of maakt het niet uit. En als tweede vroeg ik me af betekent het de veilige dosis 300/400mg per dag dat het een keer ingenomen kan worden en dat het alsnog veilig is of moet het verspreid zijn door de dag heen of maakt het niet uit?

Alvast bedankt voor het anwoorden

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Die 300/400mg per dag geldt voor iedereen in principe. Maar mensen die veel koffie drinken gaan hier ruimschoots overheen in ieder geval. Je kunt nog redelijk veilig meer dan 300/400mg caffeine op een dag innemen, maar de bijwerkingen worden heel snel vervelend dan.

Als je nooit caffeine drinkt geldt die 300/400mg dus ook, maar daar zal je dan veel meer van merken dan iemand die de hele dag door koffie drinkt.

Verder kan ik je niet aanraden om in 1 keer 300/400mg caffeine naar binnen te werken. In de gemiddelde kop koffie zit tussen de 80 en 120mg en in 1 blikje redbull zit 80mg. Met andere woorden, rond de 100mg is een normale dosering caffeine om in 1 keer in te nemen. Neem je veel meer in 1 keer dan zul je al snel onaangename bijwerkingen ervaren.

jan1342

Newbie
Bedankt voor het antwoorden, dus eigenlijk zeg je meer dan 100mg cafeine in een keer innemen is op zich wel te doen mits je een bepaalde caffeine tolerance hebt opgebouwd. Ik had dit een keer eerder opgebouwd en merkte inderdaad dat ik steeds grotere hoeveelheden caffeine kon drinken door middel van groene thee maar ik had het best snel opgebouwd binnen een paar dagen. En toen merkte ik wel een soort van crash en toen begon ik te stoppen. Ik wil nu het weer opbouwen maar langzamer. Als ik nou elke dag een kop groene thee drink van 200ml en met lipton ice thee zakje waarvan ik lees dat het 15mg caffeine bevat per 100ml mijn soort tenminste, gemiddeld naar alle waarschijnlijkheid omdat ook de brew time en of je gekookt water of bijv water wat dicht bij de kookpunt ligt 90° gebruikt. Ik begon met 200ml groene thee (lipton 15mg caffeine gemiddeld) 90° en 1minuut brewen 1x of 2x per dag met tussenpauzes van 5 uur. En binnen paar dagen bouwde ik het te snel op, het leek wel of mijn lichaam wat gewend was geraakt aan de caffeine maar nog niet zo gewend en toen deed ik 600ml groene thee (lipton 15mg caffeine gemiddeld) 100° en 3 minuten brewen 3x of 4x per dag met tussenpauzes van 5 uur, en toen begon ik de crash wel te merken. Ik kon niet echt inschatten hoeveel caffeine ik op die manier binnen kreeg maar natuurlijk meer. Om mijn lichaam aan de caffeine te laten wennen en een tolerance op te bouwen ervoor zodat ik er beter tegen kan. Kan ik dan elke dag beginnen voor een bepaalde tijd door elke dag een kop van 200ml groene thee te drinken van lipton (15mg caffeine gemiddeld de type die ik heb), en 90° water brewen met een brew time van 1 minuut. Of is dit te weinig om echt een tolerance op te bouwen voor de caffeine en mijn lichaam gewend te laten raken aan de caffeine zodat mijn lichaam er beter tegen kan?

Laatst bewerkt:

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Volgens mij maak je er een veel te groot ding van joh. Met thee ga je in ieder geval niet snel genoeg cafeïne binnen krijgen om een heel duidelijk effect of zelfs tolerantie op te bouwen.

Waarom wil je precies cafeïne drinken? Wat wil je er precies mee bereiken? Waarom wil je bewust een cafeïne tolerantie opbouwen?

jan1342

Newbie
Ik wil het drinken zoals ik dat eerst deed, ik dronk eerst dik 6/7 koppen koffie per dag plus meerdere monster energy toentertijd waren ze net uit alleen later ben ik gaan twijfelen of mijn lichaam het wel kan handelen dus daarom dat ik er zo een groot ding van maak. Aangezien ik rare verhalen lees van dat teveel caffeine gevaarlijk kan zijn etc voor mensen met hartproblemem. En sindsdien denk ik van ja misschien heb ik ook hartproblemen zonder dat ik het weet. Vandaar dat ik er zo een groot ding van maak. En secondly het is in principe dezelfde reden waarom ik caffeine wil drinken, gewoon voor de euforie en gezelligheid en de werking ervan. Maar ja wat ik me ook afvraag hoe kan caffeine nou zo gevaarlijk zijn voor mensen met hartproblemen, terwijl caffeine bij wijze van en dat alleen maar bij het begin wanneer je het drinkt je hartslag versneld met 7 tot 15 hartslagen als ik me niet vergis maar een rondje rennen in de park waarbij de hartslag dik rond 140 150 wordt is voor hen niet gevaarljk daar hoor je de gezondheidsliteratuur niks over zeggen als ik dat goed zie. Overdrijven ze daar niet een beetje in?

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik wil het drinken zoals ik dat eerst deed, ik dronk eerst dik 6/7 koppen koffie per dag plus meerdere monster energy
Genoeg mensen die zoveel cafeïne binnen krijgen elke dag, maar dat wil nog niet zeggen dat het goed voor je is. Teveel cafeïne kan hartkloppingen geven, onrustig of opgejaagd maken, trillende handen geven, etc. Ook zonder hartproblemen is dat niet goed voor je. En wat je zegt over sporten is geen goed vergelijk, sporten verhoogd tijdelijk je hartslag maar zorgt er uiteindelijk voor dat je hartslag in rust lager wordt. Cafeïne verhoogd continu je hartslag, dat is veel belastender voor je hart.

En secondly het is in principe dezelfde reden waarom ik caffeine wil drinken, gewoon voor de euforie en gezelligheid en de werking ervan.
Ervaar jij echt euforie van cafeïne? Dat heb ik nog nooit gehoord. Maar het beste resultaat houd je toch echt wanneer je cafeïne weet te beperken tot max zo'n 4 bakken koffie. Verder kun je nog prima thee ernaast drinken aangezien daar vrij weinig cafeïne in zit.

Ik dronk vroeger op werk ook een tijd lang minstens 10 bakken koffie op een dag. Ik vond het lekker en elke keer als er drinken gehaald werd bestelde ik gewoon koffie. Op het eerste oog merkte ik er niet zoveel van. Tot ik door kreeg dat ik weekend migraines kreeg omdat ik thuis aanzienlijk minder koffie dronk. Later ging me ook opvallen dat ik tril handjes had bijvoorbeeld. Nu drink ik in de ochtend een dubbele espresso en in de middag, ik geniet nu gewoon echt van de smaak en heb het 's morgens nog nodig om wakker te worden. Maar voel me echt een stuk beter nu ik minder cafeïne binnen krijg. Het is voor mensen zonder hartproblemen misschien niet direct heel gevaarlijk, maar echt goed voor je is het niet en cafeïne heeft meer bijwerkingen dan mensen denken.

Vind gewoon de juiste hoeveelheid voor je zelf zodat je er van kan genieten en dat het gezellig is. Voor de gezelligheid hoef je echt geen 10 bakken koffie per dag te drinken in ieder geval. En als je een hoeveelheid hebt gevonden die werkt voor jou, maak er verder niet zo'n punt van joh. Het is maar cafeïne...

jan1342

Newbie
Genoeg mensen die zoveel cafeïne binnen krijgen elke dag, maar dat wil nog niet zeggen dat het goed voor je is. Teveel cafeïne kan hartkloppingen geven, onrustig of opgejaagd maken, trillende handen geven, etc. Ook zonder hartproblemen is dat niet goed voor je. En wat je zegt over sporten is geen goed vergelijk, sporten verhoogd tijdelijk je hartslag maar zorgt er uiteindelijk voor dat je hartslag in rust lager wordt. Cafeïne verhoogd continu je hartslag, dat is veel belastender voor je hart.

Ervaar jij echt euforie van cafeïne? Dat heb ik nog nooit gehoord. Maar het beste resultaat houd je toch echt wanneer je cafeïne weet te beperken tot max zo'n 4 bakken koffie. Verder kun je nog prima thee ernaast drinken aangezien daar vrij weinig cafeïne in zit.

Ik dronk vroeger op werk ook een tijd lang minstens 10 bakken koffie op een dag. Ik vond het lekker en elke keer als er drinken gehaald werd bestelde ik gewoon koffie. Op het eerste oog merkte ik er niet zoveel van. Tot ik door kreeg dat ik weekend migraines kreeg omdat ik thuis aanzienlijk minder koffie dronk. Later ging me ook opvallen dat ik tril handjes had bijvoorbeeld. Nu drink ik in de ochtend een dubbele espresso en in de middag, ik geniet nu gewoon echt van de smaak en heb het 's morgens nog nodig om wakker te worden. Maar voel me echt een stuk beter nu ik minder cafeïne binnen krijg. Het is voor mensen zonder hartproblemen misschien niet direct heel gevaarlijk, maar echt goed voor je is het niet en cafeïne heeft meer bijwerkingen dan mensen denken.

Vind gewoon de juiste hoeveelheid voor je zelf zodat je er van kan genieten en dat het gezellig is. Voor de gezelligheid hoef je echt geen 10 bakken koffie per dag te drinken in ieder geval. En als je een hoeveelheid hebt gevonden die werkt voor jou, maak er verder niet zo'n punt van joh. Het is maar cafeïne...

Ik weet dat ik overdrijf dat weet ik maar al te goed, maar je weet maar nooit. Ik bedoel ik heb een verhaal gelezen van een of ander persoon. En ik weet niet zeker of die hartproblemen had maar hij had 6 redbull op en kreeg een hartaanval of hartstilstand en is overleden daardoor en ik weet niet in wat voor tijdstek maar red bull heeft 85 mg caffeine en 6 x 85 = 510mg caffeine niet zover boven de 'veilige dosis' caffeine en zo heb ik meerdere verhalen gelezen vandaar. Maar aan de andere kant lees ik dat energy drank onder andere red bull ook andere stimulerende stoffen bevat dus misschien net een ander type werking geeft en ja ze komen volgens mij niet veel voor die verhalen over caffeine dat het misgaat en als ze voorkomen gaat het opvallend vaak over energy dranks en niet koffie en dat terwijl koffie gemiddeld meer caffeine bevat dan energy drank dus dat is zeker meer dan opvallend. Daarom ben ik zo voorzichtig maar op een gegeven moment wordt het een automatisme, ik heb dit vaker gehad met koffie etc dat ik bij het begin overdreven heel voorzichtig ben en daarna gedraag ik me er 'normaal' bij zoals een gemiddelde persoon die koffie drinkt. Het is echt de kat uit de boom kijken bij begin en dat ik dan daarbij overdrijf moet ik maar voor lief nemen dat komt onder andere door deze verhalen die ik heb gelezen en dan denk ik wat is nou het verschil tussen hem en mij? Dus dat helpt ook niet echt als ik geen antwoord kan geven op die vraag. Maar goed ik heb deze situatie wel vaker gehad dus kom er wel uit, ben nu vooral bezig met het ''startpakket' aan caffeine en de snelheid en duur waarmee ik het drink, daarna als dat goed gaat voor een bepaalde tijd zal ik er niet meer in overdrijven. En zal het goed gaan zoals eerst. Als ik nou een lipton theezakje groene thee pak, waarvan vermeld wordt dat die 15mg gemiddeld bevat brew time en of je kokend water of water dat dicht bij de kookpunt gebruikt, niet echt meegerekend. Hoeveel mg caffeine zal er als ik die lipton theezakje groene thee gebruik met 15mg caffeine gemiddeld ongeveer in zitten bij 600ml kokend water en met 3 minuten brewen? Dat is wat ik nu probeer uit te vissen.

Fool

Badass junkie
Cafeïne is bijzonder goed oplosbaar in water, dus de meeste cafeïne-moleculen zullen de blaadjes verlaten en razendsnel in het water gaan zitten. Om de rest van de cafeïne uit de bladeren te halen moet je chemische extracties toepassen, en dat is de moeite niet voor het laatste restje. :wink:

Bovenaan