Geen preek hier want ik snap het best vanuit jouw kant. Maar misschien wel wat uitleg van mijn kant om uit te leggen waarom iedereen steeds hetzelfde tegen je zegt
Vanaf je 14e levensjaar zitten eigenlijk alle hersencellen al op hun plek. Alleen zijn die hersencellen nog aan het leren hoe ze met elkaar moeten samenwerken. Dat gebeurt door miljarden verbindingen te leggen tussen de verschillende hersencellen. Tussen je 14e en 18e levensjaar is de emotionele ontwikkeling aan de beurt. In die leeftijd leer je emoties zoals boosheid, angst, verdriet, onzekerheid, stress (etc.) herkennen en verwerken. De manier waarop je omgaat met die emoties (copingsmechanismen) worden in die tijd fysiek vastgelegd in het brein.
Die ontwikkeling van het brein maakt 14- tot 18-jarigen dus kwetsbaar voor invloeden vanuit de omgeving. De kans bestaat immers dat wat zij leren in die periode letterlijk wordt vastgelegd in het brein. Als er dus sprake is van drugsgebruik dan verhoogt dat de kans op psychische problemen op latere leeftijd zoals depressie, verslaving, psychose, moeite met impulscontrole, moeite om relaties te onderhouden en allerlei gerelateerde mentale problemen.
Met die kennis in het achterhoofd vind ik de volgende uitspraak dus juist niet zo geruststellend:
Ik snap het zeker. Maar het bijzondere eraan is dat ik van bijv, wiet oprecht dingen heb geleerd ik heb met bepaalde dingen een ander zicht erop gekregen. En daarom lijkt lsd mij ook heel gaaf dat je echt goed gaat nadenken over bijzondere dingen.
Dat is namelijk precies een van de risico's; dat je in een belangrijke ontwikkelingsfase van je leven leert om emoties te reguleren met drugs. Je bent dan minder goed in staat om vanuit jezelf om te gaan met emoties. En dat is toch wel echt een belangrijke vaardigheid in het leven.
Een aanvullend probleem daarbij is dat de prefrontale cortex zich pas vanaf je 16e tot je 24e levensjaar zich volledig ontwikkelt. Dat deel van het brein is betrokken bij het plannen van gedrag, overzien van gevolgen van keuzes en bij het reguleren van genotsprikkels. Als je 15 jaar oud bent dan is dat deel van het brein dus nog niet zo goed ontwikkeld. Dat betekent dat het lastig is om altijd goed de gevolgen van bepaalde handelingen te overzien, en het betekent ook dat twee maanden een eeuwigheid kunnen lijken.
Dat herken ik dan weer een beetje in de volgende uitspraak:
Dus ik denk dat ik er een maandje of 2 mee ga stoppen voor mijn eigen gezondheid en om het effect waar het voor bedoeld is weer terug te krijgen.
Ik ben echt een ouwe saaie lul. Dus voor mij is twee maanden helemaal niks

De tijd gaat echt steeds sneller naarmate je ouder wordt. Maar ik kan me nog wel herinneren dat toen ik 15-16 was ik het verschrikkelijk vond als ik een feestje moest missen ofzo omdat ik dan het gevoel had dat ik die achterstand nooit meer zou inhalen.
Maar je hebt natuurlijk alle tijd nog voor je. Na je 18e verjaardag heb je nog tientallen jaren om zoveel drugs te gebruiken als je wil. Hoe langer je wacht met drugs gebruiken, des te meer kans je jezelf geeft om je te ontwikkelen. Daardoor krijg je dus meer kansen in het leven, minder problemen en is het ook waarschijnlijker dat je goed in je vel (blijft) zit(ten). Op zich gun ik je nu het pleziertje van blowen, xtc, lsd, of weet ik veel wat. Want drugs kunnen best leuk zijn natuurlijk. Maar ik kijk ook naar wat er allemaal op het spel staat voor jou. En ik gun je eigenlijk nog meer een fijne toekomst. Want die duurt veel langer dan een avondje drugs
Deze infographic laat ook goed zien hoe de hersenontwikkeling verloopt: