Blowgedrag

T135

Experimenterende gebruiker
Hallo allemaal,

Ik ben al 7 jaar een fanatiek blower. Ik ben begonnen met dat ene jointje met een klasgenoot en zo is dat langzaam verder gegroeid. Inmiddels blow ik dagelijks en natuurlijk is dat niet perse iets goed, dat weet ik ook.

IK werk nu 3 jaar fulltime in de agf, dit is dus lichamelijk zwaar werk. Nou sta ik 's ochtends op om 6 uur en dan werk ik maandag t/m woensdag en vrijdag van 7:30 tot 18:30.

Nou rook ik elke dag na het werk wel een jointje en in het weekend 1 á 2 per dag.

Het is niet echt een verslaving, maar het zit wel een beetje in mijn dagelijkse routine. Muziekje aan en even een joint draaien, daarna lekker roken, relaxen en naar bed.

Het verstoort mij niet in mijn dagelijkse bezigheid of mijn BBL opleiding. Daarom heb ik er nog niet veel aan veranderd.

Nu is mijn uiteindelijke graag: Zouden jullie dit gebruik problematisch noemen?

Ik hoor graag van jullie en alvast bedankt!

Roello

Newbie
Ik zie het niet als problematisch gebruik aangezien je normale leven er niet onder lijkt te lijden. Bij mij heeft wiet in 5 jaar tijd (dagelijks gebruik) toch wel een enorme hap uit m'n eigen klote leven genomen dus verbaas ik me wel erg als ik berichten zoals de jouwe lees. Een normaal functionerend leven lijden met elke dag wiet gebruik zit er voor mij en velen dan ook niet in. Bij mij heeft het ook alle negatieve bijwerkingen gegeven die je maar kunt bedenken. Nog tot op de dag van vandaag meer dan ik voorlopig ooit zou kunnen toegeven.

Naar mijn mening is elke dag wiet gebruiken toch voor iedereen wel problematisch tot in bepaalde mate. Vooral als je dit voor het slapen gaan neemt. Je slaat letterlijk een hele fase in je slaap over die er voor zorgt dat je in staat bent om te copen met dingen in het leven en nieuwe informatie te verwerken. Ik denk dat dit iedereen na mate van tijd wel een keer de strop om doet met wat dan ook.

T135

Experimenterende gebruiker
Ik zie het niet als problematisch gebruik aangezien je normale leven er niet onder lijkt te lijden. Bij mij heeft wiet in 5 jaar tijd (dagelijks gebruik) toch wel een enorme hap uit m'n eigen klote leven genomen dus verbaas ik me wel erg als ik berichten zoals de jouwe lees. Een normaal functionerend leven lijden met elke dag wiet gebruik zit er voor mij en velen dan ook niet in. Bij mij heeft het ook alle negatieve bijwerkingen gegeven die je maar kunt bedenken. Nog tot op de dag van vandaag meer dan ik voorlopig ooit zou kunnen toegeven.

Naar mijn mening is elke dag wiet gebruiken toch voor iedereen wel problematisch tot in bepaalde mate. Vooral als je dit voor het slapen gaan neemt. Je slaat letterlijk een hele fase in je slaap over die er voor zorgt dat je in staat bent om te copen met dingen in het leven en nieuwe informatie te verwerken. Ik denk dat dit iedereen na mate van tijd wel een keer de strop om doet met wat dan ook.
Thanks! Ik ga vaak relatief nuchter weer naar bed en ik heb het gelukkig niet nodig om te slapen. Krijg wel altijd hele gekke dromen hahaha.

Thanks again voor de reactie

F.E.A.R.

Bewuste gebruiker
De wetenschap is zeker niet op 1 lijn wat betreft de invloed van THC op slaapkwaliteit. En ook de mate van lichamelijke afhankelijkheid die kan ontstaan met wiet is onduidelijk. Ik ken mensen die na een korte periode dagelijks gebruik de grootste moeite hebben om te stoppen, en ik ken mensen die dagelijks >1 gram roken en vervolgens 14 dagen op vakantie gaan zonder hun wiet en prima zonder kunnen.

Kortom; of het problematisch gebruik is, is aan jezelf om te bepalen. Baal je van jezelf dat je dagelijks gebruikt? Denk je niet zonder te kunnen? Heb je het gevoel dat je dingen laat verslonzen omdat je wiet rookt? Denk er eens goed over na.

mitchieee

Wijs gebruiker
begon ook 4 jaar gelede rustig aan eindstand naar 40g hasj permaand
toen ging ik stoppen met roken en had ik ook al 5 weken gestopt met blowen ‘ toen vond ik hasj in me kamer en dacht ik tog nog 1 blowtje te roken en derest weg te geven, nu blow ik weer 2 per dag en in jet weekend kunnen t r wel 6 zijn licht aan de dag

Roello

Newbie
Klopt is allemaal nog niet duidelijk. Wat wel duidelijk is, is dat je een hele slaapfase overslaat. Dit is waarom de heftige dromen ontstaan bij de meesten en is een beetje in vergelijking te brengen met wat veel nicotinegebruik met je slaapritme doet. Ook het "muf" wakker worden is de reden hier van.

Ik heb verhalen gelezen van mensen die in psychoses terecht zijn gekomen door wiet zonder dat ze zichzelf hiervan bewust waren en wat ze allemaal is overkomen in die tijd. Ze kwamen er pas achter toen ze volledig stopte met dagelijks wiet gebruik. Wiet kan een super middel zijn voor medicinaal gebruik en ik vindt dat het daar bij moet blijven. Je gebruikt toch ook geen paracetamol als je geen hoofdpijn hebt toch? Wiet begint onschuldig maar je verdoofd jezelf gewoon. Dat is letterlijk wat downers met mensen doet. Het laat je ok voelen met het leven hoe het momenteel is en de rest er om heen doet er allemaal niet echt meer toe.

Als je je toch ergens zorgen maakt over wietgebruik is het beste wat je kunt doen: stoppen met wiet uit de coffeeshops halen en bij "straatdealertjes" het boeit ze niet wat jij "de consumeerder" binnen krijgt, als zei maar snel geld verdienen aan de toppen. Ik heb het dan ook over pesticiden en chemicalien die gebruikt worden voor het groeiproces van de plant. Dit blijft ook in de plant achter en staan genoeg wel-gedocumenteerde lappentekst over op het internet. Daarom is wiet ook niet meer het onschuldige goedje wat het vroeger was. De high die je nu voelt is niet van de wiet zelf maar van de troep die er in zit.

Je hoort tegenwoordig ook verhalen over boeren die onder druk van criminele organisaties, drugsafval in hun mest verwerken en het land hier mee besproeien. De sporen hiervan waren duidelijk terug te vinden in het eindproduct en komen dus gewoon op ons bordje terecht zonder dat we dat zelf willen.

Ik kan iedereen aanraden om dus je eigen wiet te gaan telen of iemand kennen die gewoon normale buitenwiet teelt waarvan jij weet dat er niet op chemische wijze geknoeit wordt met het groeiproces. It's your best bet

Hallo allemaal,

Ik ben al 7 jaar een fanatiek blower. Ik ben begonnen met dat ene jointje met een klasgenoot en zo is dat langzaam verder gegroeid. Inmiddels blow ik dagelijks en natuurlijk is dat niet perse iets goed, dat weet ik ook.

IK werk nu 3 jaar fulltime in de agf, dit is dus lichamelijk zwaar werk. Nou sta ik 's ochtends op om 6 uur en dan werk ik maandag t/m woensdag en vrijdag van 7:30 tot 18:30.

Nou rook ik elke dag na het werk wel een jointje en in het weekend 1 á 2 per dag.

Het is niet echt een verslaving, maar het zit wel een beetje in mijn dagelijkse routine. Muziekje aan en even een joint draaien, daarna lekker roken, relaxen en naar bed.

Het verstoort mij niet in mijn dagelijkse bezigheid of mijn BBL opleiding. Daarom heb ik er nog niet veel aan veranderd.

Nu is mijn uiteindelijke graag: Zouden jullie dit gebruik problematisch noemen?

Ik hoor graag van jullie en alvast bedankt!
Hey,

ik zelf blow ook al ruim 10 jaar, in het begin rookte ik ook alleen savonds een joint Om dat ik dan veel beter sliep, in het weekend rookte ik er ongeveer 3 op een dag.

naar mijn scheiding ben ik elke dag meerdere joints gaan roken, de laatste 6 weken rookte ik gemiddeld 3 gram per dag.

nu sinds afgelopen vrijdag niks meer gerookt, maar ben ontzettend onrustig,depressief en angstig.

mijn mening is dat iets wat Je dagelijks doet een ritueel word, als jij er geen hinder van ondervind en je voelt je er goed bij is het geen probleem, maar als je niet lekker in je vel zit moet je zorgen dat je het niet meer gaat doen,

dennisL

Newbie
Het lijkt wel alsof ik een post van mezelf lees. Ik heb exact hetzelfde. Midden 30, goede baan, vrouw en 2 kinderen en iedere avond rook in één jointje (soms een halve, soms 1,5). Het is meer een routine om even te kunnen ontspannen na een drukke dag. Kinderen slapen, vrouw ligt meestal rond 22:00 op bed (begint om 05:00) en ik neem dan even tijd voor mezelf en ga rond 00:30 naar bed.

Naast een fulltime baan werk ik ook nog voor mezelf, voornamelijk in de avonduren. Het wil nog wel eens gebeuren dat ik te lang doorwerk en daardoor 's ochtends wat moeilijker uit mijn nest kan komen. Maar of dit nou zozeer met blowen te maken heeft...

Zou er op zich wel vanaf willen, maar ik zie de noodzaak niet zo. Als mijn dagelijkse leven er onder gaat lijden dan zou ik hier zeker werk van maken. Het is ook niet zo dat ik persee MOET blowen. Als ik een verjaardag heb gehad en wat biertjes heb gedronken dan heb ik de behoefte ook helemaal niet. Het is ook niet zo dat ik nu 's middags, tijdens mijn werk, echt uitkijk naar het moment dat ik er één op kan steken. Tijdens de vakanties, als we weggaan met het gezin, gebruik ik ook niets.

Zolang ik dit allemaal nog prima onder controle heb, en ik geen lichamelijke of mentale klachten krijg, rook ik gewoon lekker mijn blowtje.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ik denk zelf dat dagelijks gebruik op zichzelf niet per se een probleem hoeft te zijn. Je kunt best nog functioneel zijn, dus gewoon je werk doen, relaties en vriendschappen onderhouden, (redelijk) gezond blijven en een prima financiële situatie onderhouden.

Maar dagelijks blowen maakt je wel kwetsbaarder. Wat nu nog geen probleem is, kan op een later moment wel uitgroeien tot een probleem natuurlijk. Bij gebruik van cannabis speelt dat voornamelijk op het emotionele vlak. Cannabis dempt het vermogen om emoties te ervaren en verwerken, terwijl het tegelijkertijd ook angstklachten kan veroorzaken. Meestal zijn dagelijkse blowers zich daar niet zo bewust van, omdat ze gewend zijn aan die gedempte gevoelens en milde angstklachten. Maar dus ook omdat dat voor veel blowers juist een reden is om dagelijks te gebruiken: even de stress niet meer voelen en je afsluiten voor de dagelijkse beslommeringen.
Toch kan het dan sluiperderwijs mis gaan, doordat bijvoorbeeld stressklachten of andere emoties niet worden opgemerkt of opgelost. Even kort door de bocht: je gaat op de bank niks zitten doen terwijl je eigenlijk ontevreden bent.

Soms kan dat in één keer uit de hand lopen, bijvoorbeeld wanneer een heftige emotionele gebeurtenis plaatsvindt; als iemand overlijdt of een relatie wordt verbroken. Misschien generaliseer ik een beetje, maar ik durf toch wel te zeggen dat mensen die (vanaf jonge leeftijd al) dagelijks blowen kwetsbaarder zijn in dat soort situaties. Ze hebben minder vaardigheden om op gezonde manier emoties te verwerken. Zulke zware emotionele gebeurtenissen kunnen dan een trigger zijn voor het ontwikkelen van problematisch gebruik.

Op dezelfde manier word je natuurlijk financieel kwetsbaarder. Want dagelijks blowen is niet goedkoop. Ik weet niet precies wat je maandelijks kwijt bent, maar ik kan me voorstellen dat het al snel in de enkele honderden euro's per maand loopt en op jaarbasis dus enkele duizenden euro's. Nou moeten we niet de illusie hebben dat als je niet zou blowen, dat je dan duizenden euro's spaargeld per jaar zou overhouden. Want als je niet blowt dan geef je vast geld uit aan nog iets anders. Maar je snapt misschien wel hoe een dagelijkse blowgewoonte je wel kwetsbaarder maakt voor financiële tegenslagen.

Blowen is natuurlijk ook niet gezond. Ik weet niet of je de cannabis met tabak rookt, maar dat is dus een flinke bron van teer die je dagelijks inademt. Daar kan je ademhalingsklachten van krijgen zoals bronchitis, COPD of mogelijk zelfs longkanker. Vooral psychische klachten zijn een risico bij regelmatig blowen. Ik noemde al de moeite om emoties te verwerken. Dat kan uitmonden in een depressie. Sommige mensen die daar gevoelig voor zijn krijgen last van een psychose of soortgelijk klachten zoals derealisatie. Ook kun je klachten met het geheugen krijgen, met name het (zeer) korte termijngeheugen. Het wordt dan lastiger om te onthouden wat er op je boodschappenlijstje stond of wat je tijdens een gesprek nou allemaal wilde zeggen.

Daarnaast kun je natuurlijk ook te maken krijgen met de lange arm van de wet. Want cannabis is nog altijd verboden in Nederland. Er zijn mensen die uit hun huis gezet worden omdat ze meer dan 5 gram 'hennep' (inclusief stengels, wortels en bladeren) hebben liggen. Je loopt het risco dat je (blijvend) je rijbewijs kwijtraakt, wat je baankans een stuk vermindert. En als je veel te veel wiet of hasj hebt liggen dan loop je kans op een strafblad, waardoor je misschien geen VOG meer kan krijgen, waardoor je ook weer minder baankans hebt.

Dit is allemaal koffiedik kijken natuurlijk he. Deze problemen spelen waarschijnlijk (nog) niet bij jou en het is ook absoluut niet zeker dat je er last van gaat krijgen. Maar deze beschouwing komt wel van iemand die zelf zeker 10 jaar lang dagelijks heeft geblowd. Veel van deze twijfels heb ik ook gehad: ik heb er toch niet echt problemen mee? Waarom zou ik dit niet gewoon kunnen doen?

Nu ben ik een maand of drie gestopt, met tevredenheid. Als ik terugkijk naar de afgelopen 10 jaar zie ik toch ook wel dat het blowen me eigenlijk bijzonder weinig heeft gebracht. Ik weet natuurlijk niet wie ik was geweest als ik dat allemaal niet had gedaan. Maar ik denk wel dat ik sterker in mijn schoenen had gestaan, dat ik meer kansen had gepakt om mezelf te ontwikkelen en dat ik minder lang was blijven hangen in periodes die emotioneel zwaar waren.

