Blackouts/greyouts/katers

flight_of_the_behemoth

Experimenterende gebruiker
Hey, ik heb een vraagje mbt alcohol. Het beste kan ik dit illustreren aan de hand van mijn eigen ervaringen en die van een vriend van mij ('H').

We hebben beiden hetzelfde lichaamspostuur (redelijk mager) en zijn beide even groot (ongeveer 1,80). Toch reageren we beiden heel anders op bier. H heeft altijd last van katers, terwijl ik echt NOOIT last heb van een kater, heb slechts last van wat dufheid/vermoeidheid en een droge mond (mits ik het bij bier houd..). Dit is bij een normaal avondje stappen (1x per week). Is dit genetisch bepaald of zie ik iets over het hoofd?

En:
Als ik op een avond echter stevig doorzuip wordt ik flink moe (val dan bijna in slaap), en ik merk de dag erna bijna altijd dat er flinke stukken van de avond ontbreken in m'n herrineringen.

Nou is m'n vraag: hoe kan dit? Ik ken niemand die hetzelfde reageert op alcohol als ik (geen katers, zware vermoeidheid, geheugenverlies). Ik heb al vaker gelezen dat mensen geheugenverlies krijgen als ze veel en vaak drinken, maar ik heb dit zelf eigenlijk helemaal niet. Ik ga maar één keer per week op stap, en 9 van de 10 keer drink ik niet meer dan normaal. Dan moet het toch (eigenlijk) niet kunnen dat die keer dat ik wat steviger doortank ik meteen last krijg van ubervermoeidheid en geheugenverlies? Of zie ik dit nu verkeerd.

Niet dat ik er nu gigantisch zit ofzo, maar ik vraag me toch af hoe dit zit.

Vanadesse

Wijs gebruiker
Geheugenverlies komt omdat alcohol je hersencellen afbreekt. Daarom weet je niet meer wat je die avond hebt gedaan. Een kater komt doordat je lever hard werkt om alcohol te verwerken. Zo hard dat je lever het eigenlijk niet zo goed aan kan.

Dat je lengte en gewicht hetzelfde is als dat van je maatje heeft dus niets te maken met je lever.

flight_of_the_behemoth

Experimenterende gebruiker
Met andere woorden: ik heb dus een betere lever dan hem? Maar dat verklaart nog niet waarom ik altijd degene ben die last heeft van geheugenverlies, en m'n vrienden niet. Sommigen van hen drinken harder dan ik.

Vanadesse

Wijs gebruiker
De één heeft dat nou eenmaal sneller dan de ander. Teveel alcohol beschadigd je hersenen. Voor jou is 8 bier misschien de limiet, voor de ander 12..

acidboy

Badass junkie
flight_of_the_behemoth zei:
geen katers, zware vermoeidheid, geheugenverlies

Paradox.

En @Vanadesse, je zegt dat een kater komt doordat je lever zo hard moet werken..? Ik weet niet wat jij verstaat onder de kater? (daar zijn de meningen nogal over verdeeld heb ik het idee)
Maar als je doelt op de hoofdpijn, dan is het gewoon dat alcohol vocht onttrekt aan je lichaam, waardoor je hoofdpijn krijgt.

acidboy

Badass junkie
Ja ik ben dus van mening dat dat ook gewoon een kater is, hoofdpijn of niet. Maar ik schijn daar vrij alleen in te staan op dit forum.

Vanadesse

Wijs gebruiker
acidboy zei:
En @Vanadesse, je zegt dat een kater komt doordat je lever zo hard moet werken..? Ik weet niet wat jij verstaat onder de kater? (daar zijn de meningen nogal over verdeeld heb ik het idee)
Maar als je doelt op de hoofdpijn, dan is het gewoon dat alcohol vocht onttrekt aan je lichaam, waardoor je hoofdpijn krijgt.
Mij hebben ze altijd verteld dat het gewoon komt omdat je lever het niet allemaal kan verwerken en daarom overuren draait, waardoor je hoofdpijn krijgt enzo..

Finesse*

Belezen gebruiker
Zover ik weet komt het omdat alcohol water onttrekt aan je lichaam, daarom ben je zo naar de klote de volgende ochtend, uitdroging.

Altijd wat water drinken als ik dronken thuiskom, helpt ook echt.

leppeh

Bewuste gebruiker
Vanadesse zei:
Geheugenverlies komt omdat alcohol je hersencellen afbreekt. Daarom weet je niet meer wat je die avond hebt gedaan. Een kater komt doordat je lever hard werkt om alcohol te verwerken. Zo hard dat je lever het eigenlijk niet zo goed aan kan.

Het is niet zo dat geheugenverlies optreedt door vernietiging van hersencellen. Waarschijnlijk worden blackouts veroorzaakt doordat de aanmaak van herinneringen verstoord is.

edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Blackout_( ... ed_amnesia)

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Door een grote hoeveelheid alcohol, functioneert je kortetermijngeheugen niet goed meer en dat gebeurt al tijdens je dronkenschap zelf. Normaal worden je belevenissen vanuit je kortetermijngeheugen, automatisch overgezet naar je langetermijngeheugen. Dit kan door alcohol verstoord raken en of/haperen, waardoor je de volgende dag blackouts hebt. Deze blackouts heb je dus ook al tijdens je dronkenschap, maar daar merk je zelf meestal niets van, omdat je zo vergeetachtig bent. Denk bijvoorbeeld maar eens aan zo'n lallende persoon die in een uur tijd, drie keer hetzelfde lulverhaal aan je begint te vertellen... :wink:

Dat je de volgende dag lichamelijk minder van een kater voelt, komt misschien omdat je beter eet, water drinkt, of gewoon omdat je lever wat sneller werkt dan die van je vriend. Echter, dat geheugenverlies begon dus al tijdens het drinken zelf en iets wat je meteen alweer vergeten bent, is moeilijk te herinneren.

(nb. mdma doet min of meer hetzelfde met je geheugen, denk aan de vage gesprekken waarbij iedereen voortdurend de draad kwijtraakt. De combinatie xtc en veel alcohol, kan er zelfs voor zorgen dat je hele nacht een blackout wordt!).

Flameon

Badass junkie
Een kater ontstaat omdat alcohol vocht uit je hersenen onttrekt. Hierdoor krijg je hoofdpijn.
Ook kun je hoofdpijn krijgen door chemische troep die in drankjes zit, bij de mixdranken bv.
Als iemand beter tegen alcohol kan dan iemand anders kan dat met tollerantie te maken hebben. Iemand die dagelijks drinkt kan bv makkelijk 10 bier drinken en daar niks van merken. Iemand die 1x in het half jaar drinkt kan misschien maar 2 biertjes hebben voordat hij al wankel op de tenen staat.

De lever breekt alcohol in je lichaam af, dat heeft in principe niks met een kater te maken. Je merkt niks van het afbreken, tenzij je veel drinkt dan merk je het op langere termijn natuurlijk wel.
Geheugenverlies komt door beschadigingen in het korte termijn geheugen (afgebroken hersencellen). Dit is meestal tijdelijk, maar als je veel drinkt kun je korsakov krijgen. Een blijvende hersenbeschadiging, een blijvende hersenuitval qua opslaan van korte termijn geheugen

JoekeBouwsema

Belezen gebruiker
Ik heb nog nooit een kater gehad, hoogstens een droge bek en een lichte hoofdpijn. Ik heb me één keer bijna buiten westen gedronken en zelfs toen was ik OK de volgende dag haha. I feel sorry voor degenen die elke zondag helemaal naar de kanker zijn. :grin:

Bovenaan