Laatst bewerkt:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Het is niet echt een verslaving, maar het zit wel een beetje in mijn dagelijkse routine.
Vaak komen mensen er ook pas achter verslaafd aan iets te zijn, wanneer ze proberen ermee te stoppen. Je kunt helemaal overtuigd zijn, echt geloven dat je elk moment kunt stoppen, maar dat denken en het ook echt voor langere tijd doen zijn twee verschillende dingen. Dat heb ik bij mezelf ook wel ondervonden en niet alleen met wiet.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Overigens begin ik wel steeds beter te snappen waarom ik precies elke dag blowde. Want nu ik een tijd nuchter ben valt me steeds meer op dat ik de wereld gewoon behoorlijk onuitstaanbaar vind als ik nuchter ben :P

Het is allemaal zo oneerlijk verdeeld, we zijn de hele wereld aan het kapotmaken, anderen gunnen we nagenoeg niks, we zijn de connectie met onszelf en de wereld helemaal kwijt. En als je daar iets over zegt dan word je óf weggezet als linkse lastpak, óf er wordt schouderophalend gereageerd zo van 'tja, zo werkt het nu eenmaal'.
Ik krijg bijna weer zin om te blowen.

Maar goed, nu snap ik dus dat een beetje hasj of wiet de idioterie van onze samenleving misschien tijdelijk wel wat draaglijker maakt. Maar uiteindelijk voel ik me juist daardoor steeds meer geïsoleerd van het geheel, doe ik niks om er écht wat aan te doen, en krijg ik dus ook steeds meer een hekel aan mezelf omdat ik mijn ontevredenheid zit weg te blowen.

Het heeft dus een tijd geduurd voordat ik snapte dat mijn gedrag nergens toe leidde, behalve een hoop goedpraterij over mijn eigen gedrag en vingerwijzen naar anderen die het allemaal anders zouden moeten doen. Ik zal niet zeggen dat ik nu ineens verlicht ben en alles goed doe. Maar niet blowen helpt me wel om beter te ontdekken waarom ik precies ontevreden ben, wat dan weer de basis is voor de zoektocht wat ik wel kan doen om verder te komen. Zo word ik dus veerkrachtiger, ontwikkel ik me beter, en krijg ik ook meer kansen in het leven.

geflipt

Wijs gebruiker
Ik blow nu al ruim 25 jaar dagelijks, met een lange pauze van 3 jaar ertussen. Ook ik zit te denken aan stoppen, want inderdaad, wat brengt het mij bij... Zelf gebruik ik het zo goed als louter functioneel (buiten dan als ik bv een entactogeen gebruik, waarbij wiet gewoon geweldig is in de staart ervan). Het helpt mij vooral om tot rust te komen 's avonds, en het helpt mij bij het inslapen.

Door een chronische ziekte heb ik ontzettend veel last met (in)slapen. Ik heb zowat alle slaapmedicatie getest, en niets helpt mij zo goed als cannabis. Maar het 'vaag' zijn heb ik stilaan gehad. Ik ga dan ook verder onderzoeken hoe ik bv dmv meditatie of cbd-olie nuchter kan inslapen. Want het is wel zo dat het meer doet dan we denken. Ik rook 1 joint per dag, en dat lijkt misschien niet veel, maar het doet zeer zeker wat met je psyche.

Voor mij is het de afhankelijkheid die doorweegt. Ik heb het écht nodig om te kunnen slapen, en dat voelt kut. Ik heb liever zelf de controle over de drugs die ik gebruik, maar hier voelt het net andersom. Op de lange duur zet de cannabis zich achter het stuur en neemt deze de controle over... Not good... Of zo voelt het toch. Om maar te zwijgen over het feit dat ik - als ik bv op vakantie ben - veel beter lijk te slapen, ook al duurt het soms uren voor ik in slaap raak.

Ik vind vooral die afhankelijkheid het ergste. Je moet je vaak genoeg afvragen of je die joint rolt uit gewoonte, of omdat je het echt wel wilt of nodig hebt. Niet lullig doen dus, gewoon eerlijk zijn. Ik kom zelf uit de reggae-scene. Blowen was en is daar de normaalste zaak van de wereld. Maar ik heb er ook veel mensen door zien onderdoor gaan, na een jarenlange verslaving. Cannabis lijkt dan misschien een onschuldige drug, maar dat is het zeker niet.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Overigens begin ik wel steeds beter te snappen waarom ik precies elke dag blowde. Want nu ik een tijd nuchter ben valt me steeds meer op dat ik de wereld gewoon behoorlijk onuitstaanbaar vind als ik nuchter ben :P
Nooit begrepen hoe het dan nog leuk blijft voor mensen... Na 3 dagen achtereen blowen is het voor mij vooral nog een verdovend effect, geen inspirerend effect meer. En hoe langer ik dagenlang blijf blowen daarna, hoe meer het alleen nog maar verdovend werkt op me.

Maar de wereld is vrij onuitstaanbaar ja. Maar nuchter is alsnog de beste manier om ermee te dealen, want high/stoned deal je er eigenlijk helemaal niet mee, zoals jij eerder ook aangaf. Klein beetje een gevoel van geestelijk ongemak? Even blowtje doen... Zo... opgelost (not). Nuchter daar doorheen gaan daarentegen kan zoveel voldoening geven. Simpelweg alleen al je gevoelens voelen en erkennen.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Nooit begrepen hoe het dan nog leuk blijft voor mensen...
Het was meer dat het onprettig voelde als ik het niet deed.

Ik heb ook heel vaak gehad dat ik me onrustig en onbehaaglijk voelde, dat ik daarom uit automatisme maar ging blowen, en dat ik het mezelf vervolgens kwalijk ging nemen dat ik in gezelschap niet zo spraakzaam was. Zo belandde ik steeds in een gedachtencirkel waarin je jezelf naar beneden haalt, maar dan zonder echt door te hebben dat je dat doet. Cannabis wordt een oplossing voor alles, die je uiteindelijk bar weinig brengt. Dat stuk hierboven van VICE legt dat wel goed uit wat mij betreft.

geflipt

Wijs gebruiker
Het was meer dat het onprettig voelde als ik het niet deed.
Precies! En laat dat nou net de definitie zijn van een verslaving...

Ik blow tegenwoordig zelden of nooit met anderen, dus dat probleem van in mezelf gekeerd te zijn ofzo, dat heb ik al niet. Maar het bepaalt wel enigszins mijn leven. Wat ik dan ook graag zou willen bereiken is een recreatieve 'gelegenheidsblower' worden. Maar (ken jezelf) bij mij is het vaak alles of niets... En - let's face it - als je een beetje een blower bent doe je al gauw alles gewoon onder invloed...

Klein beetje een gevoel van geestelijk ongemak? Even blowtje doen... Zo... opgelost (not). Nuchter daar doorheen gaan daarentegen kan zoveel voldoening geven. Simpelweg alleen al je gevoelens voelen en erkennen.
Dat heb ik met de jaren ook ondervonden. Vroeger blowde ik al gauw minstens een gram per dag, en dan verwerk (of bewerkstellig) je niets. Nu deal ik met allerhande problemen nuchter. Relatie, kids, werk,... En dat voelt inderdaad geweldig. Het is misschien wat moeilijker, maar de trofee blinkt eens zo mooi!

Maarrr... Ik ken ook mensen die er prima mee om kunnen. Mensen van 60-70 jaar die al ruim een halve eeuw elke dag heel veel blowen en toch perfect met alles kunnen omgaan. Het kàn dus wel. Het is hoe dan ook een tricky bloemetje! :wink:

Bovenaan